Accu en voeding op het zelfde circuit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik ga met een paar vrienden over een paar weken met de auto richting Sziget, hiervoor hebben we een mooie auto op de kop getikt, maar deze is nog niet mooi genoeg... Nu hebben we er een ledstrip en een extra toeter op aangesloten. Deze zouden we op campings onderweg ook graag gebruiken zonder dat de accu leegloopt.

Nu heb ik een extern zekeringskastje aangesloten en vanuit daar loopt de stroom naar de accessoires. Is het verstandig om met een wisselrelais de + te schakelen en de - te delen over beide circuits?

dus wanneer er geen voeding is, de + vanaf de accu laten lopen, en wanneer er stroom van het power supply komt de + omschakelen naar de powersupply.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik zou een dubbelpolig wisselrelais nemen en zowel + als - omschakelen. Je kunt ook de - van accu en adapter met elkaar verbinden, dat is niet direct een probleem, maar als er dan ergens de + van je adapter in verbinding komt met een + van de auto gaat er stroom lopen en dat wil je niet.

Wat betreft die extra toeter, ik gok maar even dat dat een (meertonige) luchthoorn is met een compressor? In dat geval mag je wel een dikke adapter gebruiken, die dingen trekken doorgaans minimaal 10A.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"