Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Voor sommigen misschien totaal onbelangrijk, voor anderen wellicht een handige tip.

Ik ergerde mezelf er al jaren aan. Ondanks dat ik in m'n DSLR setup keurig Copyright gegevens had ingevuld (naam e.d.) stond het Copyright vlaggetje van ieder RAW file wat ik opende met een Adobe tool (bijvoorbeeld PhotoShop) toch altijd op 'Unknown'.
Deze MetaTag is te vinden bij PS CS6; File, File Info, 1ste tab, Description, Copyright Status.

Gebruikte software: ExifTool van Phil Harvey; het welbekende MacGyver gereedschap voor EXIF allerlei. 8)
Normaliter ben ik niet (meer) zo'n fan van commandline tooltjes, maar dit bleek toch DE manier te zijn, om in één rits honderdduizenden bestanden van de juiste MetaTags te voorzien.

Het was ff zoeken, testen en puzzelen. Het ging bij mij om meer dan honderdduizenden bestanden, dus het moest wel in één keer goed gaan. :Y (geen zin om weer backups te moeten terugzetten of tig duizend temp/modified files op te ruimen)

Uiteindelijk werkte deze ene commandline voor al m'n grafische bestanden prima:

exiftool -P -progress -r -overwrite_original -CopyrightFlag=True [naam van de directory]

Korte uitleg hierbij:
exiftool = uiteraard de .exe van Phil Harvey. De meest recente versie is 10.22 en is een single executable file.
-P = zorgt ervoor dat de originele timestamps van je bestanden behouden blijven
-progress = laat zien wat het programma allemaal aan het doen is.
-r = Recursief wandelt 'ie alle subdirs door, van waaruit exiftool gestart is. Handig om een hele directoryboom in één keer te processen.
-overwrite_original = creëert geen backup file en overschrijft het origineel gelijk met het te processen bestand (eigenlijk een soort in-place modificatie)
-CopyrightFlag=True = en daar ging 't 'm om! Nu zijn alle PSDs, TIFFs, JPEGs, NEFs, etc. Keurig voorzien van de Copyright Status = Copyrighted tag. En niet meer de status 'unknown'.

Uiteraard kun je tijdens zo'n zelfde run ook andere MetaTags aanpassen c.q. vullen.
Zo had ik RAW files die gemaakt waren met wat oudere bodies, en die kenden destijds nog niet de mogelijkheid om Copyright info te definiëren tijdens het maken van de foto's.
Dan kun je b.v. velden als
-Creator="zelf in te vullen tekst" en/of
-Artist="zelf in te vullen tekst" en/of
-Copyright="zelf in te vullen tekst" en/of
-CopyrightNotice="zelf in te vullen tekst"
toevoegen aan bovengenoemde commandline.

Voor volledige specificaties, extra mogelijkheden, en nog veel meer, zie hier:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/#features
en hier de complete documentatie: http://www.sno.phy.queens...xiftool/exiftool_pod.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Netjes, maar ik vind de overwrite actie nogal eng. Klein bugje in de software en je kan duizenden foto's gaan zitten restoren (uitgaande dat je een backup heb).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Leuk, maar wat gaat dit in de praktijk doen? Je kan die tags er ook gewoon weer uit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik had eerst e.e.a. getest zonder de overwrite optie (met een paar duizend images). Kon ik vervolgens alle backup files weer (laten) opruimen.
Uiteindelijk zoiets van 2TB aan image data gemodificeerd. Oudste RAW files waren uit 2001. Kostte me wel 2 nachtjes processen op mijn systeem en daarna uiteraard weer alles syncen naar het backup device.

@johnkeates: tuurlijk; iedere metatag kun je wijzigen. Maar als je zo redeneert moet je überhaupt geen metatags invullen. ;)
Zoals ik het bericht begon:
ehtweak schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:34:
Voor sommigen misschien totaal onbelangrijk, voor anderen wellicht een handige tip.
...
Ik wilde gewoon deze specifieke metatags gewoon eens in één keer gelijktrekken voor m'n hele collectie. Vandaar dit voorbeeld van de batchtoepassing van ExifTool.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 25-07-2016 23:17 ]

Mooie Plaatjes