Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo!

Sinds Augustus 2010 heb ik een Cooler Master GX 550W in mijn systeem zitten.
Nu is het sinds een paar weken dat bij het opstarten van de PC de voeding een tikkend geluid maakt. Ik heb specifiek geluisterd en het geluid komt echt uit de voeding. Het feit is alleen dat het tikkend geluid vaak wat oploopt qua volume en dan na +/- 10 minuten ophoud met het tikkende geluid te maken. Nu las ik op internet dat je bijv. een sateprikkertje tussen de fan kan stoppen van de voeding om te kijken of de fan het geluid maakt. Nu vind ik dit alleen wat risicovol (weet niet of dat terecht is natuurlijk), dus vandaar dat ik mij wend tot hier :).

Alvast dank!

(PS: Weet niet zeker of dit het goede subforum is)

Edit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 138,95€ 138,95
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 87,99€ 87,99
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 58,95€ 58,95
1Samsung Syncmaster P2270HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z323€ 39,99€ 39,99
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Plantronics GameCom 367€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS30€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GX 550W€ 122,18€ 122,18
1Samsung 1000GB HDD----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,06

[ Voor 75% gewijzigd door MacCollac op 14-07-2016 19:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Met welke vraag wend je je tot ons? Als je wilt troubleshooten dan zul je inderdaad moeten kijken of de fan het geluid maakt. Maar mocht je dat weten, wat zou je dan doen? Zelf de fan vervangen? En als het niet de fan is, zelf componenten solderen in de voeding? Als het antwoord op die vragen nee is, kan je beter geen risico's nemen en toch een nieuwe voeding kopen :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 09:58

nIghtorius

Poef!

had laatst ook een tikkende voeding. Bleek later een simpel iets te zijn. Om één van andere reden tikte de fan tegen het fangrill aan. Fangrill beetje van de fan afgebogen loste het probleem op.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

nIghtorius schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:00:
had laatst ook een tikkende voeding. Bleek later een simpel iets te zijn. Om één van andere reden tikte de fan tegen het fangrill aan. Fangrill beetje van de fan afgebogen loste het probleem op.
Die "een of andere reden" is hier toch de crux. Zolang je niet weet waarom, loop je risico. Zou mij niet verbazen dat de fan defect / versleten raakt en op een gegeven moment houdt het op ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 09:58

nIghtorius

Poef!

Jean Paul schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Die "een of andere reden" is hier toch de crux. Zolang je niet weet waarom, loop je risico. Zou mij niet verbazen dat de fan defect / versleten raakt en op een gegeven moment houdt het op ;)
bij mij was de reden dat ik iets inbouwde (krap allemaal) dat ik tegen de rooster gedrukt heb en daardoor wat ingebogen was.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Goede reden om je slechte voeding te vervangen door een fatsoenlijke. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:57

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

klinkt als een fan met slechte lagers, en/of onbalans in de waaier.
De fan even tegenhouden als je de pc aanzet (met iets isolerends, geen metaal dus), dan weet je of het de fan is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Het gekke is dus dat ik de PC nu al weer 4 uur aan heb staan en helemaal geen last nog heb van tikken. Het is puur alleen aan het begin bij het opstarten en de eerste tien minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

MacCollac schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:58:
Het gekke is dus dat ik de PC nu al weer 4 uur aan heb staan en helemaal geen last nog heb van tikken. Het is puur alleen aan het begin bij het opstarten en de eerste tien minuten?
op zich kan dat; het motortje wordt warm, en zet wat uit en de onbalans is weg.
een andere optie is; je fan is ermee gestopt.......

Kast openmaken, en kijken/luisteren wat de tik veroorzaakt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Het tikkende geluid is nu weer terug, zodra ik de kast wat tilde was het geluid weer weg?

Als ik de kast wat scheef zet is het geluid weer weg, zodra het weer wat rechter staat is het geluid er weer.?

[ Voor 82% gewijzigd door MacCollac op 13-07-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

MacCollac schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:05:
Het tikkende geluid is nu weer terug, zodra ik de kast wat tilde was het geluid weer weg?

Als ik de kast wat scheef zet is het geluid weer weg, zodra het weer wat rechter staat is het geluid er weer.?
Dat lijkt op een draad tegen een fan, maar zolang je de kast niet openmaakt kom je niet verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Ik heb de kast al opengemaakt maar kon niet zo snel iets zien wat mis is..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

MacCollac schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 19:04:
Ik heb de kast al opengemaakt maar kon niet zo snel iets zien wat mis is..?
Tsja, vanaf hier zie ik het ook niet. 8)

Kijk goed of er een draad tegen één of andere fan aan kan komen.
Voel even aan de waaiers of de lagers nog goed zijn.
Hou de fans één voor één tegen bij opstarten.
Dan kom je vanzelf bij de boosdoener

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Dank voor de tips, ga er mee aan de slag!
Dus nog niet meteen nood om een nieuwe te kopen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Dat hangt er vanaf. Als je zegt dat het de voeding is, en de leeftijd meetelt en dat het al niet een beste kwaliteit voeding is, zou ik het vervangen.

Maar als je nu twijfelt of het wat anders kan zijn, zal je toch eerst moeten zoeken. Het snelste is natuurlijk gewoon die satéprikker in de fan steken wanneer deze het geluid maakt, dan heb je je antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

MacCollac schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:47:
Dank voor de tips, ga er mee aan de slag!
Dus nog niet meteen nood om een nieuwe te kopen begrijp ik?
zo lang je niet weet wat er aan stuk gaan is niet idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buiten Westen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2023
MacCollac schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:05:

het is de fan denk ik

ik heb het ook wel eens gehad. als je je kast een klein stukje verplaatst, kan het geluid wegvallen. openmaken en kijken of er iets tegen aan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Ik kan niets in de fan stoppen als het aangaat, daardoor kan ik dus niet afzonderlijk een fan tegenhouden. Wel heb ik terwijl de computer uit stond met een sateprikkertje handmatig de fans gedraaid zonder iets tikkens te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MacCollac schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:02:
Ik kan niets in de fan stoppen als het aangaat, daardoor kan ik dus niet afzonderlijk een fan tegenhouden. Wel heb ik terwijl de computer uit stond met een sateprikkertje handmatig de fans gedraaid zonder iets tikkens te horen.
Lol gewoon een of meerdere saté prikkers ertussen en dan pas de pc aan doen. Iets tussen een draaide fan stoppen is een stuk lastiger inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Dat is wel slim ja.. (foutje)

Edit: Ja het is de fan. Als ik bij het opstarten de fan tegen houdt met een stokje hoor je niets namelijk. Wat nu?

[ Voor 67% gewijzigd door MacCollac op 14-07-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:25:
Goede reden om je slechte voeding te vervangen door een fatsoenlijke. :)
Dit moet je doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cooler Master GM G550M ?

[ Voor 27% gewijzigd door MacCollac op 14-07-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Is al overgeclocked naar 4,2GHz (CPU), wil ook graag nog een SSD erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MacCollac schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:47:
Is al overgeclocked naar 4,2GHz (CPU), wil ook graag nog een SSD erin doen.
Een SSD verbruikt zo goed als niks, dus dat kan altijd.

pricewatch: Cooler Master GM G550M
pricewatch: Fractal Design Integra M 550W
Zijn twee goedkope goede voedingen, beide semi-modulair en van redelijke kwaliteit. Cooler Master komt met 5 jaar garantie en de Fractal Design met 3 jaar.

pricewatch: Corsair CX550M is kwalitatief net iets beter dan bovenstaande voedingen en komt met 5 jaar garantie, maar is wel iets minder stil als de Cooler Master. Al denk ik niet dat je de voeding boven de andere onderdelen uit gaat horen omdat die ongetwijfeld meer geluid maken, luidruchtig is de voeding namelijk niet.

pricewatch: Corsair Vengeance 550M de Corsair Vengeance serie is hetzelfde als de nieuwe CXM serie, maar heeft kwalitatief betere condensators en daardoor een langere verwachte levensduur. Nadeel is alleen dat het een serie gericht is alleen op de Duitse markt en daardoor hier een stuk minder goed leverbaar, wat wel jammer is aangezien de voeding eigenlijk niks duurder is als de CX550M, maar dus wel beter.

pricewatch: Cougar LX600 is een goede keuze als je een relatief goedkope volledig modulaire voeding wil.

pricewatch: XFX TS 550W 80+ Gold is kwalitatief ook een prima voeding maar heeft als voordeel dat die efficiënter is (minder energie verbruikt) wel is die iets minder stil, maar ook hier is het weer de vraag als je het verschil hoort.

pricewatch: Seasonic G-series 550 watt is intern hetzelfde als de XFX voeding (de XFX is namelijk gemaakt door Seasonic) van hierboven, maar deze is semi-modulair.

pricewatch: Corsair RM550x is de beste voeding van deze bovenstaande voedingen en ook de voeding welke het langste mee zou moeten kunnen. Kwaliteit en prestaties zijn erg goed en ook is het een hele stille voeding. Ook komt die met 10 jaar garantie.

Overigens zijn al deze voedingen een stuk beter als de Cooler Master die je had, de GX serie was nogal een extreme probleem serie namelijk, echte afraders toentertijd. De (goede) reviews waren daar ook vrij duidelijk over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Hartelijk dank! Dan ga ik het denk ik toch maar eens vervangen na 6 jaar!
Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje zonde misschien, als het eigenlijk gaat om een (scheve?) fan..
Pagina: 1