Lekkere port gezocht! Wat drink jij? Waar koop je dat? - 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:03
Port of porto is een versterkte wijn uit Portugal. Al hoewel overal ter wereld versterkte wijn geproduceerd wordt mag in de EU alleen het product uit Portugal het label port dragen.

In dit topic kun je je ervaringen delen en tips kwijt over port :)

Bereidingsproces
Voor het maken van port wordt gebruik gemaakt van de mutage-techniek. Door middel van toevoeging van extra alcohol wordt het gistingsproces voortijdig gestopt, waardoor niet alle suikers in alcohol omgezet worden. Het resultaat is een zoete smaak en een alcoholpercentage van 18-20%. Afhankelijk van de portsoort wordt de port gefilterd of ongefilterd gebotteld. Ongefilterde port kan na bottelen gedurende lange tijd bewaard worden.

Enkele portsoorten

Ruby port
Young Ruby
Ruby port is een blend van druiven van meerdere druivensoorten, jaargangen en wijngaarden en wordt gedurende 2-3 jaar opgeslagen in stalen of betonnen vaten. Het resultaat is een fruitige port. Serveren op 12
Aangeraden ports:
- Sandeman ruby port (in Nederland moeilijk verkrijgbaar)
- Ferreira ruby port

Late Bottled Vintage (LBV)
LBV port is een blend van ports van één enkel jaar. Ze rijpen 4-6 jaar in eikenhouten vaten en worden dan gebottled.

Tawny port
Tawny
Een tawny port is een blend van ports welke tenminste 2 jaar op relatief kleine eikenhouten vaten is gerijpt. Door oxidatie en verdamping ontstaan een goudbruine ‘tawny’ kleur en een complexe smaak.

Aged Tawny
De leeftijd op het label van aged port (10, 20, 30 of >40 jaar) betreft de gemiddelde leeftijd van de druiven gebruikt in de blend. Doordat de port al geoxideerd is, is deze erg lang houdbaar.
Aangeraden ports:
- Warre's Otima 10 years old Tawny (€12 50cl, regelmatig 50% korting bij AH).
- Graham's 10 year old Tawny (€22 75 cl)
- Graham's Six Grapes Reserve (€17 75cl)
- Quinta do Noval 10 Year Old Tawny (€20 75cl)

Colheita
Een blend van port van één (goed) oogstjaar, welke ten minste 7 jaar rijpen in houten vaten. Colheita’s worden gezien als Tawny’s van hoge kwaliteit

Vintage port
Indien een port aan de strenge kwalificaties van de Instituto dos Vinhos do Douro e do Porto (IVDP) voldoet, mag deze port het label vintage port gebruiken. Vintage ports worden maximaal drie jaar in eikenhouten vaten bewaard. Nadien worden ze zodanig gebotteld dat ze verder op fles kunnen rijpen en een droesem vormen in de fles. Vooraf aan gebruik dient de port gedecanteerd te worden.

Witte port
Witte port wordt (in tegenstelling tot veel witte wijnen) uitsluitend van witte druiven gemaakt. Witte port wordt 3 jaar gerijpt op het vat.

Decanteren
Het overschenken van port in een glazen karaf, zodat het droesem van de port gescheiden wordt. Voor het decanteren dient de fles ten minste 24 uur rechtop te hebben gestaan. Afhankelijk van de leeftijd van de port dient dit 12 uur (<7 jaar oud) tot 2 uur (>50 jaar oud) voor het drinken te gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door Pepper92 op 13-07-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:03
Op verzoek het topic verplaatst naar Algemene Zaken.
Ik heb zelf inmiddels Dow's Fine Tawny Port aangekocht. Ik moet zeggen dat ik de Quevedo LBV (2011) een stuk lekkerder vind. Volgende keer ga ik denk ik weer een LBV, of anders een 10 year old Tawny proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Hoe lang kun je een aangebroken fles port bewaren?

In dit specifieke geval een fles LBV port, ongeveer een jaar geleden open getrokken, maar wel direct met een Vacu Vin Wine Saver 'luchtdicht' bewaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Voor het naslagwerk: niet zo lang. De port was zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja een LBV kun je over het algemeen geopend een week of twee bewaren. Misschien een maand met zo'n vacuüm pomp. Een Tawny Kun je langer bewaren, omdat die al geoxideerd zijn. Een Vingage kun je hooguit een dag bewaren, gewoon na openen lekker opdrinken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Binnenkort (07-12) tijdelijk weer te koop bij de Aldi, een 20 jaar oude port voor €14,99
Heb vorig jaar rond de kerst een paar flessen gekocht, voor dat geld een zeer goede en smaakvolle port.

Afbeeldingslocatie: https://www.aldi.nl/images/port_20_jaar_oud_big_36010.jpg
De port

reviews

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
eeh tja gewoon ruby van de jumbo ...

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Een vriend van me is binnenkort jarig, port is een van zijn favoriete drankjes. Zijn voorkeur ligt bij Tawny port, maar een lekkere ruby kan hem ook bekoren heb ik me laten vertellen.

Zijn hier port-kenners welke me een leuk portje kunnen adviseren?

Prijs van de port ligt rond de <€40.

[ Voor 5% gewijzigd door Voodoo op 15-02-2018 14:38 ]

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Wij (mijn vrouw, nauwe vrienden en ik) drinken graag Graham's 20 jaar oude
Ook gewoon bij de gall&gall verkrijgbaar.
Wil nog altijd een keer de 40 jaar oude proberen, (en heb ooit een 50 jaar oude port gezien) maar ja, 150+ euro voor een flesje port moet je maar net even kunnen/willen missen. :)

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Fladder80 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:38:
Wij (mijn vrouw, nauwe vrienden en ik) drinken graag Graham's 20 jaar oude
Ook gewoon bij de gall&gall verkrijgbaar.
Wil nog altijd een keer de 40 jaar oude proberen, (en heb ooit een 50 jaar oude port gezien) maar ja, 150+ euro voor een flesje port moet je maar net even kunnen/willen missen. :)
Bedankt voor je tip! Houd me overigens aanbevolen voor andere goede port-tips :)

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Voor een TAWNY 10 YEARS OLD PORT QUINTA ROMANEIRA mag je me midden op de dag voor wakker maken...!

Ze hebben ook een 40jarige voor 125 pietermannen.

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Grandisimo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:20:
Voor een TAWNY 10 YEARS OLD PORT QUINTA ROMANEIRA mag je me midden op de dag voor wakker maken...!

Ze hebben ook een 40jarige voor 125 pietermannen.
Thanks voor je input! Staat genoteerd op mijn lijstje (ondanks dat die vriend van me geen midden-op-de-dag-slaper is :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:53
Mijn favorieten zijn inderdaad toch wel de Graham's en Ferreira.
Overigens sinds kort een lekkere ontdekt bij ..... de lidl.
Een 10 jaar oude tawny voor het geweldige bedrag van 8.99.
Heeft de smaak van de Graham's, alleen is hij wat 'vloeibaarder' / niet zo stroperig, maar voor die prijs een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:11
Ik zoek eigenlijk een port voor m'n vrouw, die houdt van een zoete wijn maar vind de alcohol (na)smaak niet lekker; Nu heb ik begrepen dat er een aantal ports zijn die hier minder last van hebben.

Is er een (goedkope) port waarmee we eens kunnen testen of 't iets voor haar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Laatst genoten van de Dow's 10 year old , prima tawny voor ongeveer €20,-. Toevallig nu in de aanbieding bij Gall voor €5,- minder.
Houd me nogsteeds aanbevolen voor andere goede port-tips _/-\o_
Pagina: 1