Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zoals wellicht bij jullie bekend is per 1 januari 2015 de onkostenregeling veranderd, deze is er niet beter op geworden. Nu is mijn vraag aan jullie de volgende, wat zijn de mogelijkheden om iemand bovenop zijn salaris nog belastingvrij een onkostenvergoeding uit te betalen. Ik ben bijvoorbeeld met flinke regelmaat voor zaken in Azië in opdracht van mijn werkgever.

Is het mogelijk hier een vergoeding voor te ontvangen zonder hier belasting over te betalen? Alle bonnen kunnen via een declaratie gewoon terug gevraagd worden dus dit is het probleem niet.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en bevindingen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
als een werkgever aan kan tonen dat er per maand een bepaalde hoeveelheid onkosten wordt gemaakt (bijvoorbeeld door een periode wel de bonnetjes te vergoeden), kan daarna een netto onkostenvergoeding uitgekeerd worden.

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:20:
Is het mogelijk hier een vergoeding voor te ontvangen zonder hier belasting over te betalen? Alle bonnen kunnen via een declaratie gewoon terug gevraagd worden dus dit is het probleem niet.
Alles waar bonnen voor zijn is gewoon declareerbaar. Maar als ik het goed lees wil je een onkostenvergoeding waar je geen bonnetjes voor hoeft in te leveren. Maar dat is gewoon extra salaris, geen onkostenvergoeding en dus belastbaar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien loop ik achter, dan hoor ik graag (met bronverwijzing?) wat er is veranderd. Maar:
Alle bonnen kunnen via een declaratie gewoon terug gevraagd worden dus dit is het probleem niet.
Als je 100% declareert dan is er toch geen probleem? Zie ook hierboven.

Of wil je maandelijks dezelfde vergoeding? Dan doel je op de werkkostenregeling en kan je er als het goed is niet onder uit komen: max. 1,2% van het loon.

Er zijn IIRC al wel gerichte vrijstellingen voor dienstreizen (eten & slapen). Die vallen dan AFAIK niet onder de 1.2% (al weet ik niet zeker of de factuur dan direct naar de werkgever moet, staat vast ergens op de site van de bdienst). Als je in het buitenland werkt en woont geldt IIRC de 30%-regeling.

Edit:
Tehh schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:53:
Oh, ik lees nu pas het antwoord van F_J_K.... De belastingvrije ruimte uit de WKR is niet 1,2% van het eigen loon dus, maar 1,2% van de totale fiscale loonsom.
Klopt, ik schreef het wat kort door de bocht. Dank :)

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 13-07-2016 09:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

De onkosten worden in principe 1 op 1 vergoed, gaat inderdaad om een extra onkostenvergoeding zoals ik deze uit het verleden (bij de overheid) wel ken. http://wetten.overheid.nl/BWBR0006914/2016-04-01
In hoeverre is dit mogelijk in de particuliere markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:58:
Bedankt voor de antwoorden.

De onkosten worden in principe 1 op 1 vergoed, gaat inderdaad om een extra onkostenvergoeding zoals ik deze uit het verleden (bij de overheid) wel ken. http://wetten.overheid.nl/BWBR0006914/2016-04-01
In hoeverre is dit mogelijk in de particuliere markt?
Een 'extra' onkostenvergoeding zonder dat er belasting over betaald wordt kan nog via de WKR. Maar dat is niet ongelimiteerd, een werkgever mag in totaal 1,2% van het totale fiscale loonsom van de werkgever als onbelast vergoeden aan zijn werknemers. Komt het totaal aan vergoedingen van die werkgever boven de grens uit dan moet daarover fors belasting betaald worden door de werkgever, de werknemer merkt daar alsnog niets van.
Een voorbeeld van vergoedingen die nu onder de WKR vallen die iedereen wel kent is de fiets van de zaak. Maar de werkgever mag ook gewoon cash geven, zijn boekhouder moet dan netjes aangeven dat dit onder de WKR valt.

Het declareren van onkosten valt niet onder de WKR voor zover deze nodig zijn voor de uitoefening van het werk. Dat is een beetje een grijs gebied maar misschien wel helder te krijgen door het 'gelijkheidsbeginsel', oftewel, als jij een overnachting in het Hilton vergoed krijgt moet de koffiejuffrouw (of koffiemeneer) dat ook vergoed krijgen en dit moet ook aantoonbaar zijn (d.m.v. beleid of aantoonbaarheid).

Werk je bij een groot bedrijf dan is de totale brutoloonsom hoog en is er dus potentieel ook veel ruimte voor belastingvrij schenken. Bij mijn vorige werkgever werd de vrije ruimte in de WKR aan het eind van het jaar evenredig verdeeld over iedereen, op het moment dat er een bonus werd gegeven dan werd daar gewoon belasting over betaald (onder het motto: als je iemand wil belonen wees dan niet zo knieperig dat je de belasting niet wilt betalen).

Oh, ik lees nu pas het antwoord van F_J_K.... De belastingvrije ruimte uit de WKR is niet 1,2% van het eigen loon dus, maar 1,2% van de totale fiscale loonsom. Voor een individu kan dat ook 10k op jaarbasis zijn. Je werkgever moet alleen wel oppassen dat het niet structureel wordt, dan kan het namelijk als loon worden gezien (met alle rechten en plichten die daarbij horen).

[ Voor 21% gewijzigd door Tehh op 13-07-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 17:40
Waar TS op doelt is een vaste onkostenvergoeding. Deze vergoeding mag alleen gegeven worden voor zaken die niet 1 op 1 gedeclareerd worden.
Zie: http://www.belastingdiens.../gerichte_vrijstellingen/
Als je alle bonnetjes kunt declareren dan is er dus geen ruimte voor een vaste onkostenvergoeding. Wat je wel kan doen is in deze lijst kijken:
http://www.belastingdiens...t_gerichte_vrijstellingen
en dan bepalen of er zaken zijn die je niet declareert en deze dan onder een vaste kostenvergoeding opnemen. Makkelijkste is bijvoorbeeld eten/drinken buiten de deur als je op reis bent. Die hou je dan een tijdje bij en op basis daarvan spreek je een kostenvergoeding af.
Pagina: 1