upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• Buiten Westen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
lange termijn upgrade videokaart

Wat is je budget?
niet meer dan 350 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nvidia goede ervaringen mee, maar sta open voor amd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Thermaltake level 10 GT behuizing
- Asus Rampage IV Extreme socket 2011 moederbord
- Intel Core i7 3820 quad core
- Corsair closed circuit watercooler
- EVGA Nvidia Geforce GTX680
- 32gb (8x4gb) Corsair Vengeance 1800 MHz DDR3 werkgeheugen
- XFX 850W semi modulaire voeding.
- 256gb Samsung 840 SSD
- 1200gb Western digital caviar green HDD
- Benq XL2420T 24 inch 3d hd scherm
- HP 22 inch hd tweede scherm
- Razer Mamba 4g muis
- Logitech g19 toetsenbord
- Razer Tiamat 7.1 surround headset
- Razer Vespula muismat.

Ik wil hierbij vermelden dat ik op een zeer laag inkomen zit en ik di systeem goedkoop tweedehands hebgekocht (1 jaar geleden). Ik wil dan ook rustig sparen richting de 350 euro en ergens in december een videokaart halen. Het is natuurlijk lastig te voorspellen wat de prijzen over een half jaar zijn, maar ervaren tweakers kunnen mij vast wel een indicatie geven wat goed in mijn systeem past en wat eind dit jaar eventueel in mijn 350 euro budget past. Ik moet er wel bij vermelden dat ik een paar dagen terug wat problemen had met mijn pc maar alles draait nu goed, een energieslurper zou ik graag willen vermijden (ondanks dat ik een grote voeding heb).

Het tweede scherm dat in de lijst staat (hp 22 inch), gebruik ik niet. Ik heb een LG televisie van 82cm ofzo aangesloten als tweede scherm om af en toe een film op te kijken.

Ik wil graag de nieuwste spellen op hoog dan wel ultra spelen. Geen behoefte aan virtual reality en ook nog niet aan 4k. 1080p gamen blijft het voorlopig voor mij, maar zou mooi zijn als de kaart in de toekomst voor mij ook iets hogere resoluties aan kan (mocht ik ergens een goedkoop/goed schermp vinden). Kaart moet nieuw zijn, ondanks dat ik mijn systeem tweedehands heb gekocht.

Ik vraag het een half jaar van tevoren, zodat ik de kaarten die voorgsteld worden in de gaten kan houden qua prijs en beschikbaarheid.

bij voorbaat dank tweakers

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Voor die prijs zou ik kijken voor een 2dehands gtx 980 of als je alleen nieuw wil De 1060 die is sneller dan de AMD RX480.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Helaas kan ik je niet van advies voorzien aangezien je pas over dik 5 maanden de videokaart verwacht aan te schaffen. Niemand weet hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen of wat de stand van zaken is in december. Ik raad je daarom toch aan om in november of december een nieuw topic aan te maken.
Tjm De Groot schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:24:
Voor die prijs zou ik kijken voor een 2dehands gtx 980 of als je alleen nieuw wil De 1060 die is sneller dan de AMD RX480.
Er zijn nog geen eens officiële benchmarks uit van de 1060. Ook is het prijskaartje voor een degelijk aftermarket model nog niet echt bekend. Verder verwacht hij pas in december een kaart te gaan kopen, moet de kaart nieuw zijn en moet hij enigszins futureproof zijn (voor zover dat mogelijk is). Een 980 GTX biedt vrijwel 0 toekomstperspectief vanwege gebrekkige Vulkan & Async compute support.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Buiten Westen
elke reactie wordt gewaardeed :)

als ik van die site uitga, dan zijn zowel de 1060 als de rx 480 een flinke verbetering ten opzichte van de gtx680 (die vergelijkbaar is met de 960). ik zal die site in de gaten houden en inderdaad over 6 maanden dit topic bumpen of een nieuwe starten

• Buiten Westen
Ok mensen, sorry dat ik een 4 jaar oud topic bump, maar het is allemaal anders gelopen dan ik dacht.

Ik ben namelijk een stuk minder gaan gamen na een tijdje en had niet meer de behoefte om mijn systeem te upgraden.

Ik ben in de tussentijd een workaholic geweest, maar heb nu geld en tijd zat om wat te upgraden. Deze PC wil ik intact laten met uitzondering van wat ik in de openingspost vroeg:

Een videokaart upgrade voor dit systeem waarmee ik de nieuwste spellen op hoog of ultra kan spelen in 1080p.

Ik had mezelf destijds op een bedrag van 350 euro gefixeerd, maar voor 500 euro wilik hier nog wel een videokaart in stoppen. Dan hier nog een tijdje mee door totdat het echt tijd wordt voor een nieuw systeem.

suggesties?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27

Thomg

Aww yiss

Als je enkel op Full HD gamet is de 3820 in vrijwel alle gevallen niet toereikend voor iets zwaarder dan een 1660 Super. Welke kaart draai je nu? Nog steeds de 680?

• Buiten Westen
ja ik draai nu nog steeds de 680. ik merk nu gewoon met de nieuwere spellen dat ie het slechter trekt

need for speed heat moet ik op low settings spelen bijvoorbeeld

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmm, kan je dan even het verbruik monitoren?

Maar zoals het klinkt heb je meer dan voldoende aan een 1650 Super.

• Buiten Westen
geen idee hoe ik het verbruik moet monitoren?

en de 1660 super? is miijn huidige systeem daar te zwak voor? ik kan de prijs van een 1660 super tov een 1550 super wel veroorloven namelijk

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor zover is de verwachting dat je systeem te traag is om een 1660 Super goed te kunnen benutten.
Om dit te controleren moet je je verbruik monitoren.
Over het algemeen raden we 2 tools aan.

Je kan het simpelweg monitoren met taakbeheer (wel processor cores splitten, zo kunnen we zien of er misschien een single core bottleneck is) of met iets als afterburner (wat meer werk, maar biedt veel meer info + tweaking tools).

• Buiten Westen
Thomg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:22:
Voor zover is de verwachting dat je systeem te traag is om een 1660 Super goed te kunnen benutten.
Om dit te controleren moet je je verbruik monitoren.
Over het algemeen raden we 2 tools aan.

Je kan het simpelweg monitoren met taakbeheer (wel processor cores splitten, zo kunnen we zien of er misschien een single core bottleneck is) of met iets als afterburner (wat meer werk, maar biedt veel meer info + tweaking tools).
ok en moet ik dan een spel draaien en dan kijken hoe het verbruik is?

ik heb op een website gekeken en daar wordt er gezegd dat mijn processor een bottleneck oplevert voor de 1660 super.

ik heb mijn processor wel overklokt via mn bios en dan lijkt het net te kunnen als ik de website moet geloven, maar de 1650 super is misschien een betere optie?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een 3820 kan je zeker wel overklokken om wat tegemoet te komen, maar het is en blijft een quadcore van meer dan 5 jaar geleden\

Als je voor vrij weinig een hex core of meer kan vinden voor het platform (i7 of xeon met hoge kloks) is dat misschien nog de moeite waard.

Een vlugge blik op V&A vertelt me eigenlijk al vrij snel dat je dit niet makkelijk gaat lukken als je sub 50 euro target. Met xeon wil je eigenlijk minimaal 3.5GHz turbo hebben. De enige dan interessante is dan deze.
V&A aangeboden: Intel Xeon E5-2680
Voor 65 vind je een unlocked i7 met wat meer threads.
V&A aangeboden: Intel Core i7-3930K Tray
Maar met deze prijs kom je toch te dicht in de buurt van een 1600AF.

Voor nu zou ik beginnen met een royale OC op de 3820 en dan zal de bottleneck nog wel meevallen op de 1660 Super.
Mits je natuurlijk niet cpu intensieve spellen draait that is.

• Buiten Westen
Thomg schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:55:
Een 3820 kan je zeker wel overklokken om wat tegemoet te komen, maar het is en blijft een quadcore van meer dan 5 jaar geleden\

Als je voor vrij weinig een hex core of meer kan vinden voor het platform (i7 of xeon met hoge kloks) is dat misschien nog de moeite waard.

Een vlugge blik op V&A vertelt me eigenlijk al vrij snel dat je dit niet makkelijk gaat lukken als je sub 50 euro target. Met xeon wil je eigenlijk minimaal 3.5GHz turbo hebben. De enige dan interessante is dan deze.

Voor nu zou ik beginnen met een royale OC op de 3820 en dan zal de bottleneck nog wel meevallen op de 1660 Super.
ontzettend bedankt voor je info. ik ga onderzoeken welke 1660super voor mij geschikt is om op 1080p te gamen

mn processor draait prima op het 'gamers overclock' setting in mn bios, dat is al een flinke boost qua mhz en alles blijft stabiel/koel.

ik ben gewoon heel erg tevreden over mijn gtx 680 van evga en ga dus ook kijken wat evga heeft aan 1660super.

wel een beetje nostalgisch over de 680, stamt uit 2012 maar kan er nu nog net mee gamen. is helaas straks niet meer futureproof en wil nu nog gamen op dit systeem totdat het tijd wordt om over te stappen op een nieuw systeem met 4k

• Buiten Westen
Thomg schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:55:

ok sorry dat ik je nog een keer een vraag stel.

ik wilde nagenoeg een msi gtx 1660 super kopen toen ik op marktplaats plotseling een

gtx 980ti founders edition aantrof voor 175 euro.

Dat is ongeveer de 120 euro goedkoper dan een nieuwe 1660 super. Nu heb ik gelezen dat founders edition kaarten vaak wat minder goed gekoeld zijn en wat lawaaiger dan third party kaarten.

Ik heb benchmark vergelijkingen gezien van de 980ti tegenover de 1660 super en ze ontlopen elkaar niet veel.

tweede hands 980ti founders edition 175euro vs msi gtx 1660 super nieuw 292 euro

welke van de twee lijkt de slimmere keus om nog een tijdje 1080p te gamen? is 120 euro verschil het risico waard om tweede hands te kopen?

alvast bedankt
Pagina: 1