Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 13:55
Je zal vast denken, TS slaapt niet, maar ik kan het uitleggen.

Helaas ben ik boventallig verklaard bij mijn huidige werkgever waar ik 40 uur p/w werk.
De einddatum van mijn contract is november maar ik mag eerder "weg" en doorbetaald krijgen tot november.

Ik heb niet lang hoeven te zoeken of vond al een nieuwe baan waar ik het liefst zo snel mogelijk wil starten. Gewoon omdat ik niet "niks" wil doen ondanks dat het wel kan(anders verdwijn ik in mijn gaming man-cave en uit ervaring weet ik dat dat mijn geen goed zal doen :X ). want starten in november is ook geen probleem.

Wat is handigheid. kan ik zomaar 2 contracten tegelijk laten lopen voor 40 uur gedurende 2 maanden? wellicht Loonheffingskorting niet aanvinken bij mijn nieuwe werkgever?

Ik heb geheel google gelezen maar kan niet tot een goed antwoord komen. Het liefst ga ik deze week nog tekenen zodat ik heel relax met vakantie kan.

Alvast dank!

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

technisch gezien kan het, je kunt ook loonheffingskorting gewoon opgeven bij je nieuwe werkgever om gedoe in de toekomst daarmee te voorkomen. Houdt dan wel rekening met een zwaardere naheffing volgend jaar bij de belasting aangifte. Want die kijkt naar je totaal inkomen en berekent daarover de echte belasting.

Maar moet je die 40 uur niet beschikbaar zijn bij je huidige werkgever? Zorg wel dat dat heel duidelijk op papier staat. Mogelijk kun je het ook in 1x laten uitbetalen door je huidige werkgever en het zo direct laten afsluiten. Maar dat kost je vermoedelijk weer vakantie dagen zover je die nu nog op bouwt.

Ik zou in ieder geval even vakbond / juridische bijstand hier bij betrekken om ellende te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Zat mensen die twee banen hebben, dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Dat ze bij jou toevallig beiden 40 uur zijn, maakt verder niets uit. Dan is het inderdaad zorgen dat ze bij je tweede werkgever geen loonheffingskorting berekenen.

Wat mrveenie zegt is wel belangrijk. Zorg dat je op papier hebt staan dat je niet beschikbaar hoeft te zijn voor je huidige werkgever. Puur om gezeur te voorkomen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afgezien van bovenstaande tips, zoek wel even uit wat er precies in de vaststellingsovereenkomst is opgenomen. Dat je niet voor een verrassing komt te staan als ze zeggen: "Jamaar, we hadden afgesproken tot uiterlijk die datum of totdat je een nieuwe baan hebt. Die je op elk moment dat jou uitkomt mag laten beginnen".... Of iets juridischer verwoord :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:12:
technisch gezien kan het, je kunt ook loonheffingskorting gewoon opgeven bij je nieuwe werkgever om gedoe in de toekomst daarmee te voorkomen. Houdt dan wel rekening met een zwaardere naheffing volgend jaar bij de belasting aangifte. Want die kijkt naar je totaal inkomen en berekent daarover de echte belasting.

Maar moet je die 40 uur niet beschikbaar zijn bij je huidige werkgever? Zorg wel dat dat heel duidelijk op papier staat. Mogelijk kun je het ook in 1x laten uitbetalen door je huidige werkgever en het zo direct laten afsluiten. Maar dat kost je vermoedelijk weer vakantie dagen zover je die nu nog op bouwt.

Ik zou in ieder geval even vakbond / juridische bijstand hier bij betrekken om ellende te voorkomen.
Dat laatste was ik inderdaad van plan. Huidige werkgever lijkt tot dusver erg mee te willen werken omdat ze het erg vervelend voor mij vinden. Dus het op papier krijgen lijkt mij geen probleem.
Het in 1 keer uit laten betalen is eigenlijk ook geen slecht plan. niet eens over nagedacht. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
naitsoezn schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:31:
Afgezien van bovenstaande tips, zoek wel even uit wat er precies in de vaststellingsovereenkomst is opgenomen. Dat je niet voor een verrassing komt te staan als ze zeggen: "Jamaar, we hadden afgesproken tot uiterlijk die datum of totdat je een nieuwe baan hebt. Die je op elk moment dat jou uitkomt mag laten beginnen".... Of iets juridischer verwoord :P
Done that. Ik kan persoonlijk niks vinden wat het tegenspreekt. Maar zal iemand met juridische hersens er eens naar laten kijken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ff vrij is toch ook lekker, zou daar per 1 november beginnen. Mis die tijd alweer na boventallig en nieuwe baan. Kreeg ook 6 maanden doorbetaald, zalig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 319464 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:33:
Ff vrij is toch ook lekker, zou daar per 1 november beginnen. Mis die tijd alweer na boventallig en nieuwe baan. Kreeg ook 6 maanden doorbetaald, zalig.
De een vind het zalig, de ander haat het. Ik zou het niet kunnen, maanden niks doen. Dan kom ik 20kilo aan en ben zo beroerd als maar kan. De TS geeft al aan dat het hem geen goed zal doen, dus laten we dat dan maar aanhouden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbengoofy
Anoniem: 319464 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:33:
Veel denken er inderdaad zo over maar voor mij werkt dat niet.
Stil zitten betekend, niks doen. gamen totdat mijn ogen vierkant zijn en mijn ritme drastisch verleggen.

Bovendien krijg ik dat allemaal huishoudelijke klusjes van vriendinlief en dat alleen al is een nachtmerrie :X ;)

Wil gewoon werken. haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Meestal zegt je huidige werkgever dat je doorbetaald krijgt tot het eind van je contract, OF tot zodra je een nieuwe baan hebt. Ik zou dat eerst gaan uitzoeken, want contractbreuk is niet erg prettig voor je eigen bankrekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
Blue-eagle schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:44:
Meestal zegt je huidige werkgever dat je doorbetaald krijgt tot het eind van je contract, OF tot zodra je een nieuwe baan hebt. Ik zou dat eerst gaan uitzoeken, want contractbreuk is niet erg prettig voor je eigen bankrekening ;)
Ik heb een vast contract, Lijkt mij niet handig dat ze doorbetalen tot ik een nieuwe baan heb.
Want dan ga ik 1st even op wereldreis voor een maandje of 8.

Krijg een oprotpremie. that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:57
ikbengoofy schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:48:
[...]

Ik heb een vast contract, Lijkt mij niet handig dat ze doorbetalen tot ik een nieuwe baan heb.
Want dan ga ik 1st even op wereldreis voor een maandje of 8.

Krijg een oprotpremie. that's it.
focus op het woordje OF ;)

Dus tot eind November OF totdat jij bij je nieuwe job begint en dat kan dus ook volgende week zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
MuddyMagical schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:50:
[...]

focus op het woordje OF ;)

Dus tot eind November OF totdat jij bij je nieuwe job begint en dat kan dus ook volgende week zijn.
ah zo, misunderstood. sorry!

Maar weet ik niet. dat is dus om even uit te zoeken.
bedankt iig allemaal! lijkt goed te gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:42

LankHoar

Langharig tuig

Indien je dit allemaal lukt en je gaat 3 maanden twee keer een FTE salaris opstrijken, dan kun je die wereldreis volgend jaar haast wel maken ja :p

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

LankHoar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:25:
Indien je dit allemaal lukt en je gaat 3 maanden twee keer een FTE salaris opstrijken, dan kun je die wereldreis volgend jaar haast wel maken ja :p
Voor zover de helft niet richting de fiscus is weggevloeid... :')

Daar zou ik naast een arbeidsrecht-advies ook even naar kijken, hoe je hier fiscaal het beste mee uitkomt...want zomaar 2x 40 FTE binnenharken, levert je een flinke aanslag op imo.
Wellicht dat er wel constructies zijn waarbij je een deel in een potje kunt laten storten, door je huidige werkgever, dat dan weer lager of onbelast is en je voor een ander doel weer vrij kunt maken (pensioen, woning, goed doel/spaarpotje kinderen?) binnen de wettelijke kaders.

Als men het toch zo erg vindt voor je, dan is men vast ook wel coulant om daar over mee te denken- om je verder niet te benadelen. Het tekenen (en onderhandelen!) van overeenkomsten, is HET moment om daarover te babbelen imo (daarna ben je waarschijnlijk te laat- ketelaar dus.)

Tenzij je via een pay-roll constructie in dienst bent, dan ligt het wellicht iets lastiger (maar ook niet onmogelijk imo.)

Ik weet het allemaal niet exaxt (wat in geval van TS het beste is), maar hier zou ik mij in geval van TS even goed in verdiepen (voor zover wellicht nog niet het geval is)- het is zonde om > de helft direct richting staatskas af te laten vloeien.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 13-07-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

belasting betaal je over je volledige inkomen.
Pas boven de 50.000 en nog wat zit je in de 52% schijf en zelfs dan is het vaak effectief nog geen 52%.

Het maakt verder niet uit of je het in 1x laat uitbetalen of als normaal contract.
Met de belasting aangifte 2016 (maart 2017 invullen dus) wordt dat allemaal recht getrokken.

Het is gewoon inkomen uit werk.
Zelf heb ik een vaste baan en een eigen bedrijf. Ik betaal ook niet standaard 52% over mijn eigen bedrijf inkomen. Mijn bedrijfswinst wordt op mijn inkomen geteld en over het totaal bedrag betaal ik dus de belasting en bijbehorende schijven. *dat dat al snel over de 52k heen zal gaan is wel aannemelijk maar that's life.

*exacte bedrag is mij op dit moment even onbekend maar als je zoekt op belastingschijven 2016 zal je die geheid kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 11:17
Simpel, vul de loonheffingsverklaring in zoals je wilt. Ik zou hem invullen mét heffingskorting, opdat je hem niet hoeft te veranderen na een paar maanden.

Van het salaris oude baan zet je gewoon 52% minus de ingehouden loonheffing op een spaarrekening. In het voorjaar doe je aangifte en betaal je uit je spaarrekening wat er nu te weinig is ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Volgens mij staat er ook in de clausule, dat je huidige baas niet meer hoeft te betalen als je een nieuwe baan hebt gevonden.

Dus dat ook even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zo'n clausule is bij mijn weten niet gangbaar. Je hebt bij ontslag om bedrijfseconomische redenen:

- vrijstelling van werk (dat komt voort uit de basis van het bedrijfseconomisch ontslag, het dienstverband kan niet worden voortgezet omdat er geen werk is of geen geld voor de tegenprestatie)
- een zekere datum waarop je uit dienst moet
- een vertrekpremie

Die 2e en 3e zijn vaak deels uitwisselbaar. Iets langer in dienst blijven is een andere vorm van ontslagvergoeding, beter voor je CV en sollicitaties.

Als TS is vrijgesteld van werk en ook een eventueel concurrentiebeding en beding nevenwerkzaamheden afwezig / geschrapt zijn, kan hij gewoon dubbel loon genieten.

Wil hij dit niet, moet hij om tafel om de uitdiensttreding te vervroegen tegen een afkoopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb ik ook gedaan. Was maar voor anderhalve maand, maar toch. Gewoon gedaan en mijn oude werkgever ook niets gemeld. Ook de heffingskortingen gewoon genomen en wat geld opzij gezet voor de aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519515

Misschien is nog interessant is om te onderzoeken of het zin heeft je inkomsten te verdelen over dit en volgend (belasting)jaar, omdat het kan zijn dat na verdeling de totale belastingdruk lager is dan de belasting bij veel meer inkomen in 2016.

Een mogelijkheid daartoe zij bijvoorbeeld zijn om je vakantiedagen bij de werkgever waar je weg gaat 'mee te nemen naar volgend jaar' en 1 januari toch uit te laten betalen.

Waarschijnlijk is het niet zo extreem dat je boven de drempel voor Inkomensmiddeling uitkomt, maar wie weet verdien je zo veel dat het kan :)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 519515 op 15-07-2016 09:39 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:47
je kunt gewoon de loonheffinskorting invullen en pas in november in laten gaan bij je nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat TS dan beter kan doen is kijken of het interessant is om loon te midellen over meerdere jaren mocht die dit jaar in ene veel meer inkomsten hebben dan vorig jaar en ook komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Heffingskorting: dubbel werk. Je moet nog steeds geld reserveren vanwege de progessieve schijven.

Middelen: kan pas nadat je de definitieve aanslag 2016 hebt ontvangen, eind volgend jaar ofzo. En de eerste 500 euro teveel betaalde belasting krijg je niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
t_captain schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:48:
Heffingskorting: dubbel werk. Je moet nog steeds geld reserveren vanwege de progessieve schijven.

Middelen: kan pas nadat je de definitieve aanslag 2016 hebt ontvangen, eind volgend jaar ofzo. En de eerste 500 euro teveel betaalde belasting krijg je niet terug.
545 euro toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb het actuele bedrag niet bij de hand, maar het kan kloppen. Ik heb een paar jaar geleden gemiddeld en toen was het deel wat ik niet terugkreeg al dik 500.
Pagina: 1