Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
beste Tweakers,

ik ga binnenkort overstappen naar een In Win 303 behuizing. de kast die ik nu heb heeft ruimte voor een CM Nepton 140XL, maar de nieuwe niet. dus ik zoek een nieuwe koeler.
omdat ik niet heel tevreden was met de geluidsproductie van mijn Nepton 140XL, wil ik eigenlijk weer overstappen naar luchtkoeling.

ik wil voor het koelen van mijn CPU eigenlijk alleen gebruik maken van de airflow in mijn kast. ook omdat een koelblok zonder fan er strakker uitziet. het idee is dat ik onderin de kast 3x92mm intake fans plaats(120mm past waarschijnlijk niet vanwege een ATX moederbord) of 2x92mm + 1x 120mm. en bovenin komen 2 of 3 120mm outtake fans(de fan van de voeding werkt namelijk ook al mee op die plek). het koelblok wil ik 90 graden gedraaid ten opzichte van een 'normale' opstelling, zodat de lucht van beneden naar boven door de fins kan.

de kleur van de fans zit ik te twijfelen tussen simpele witte fans of een LED-fan. de kleur onderin de kast maakt niet zo heel veel uit maar het liefst iets wat niet te veel opvalt, dus gewoon zwart of wit.

denken jullie dat de koelcapaciteit hiermee hoog genoeg zal zijn om een 4670k te koelen? ik heb m nu op 4,3GHz draaien(voltage moet ik nog even opzoeken), maar een lichtere overclock zoals 4,0GHz kan ik ook wel mee leven.

mijn GPU is een 290X met stockkoeler. best wel een heethoofd dus, ik hoop dat de meeste van die warmte via de achterkant naar buiten gaat, ik heb ook wel gedacht over een aftermarket koeler voor de kaart, maar wil nu eigenlijk daarin niet meer investeren, omdat ik misschien een nieuwe Vega-kaart ga kopen. en er is altijd nog ruimte voor een 120mm AIO achterin mijn kast als de GPU te heet wordt.

welke fans en CPU-koelblokken kunnen jullie me aanraden? ik denk dat een simpel koelblok als de scythe mugen wel moet voldoen. of kan ik beter voor een koelblok gaan dat is geoptimaliseerd voor 'passieve' koeling?
algemene opmerkingen over de koelopstelling zijn natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Ik zou gewoon een fan op de cpu koeler zetten, vooral vanwege het overklokken. Je kunt de fan gewoon op +- 400-800rpm laten draaien waardoor hij vrijwel onhoorbaar is.

Ik zou 2x 120 onderin plaatsten (meest achterste plek onderin dus vrij laten),

(zo wat ik kan vinden via Google moet dit mogelijk zijn)

[ Voor 35% gewijzigd door [Remmes] op 14-07-2016 21:37 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de cpu passief wil koelen kan je de oc er beter af halen en dan een pricewatch: Zalman FX70 Fanless CPU Cooler, pricewatch: Raijintek EREBOSS Core Edition of pricewatch: Thermalright Le Grand Macho erop. Met oc is een fan op de koeler aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hebt een 290X met Stock koeler (reference bedoel je hiermee gok ik?) En je wil 92mm fans plaatsen, maar wel een passieve cpu koeling vanwege lawaai? :+

Je kan beter investeren in goede casefans, een goede cpu koeler met lage rpm fan of een gpu met after Market koeler voor meer stilte. Al is investeren in een 290X wellicht niet meer de moeite waard als je naar Vega wil. Je cpu met oc passief koelen wordt echt onmogelijk, tenzij je er een heatsink van €100 op zet maar zelfs dan kan je een tdp van ~90+ niet echt lekker passief koel houden.

[ Voor 30% gewijzigd door stin00 op 14-07-2016 22:40 ]