Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Onlangs heb ik bij mijn huidige werkgever mijn ontslag ingediend omdat ik een nieuwe baan heb gevonden. Per 1 september 2016 begin ik bij een nieuwe werkgever aan een nieuwe uitdaging. Tot en met 31 augustus loopt mijn contract bij mijn huidige werkgever.

Ik vroeg of iemand mij (onderbouwd) helderheid kan verschaffen over mijn tegoed in vakantiedagen en ADV-dagen. Per vol jaar bouw ik 20 wettelijke en 4 bovenwettelijke vakantiedagen op. Daarbij bouw ik nog jaarlijks 13 ADV dagen op.

In mijn CAO (Metaal & Techniek) staat onder andere het volgende:
"Verrekening ATV tijd bij het einde van de dienstbetrekking
Als u te veel of te weinig ATV heeft gehad kan dit zowel in tijd als in geld verrekend
worden bij het eind van de dienstbetrekking.
Als u bijvoorbeeld in juni de dienstbetrekking beëindigt, terwijl de ATV dagen
collectief in december zijn vastgesteld, kunt u het tegoed aan dagen opnemen tijdens
de opzegtermijn, of uitbetaald krijgen."
Over 2015 heb ik overgehouden:
- 0 wettelijke vakantiedagen
- 2,75 bovenwettelijke vakantiedagen
- 3 ADV dagen

Daar is en het begin van het jaar het jaarsaldo bij op geteld, waardoor de teller op 1 januari op het volgende stond:
- 0 + 20 = 20 wettelijke vakantiedagen
- 2,75 + 4 = 6,75 bovenwettelijke vakantiedagen
- 3 + 13 = 16 ADV dagen

Zit ik correct als ik zeg dat alleen de dagen die er in januari voor het volledige jaar zijn bijgeschreven naar rato worden verrekend op 31 augustus (en dus niet over het totaalsaldo)? Dus 8/12e deel van respectievelijk 20, 4 en 16 dagen? En dat daarbij de resterende uren van vorig jaar worden opgeteld?

Dan kom ik op het volgende aantal uren uit:
(8/12)*20 = 13,33 (naar rato 2016) -> 13,33+0 = 13,33 vakantiedagen
(8/12)*4 = 2,66 (naar rato 2016)-> 2,66+2,75 = 5,42 bovenwettelijke vakantiedagen
(8/12)*13 = 8,66 (naar rato 2016)-> 8,66+3 = 11,66 ADV dagen

Trek daar vanaf de uren die ik opgenomen heb (7 vakantiedagen, 0 bovenwettelijke vakantiedagen en 3 ADV dagen (collectief)) dan kom ik op het volgende saldo wat ik nog tegoed heb (danwel in vrije tijd, danwel in geld):
- 6,33 vakantiedagen
- 5,42 bovenwettelijke vakantiedagen
- 8,66 ADV dagen
Totaal: 20,41 dagen

Klopt het bovenstaande? Ik kan online eigenlijk weinig vinden over een exacte berekening, maar bovenstaande leek mij het meest logisch. Hoe het uiteindelijk opgenomen wordt (in tijd of in geld) daar komen mijn werkgever en ik wel uit, maar ik wil wel dat het op een correcte manier berekend wordt (mijn werkgever is een kleine MKB'er, dus niet met een HR afdeling die exact kan uitleggen hoe het zit). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:43
Ja, ik ga per 1 okt uit dienst en heb de HR afdeling van mijn huidige werkgever toen gevraagd hoe dit uit te rekenen, en dat is precies zoals jij doet.

(dagen van vorig jaar) + ((dagen van dit jaar) x (9/12)) = totaal recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Enige waar je mogelijk mis grijpt, zijn je adv dagen. Bij mijn CAO (bouw en infra) of afspraken met mijn werkgever (weet ff niet wie het heeft vastgesteld), stelt dat adv dagen eind van het kalenderjaar komen te vervallen en dus niet meegenomen kunnen naar een volgend jaar.

Verder klopt wat ze zegt. Je krijgt je dagen naar rato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06
Dan had de werkgever eerst zijn ADV moeten opmaken i.p.v. zijn wettelijke dagen van 2015.
Regel is dat altijd eerste de uren die het kortste "houdbaar" zijn worden afgeboekt.

Verder is je redenatie correct.
(Heb je berekening verder niet nagekeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:16
PROnline schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:55:
Dan had de werkgever eerst zijn ADV moeten opmaken i.p.v. zijn wettelijke dagen van 2015.
Regel is dat altijd eerste de uren die het kortste "houdbaar" zijn worden afgeboekt.

Verder is je redenatie correct.
(Heb je berekening verder niet nagekeken.)
Dat hoeft niet. In bijvoorbeeld ADP kan je bij verlofaanvragen zelf bepalen van welk tegoed het af moet gaan (vakantie/ADV).

Ik ben toevallig laatst uit dezelfde cao overgestapt naar een andere werkgever, en kreeg de indruk dat ze niet zaten te springen om adv uit te betalen. Die heb ik dus lekker opgemaakt en heb de vakantiedagen uit laten betalen.

Adv kon ik overigens aan t eind van t jaar niet meenemen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 11:17
Rechten die je uit 2015 hebt meegenomen, worden natuurlijk niet afgeboekt als je uit dienst gaat.

Opbouw 2016 is pro rato, dus 8/12e bij uitdiensttreding op 31-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Exigence schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:49:
Zit ik correct als ik zeg dat alleen de dagen die er in januari voor het volledige jaar zijn bijgeschreven naar rato worden verrekend op 31 augustus (en dus niet over het totaalsaldo)? Dus 8/12e deel van respectievelijk 20, 4 en 16 dagen? En dat daarbij de resterende uren van vorig jaar worden opgeteld?
Correct. Wat je meeneemt uit vorig jaar blijft zoals het is. De vakantiedagen die je voor dit jaar krijgt zal je naar rato moeten uitrekenen hoeveel je daadwerkelijk kan gebruiken. Zo werkt het doorgaans wel. Je bouwt namelijk je vakantiedagen op per gewerkte dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Bedankt iedereen :) Iedereen bevestigt mijn vermoeden en logica :) Inmiddels een berekening door het bedrijf laten maken en die komt exact overeen met mijn berekening :)

Heb allee nog steeds geen brontekst ;)
BastaRhymez schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:42:
Enige waar je mogelijk mis grijpt, zijn je adv dagen. Bij mijn CAO (bouw en infra) of afspraken met mijn werkgever (weet ff niet wie het heeft vastgesteld), stelt dat adv dagen eind van het kalenderjaar komen te vervallen en dus niet meegenomen kunnen naar een volgend jaar.
Gelukkig voor mij is dat bij ons niet het geval. ADV dagen worden die niet gebruikt zijn kunnen worden meegenomen naar het volgende jaar. Ook kunnen niet gebruikte ADV dagen aan het einde van het dienstverband uitbetaald worden (wat ook lang niet overal mogelijk is!).

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 14-07-2016 15:34 ]

Pagina: 1