Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 793455

Topicstarter
Ik heb een probleem waar ik echt niet uitkom. Ik fotografeer met een A99 van Sony, meestal in RAW. Bij het converteren van RAW naar JPG (na bewerken) treden er echter steeds een behoorlijk kleurverschillen op (zie voorbeeld) die ik niet kan plaatsen. Wanneer ik het JPG bestand met Photoshop of Facebook open, ziet alles er prima uit. Open ik hetzelfde bestand met Fotoviewer of Wordpress, dan zijn de foto's plotseling heel flets. Iemand een idee hoe dat kan?

Kortom:
- Foto's worden in ARW geschoten. Dat is het RAW bestandsformaat van o.a. Sony
- Ik geef de foto's na het uploaden standaard een Adobe RBG profiel mee.
- Het ene programma (Photoshop, Facebook) opent de JPG wel goed, het andere (Fotoviewer, Wordpress) niet.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/7d4a27ad4684c90803de1413ab0b002f

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 793455 op 13-07-2016 15:54 . Reden: Vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-07 08:48
De standaard fotoviewer van Windows en de meeste browsers ondersteunen geen Adobe RGB kleurprofiel. Wanneer je foto's via het web wilt bekijken, kan je deze het beste exporteren naar het sRGB kleurprofiel..

[ Voor 14% gewijzigd door tommyz op 13-07-2016 15:53 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 793455

Topicstarter
Ah! Dat zou het e.e.a. kunnen verklaren! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De reden waarom bijv. Facebook het schijnbaar wel goed weergeeft is omdat zij alle inkomende foto's converteren naar een sRGB JPG. Omdat sRGB een kleinere kleurruimte is dan AdobeRGB zul je alsnog wel merken dat bepaalde kleuren minder intens zullen zijn of niet helemaal uitkomen zoals de bedoeld waren. Maar als je in plaats daarvan een AdobeRGB foto opent alsof het een sRGB foto is zoals in de windows foto viewer gebeurd, dan krijg je inderdaad echt een groot kleurverschil.

sRGB is de standaard voor het web zoals tommyz al aangeeft. Veel consumenten monitoren met een TN paneel kunnen vaak amper de 100% sRGB aantikken en al niet eens alle kleuren die in de relatief kleine kleurruimte zit weergeven. Je haalt je zelf daarmee alleen een hoop problemen op de hals door ze als AdobeRGB te uploaden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-07 20:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Je kunt ook IrfanView installeren als image viewer en dan in de settings aangeven dat ie je monitor profiel moet gebruiken om weer te geven. Duurt wel even voordat je foto tevoorschijnt komt, maar hij wordt wel correct weergegeven.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar