Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Kan ik mijn deel van vaders erfenis (overleden in 2012) laten storten op mijn bitcoin rekening?
Nadat ik uiteraard alle belasting hierover heb betaald.
Kan ik dan gewoon mijn bitcoin rekeningnummer aan de notaris geven zodat hij dat geld dan daarop stort?
met vriendelijke groet,
Roderick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je dat willen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Jism

zucht... mijn eerste vraag op tweakers, krijg ik een vraag als antwoord.

het waarom vertel ik je later wel, eerst zou ik graag een antwoord willen, mocht dat niet te veel gevraagd zijn.
en als de vraag niet duidelijk is, dan verneem ik dat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja hoor het kan, en de notaris zal wel raar opkijken, maar als ie besluit zoiets te doen zou die ook zijn administratieve fee hiervoor rekenen.

Maar ik heb hier wel mijn vraagtekens bij. Waarom laat je het niet op je eigen rekening storten en zet je het zelf niet om naar bitcoin?

Gaat het om jouw spaargeld wat boven een bepaald maximum komt te zitten dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat heeft de notaris gezegd toen je dat vroeg?

Het lijkt me geen standaard dienstverlening bij een notaris, en het is de vraag of het een geldige tegenrekening is. Het is veel simpeler om het eerst op je eigen rekening te laten storten en dan kan je het zelf in bitcoins laten omzetten.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 02:36:
zucht... mijn eerste vraag op tweakers, krijg ik een vraag als antwoord.
Dat komt omdat je geen enkele zinvolle informatie geeft, en ook niet laat zien wat je zelf al hebt uitgezocht. Zie Het algemeen beleid #quickstart voor wat er verwacht wordt van een openingspost. Meer moeite doen voor de openingspost betekent vaak veel meer assistentie.

[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 14-07-2016 03:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@gambieter

Heb nog niets gevraagd aan de notaris.
Ik wil mijn geld gewoon voortaan buiten alles en iedereen houden.
Op internet staat weinig tot niets over dit onderwerp, terwijl de bitcoin toch duidelijk in opmars is.
Kom maar op met al die goede raad!

p.s. de regels gelezen.. check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 03:11:
En dat is nou juist vaak gelinkt aan mensen die geen belasting willen betalen. De kans dat de notaris dit zal kunnen doen is erg klein, maar opnieuw: gewoon vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Het wantrouwen zal echter snel gewekt zijn, en je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.

Transacties >10,000 euro moeten uberhaupt gemeld worden. Oftewel: gewoon op je bankrekening laten zetten en dan zelf bitcoins kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 14-07-2016 03:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:53

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zelfs al doet de notaris dit voor jou dan lijkt het mij dat de belastingdienst ook niet achterlijk is en altijd deze link kan leggen. Vanaf je eigen rekening is er ook een link. Daar is voordat je belastingaangifte moet doen vast wel iets aan te doen maar dit is op tweakers niet bespreekbaar :-)

Wil je het ontraceerbaar hebben dan neem je het geld op en koop je offline bitcoins van iemand. Dit is echter niet zonder risico en je moet je afvragen of simpelweg belasting betalen niet makkelijker en veiliger is. Vind je de belastingregels k*t, dan emigreer je naar een land met betere regels. Je zal in NL toch van veel zaken gebruik maken welke uit belastinggeld betaald worden wees dan ook mans genoeg om daar aan bij te dragen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Bitcoin is geen wettelijk betaalmiddel. Dus tenzij je vader al bitcoin had lijkt mij het niet mogelijk dat de notaris van jouw vader's geld bitcoins gaat kopen en die naar jou stuurt, tenzij hij deze dienst verleend natuurlijk.
Wat ik wel als mogelijk zie is dat jij gewoon geld ontvangt en hiervan zelf bitcoins koopt.

Uiteraard moet je wel je bitcoins aangeven bij je jaarlijkse aangifte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 11:59

Pater

Terry Tate

Nee, hij zal dat niet doen. De erfenis van jouw vader is gestort op een derdenrekening. Daarmee kan alleen geld worden overgemaakt naar een andere rekening. De notaris kan dus niet voor jou aandelen of andere effecten kopen en die aan jou geven. Hetzelfde geldt voor bitcoins.

Bitcoins moet je trouwens aangegeven bij de belastingdienst, zoals eerder aangegeven in dit topic: http://www.belastingdiens...ngen/overige_bezittingen/

[ Voor 34% gewijzigd door Pater op 14-07-2016 05:32 ]

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hopelijk bedoel je hier geen belasting ontduiken mee. ;)

Ik denk overigens dat het geld veiliger is bij een bank dan een of andere bitcoin wallet. Zie de fraudegevallen waar Bitcoin verhandelaren als Mt. Gox en ook kleinere mee te maken hebben gehad. Je kan dus zonder dat je het weet beroofd worden. En als de boel omvalt, dan kan je fluiten naar je centen.

Als je het geld bij een bank stalt heb je nog tenminste garanties voor als het mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
De notaris zal een tegenrekening met jouw tenaamstelling willen zien, opdat hij het dossier kan sluiten met traceerbare, verklaarbare en controleerbare transacties en zonder de minste suggestie van meewerking aan belastingfraude.

Stort het geld gewoon zelf op je bitcoin wallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 07:26:
De notaris zal een tegenrekening met jouw tenaamstelling willen zien, opdat hij het dossier kan sluiten met traceerbare, verklaarbare en controleerbare transacties en zonder de minste suggestie van meewerking aan belastingfraude.

Stort het geld gewoon zelf op je bitcoin wallet.
Exact. En een niet herleidbare transactie zoals met Bitcoins het geval is krijgt de notaris vermoedelijk zelf een administratief probleem met de belastingdienst later. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:54
Ja dat kan wel, maar daar ga je problemen mee krijgen. Snap ook niet waarom je dit zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat wel en niet mag vanaf een derdenrekening vind je hier: https://www.wet-en-regelg...l/overige-regelgeving/110

Het probleem is niet dat het bitcoins zijn; het is de notaris die verplicht is te betalen op een rekening die onder Wft-toezicht valt. Zodra er dus een Wft-bank is die bitcoinrekeningen aanbiedt, kan het.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:16
Martijn19 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 03:42:
Bitcoin is geen wettelijk betaalmiddel. (...)

Uiteraard moet je wel je bitcoins aangeven bij je jaarlijkse aangifte.
Blijft mooi dat het niet gezien wordt als een wettelijk betaalmiddel, maar wel aangegeven moet worden. Waarom dan ook niet mijn collectie Pokémon kaarten of verzameling postzegels? Er zijn vast plekken op deze wereld waar ik daarmee kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Nee, dat kan hij niet.

Net als dat hij het ook niet in aandelen of computer hardware kan uitkeren.
Als de erfenis bestaat uit geld dan krijg je geld, in het valuta waarin het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 06:36:
[...]

Hopelijk bedoel je hier geen belasting ontduiken mee. ;)

Ik denk overigens dat het geld veiliger is bij een bank dan een of andere bitcoin wallet. Zie de fraudegevallen waar Bitcoin verhandelaren als Mt. Gox en ook kleinere mee te maken hebben gehad. Je kan dus zonder dat je het weet beroofd worden. En als de boel omvalt, dan kan je fluiten naar je centen.

Als je het geld bij een bank stalt heb je nog tenminste garanties voor als het mis gaat.
Kleine nuance; Mt Gox was een exchange, een handelsplatform waar je niet zelf je private keys beheert. Ja dat kan mis gaan. Beheer je echter zelf je wallet en private keys (Dat kan heel veilig met een hardware wallet of een paper wallet ed) dan ben je niet afhankelijk van een andere partij en is fraude een heel stuk lastiger :)
Er wordt niet voor niets geadviseerd om nooit je bitcoins 'online' te laten staan ergens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54

DukeBox

loves wheat smoothies

geekeep schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:40:
Waarom dan ook niet mijn collectie Pokémon kaarten of verzameling postzegels? Er zijn vast plekken op deze wereld waar ik daarmee kan betalen.
Om dat die geen gegarandeerde waarde hebben door DNB.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Blijft mooi dat het niet gezien wordt als een wettelijk betaalmiddel, maar wel aangegeven moet worden. Waarom dan ook niet mijn collectie Pokémon kaarten of verzameling postzegels? Er zijn vast plekken op deze wereld waar ik daarmee kan betalen.
Wijs mij de winkel aan waar je kunt betalen met een woning of delen daarvan. Een woning is vermogen, geen betaalmiddel. Net als bitcoins, iou's, kunst en oude auto's uitstekend te waarderen op een geldbedrag. Zodra je boven de vrijstelling uitkomt van 21k pp, zijn ook je Pokemonplaatjes vermogen.

Cetero censeo Pokemon Go delendam esse.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Zodra jouw collectie Pokemon kaarten of je postzegel verzameling niet hobbymatig gebruikt wordt maar als belegging gekocht is (aangekocht met als doel om na waardestijging te verkopen) wordt dit in box 3 belast, net als je bitcoins. Datzelfde geld voor allerlei goederen die jij als belegging hebt gekocht.
Beleggingen zijn ook geen wettelijk betaalmiddel. Met je aandeel Shell kan je niet bij de supermarkt afrekenen. Toch valt het gewoon in Box 3.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Wat voor rekening is dat? Of bedoel je jouw bitcoin wallet?
Daarnaast, is op dat moment wel bekend dat deze wallet aan jouw toebehoort. En vervolgens kan de hele wereld de transacties volgen in de blockchain. Wat totaal niet past met:
Realiseer je wel dat elke transactie te volgens is in de blockchain door iedereen? De anonimiteit komt doordat je niet weet welke wallet van wie is. Maar bij het uitkeren van de erfenis weet men dat wel (en zeker de belastingdienst). Dus als jij bitcoins gaat verdelen naar andere wallets is dat allemaal gewoon te volgen. En zeker op de manier van verdeling is het wel redelijk te zeggen of dat "normale" betalingen waren, of dat het een nieuwe wallet van jouw is.

-- edit
Vraag gewoon om het bedrag cash te krijgen, dan is dat ook niet meer te volgen. Maak er een kussen van, verhoog je matras, stop het in een schoenendoos verstopt in je klerenkast, etc. Al is het de vraag of dat wel kan, gezien de eerdere links in het topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-07-2016 09:10 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:16
Tsurany schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:53:
[...]

Zodra jouw collectie Pokemon kaarten of je postzegel verzameling niet hobbymatig gebruikt wordt maar als belegging gekocht is (aangekocht met als doel om na waardestijging te verkopen) wordt dit in box 3 belast, net als je bitcoins. Datzelfde geld voor allerlei goederen die jij als belegging hebt gekocht.
Beleggingen zijn ook geen wettelijk betaalmiddel. Met je aandeel Shell kan je niet bij de supermarkt afrekenen. Toch valt het gewoon in Box 3.
Dan zijn vanaf nu mijn bitcoins ook hobbymatig. Probleem opgelost?
DukeBox schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:50:

[...]

Wijs mij de winkel aan waar je kunt betalen met een woning of delen daarvan. Een woning is vermogen, geen betaalmiddel. Net als bitcoins, iou's, kunst en oude auto's uitstekend te waarderen op een geldbedrag. Zodra je boven de vrijstelling uitkomt van 21k pp, zijn ook je Pokemonplaatjes vermogen.

Cetero censeo Pokemon Go delendam esse.
Ik heb nergens het woord winkel genoemd. Ik heb het over plekken (of personen). Ruilhandel is al millenia een algemeen goed. Iets kopen in normale valuta is ook niet meer dan iets met een bepaalde waarde ruilen.
arnovos schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:52:
[...]
Om dat die geen gegarandeerde waarde hebben door DNB.
En bitcoins wel?

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 14-07-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

geekeep schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:25:
Dan zijn vanaf nu mijn bitcoins ook hobbymatig. Probleem opgelost?
Wellicht helpt het om de relevante belastingregels te lezen?
Want van bitcoins, cash, goud en diverse andere dingen wordt (uiteraard) standaard aangenomen dat je ze in bezit hebt ivm de waarde die ze vertegenwoordigen.

Met name bij bitcoins wordt het erg lastig verdedigen dat dat niet het geval is, omdat ze domweg bedoeld zijn als geld en verder geen esthetische waarde hebben.
En bitcoins wel?
Dat is verder allemaal niet relevant. Vermogen is vermogen. Of dat deze maand meer waard is dan volgende maand, of er bankgaranties tegenover staan, etc, etc, is allemaal niet of nauwelijks relevant.

Als jij een bepaalde hoeveelheid vermogen hebt, ongeacht hoe dat precies is 'opgeslagen', is dat iets waar je belasting over moet betalen. Bitcoins, rekeningen in het buitenland, een zak geld, schilderijen of wijnflessen in de kelder, zijn diverse voorbeelden daarvan.

Als je die schilderijen aan de muur hebt hangen, dan wordt doorgaans aangenomen dat je ze ter decoratie hebt. En als die wijnflessen er zijn met de bedoeling ze (ooit) op te drinken, zal dat ook normaal gesproken niet gezien worden als vermogen.
En daar is vast een grijs gebied waar je het voordeel van de twijfel krijgt en soms juist niet.

Maar dergelijke dingen kan je met bitcoins niet pretenderen. Dat is gewoon een middel om waarde te vertegenwoordigen en bovendien vrij eenvoudig als ruilmiddel in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Misschien een beetje offtopic maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je (TS) dit zou willen. In je eerste reactie zeg je "Het waarom vertel ik je later wel" maar behalve "Ik wil mijn geld gewoon voortaan buiten alles en iedereen houden" vertel je niets. Wat is de reden dat je dit vraagt?

Het is overduidelijk dat je speciaal hiervoor een account op Tweakers hebt aangemaakt en het is (naar mijn mening) nogal een dubieuze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Los of het mogelijk is om het om te zetten naar bitcoins is waarom zou je het nota bene doen?

Bitcoins zijn qua waarde heel volatiel (1 jaar geleden waren ze maar $283 per stuk, op een bepaald punt dit jaar stonden ze op $750 en nu staan ze op ongeveer $650 per stuk.
Is het wel een goed idee om jouw deel van de erfenis om te zetten in bitcoins, welke in een korte periode zo drastisch in waarde kunnen veranderen? Als de waarde omhoog gaat is dat mooi meegenomen, maar als ze drastisch in waarde zakken, dan ben je een pak geld kwijt.

Ik zou het in ieder geval niet riskeren met zoveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nilltris schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:37:
Misschien een beetje offtopic maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je (TS) dit zou willen. In je eerste reactie zeg je "Het waarom vertel ik je later wel" maar behalve "Ik wil mijn geld gewoon voortaan buiten alles en iedereen houden" vertel je niets. Wat is de reden dat je dit vraagt?

Het is overduidelijk dat je speciaal hiervoor een account op Tweakers hebt aangemaakt en het is (naar mijn mening) nogal een dubieuze vraag.
In het algemeen en zonder de TS te kennen:
- omzeilen erfbelasting
- omzeilen vermogensbelasting
- omzeilen schuldeisers (of bijv. alimentatie)
- omzeilen ondercuratelestelling, onderbewindstelling, oid.
- omzeilen moeder-de-vrouw met een gat in de hand
- etc.

Maar het antwoord op de org. vraag is al lang gegeven: vraag het de notaris. Nee heb je en ja kun je krijgen. Heb alleen wegens door anderen genoemde redenen niet te hoge verwachtingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Nee heb je en nee ga je krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Reinier

\o/

Kevjoe schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:37:
Ik zou het in ieder geval niet riskeren met zoveel geld.
Ik heb nog niet gezien om hoeveel geld het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

"hijvdcenten"...
"Roderick"...
"buiten alles en iedereen houden"...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.meme.am/instances/500x/15668467.jpg

TS mag trouwens zich wel even weer melden want er worden nu behoorlijk wat aannames gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
TS is met de Noorderzon vertrokken want het antwoord op zijn vraag bevalt hem niet.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In de openingspost staat nota bene dat hij belasting gaat betalen. Daar ga ik dan maar van uit :X

Notarissen (en advocaten) zijn over het algemeen conservatief als het om financiën van 'normale' cliënten gaat. De kans is groot dat hij/zij nee zegt, maar ik zou zeggen vraag het gewoon.

Überhaupt vind ik het raar dat je het hier vraagt als de enige die je echt 100% uitsluitsel kan geven jouw notaris is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
De Notatis zal het waarschijnlijk niet doen (en als je er al een vind die het wel doet mag je waarschijnlijk extra betalen) maar je kan het altijd gewoon omzetten zeker omdat je toch alle kosten al betaald heb. Krijg je het gewoon gestort op je eigen rekening en daarmee koop je de bitcoins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Dit topic ontbeert een basis voor een vruchtbare discussie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.