Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robot797
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-08-2024
ik heb een vraag
ik ben namelijk aan het sparen voor een vive (dit gaat me nog wel 1 a 2 jaar kosten)
maar ik vraag me af
is er ergens een plek om het uit te proberen (overijssel)
ik vraag dit omdat ik raare ogen heb (ik kan maar met 1 oog tegelijk kijken)
op deze manier weet ik of ik door moet sparen of niet

ik hoor het wel als iemand iets weet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:41

QinX

Shai-Hulud

Niet om je een domper te geven, maar als je pas over 1 a 2 jaar een vive kunt kopen heeft het weinig zin om van vive 1.0 te testen, waarschijnlijk is er al een vive 2.0 tegen die tijd uit.

Ook kun je je afvragen of VR wel iets is voor je als je maar met 1 oog tegelijk kunt kijken, VR is juist voor de 3D beleving. Hoewel de headtracking ook een leuke feature is, maar veel functies die voor VR gebouwd worden maken juist gebruik van het feit dat je diepte kunt zien, wat met 1 oog dus niet kan.

Maar er zal vast wel een tweaker zijn die openstaat voor je om je te laten testen eventueel.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
QinX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:53:

Ook kun je je afvragen of VR wel iets is voor je als je maar met 1 oog tegelijk kunt kijken, VR is juist voor de 3D beleving. Hoewel de headtracking ook een leuke feature is, maar veel functies die voor VR gebouwd worden maken juist gebruik van het feit dat je diepte kunt zien, wat met 1 oog dus niet kan.
Sorry, maar heb je zelf een VR headset? Want je verkondigd nu grote onzin. VR gaat om "presence" niet om stereoscopisch zicht. Ik kan zelf geen diepte zien. VR gaat veel verder dan alleen maar twee beelden met elkaar samenvoegen.

Daarnaast vraagt de TS zich af of VR wel nut voor hem heeft, dan maakt het niet uit dat er over een jaar of twee, misschien, een betere is.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:35
Wat SacreBleu zegt, en natuurlijk ook topic titel. Of hij het eerst ergens kan uit proberen is niet eens zo'n slecht idee. Is/zijn er geen meetings?

Mits de bezitters dat geen slecht idee vinden.

Maat van mij kan in principe ook maar met een oog kijken en minder dan 5% met de ander. En die is ook heel benieuwd wat voor effect/beleving het hem zal geven.
Moet het zelf ook nog uit proberen. Leeuwarden iemand? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
SacreBleu schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:47:
[...]

Sorry, maar heb je zelf een VR headset? Want je verkondigd nu grote onzin. VR gaat om "presence" niet om stereoscopisch zicht. Ik kan zelf geen diepte zien. VR gaat veel verder dan alleen maar twee beelden met elkaar samenvoegen.

Daarnaast vraagt de TS zich af of VR wel nut voor hem heeft, dan maakt het niet uit dat er over een jaar of twee, misschien, een betere is.
Het 3D effect draagt anders wel degelijk bij aan de totaalbeleving. Het hele "in-your-face" aspect valt weg zonder diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat valt heel erg mee. Misschien dat dat geldt voor mensen die normaal wel diepte zien, maar voor mensen die al gewend zijn om geen diepte zien geeft het wel degelijk meerwaarde, die hebben op een bepaalde manier ook diepteperceptie zonder daadwerkelijk diepte te zien. Daarnaast is het ook voor sommige mensen training om van 2d naar 3d te gaan.

Ik ben zelf 2 jaar geleden geopereerd aan een lui/scheel oog. sindsdien ben ik heel voorzichtig 3d gaan zien. (de eerste keer was een paar uur na de operatie... dat was echt een belevenis, 'leegte' zien tussen iemands hoofd en de muur... wtf :D ) Het opzetten van een VR set helpt echt om dat te verbeteren. Na een poosje dat ding op zie ik 'meer' diepte dan normaal. (dus zonder dat ding op mijn kop.) Maar omdat ik nog heel goed weet hoe het is zonder 3d heb ik ook wel geprobeerd met 1 oog in zo'n apparaat, en ook dat is gewoon echt een meerwaarde. Juist omdat je dezelfde technieken toepast om diepte te zien zonder dat daadwerkelijk ook te zien.

Voor de goede orde ik ben niet de enige met deze ervaring, zoek maar op google naar VR en lazy eye :)

/edit: overigens... bij die training kan een neveneffect zijn dat je dubbel gaat zien. Daar heb ik wel last van, dat bepaalde beelden opeens links van mijn normale zicht nog een keer te zien zijn. Ergerlijk, maar ook weg te trainen.

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-07-2016 07:38 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumble
  • Registratie: April 2016
  • Niet online
Om maar eens on-topic te gaan: in de vive-ervaringendraad staan een paar locaties waar i.i.g. iemand je een demo wil geven, bijvoorbeeld Wageningen en Houten.
Als je in Twente zit, kan je ook bij mij langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
bram1984 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 07:18:
[...]

Het 3D effect draagt anders wel degelijk bij aan de totaalbeleving. Het hele "in-your-face" aspect valt weg zonder diepte.
Dat effect heb je nog steeds, 3D voegt alleen maar wat toe op het moment wanneer je stereoscopisch zicht hebt. Zo niet? Dan ziet de wereld er hetzelfde uit als normaal.

Voor mensen die het wel kunnen zien voegt het wat toe omdat je ander vlak zicht hebt. Dus het heeft alleen meerwaarde voor mensen die het kunnen zien.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
SacreBleu schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:25:
[...]

Dat effect heb je nog steeds, 3D voegt alleen maar wat toe op het moment wanneer je stereoscopisch zicht hebt. Zo niet? Dan ziet de wereld er hetzelfde uit als normaal.

Voor mensen die het wel kunnen zien voegt het wat toe omdat je ander vlak zicht hebt. Dus het heeft alleen meerwaarde voor mensen die het kunnen zien.
Ja zo kun je het ook zeggen. Een TV voegt alleen iets toe als je niet blind bent. :P

Zonder gekheid: natuurlijk voegt het alleen iets toe als je het kan zien. Nogal logisch, toch? Met 1 oog hoef je ook geen 3D bril op te zetten. Heeft geen zin.

Grootste punt van VR is de immersie doordat je rond kunt kijken. Ben ik het mee eens. Maar je ziet wel eens mensen met zo een ding op om zich heen grijpen. Dat is het effect van 3D dat ermee gepaard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
bram1984 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:31:
[...]

Ja zo kun je het ook zeggen. Een TV voegt alleen iets toe als je niet blind bent. :P

Zonder gekheid: natuurlijk voegt het alleen iets toe als je het kan zien. Nogal logisch, toch? Met 1 oog hoef je ook geen 3D bril op te zetten. Heeft geen zin.

Grootste punt van VR is de immersie doordat je rond kunt kijken. Ben ik het mee eens. Maar je ziet wel eens mensen met zo een ding op om zich heen grijpen. Dat is het effect van 3D dat ermee gepaard gaat.
Nee, zo bedoelde ik het niet. ;) Bij VR gaat het niet alleen maar om 3D. In principe is het dan even logisch dat alle features die je erbij krijgt 'iets toevoegen'. Het gaat erom dat de ervaring van iemand die geen 3D kan zien even goed is als dat van iemand die dat wel kan zien, en dat het alleen voor die mensen een afbreuk kan zijn van de ervaring als het niet in 3D was.

Kortom, dat het iets toevoegt is even logisch als dat het alleen wat toevoegt als je het kunt zien, dat betekent niet dat een VR HMD geen waarde meer heeft als je geen stereoscopisch zicht hebt, wat wel werd geïnsinueerd.

Het hele 'in-your-face' gebeurt nog steeds. Mensen die geen diepte kunnen zien kunnen het, doorgaans, wel inschatten. Het zal wat anders zijn die als je wel diepte perceptie hebt, maar daar kan ik niets over zeggen, gewoonweg om het feit dat ik het nooit hebt meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het inschatten van diepte gaat anders, maar het gebeurt nog steeds, alleen veel slechter en je bent veel makkelijker te foppen. Maar met een VR bril stap je net zo goed de VR wereld binnen als met 3d zicht.

Als ik een bal naar iemand gooi die niet 3d zicht heeft grijpt hij ook. Welk sneller mis. Maar hij heeft wel geleerd dat er iets op hem afkomt en dat hij zichzelf moet beschermen. Als die een VR bril opzet en hij ziet die bal op hem afkomen grijpt hij dus ook om zich heen, want hij ziet hetzelfde gebeuren als in de realiteit.
Je hebt gewoon geleerd dat er diepte is, wat het is weet je niet echt. Maar je gebruikt wel je ervaring en observaties om dat te zien. Mensen zonder diepte zicht pakken ook kopjes van tafel, fietsen en zien die auto op zich af komen. Het is wat krakkemikkiger kan ik uit eigen ervaring vertellen. Maar het werkt wel.
Als je dus zo een bril opzet, dan is dat gewoon de 'normale werkelijkheid'. Je mist geen 3d, want je kent dat niet. En dus is die VR bril ongeveer even immersed.

Die 3dbril voor TV, dat heeft inderdaad geen nut. Dat voegt niks toe. Heb het voor mijn operatie vaak genoeg geprobeerd. (Wel alleen pasive, nooit de gelegenheid gehad tot active... dat schijnt bij sommigen namelijk wel 3d zicht op te roepen die dat normaal niet zien.)
VR daarentegen werkt absoluut wel. Omdat 3d daar slechts een onderdeel van is.

[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-07-2016 13:22 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flumble schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:51:
Om maar eens on-topic te gaan: in de vive-ervaringendraad staan een paar locaties waar i.i.g. iemand je een demo wil geven, bijvoorbeeld Wageningen en Houten.
Als je in Twente zit, kan je ook bij mij langskomen.
Hoi Flumble. Ik en een maatje van me zitten momenteel te kijken naar de occu en de Vive. Waarschijnlijk gaat het de HTC worden voor ons aangezien we daar zoveel goeds over horen.
De occu hebben wij inmiddels kunnen testen maar zouden wij bij jou de HTC kunnen testen? (of waar jij maar wilt.) We komen beide uit almelo dus twente lukt makkelijk. 8)

zouden je eeuwig dankbaar zijn! _/-\o_ evt vergoeding is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08 16:46
Betreffende het wel/niet kunnen zien van diepte: Ik kan vanaf mijn geboorte geen diepte zien, had er volgens mijn ouders toen ik erg jong was wel wat last van, maar nu kan ik toch wel zeggen dat ik er in mijn dagelijks leven geen last van heb. Ok, als je gaat sporten dan kan het lastiger worden, maar heb toch ook enkele jaren badminton kunnen spelen, niet competitief, maar sloeg niet echt meer mis na een tijdje oefenen. Eigenlijk kan ik stellen dat alles wat langer duurt om aan te leren, maar dat het niet meteen betekend dat je het niet kunt.

Ik heb de Oculus Rift DK2 twee jaar terug op Gamescom geprobeerd in een stand van Warthunder en heb geen enkele last gehad van het ontbreken van diepte. Het zou me niets verbazen als het geen diepte kunnen zijn bij iedereen anders werkt, maar het hoeft dus zeker geen probleem te zijn. Heb zelfs even op kop gevlogen in dat vliegtuig zonder er last van te hebben :+

Het enige omtrent diepte kunnen zien wat voor mij vaag blijft is 3D films, als ik een gewone 2D film kijk in de bioscoop heb ik ook al het gevoel dat ik er middenin zit, maar goed mensen die wel diepte kunnen zien zullen wel afvragen hoe het is om "geen diepte" te kunnen zien.

[ Voor 17% gewijzigd door skiwi2 op 20-07-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxus
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09-2022
robot797 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:44:
ik heb een vraag
ik ben namelijk aan het sparen voor een vive (dit gaat me nog wel 1 a 2 jaar kosten)
maar ik vraag me af
is er ergens een plek om het uit te proberen (overijssel)
ik vraag dit omdat ik raare ogen heb (ik kan maar met 1 oog tegelijk kijken)
op deze manier weet ik of ik door moet sparen of niet

ik hoor het wel als iemand iets weet
Ben het er mee eens dat als je 1-2 jaar verder bent de ontwikkelingen waarschijnlijk al veel verder zijn en gok dat enkele devices al aan versie 2.0 zitten.

Betreffende je visie, ik heb een vriendin die zelf ook iets heeft aan haar (linker) oog, we hebben diverse spellen geprobeerd op de Vive, er zijn enkele waarbij ze moeite heeft en zelf misselijk word, maar andere games gaan prima.

Je kan bij mij ook langskomen voor een demo, echter zit ik meer aan de kant van Rotterdam, merk ook wel dat het grote VR publiek meer in het oosten van het land zit :)

PSN: MaxxusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHVH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-06-2024
Ligt het aan mij of ben je gewoon een spam account? Graag normaal doen, je bent tenslotte met onze voorwaarden akkoord gegaan bij registratie

[ Voor 80% gewijzigd door Grotman op 14-11-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Gezien de OP geen teken van leven meer geeft sluit ik deze
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.