Heb zonet een zeer vreemd fenomeen gehad waarvan ik niet direct begrijp wat er gebeurd is.
Mijn MySQL server (dit is een KVM virtuele machine) kwam ineens met volgende melding af op client systemen:
Ik ging dus even op zoek naar de schuldige en dacht dat er misschien nog wat logging aan stond waardoor er in /var toch wat ruimte moest verbruikt zijn. Evenwel
Maar als het niet in /var zit ... waar dan wel? Verbruikt het rootfs echt zo veel?
Op dat moment kan ik niet meer volgen wat er gebeurd. Ik heb dan een risico genomen (omdat dit toch een vrij belangrijk systeem is) en de machine herstart en na een herstart:
Iemand die mij in de goede richting kan zetten van wat hier mogelijks gebeurd is? En waar ik eens snel naar kan kijken mocht dit zich opnieuw voordoen?
Mijn MySQL server (dit is een KVM virtuele machine) kwam ineens met volgende melding af op client systemen:
Even snel op Google kijken leerde me dat dit een indicatie kan zijn dat de harde schijf volstaat. Dit leek mij vreemd aangezien de HDD 200GB is en alle databases samen slechts enkele GB groot zijn. Maar inderdaad, een df toonde aan dat er geen ruimte meer was:HY000 SQLSTATE[HY000]: General error: 1030 Got error 28 from storage engine
root@watt:~# df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/vda1 197G 187G 0 100% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 794M 25M 769M 4% /run tmpfs 2.0G 0 2.0G 0% /dev/shm tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock tmpfs 2.0G 0 2.0G 0% /sys/fs/cgroup
Ik ging dus even op zoek naar de schuldige en dacht dat er misschien nog wat logging aan stond waardoor er in /var toch wat ruimte moest verbruikt zijn. Evenwel
root@watt:/var# du -sh . 14G .
Maar als het niet in /var zit ... waar dan wel? Verbruikt het rootfs echt zo veel?
root@watt:/# du -sh . du: cannot access ‘./proc/17071/task/17071/fd/4’: No such file or directory du: cannot access ‘./proc/17071/task/17071/fdinfo/4’: No such file or directory du: cannot access ‘./proc/17071/fd/4’: No such file or directory du: cannot access ‘./proc/17071/fdinfo/4’: No such file or directory 15G .
Op dat moment kan ik niet meer volgen wat er gebeurd. Ik heb dan een risico genomen (omdat dit toch een vrij belangrijk systeem is) en de machine herstart en na een herstart:
root@watt:~# df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/vda1 197G 15G 173G 8% / udev 10M 0 10M 0% /dev tmpfs 794M 8.3M 785M 2% /run tmpfs 2.0G 0 2.0G 0% /dev/shm tmpfs 5.0M 8.0K 5.0M 1% /run/lock tmpfs 2.0G 0 2.0G 0% /sys/fs/cgroup
Iemand die mij in de goede richting kan zetten van wat hier mogelijks gebeurd is? En waar ik eens snel naar kan kijken mocht dit zich opnieuw voordoen?
No keyboard detected. Press F1 to continue.