Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1e opzet hydraulisch schema L/W WP verwarming,koeling,SWW

Pagina: 1
Acties:

• Sjeiz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-04-2022
Beste mensen,

al meer dan een jaar ben ik met grote interesse mee aan het lezen op dit forum.
Ik denk een hoop geleerd te hebben van de diverse discussies, oplossingen en schema's.

Zeer binnenkort gaan wij het avontuur aan om een nieuwbouwhuis te gaan (laten) plaatsen en wordt het tijd om mijn theoretische kennis maar eens door jullie te laten toetsen :idea: . Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken!

Het gaat hier om een ruime vrijstaande villa met een hoofdgebouw van 622 m3 en een (bewoonbaar) bijgebouw van ca 210 m3. Hoge isolatie waarden wat betreft vloer, wanden, glas en dak. De RPC zal ruim onder de 0,4 uitkomen. Geen gasaansluiting. Bedoeling is om (dichtbij) een nul-op-de-meter woning te komen, uiteraard afhankelijk van de benodigde investeringen en de haalbaarheid daarvan.

Wat heb ik voor ogen:
  • Mitsubishi Ecodan lucht/water warmtepomp 14kW.
    Deze warmtepomp is omkeerbaar (dus verwarmen én koelen) en kent twee temperatuur zones:
    • Zone 1 wordt gebruikt voor Ultra Laag Temperatuur verwarming (via onderkant buffervat) of koeling (buffer bypass d.m.v. twee driewegkleppen en een platenwisselaar).
    • Zone 2 wordt gebruikt om de bovenkant van het buffervat met een iets hogere temeratuur te beladen tbv sanitair warmwater bereiding.
    • Welk gedeelte van de buffer geladen wordt, wordt bepaald door een driewegklep.
  • Vloerverwarming begane grond
    Ultra Laag Temperatuur vloerverwarming op de gehele benedenvloer (ivm stenen vloerafwerking). Deze vloerverwarming zie ik als ondersteuning, alleen bedoeld om de kou van de stenen vloer af te houden.
  • Plafondverwarming/koeling begane grond
    Ultra Laag Temperatuur Bioclina capillair buissysteem op (gedeelte van) het plafond begane grond.
    Hiermee kan in de zomer gekoeld worden, en in de winter stralingswarmte.
  • Plafondverwarming/koeling verdieping
    Ultra Laag Temperatuur Bioclina capillair buissysteem op plafond eerste verdieping m.u.v. badkamer (=vloerverwarming).
    Hiermee kan in de zomer gekoeld worden, en in de winter stralingswarmte.
    • Vloerverwarming lijkt me niet nodig omdat de verdiepingsvloer al van de onderzijde wordt verwarmd en geen stenen vloerafwerking heeft.
    • Thermostaat en dauwpuntsensor per ruimte. Hiermee kan elke ruimte apart ingesteld worden. Door het ontbreken van massa zullen temperatuuraanpassingen snel merkbaar zijn, hetgeen zeer gewenst is voor studeer- en slaapkamers
  • Gelaagd buffervat 1000 liter
    • Het bovenste gedeelte van het buffer is aangesloten op een verswaterstation, die met een elektronische geregelde pomp en platenwisselaar grote hoeveelheden sanitair warmwater kan verzorgen. Het voordeel wat ik hier zie is dat er geen SWW voorraad op temperatuur wordt gehouden en er dus geen gevaar voor legionella bestaat.
    • Het onderste gedeelte is voorzien van een spiraal. Hiermee kan het verwarmingssysteem hydraulisch gescheiden worden van het CV water. Dit is nodig omdat het capillaire buizensysteem zuurstofdoorlatend is. Door een spiraal te gebruiken en geen externe platenwisselaar, kan er een pomp komen te vervallen.
    • Twee aansluitingen op het onderste gedeelte blijven vrij t.b.v. een mogelijk toekomstige Jacuzzi :-)
    • Driewegkleppen en een platenwisselaar om de buffer te bypassen in koelingsmode
  • Hout CV-haard woonkamer
    Voornamelijk voor de gezelligheid :)
    • De kachel die ik op het oog heb (Kratki Oliwia-T-PW-22) geeft kamerzijdig 4kW en waterzijdig 18kW af.
    • Deze kachel zal met een open buffervat en platenwisselaar drukloos op het buffervat worden aangesloten.
    • Door de platenwisselaar laag bij de buffer te plaatsen, zal thermosyphonwerking voor circulatie in de buffer zorgen, zodat een pomp overbodig is.
  • PV Panelen
    • Voldoende PV panelen om mijn stroombehoefte (vrijwel) volledig af te dekken, er is weiland zat.
    • Wanneer de buffer is afgekoeld en de zon schijnt kan de warmtepomp warmte energie gaan opslaan in de buffer of 's zomers het huis koelen met het hoogst haalbare rendement.
    • Op die dagen waarbij de PV panelen weinig opleveren, kan ik d.m.v. houtstook zorgen dat de buffer goedkoop wordt opgeladen.
    • Als we geen zin hebben om te stoken, zal de warmtepomp de buffer laden, hoewel dit natuurlijk op zeer koude dagen ten koste zal gaan van het rendement.
Onderstaand mijn 1e opzet van het hydraulische schema waarin ik zo min mogelijk bewegende delen heb toegepast. Wat er niet in zit, kan ook niet stuk :roll: Uiteraard ontbreken nog diverse details zoals sensoren, vuilfilters, expansievaten, etc., maar ik probeer eerst de basis goed te krijgen.

Graag jullie mening, kritiek, suggesties en/of verbeteringen op mijn plannen en het schema.
Zijn er bijvoorbeeld terugslagkleppen nodig en zo ja, waar en waarom?

Met vriendelijke groet,

Sjeiz

Hydraulisch schema: https://1drv.ms/i/s!ApSEz3cm3tfpg7IzzGvzQUbf9yj4zA

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
En je weet wat Bioclina kost..... ik heb dat twee jaar geleden bij ze gevraagd en toen was het niet haalbaar qua prijs, was echt duur. Technisch uiteraard prachtig.

Verder denk ik dat je veel te veel vermogen inzet. Mijn huis is nog een slag groter en doe ik met W/W WP van 6 kW.

Ook bij de openhaard moet je oppassen, het is toch vervelend als je ramen open moet gaan zetten om de warmte kwijt te kunnen of dat je elke avond in je onderbroek op de bank zit.

Gelaagd buffervat, ik heb weliswaar een hygiene boiler, maar gelaagdheid goed in stand houden was hier een utopie door de grote inhoud van de vloerverwarming.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
Ik heb een gelijk soort installatie alleen minder uitgebreid. Het lijkt mij nogal dubbel om zowel in je vloer als in plafond leidingen aan te brengen om te verwarmen en koelen. Ik heb een 5kw panasonic monoblock staan en tot nu toe nog geen gebruik gemaakt van de koeling (werkt ook nog niet lekker in de sturing :'( ) De koeling werkt maar te dele omdat de luchtvochtigheid hoger wordt door het koelen. Ik zou hier meer focusen op het buitenhouden van de warmte met (automatische) zonwering. Koeling werkt trouwens wel het beste via plafond .
De cv kachel lijkt me zwaar qua vermogen. 4kw naar de woonkamer is al heel erg veel voor een goed geisoleerde woning. Daarbij is altijd maar de vraag of de opgegeven rendementen en vermogens ook in de praktijk kloppen. Ook het vermogen naar de cv kan moet je wel kwijt kunnen cq opslaan.

Warmwater en cv water heb ik gescheiden, dus een buffer van 1000l voor cv water, de warmtepomp houd deze weersafhanklijk op temperatuur (ca 28-35 graden) in het stookseisoen. De houtkachel kan deze naar 70-80 graden brengen. Als de vloerverwarming werkt is de warmte ook zo uit de buffer weg. dus warm water via de buffer zou ik niet doen (was het eerst zelf ook van plan) Daarnaast heb ik dus nog een 300l boiler staan die op ca 50 graden gehouden wordt. Hier is een extra spiraal in opgenomen waar de houtkachel doorheen loopt voordat hij naar de buffer gaat. Warmt dus beide op.

Tip zoek wel een installateur die dit een beetje snapt, dat is niet voor iedereen weggelegd.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10
Persoonlijk zou ik het hele hout CV verhaal laten varen, en dat geld in extra isolatie steken. Vergeet niet hoeveel hout je aan moet voeren om 22kW output te halen! Daarnaast staan dit type hout-cv kachels (eigenlijk alle kachel met een watermantel, been there, done that ;-) ) bekend als creosootfabrieken, zeker als je ze gesmoord stookt.

Bovendien zal het (als de woning fatsoenlijk is geisoleerd) al snel te warm worden in de kamer met die 4kW aan warmte (in de praktijk is dit vaak meer, ook de mantel waar de haard in verwerkt is wordt behoorlijk warm, reken maar op 6-7kW direct in de kamer)

En inderdaad, die warmtepomp is (veel) te groot. 9 of zelfs 7 kw moet genoeg zijn. Zo niet, dan beter isoleren en niet een grotere pomp kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 13-07-2016 22:59 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gezien de m3 inhoud van de woning, bijgebouw en waarschijnlijk de comfort wensen vind ik de warmtepomp niet zo bijzonder qua vermogen. Denk aan het tapwater......
De houtkachel zie ik het nut niet zo van. Dat vermogen kun je niet kwijt. Zo'n kachel komt niet tot zijn recht, omdat hij nooit flink kan branden.
Neem een kleine houtkachel, maar zonder cv ondersteuning.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 13-07-2016 23:45 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Stel je niet al te veel voor van koeling met watertemperaturen boven dauwpunt, je draait slechts je RV omhoog, voelt oncomfortabel. Verdamping op de huid lukt niet (goed) meer.

In het plafond koelen is prima (hele kantoorgebouwen zitten er vol mee...) maar de kern van goed koelbedrijf is ontvochtiging. Lukt je alleen met een L/L WP. (ik denk dan aan multi split) Of een kleine LBK welke primaire buitenlucht ontvochtigd met 6 C water. Dat laatste is een dure optie, zou ik niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 13-07-2016 23:59 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1