Beste mensen,
al meer dan een jaar ben ik met grote interesse mee aan het lezen op dit forum.
Ik denk een hoop geleerd te hebben van de diverse discussies, oplossingen en schema's.
Zeer binnenkort gaan wij het avontuur aan om een nieuwbouwhuis te gaan (laten) plaatsen en wordt het tijd om mijn theoretische kennis maar eens door jullie te laten toetsen :idea: . Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken!
Het gaat hier om een ruime vrijstaande villa met een hoofdgebouw van 622 m3 en een (bewoonbaar) bijgebouw van ca 210 m3. Hoge isolatie waarden wat betreft vloer, wanden, glas en dak. De RPC zal ruim onder de 0,4 uitkomen. Geen gasaansluiting. Bedoeling is om (dichtbij) een nul-op-de-meter woning te komen, uiteraard afhankelijk van de benodigde investeringen en de haalbaarheid daarvan.
Wat heb ik voor ogen:
Graag jullie mening, kritiek, suggesties en/of verbeteringen op mijn plannen en het schema.
Zijn er bijvoorbeeld terugslagkleppen nodig en zo ja, waar en waarom?
Met vriendelijke groet,
Sjeiz
Hydraulisch schema: https://1drv.ms/i/s!ApSEz3cm3tfpg7IzzGvzQUbf9yj4zA
al meer dan een jaar ben ik met grote interesse mee aan het lezen op dit forum.
Ik denk een hoop geleerd te hebben van de diverse discussies, oplossingen en schema's.
Zeer binnenkort gaan wij het avontuur aan om een nieuwbouwhuis te gaan (laten) plaatsen en wordt het tijd om mijn theoretische kennis maar eens door jullie te laten toetsen :idea: . Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken!
Het gaat hier om een ruime vrijstaande villa met een hoofdgebouw van 622 m3 en een (bewoonbaar) bijgebouw van ca 210 m3. Hoge isolatie waarden wat betreft vloer, wanden, glas en dak. De RPC zal ruim onder de 0,4 uitkomen. Geen gasaansluiting. Bedoeling is om (dichtbij) een nul-op-de-meter woning te komen, uiteraard afhankelijk van de benodigde investeringen en de haalbaarheid daarvan.
Wat heb ik voor ogen:
- Mitsubishi Ecodan lucht/water warmtepomp 14kW.
Deze warmtepomp is omkeerbaar (dus verwarmen én koelen) en kent twee temperatuur zones:- Zone 1 wordt gebruikt voor Ultra Laag Temperatuur verwarming (via onderkant buffervat) of koeling (buffer bypass d.m.v. twee driewegkleppen en een platenwisselaar).
- Zone 2 wordt gebruikt om de bovenkant van het buffervat met een iets hogere temeratuur te beladen tbv sanitair warmwater bereiding.
- Welk gedeelte van de buffer geladen wordt, wordt bepaald door een driewegklep.
- Vloerverwarming begane grond
Ultra Laag Temperatuur vloerverwarming op de gehele benedenvloer (ivm stenen vloerafwerking). Deze vloerverwarming zie ik als ondersteuning, alleen bedoeld om de kou van de stenen vloer af te houden. - Plafondverwarming/koeling begane grond
Ultra Laag Temperatuur Bioclina capillair buissysteem op (gedeelte van) het plafond begane grond.
Hiermee kan in de zomer gekoeld worden, en in de winter stralingswarmte. - Plafondverwarming/koeling verdieping
Ultra Laag Temperatuur Bioclina capillair buissysteem op plafond eerste verdieping m.u.v. badkamer (=vloerverwarming).
Hiermee kan in de zomer gekoeld worden, en in de winter stralingswarmte.- Vloerverwarming lijkt me niet nodig omdat de verdiepingsvloer al van de onderzijde wordt verwarmd en geen stenen vloerafwerking heeft.
- Thermostaat en dauwpuntsensor per ruimte. Hiermee kan elke ruimte apart ingesteld worden. Door het ontbreken van massa zullen temperatuuraanpassingen snel merkbaar zijn, hetgeen zeer gewenst is voor studeer- en slaapkamers
- Gelaagd buffervat 1000 liter
- Het bovenste gedeelte van het buffer is aangesloten op een verswaterstation, die met een elektronische geregelde pomp en platenwisselaar grote hoeveelheden sanitair warmwater kan verzorgen. Het voordeel wat ik hier zie is dat er geen SWW voorraad op temperatuur wordt gehouden en er dus geen gevaar voor legionella bestaat.
- Het onderste gedeelte is voorzien van een spiraal. Hiermee kan het verwarmingssysteem hydraulisch gescheiden worden van het CV water. Dit is nodig omdat het capillaire buizensysteem zuurstofdoorlatend is. Door een spiraal te gebruiken en geen externe platenwisselaar, kan er een pomp komen te vervallen.
- Twee aansluitingen op het onderste gedeelte blijven vrij t.b.v. een mogelijk toekomstige Jacuzzi :-)
- Driewegkleppen en een platenwisselaar om de buffer te bypassen in koelingsmode
- Hout CV-haard woonkamer
Voornamelijk voor de gezelligheid- De kachel die ik op het oog heb (Kratki Oliwia-T-PW-22) geeft kamerzijdig 4kW en waterzijdig 18kW af.
- Deze kachel zal met een open buffervat en platenwisselaar drukloos op het buffervat worden aangesloten.
- Door de platenwisselaar laag bij de buffer te plaatsen, zal thermosyphonwerking voor circulatie in de buffer zorgen, zodat een pomp overbodig is.
- PV Panelen
- Voldoende PV panelen om mijn stroombehoefte (vrijwel) volledig af te dekken, er is weiland zat.
- Wanneer de buffer is afgekoeld en de zon schijnt kan de warmtepomp warmte energie gaan opslaan in de buffer of 's zomers het huis koelen met het hoogst haalbare rendement.
- Op die dagen waarbij de PV panelen weinig opleveren, kan ik d.m.v. houtstook zorgen dat de buffer goedkoop wordt opgeladen.
- Als we geen zin hebben om te stoken, zal de warmtepomp de buffer laden, hoewel dit natuurlijk op zeer koude dagen ten koste zal gaan van het rendement.
Graag jullie mening, kritiek, suggesties en/of verbeteringen op mijn plannen en het schema.
Zijn er bijvoorbeeld terugslagkleppen nodig en zo ja, waar en waarom?
Met vriendelijke groet,
Sjeiz
Hydraulisch schema: https://1drv.ms/i/s!ApSEz3cm3tfpg7IzzGvzQUbf9yj4zA