Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostvd3581
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04-2023
Beste lezer,

Ik ben 35 jaar oud en al mijn hele werkzame leven in dienst bij de Koninklijke Marechaussee. Ik zit met het wel bekende 'dertigers dilemma'. Wil ik dit tot mijn pensioen blijven doen, of switchen van carriere? Ik neig naar het laatste.

Ik heb geen ervaring in programmeren maar ik denk er over om programmeur/developer te worden. Via Codeacademy ben ik HTML en CSS cursusjes aan het volgen en ik merk dat ik het leuk vind om iets van nul op te bouwen en er uiteindelijk een concreet resultaat uit komt.

Wat zou jij doen als je in mijn schoenen zou staan en van carriere zou willen switchen?
Ik ben inmiddels 35 jaar zonder relevante werkervaring. Ook geen HBO of WO diploma (wel WO propedeuse), dus een trainee programma bij een detacheerder zit er dan volgens mij niet in. Zou je beginnen aan een HBO Informatica opleiding? Of zelf via internet een taal gaan leren zoals Java en Cobol?

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Ik zou eerst een stil staan bij waarom je programmeur wilt worden en waarom je dat wel zou willen doen tot je pensioen.

Iets opbouwen vanaf het begin is ook maar iets wat je toevallig tegenkomt als programmeur. Realiteit is wel dat dit wel een 40 uur per week kantoorbaan (weet niet wat je nu doet, maar dat kan nog al eens een verandering zijn) is en dat 'iets nieuws van nul creëren' niet iets is wat je niet elke week doet. Mijn ervaring is vooral met projecten die +2jaar duren en dan ook nog eens vaak verder waar een ander begonnen is. Iets nieuws van nul creëren is iets wat ik dus zelf weinig doe ;)

Sowieso van je hobby je werk maken maakt van je hobby werk ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Rmg op 12-07-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
joostvd3581 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:33:
Ik heb geen ervaring in programmeren maar ik denk er over om programmeur/developer te worden. Via Codeacademy ben ik HTML en CSS cursusjes aan het volgen en ik merk dat ik het leuk vind om iets van nul op te bouwen en er uiteindelijk een concreet resultaat uit komt.
Waarom wil je ontwikkelaar worden? Wat denk je dat dit meer biedt dan je huidige baan? Het leven buiten de krijgsmacht is ook heel anders.
Je zal ook helemaal onderaan de ladder weer moeten beginnen. Kan je dat financieel dragen?

HTML en CSS is leuk, maar je bent er nog lang niet als je wil ontwikkelen. Serieuze (web)applicaties worden echt in andere talen ontwikkeld. Dit is opmaak van een website. Je zal daar niet ver mee komen vermoed ik.

Cobol is een redelijke niche markt. Je zit dan vooral in de mainframe wereld, daar kan je een goed belegde boterham verdienen maar het is letterlijk en figuurlijk een klein wereldje. Daar binnenkomen zal wat moeite vergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, ook een Marechaussee. Heb er ook gewerkt (opleiding, maar gestopt wegens gebrek aan toekomstperspectief) Waarschijnlijk zit je al zo lang bij de KMar dat je al in de fase zit van een vast contract. Je gaat een hoop zekerheid inleveren als je dat opzegt. Bovendien is het natuurlijk een te gekke baan bij de KMar (zou graag in november terugkeren voor wachtmeester opleiding). Misschien een idee om voor je zelf in je vrije tijd wat op te zetten in programmeren met HTML CSS etc, en dan als je ziet dat het allemaal lekker loopt opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 12:46

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wat ook misschien een goede is om je te oriënteren op scrum en leiderschapstechnieken die binnen veel software ontwikkel clubs worden gebruikt.

Veel scrum masters programmeren ook naast hun leiderschapsrol. Ik denk dat veel werkgevers op je zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
Rmg schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:37:
(...)Iets opbouwen vanaf het begin is ook maar iets wat je toevallig tegenkomt als programmeur. Realiteit is wel dat dit wel een 40 uur per week kantoorbaan (weet niet wat je nu doet, maar dat kan nog al eens een verandering zijn) is en dat 'iets nieuws van nul creëren' niet iets is wat je niet elke week doet. Mijn ervaring is vooral met projecten die +2jaar duren en dan ook nog eens vaak verder waar een ander begonnen is. Iets nieuws van nul creëren is iets wat ik dus zelf weinig doe ;)
Dit geldt neem ik aan niet voor elke baan als programmeur? Zal het bij kleinere bedrijven niet anders zijn? Dus wel iets van nul af opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
CMD-Snake schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:27:
[...]

Waarom wil je ontwikkelaar worden? Wat denk je dat dit meer biedt dan je huidige baan? Het leven buiten de krijgsmacht is ook heel anders.
Je zal ook helemaal onderaan de ladder weer moeten beginnen. Kan je dat financieel dragen?

HTML en CSS is leuk, maar je bent er nog lang niet als je wil ontwikkelen. Serieuze (web)applicaties worden echt in andere talen ontwikkeld. Dit is opmaak van een website. Je zal daar niet ver mee komen vermoed ik.

Cobol is een redelijke niche markt. Je zit dan vooral in de mainframe wereld, daar kan je een goed belegde boterham verdienen maar het is letterlijk en figuurlijk een klein wereldje. Daar binnenkomen zal wat moeite vergen.
Ik heb het gevoel dat ik toe ben aan iets nieuws. Als ik dan ga onderzoeken wat ik leuk vind om te doen dan kom ik bij programmeren uit. Ik ben bezig met HTML en CSS zoals ik eerder schreef, puur om als leek een eerste stap te zetten in het programmeren. Uitvinden of ik het ook echt leuk vind en dat het leuk blijft. Ik begrijp dat je met HTML en CSS nog weinig kunt behalve simpele websites maken.

Er zijn verschillende mogelijkheden die defensie biedt als je de dienst wil verlaten. Ook voor mensen als ik met een contract voor onbepaalde tijd. Een opleidingsbudget, externe bemiddeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:39:
Leuk, ook een Marechaussee. Heb er ook gewerkt (opleiding, maar gestopt wegens gebrek aan toekomstperspectief) Waarschijnlijk zit je al zo lang bij de KMar dat je al in de fase zit van een vast contract. Je gaat een hoop zekerheid inleveren als je dat opzegt. Bovendien is het natuurlijk een te gekke baan bij de KMar (zou graag in november terugkeren voor wachtmeester opleiding). Misschien een idee om voor je zelf in je vrije tijd wat op te zetten in programmeren met HTML CSS etc, en dan als je ziet dat het allemaal lekker loopt opzeggen.
Ik heb inderdaad een onbepaalde tijd contract en weet dat ik een hoop zekerheid opgeef. Daarom is de keuze ook niet makkelijk.

Wat doe jij op dit moment dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
_Erikje_ schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:36:
Wat ook misschien een goede is om je te oriënteren op scrum en leiderschapstechnieken die binnen veel software ontwikkel clubs worden gebruikt.

Veel scrum masters programmeren ook naast hun leiderschapsrol. Ik denk dat veel werkgevers op je zitten te wachten.
Waarom denk je dat werkgevers op me zitten te wachten? Omdat ik me alleen georiënteerd heb op scrum? Zonder programmeer ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

joostvd3581 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:15:
[...]

Dit geldt neem ik aan niet voor elke baan als programmeur? Zal het bij kleinere bedrijven niet anders zijn? Dus wel iets van nul af opbouwen?
Ja in zekere zin wel, vaak is de cadans tussen projecten daar iets korter. Mobile apps zal ook een tak zijn bijvoorbeeld waar er meer producten in kortere tijd gemaakt worden.

maargoed je wil wel graag zo te lezen dus dat heb je wel mee.
Ik ken persoonlijk niet veel bedrijven meer die programmeurs aannemen zonder opleiding. De uitzonderingen met een goed portfolio aan (open-source) software projecten daargelaten. Denk dat een papiertje ook wel wat toevoegt, mijn tip is ook trouwens, staar je niet blind op het leren van een taal maar leer software design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
joostvd3581 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:27:
Ik heb het gevoel dat ik toe ben aan iets nieuws.
Plantsoenen schoffelen is ook wat iets nieuws doen... Als je niet weet waarom je huidige werk je niet bevalt dan kan je zomaar hebben dat programmeur zijn je ook niet bevalt op den duur. Je wil je leven flink omgooien, dan is een goede reden wel op zijn plek. De waarom vraag blijft eigenlijk onbeantwoord.
Als ik dan ga onderzoeken wat ik leuk vind om te doen dan kom ik bij programmeren uit. Ik ben bezig met HTML en CSS zoals ik eerder schreef, puur om als leek een eerste stap te zetten in het programmeren. Uitvinden of ik het ook echt leuk vind en dat het leuk blijft. Ik begrijp dat je met HTML en CSS nog weinig kunt behalve simpele websites maken.
Laat ik maar de knuppel in het hoenderhok gooien. HTML is geen programmeren. HTML en CSS hebben geen overeenkomsten met echte programmeertalen. Als je echt dit wil leren, pak dan een taal op. Je noemde Java, maar onderzoek ook andere talen. Kijk ook naar leercurves. Sommige talen zijn eenvoudiger op te pakken dan anderen als je weinig achtergrondkennis hebt. Voor Java zijn genoeg gratis SDK's te downloaden. Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld een van de .NET talen. Visual Studio is ook gratis te downloaden als Community Edition.

Als je interesse hebt in web applicaties kan je kijken naar PHP of ASP.NET. Voor PHP zijn zat tutorials te vinden.

Als je op een dergelijke manier ervaring op doet (en een paar papiertjes haalt) heb je een CV waarmee je op startersfuncties kan reageren als je serieus bent.
Ook bij kleine bedrijven loop je dat risico. Die hebben ook bestaande producten die onderhouden moeten worden of uitgebreid worden. Het is maar zelden dat softwarebedrijfjes hun hele code base eruit smijten. Een nieuwe versie van een product zal vrijwel altijd gebaseerd zijn op de vorige versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Kan je niet beter voor jezelf beginnen naast je vaste baan? Als eea goed verloopt en het bevalt je, dan bouw je je uren bij je vaste baan toch voorzichtig af.. Dan hoef je ook geen zware opleiding te doen op jouw leeftijd en heb je wel de zekerheid van je huidige baan in het begin. Lijkt mij praktischer en fail-safe.

[ Voor 33% gewijzigd door rr7r op 12-07-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostvd3581 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:30:
[...]

Ik heb inderdaad een onbepaalde tijd contract en weet dat ik een hoop zekerheid opgeef. Daarom is de keuze ook niet makkelijk.

Wat doe jij op dit moment dan?
Ben op dit moment helaas thuis. Werk vinden valt niet mee helaas haha. Nou hopen dat ik ergens toch terecht kan en dan op me blote knietjes smeken dat ik in november de procedure weer doorkom voor de wachtmeester opleiding _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hebben ze binnen defensie zelf geen mogelijkheden? Volgens mij is defensie nog steeds de 2e werkgever van Nederland, lijkt me sterk dat ze daar geen grote IT club hebben met zeer specifieke applicaties die defensie gerelateerd zijn.

Mijn ervaring met een dergelijke grote organisatie en zeer specifieke applicaties is dat de IT'ers te weinig (soms geen) gevoel hebben met de werkvloer en dat er daardoor zeer vreemde beslissingen worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Begin gewoon eerst eens met een programmeercursus in je vrije tijd. Voor Java is dit een goeie: http://mooc.fi/courses/2013/programming-part-1/

Als je die cursus goed afrond en het dan nog steeds leuk vindt kun je aan verdere stappen gaan denken. Voor nu heeft het erg weinig zin om je druk te gaan maken over een carriere als programmeur als je nog niet eens weet of je het echt leuk vindt.

HTML / CSS is geen programmeren: het is web design.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik zou aanraden nog even te blijven zitten waar je zit en tegelijkertijd verder te leren. HTML en CSS zijn een goed begin waar je wel wat aan hebt voor een simpele site, maar je mist dan nog een hoop kennis voor een site als tweakers.net bijvoorbeeld. Java en Cobol heb je dan weer niks aan voor websites, dus de vraag is wat je zou willen gaan doen? Is het webdevelopment dan zijn er genoeg cursussen die je kan gaan doen. Daarna moet je ervaring opbouwen door gewoon dingen te gaan bouwen, websites voor vrienden/kennissen misschien?

misschien ook wel leuk: http://blog.jenniferdewal...-building-180-websites-in

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon op 13-07-2016 08:45 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06
Met HMTL/CSS kom je niet ver denk ik in jouw situatie. Ik kom zelf van een studie waarin veel website/applicatie ontwikkeling werd gedaan, op de grafische kant, dus dat is precies dat. Zoals eerder gezegd is het geen programmeren te noemen en daar komt ook nog bij dat het baanaanbod niet fantastisch is en het salaris vaak mager is. Van de mensen waarmee ik ben afgestudeerd werken er maar weinig als website / applicatie bouwer.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 13-07-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 18:37
webdevelopment is wel een markt waar veel mensen in actief zijn, met relatief weinig ervaring zal het dus niet gemakkelijk zijn om aan een goed betaalde baan te komen.

ik zou kijken naar talen zoals C, C++, C#, Java of Python. Als je een van deze talen goed onder de knie hebt dan volgt de rest vanzelf.
Vooral C++ developers zijn aardig gewild, gezien er niet heel veel mensen zijn die het (willen?) doen.

De bovenstaande talen zijn alleen niet geschikt om websites te bouwen, dus ik zou zeggen begin met iets en kijk of je het leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 20:54
Heb je binnen Defensie al bij het JIVC of OPS (Operations, beide onderdeel van DMO) geïnformeerd? Ik weet dat ze daar staan te springen om developers! Misschien kan je daar je passie voor Defensie combineren met een carrière change, en toch die vastigheid behouden. ;)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Als je programmeren echt leuk vind ga een opleiding/cursus volgen. Hoeft geen HBO te zijn of jaren te duren. Meestal zoeken werkgevers naar mensen die het ECHT kunnen en kijken ze niet naar je opleiding. Er is nog steeds veel vraag naar dus ik schat je kans vrij groot in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 12:46

_Erikje_

Tweaker in Spanje

joostvd3581 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:38:
[...]

Waarom denk je dat werkgevers op me zitten te wachten? Omdat ik me alleen georiënteerd heb op scrum? Zonder programmeer ervaring?
Natuurlijk is het belangrijk dat je enige aantoonbare ervaring op doet in je vrije tijd. Je kunt vrij ver komen met online resources, maar echt iets bouwen geeft je enorm veel ervaring.

Ik denk dat veel werkgevers je werk bij de KMar associeren met goede organisatie, strakke planning en discipline. Dat is wat meeste programmeurs niet hebben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 20:04

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik werk bij een klein bedrijf (15 man) als ontwikkelaar, maar ook hier geldt dat je voornamelijk werkt aan bestaande code. Dat geldt met name als je bij een bedrijf werkt dat standaard software levert.

Wij doen aan maatwerk. Soms hebben we een project waarbij het verouderde pakket van de klant (vaak nog character based) herschreven wordt naar maatwerk, dan maak je ineens heel veel nieuwe dingen.

Meestal echter, support je bestaande pakketten.

Puntjes om rekening mee te houden
* in kleine bedrijven heb je vaak meerdere rollen, zo ben ik, afhankelijk van het project ook analist of projectleider
* in grote bedrijven heb je vaak 1 rol die je verder uitdiept, dat kan een voor- of nadeel zijn
* of het bedrijf groot of klein Is, je komt weinig vrouwen tegen :+

Succes met je keuze!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 08:22
Ik zou nog wel even bij de Marechaussee blijven als ik jou was. Maar zeker volop storten op programmeren.

@html en css, goed begin, je hebt het programmeervirus al een beetje in je.Je bent lid van tweakers dus ook iemand die meer dan gemiddelde interesse in technologie etc hebt.

Wat ik vaak beginners aanraad is om http://learnpythonthehardway.org/book/ in een maand te doen. Dan zie je of het echt voor je is. (je hoeft hem niet te kopen en het gaat over python 2 en niet 3.)

Maar doe ook precies wat ie zegt, als ie zegt, maak een lijst met dit en dit, doe het dan ook, als ie zegt, lees code hardop voor, doe dat dan ook.

Een vriend van mij wilde ook programmeren, dus ik liet hem die beginnerscursus doen. En halverwege is ie gestopt en is iets anders gaan doen.

@van scratch opbouwen: nieuwe features bouw je ook van scratch, maar meestal gewoon het probleem tackelen ook al is t oude code, is nog steeds voldoenend. Ik zou er niet te veel blind op staren dat in de praktijk zelden vanaf nieuw wordt begonnen.

[ Voor 18% gewijzigd door SeenD op 13-07-2016 11:05 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 16:21
Ik denk dat het meeste al wel is gezegd. Mijn ervring is in ieder geval dat zowel bij kleine als grote bedrijven het grootste deel van het werk onderhoud of uitbreiding is, er is maar weinig nieuwbouw. HTML, css en Javascript zijn belangrijk voor de voorkant van je webapplicatie, de achterkant, dus waar de logica zit als het goed is, wordt vaak gedaan in een andere taal, zoals Java. Dit kan nog wel eens wat verweven zijn in bepaalde frameworks en technieken, zoals GWT, JSF en JSP. Hier loopt het dan wel door elkaar, maar er is ook duidelijk onderscheid.

Mocht je echt willen leren programmeren dan raad ik je aan eerst een Java boek oid. te halen en kijken of je het na het doorworstelen van zo'n boek nog steeds leuk vind. Als dat zo is kan je eens met een avondopleiding beginnen, want geen enkele werkgever neemt een goedwillende hobbyist aan. Met een goede Java cursus maak je een kans, met een HBO Informatica nog veel meer.

Als laatste is echt goed software ontwikkelen een ambacht, niet iets wat je zomaar even leert. Door de jaren heen leer je pas de kneepjes van het vak en krijg je ook sneller een gevoel bij een nieuw stuk code. Daarom zijn ervaren ontwikkelaars ook ontzettend gewild. Er is echter zo'n tekort dat een trainee Java ontwikkelaar ook nog wel aan het werk komt. Wel is dan van belang dat je een gedegen basis hebt, en dan niet van een online cursus ofzo, maar gewoon een papiertje waarbij je je kennis en kunde hebt aangetoond door middel van een eindproject of iets dergelijks.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 10:32
Je baan opzeggen om te leren programmeren is best een groot risico in het gegeven scenario. Je geeft zelf al aan geen ervaring te hebben met programmeren. Je noemt HTML en CSS.. hoeveel tijd denk je nodig te hebben om een "echte" programmeertaal te leren? Ik denk niet dat iemand je iets nieuws laat bouwen voor een klant, zonder aantoonbare kennis/ervaring maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.

Zou je je baan willen opzeggen, dan moet je voor jezelf goed nagaan of je de middelen hebt om het uit te zingen zolang je aan het studeren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Ramon schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:36:
Ik zou aanraden nog even te blijven zitten waar je zit en tegelijkertijd verder te leren. HTML en CSS zijn een goed begin waar je wel wat aan hebt voor een simpele site, maar je mist dan nog een hoop kennis voor een site als tweakers.net bijvoorbeeld. Java en Cobol heb je dan weer niks aan voor websites, dus de vraag is wat je zou willen gaan doen? Is het webdevelopment dan zijn er genoeg cursussen die je kan gaan doen. Daarna moet je ervaring opbouwen door gewoon dingen te gaan bouwen, websites voor vrienden/kennissen misschien?

misschien ook wel leuk: http://blog.jenniferdewal...-building-180-websites-in
Que? Ik schrijf al 15 jaar backends in Java. Tweakers pricewatch heeft java backend. Online bankieren van de ING is ook geheel in Java (dacht ik). Dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je niks aan Java hebt voor websites?
[...]

Nee, juist bij veel kleinere bedrijven zie je dat ze een klein aantal producten leveren en gespecialiseerd zijn in een bepaalde branche / markt.
Ik heb verschillende werkgevers gehad (zowel klein als groot) en het aantal nieuwe projecten die van scratch begonnen zijn, kan ik letterlijk op één hand tellen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het naast je baan proberen op te pikken. Dus bij/omscholen in je vrije tijd en kijken of je ergens opdrachten kunt krijgen. Desnoods de eerste klu(sen) voor niets, maar daar krijg je dan wel de ervaring voor terug. Binnen defensie zouden er mogelijkheden moeten liggen dus daar zou ik beginnen met zoeken. Dan steeds kijken wat de overhand krijgt. Als je het met programmeren erg druk krijgt en je krijgt er steeds nieuwe opdrachten bij (en het ziet ernaar uit dat je ermee op lange termijn de kost kunt verdienen), dan heeft het pas zin je baan als KMAR op te geven.

De andere weg (ontslag nemen en fulltime opleiding tot programmeur volgen en dan als werknemer instappen) is denk ik heilloos.
Je begint met programmeren met nul kennis/ervaring met dito salaris en kansen. Bedenk dat een bedrijf liever een schoolverlater dan een dertigplusser heeft als beginnend programmeur. Verwacht een flinke terugval in salaris en arbeidsvoorwaarden. Voordat de je ervaring en daarmee arbeidsvoorwaarden op peil zijn ben je een flink aantal jaren verder, zeg begin of midden 40 en dan ben je voor een gemiddeld ICT bedrijf te oud. En je op het verwachte niveau komt is geen garantie, want als je pech hebt wordt je op verkeerde opdrachten weggezet.

Je moet ook kijken wat je doel is. Wil je uiteindelijk een baan als programmeur bij een werkgever of wil je ZZP-en. Voor een baan moet je een zekere basiskennis en ervaring opbouwen wil je daar met redelijke arbeidsvoorwaarden wegkomen. ZZP-en is vrijer, maar dat moet je wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ex-collega hier (KL) :W

Ik ben inmiddels 5 jaar geleden over gegaan van een zeer operationele functie binnen de landmacht naar een IT/software development managementfunctie. Ik begrijp je idee helemaal, maar ga wel bij jezelf te rade waarom je de overstap wil maken en wat je er mee denkt te bereiken. Het is echt een heel andere wereld waar je in terecht komt, met alle voor- en nadelen. De zaken die je werk nu zo interessant maken, zijn ook de dingen die je straks gaat missen. Als ik zie hoe mijn developers jaren aaneen 40u/week aan dezelfde applicatie knutselen... dat zie ik mezelf niet zomaar doen. Probeer eens wat bij te leren en op te starten naast je werk om te zien of je het echt wat vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 09:12

Collaborator

You! Cake or Death?

CMD-Snake schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:27:
[...]

Dat heet Front-end development en dat is zeker een vak opzich en heb je absoluut nodig naast de back-end taken. Dat is echt een losse functie. Er komt meestal echter wel wat Javascript/Jquery bij kijken, en misschien wat preprocessors zoals SASS/SCSS.

[ Voor 7% gewijzigd door Collaborator op 13-07-2016 12:58 ]

This space is occupied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Als ik een tip mag geven. Programmeren is iets wat je prima vanuit huis kan doen. Wat ik zou adviseren is om dit ook te gaan doen naast je vaste baan. Lekker 's avonds wat programmeren, voor vrienden en/of kleine bedrijfjes websites maken. Je doet dan een hoop ervaring op en je weet snel genoeg of je het wel leuk vindt. Met je opgedane ervaring kan je dan eens gaan solliciteren bij bedrijven waar je toch niet wilt werken om te voelen hoe je dan in de markt ligt. Als je dit allemaal gedaan hebt maak je dan een keuze om echt een carrière switch te doen, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Het is al gezegd, maar ik probeer het nogmaals onder je aandacht te brengen omdat het niet binnen lijkt te komen: Nieuwe code schrijf je niet zomaar, ook niet bij kleinere bedrijven. De enige manier waarop je nieuwe code gaat schrijven, is als je zelf iets bedenkt en geschreven wil hebben.

Maak de keuze die je wil, maar maak hem niet om de verkeerde reden. Als je graag programmeren leuk vindt: Go ahead. Maar verwacht niet dat je in loondienst nieuwe programma's vanuit niets gaat opzetten. Niet bij grote bedrijven, niet bij kleine bedrijven. Alleen als je zelf iets opzet misschien.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikoetikoe
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat ik zou doen is binnen je huidige functie een cursus programmeren volgen in eigen tijd.
(C# of Java)

Daarna kun je het verzoek indienen om aan een verbetertraject of ontwikkelproject deel te nemen. Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld rondgaan bij de afdelingen en kijken of je iets kunt automatiseren, veel afdelingen gebruiken nog excel oplossingen omdat de standaard IT pakketten binnen het bedrijf hun wensen niet ondersteunt.

Je zult een beter beeld krijgen van algemeen programmeerwerk en ook aanpaswerk in je reeds gebouwde software.

Bedenk een projectduur van 3-6 maand.

Blijkt alles nog steeds prachtig dan kun je op zoek gaan naar een echte IT baan als programmeur. Tevens kun je dan aangeven dat je al iets hebt ontwikkeld en dit presenteren aan de al reeds bestaande programmeurs.

Die kunnen dan inschatten hoeveel begeleiding je nodig hebt en of jij past binnen hun organisatie.

Succes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Let op, CSS en HTML zijn geen programmeertalen maar opmaaktalen (en hier zit dus geen programmatielogica achter).

Probeer eerst en vooral wat tutorials te doen, probeer zelf applicaties te maken (een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld een blog schrijven of een to-do app). Probeer die steeds verder uit te breiden.
Probeer steeds nieuwe dingen uit.

Onderschat het zeker niet, ik ben druk bezig met de overschakeling van systeembeheerder naar programmeur (na jaren geprogrammeerd te hebben), en het is niet zo evident als je een totaal andere achtergrond hebt.
Maar, laat het je vooral niet afschrikken. Programmeren is geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
TheBrut3 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:24:
Hebben ze binnen defensie zelf geen mogelijkheden? Volgens mij is defensie nog steeds de 2e werkgever van Nederland, lijkt me sterk dat ze daar geen grote IT club hebben met zeer specifieke applicaties die defensie gerelateerd zijn.
De HBO+ IT functies bij Defensie zijn allemaal burger functies. Je zal daar geen militairen meer vinden. Militairen doen voor zover ik weet weinig echte IT functies, ze hebben hooguit taken als het trekken van kabels en aansluiten van hardware. Die taak is dan veelal nog beperkt tot "in het veld".

Vergeet ook niet dat Defensie, net als de rest van de overheid, dit soort taken ook deels uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37
Ik kom zelf ook van Defensie (luchtmacht) en als ik jou was zou ik lekker bij de kmar blijven en intern proberen te studeren en uiteindelijk ook intern gaan solliciteren. Defensie is gewoon een hele goede werkgever. "Buiten" is het echt niet allemaal zo goed geregeld en wat betreft arbeidsvoorwaarden zal je niet snel beter vinden. Ik heb nu eindelijk na 5 jaar buiten weer een leuke functie gevonden waar ik trots op ben. Vooral dat laatste was voor mij een groot gemis na mijn vertrek.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 08:46
Standeman schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:36:
[...]

Que? Ik schrijf al 15 jaar backends in Java. Tweakers pricewatch heeft java backend. Online bankieren van de ING is ook geheel in Java (dacht ik). Dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je niks aan Java hebt voor websites?
Ja je kan ook websites maken in assembly, maar dat betekent niet dat het geschikt is voor een beginnende webdeveloper. :) (misschien was ik daarin niet helemaal duidelijk in mijn bericht, hij was gericht op de TS, niet algemeen) Nou zijn er een hele hoop dingen waar Java wel geschikt voor is, maar je komt dan volgens mij wel in een enterprise wereldje terecht die je maar moet liggen natuurlijk.

Ik denk dat de meeste websites qua server-side nog steeds gemaakt worden in PHP. Dus wil je de webdev wereld in dan kan je daar denk ik aardig mee uit de voeten. Naast natuurlijk JavaScript, HTML en CSS.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 13-07-2016 21:48 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou lekker bij deze overheidsinstantie blijven hangen, als je eenmaal geen veldwerk meer kunt zullen ze wel wat nieuws voor je bedenken. Wie wil nu geen 36 urige werkweek, doe ik een moord voor. Nouja bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
Bedankt allemaal voor het meedenken! _/-\o_

Mijn bedoeling is nooit geweest om mijn baan op te zeggen alvorens ik een nieuwe baan heb. Dit blijkt misschien niet duidelijk genoeg uit mijn OP.

Waarom ik een carriere switch overweeg, dat blijft een fundamentele vraag inderdaad. Die moet ik voor mezelf eerst beantwoorden.

Ik weet van het bestaan van JIVC en Operations af (IT afdelingen defensie). Die laatste heeft onlangs nog een mobiele app ontwikkeld voor de KMar.

Als ik al jullie adviezen mee neem in mijn overweging is het volgens mij verstandig om eerst met JIVC en Operations contact op te nemen en na te gaan hoe het werk er uit ziet, welke opleidingseisen zij stellen en welke mogelijkheden er eventueel voor mij zijn. Als ik de reacties van ex-collega's hier lees dan besef ik me terdege dat defensie een goede werkgever is. Daarnaast kan ik natuurlijk al beginnen met online cursussen. Java of C# bijvoorbeeld. De tip om (op termijn) binnen een van mijn eigen afdelingen iets te automatiseren vind ik ook een goede.
naitsoezn schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:03:
[...]

[...]

Het is al gezegd, maar ik probeer het nogmaals onder je aandacht te brengen omdat het niet binnen lijkt te komen: Nieuwe code schrijf je niet zomaar, ook niet bij kleinere bedrijven. De enige manier waarop je nieuwe code gaat schrijven, is als je zelf iets bedenkt en geschreven wil hebben.
(...)
Hoezo "niet binnen lijkt te komen"? Die opmerking snap ik niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37
Misschien ook een idee om eens bij de politie (digitale recherche) te informeren. Ik weet dat ze altijd opzoek zijn naar mensen welke een opleiding willen volgen. Ik ben daar zelf op gesprek geweest maar kon het niet ivm de lage inkomsten het eerste jaar van de opleiding. Ging gewoon niet met mijn huidige lasten.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 25-09 20:58
Wellicht kan je een coaching traject volgen om na te gaan waar je naartoe wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 14:16
Ik vrees dat binnen Operations er weinig full time programmeer werk is. teminste kan me niemand herinderen die zoiets doet. Mogelijk kun je bij de innovatie jongens wat doen die zijn altijd aan het puzzelen met stuff.
Maar we hebben genoeg ex-groen of in jouw geval ex-blauw rondlopen binnen de organisatie.
mocht iets meer willen weten maar het hier niet willen posten gooi me een dm.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
Ik heb inmiddels contact met iemand die mij meer kan vertellen over de mogelijkheden binnen Defensie. Binnenkort een oriënterend gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
CMD-Snake schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:22:
De HBO+ IT functies bij Defensie zijn allemaal burger functies. Je zal daar geen militairen meer vinden. Militairen doen voor zover ik weet weinig echte IT functies, ze hebben hooguit taken als het trekken van kabels en aansluiten van hardware. Die taak is dan veelal nog beperkt tot "in het veld".
Weet ik, maar dat wil niet zeggen dat er geen deeltijd opleiding + ontwikkelplan kan komen binnen defensie zelf. Bij mijn deeltijd HBO zaten ook 2 van defensie, waarvan ik zeker weet dat er 1 militair was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
En ik heb Call of Duty gespeeld en heb besloten dat oorlog voeren leuk is om mensen zomaar dood te schieten en uiteindelijk het potje te winnen.

Een paar cursusjes HTML en CSS volgen maakt je nog geen employable front-end web developer. Als je echt gruwelijk veel weet en een uniek soort expert bent: misschien.

Tegenwoordig moet je de volledige native javascript stack ook kennen, en bekend zijn met ES2015 en ES2016. Daarnaast moet je bekend zijn met software ontwikkel methodes (ken je design patterns!) en het is altijd een prè als je zeer ervaren bent met een JS framework zoals Angular, React, Ember, etc.

Maar ik vermoed dat je nog moet beginnen met jQuery, wat over het algemeen wordt gezien als de meest basic basiskennis die iedere developer die ooit iets met web doet moet bezitten.
Wat zou jij doen als je in mijn schoenen zou staan en van carriere zou willen switchen?
Volg een gedegen opleiding (deeltijd HBO voor een paar jaar) voor een goede fundering aan kennis. Alle informatie staat ook gratis online, maar je hebt wel enige structuur nodig om de materie goed op te pakken en leren toe te passen.
Ik ben inmiddels 35 jaar zonder relevante werkervaring. Ook geen HBO of WO diploma (wel WO propedeuse), dus een trainee programma bij een detacheerder zit er dan volgens mij niet in. Zou je beginnen aan een HBO Informatica opleiding? Of zelf via internet een taal gaan leren zoals Java en Cobol?
Je begon met HTML en CSS en nu wil je Java doen. Maak eerst eens onderscheid tussen front-end en back-end.

Front-end: Alles wat in de browser gebeurt: HTML, CSS, Javascript. Daar komt ook de nodige tooling bij kijken: debuggen in verschillende browsers, automatisch kunnen testen van features (ja client-side unit testing), weet je de beperkingen van e-mail clients? Ga je SASS gebruiken? Gulp of Grunt om je JS te transpilen naar een build? Hoe meet jij de performance, en kan je 60fps halen? Welke CSS animaties zijn optimaal? Waarom werkt dat ene ding niet in IE8?

Back-end: Alles wat op de server gebeurt: een back-end taal (Java, Perl, .Net, Javascript, Python, Cobol, etc.) maar ook sterke kennis van databases (MySQL, Postgres, Oracle, flat-file storages, etc.) en caching layers. Daar komt veel bij kijken: goed kunnen debuggen (stack traces lezen is 1 ding, weet je wat Dtrace is?) Kan je volledig uit de voeten met een Linux terminal? Weet je Git commands uit je hoofd?

Ik zou blijven zitten waar je zit, kijk of je 32 uur kan werken en dat ook kan veroorloven, en ga gewoon een studie volgen. Dan kan je als junior developer overal wel aan de slag met jouw achtergrond, denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De meeste ICT'ers zijn sinds jong af aan al bezig met leren. Veel mensen willen in de ICT gaan vanwege het geld en omdat het wel interessant lijkt, maar begin eerst maar eens met het maken van een website en je zult waarschijnlijk al snel gefrustreerd raken.

ICT is net wiskunde. Je dient tijd te besteden om de dingen te leren. Blue-eagle vernoemt hierboven al een hoop technologieën.

Ik hoor veel mensen zeggen dat ze wel graag iets willen, maar mensen raken snel hun motivatie en hun interesse kwijt. De echt goede ICT'ers vinden de ICT-technologie echt interessant en besteden vrijwillig tijd aan het lezen over nieuwe technologieën e.d.

Je kunt er ook positief tegenaan kijken, maar de ICT is een vak waarbij je continu bij moet leren. Ik kwam gisteren in de kroeg nog 2 mensen tegen die de ICT hadden verlaten, omdat alles zo snel verandert en het ze niet zoveel meer interesseert.

TLDR: Indien je het doet, zorg dat je het echt interessant vindt, want de meeste mensen verliezen hun motivatie en hun interesse als ze jQuery/CSS/Git/SSH/Linux-dingen moeten doen en vrijwel geen ervaring hebben met de technologie, terwijl hun collega's er al 5+ jaar mee gewerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Blue-eagle schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:15:
[...]

En ik heb Call of Duty gespeeld en heb besloten dat oorlog voeren leuk is om mensen zomaar dood te schieten en uiteindelijk het potje te winnen.

Een paar cursusjes HTML en CSS volgen maakt je nog geen employable front-end web developer. Als je echt gruwelijk veel weet en een uniek soort expert bent: misschien.
Die vergelijking raakt kant noch wal. TS geeft duidelijk aan dat hij lol heeft in het werken met HTML en CSS en er aan denkt zich hier verder in te scholen. Wat dat met gamen te maken heeft is me echt een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:54:
[...]

Die vergelijking raakt kant noch wal. TS geeft duidelijk aan dat hij lol heeft in het werken met HTML en CSS en er aan denkt zich hier verder in te scholen. Wat dat met gamen te maken heeft is me echt een raadsel.
Spelen met HTML en CSS, dit "leuk vinden", en op basis daarvan een carrière-switch overwegen vind ik een slechte manier van redeneren. Dat is gewoon hobbyen. Er komt veel (veel!) meer bij kijken om een web-developer te gaan zijn. Een paar cursusjes HTML en CSS brengt je ongeveer net zover als de gemiddelde 13-jarige die ook kan Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Blue-eagle schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:01:
[...]

Spelen met HTML en CSS, dit "leuk vinden", en op basis daarvan een carrière-switch overwegen vind ik een slechte manier van redeneren. Dat is gewoon hobbyen. Er komt veel (veel!) meer bij kijken om een web-developer te gaan zijn.
Natuurlijk is het gewoon hobbyen. Daarmaakt niemand een punt van, toch? Het is echter wel de beste manier om uberhaupt te kijken of je webdevelopment wat vindt. Natuurlijk moet hij meer skills ontwikkelen dan dit om er professioneel mee aan de slag te kunnen, maar had jij die al toen jij in die branch startte?
Een paar cursusjes HTML en CSS brengt je ongeveer net zover als de gemiddelde 13-jarige die ook kan Googlen.
Jaja, ik weet het wel. Developen is supermoeilijk en zonder multi-jarige dure opleiding kom je er nooit... kom op zeg. Met de tekorten die er momenteel in de IT zijn, zijn er mogelijkheden zat! Wij (grote zakelijke dienstverlener in Utrecht) scholen zelfs UWV'ers om tot beheerders. Er zijn zat bedrijven die gemotiveerde mensen in dienst nemen met het doel ze om te scholen tot developer. Zullen dat allemaal die-hard WO-niveau informatici worden? Nee. Maar er zijn ook in webdevelopment functies van allerlei soort en tekorten zijn er overal. Als er een moment is om te overwegen de overstap te maken, is dat nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:20:
[...]

Natuurlijk is het gewoon hobbyen. Daarmaakt niemand een punt van, toch? Het is echter wel de beste manier om uberhaupt te kijken of je webdevelopment wat vindt. Natuurlijk moet hij meer skills ontwikkelen dan dit om er professioneel mee aan de slag te kunnen, maar had jij die al toen jij in die branch startte?
Ik geef aan dat er meer bij komt kijken.
[...]

Jaja, ik weet het wel. Developen is supermoeilijk en zonder multi-jarige dure opleiding kom je er nooit... kom op zeg.
Dat zeg ik niet, ik heb geen opleiding en doe dit werk al 15 jaar. Ik weet als geen ander dat een opleiding niet noodzakelijk is.
Met de tekorten die er momenteel in de IT zijn, zijn er mogelijkheden zat! Wij (grote zakelijke dienstverlener in Utrecht) scholen zelfs UWV'ers om tot beheerders. Er zijn zat bedrijven die gemotiveerde mensen in dienst nemen met het doel ze om te scholen tot developer. Zullen dat allemaal die-hard WO-niveau informatici worden? Nee. Maar er zijn ook in webdevelopment functies van allerlei soort en tekorten zijn er overal. Als er een moment is om te overwegen de overstap te maken, is dat nu.
Helemaal correct.

En dan komt er nog steeds meer bij kijken dan alleen HTML en CSS.

That's all I'm saying.

Jij focust je heel erg op mijn (ietwat extreme) vergelijking. Blijf bij de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
Ik weet dat een cursusje HTML en CSS me geen nieuwe baankansen biedt. Zoals ik al zei heeft het volgen van deze cursussen mijn interesse gewekt om iets met developing te gaan doen. Daarom ben ik ook hier. Welke stappen kan ik het best nemen. Zelfstudie? Welke programeertalen zou je mee beginnen? Of toch een complete HBO informatica opleiding? Een eenduidig antwoord wordt er niet gegeven merk ik. Blijkbaar leiden er meerdere wegen naar Rome.

Wat een HBO deeltijd opleiding betreft, volgens mij is een van de aanvangseisen voor zo'n studie dat je een relevante werkplek hebt. Ik ga dit ook met mijn loopbaanbegeleider bespreken wat er eventueel mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-eagle schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:01:
[...]

Spelen met HTML en CSS, dit "leuk vinden", en op basis daarvan een carrière-switch overwegen vind ik een slechte manier van redeneren. Dat is gewoon hobbyen.
Ik vind het een hele goede manier van redeneren, zelf ben ik een aantal jaar geleden ook zo begonnen, zonder relevante opleiding en werkervaring.
Als ik toen niet was begonnen met het 'spelen' en 'hobbyen' was ik nu geen full stack developer geweest.
Ik vind jouw beredenering slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Je zou kunnen overwegen om nog één a twee jaar door te gaan met hobbyen. Op dit manier heb je een hoop extra tijd om je te verdiepen in de verschillende mogelijkheden en talen voordat je een definitieve beslissing neemt.

Ter verduidelijking: de laatste maanden ben ik (hobbymatig) vooral bezig met machine learning. Echter had ik dit nooit kunnen doen zonder de nodige voorkennis. Het kan dus zomaar zijn dat je datgene waar je echt warm voor loopt nog niet heb gevonden omdat je er nu niet 'klaar' voor bent.

Mocht je dit echt leuk vinden, dan heb je per week waarschijnlijk wel 5-10 uur (avonden, weekenden) om te besteden aan programmeren en dergelijke. Daarmee kan je een heel eind komen als je een jaartje lekker gaat knutselen. Ja, je mist dan alsnog papieren en diplomas maar daar tegenover staat een veel beter beeld van wat alles inhoud.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
joostvd3581 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:13:
Ik weet dat een cursusje HTML en CSS me geen nieuwe baankansen biedt. Zoals ik al zei heeft het volgen van deze cursussen mijn interesse gewekt om iets met developing te gaan doen. Daarom ben ik ook hier. Welke stappen kan ik het best nemen. Zelfstudie? Welke programeertalen zou je mee beginnen? Of toch een complete HBO informatica opleiding? Een eenduidig antwoord wordt er niet gegeven merk ik. Blijkbaar leiden er meerdere wegen naar Rome.
Ik heb je een aantal dagen geleden al aangegeven dat je gewoon eerst eens met een programmeercursus moet beginnen en je ook nog eens gelinkt naar een goeie Java OO cursus die ook nog eens volledig gratis is.

An sich is welke taal je kiest niet erg relevant (uitgaande van dat je een programmeertaal kiest en niet een markup taal als HTML). Veel opleidingen beginnen met Java omdat dit relatief makkelijk te leren is en je jezelf er relatief moeilijk mee in je voeten schiet. Het belangrijkste voor nu is dat je gewoon eens kijkt of je het leuk vindt. HTML/CSS is geen programmeren dus je weet het op dit moment gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
joostvd3581 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:13:
Wat een HBO deeltijd opleiding betreft, volgens mij is een van de aanvangseisen voor zo'n studie dat je een relevante werkplek hebt. Ik ga dit ook met mijn loopbaanbegeleider bespreken wat er eventueel mogelijk is.
Ik doe ook deeltijd, en er lopen genoeg mensen van defensie rond dus volgens mij moet dat geen probleem zijn :)
joostvd3581 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:38:
[...]
Om hier nog even op in te haken, juist als je zo lang bij de KMAR hebt gezeten lijkt het mij dat werkgevers je graag zouden willen vanwege leiderschapskwaliteiten. Ik weet niet wat je doet bij de KMAR, maar lijkt het je niet iets om leiding te geven? Bijvoorbeeld scrum master of iets? Dat is relatief snel te behalen.

Aan de andere kant, ik ken iemand die van de LMB weer naar de burgermaatschappij is gegaan. Die hoor ik alleen maar klagen over het gebrek aan discipline van de mensen waar hij nu mee werkt, dus verkijk je niet op het groene gras bij de buren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
Widow schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:45:
[...]

Ik doe ook deeltijd, en er lopen genoeg mensen van defensie rond dus volgens mij moet dat geen probleem zijn.
Welke opleiding doe je precies?
Om hier nog even op in te haken, juist als je zo lang bij de KMAR hebt gezeten lijkt het mij dat werkgevers je graag zouden willen vanwege leiderschapskwaliteiten. Ik weet niet wat je doet bij de KMAR, maar lijkt het je niet iets om leiding te geven? Bijvoorbeeld scrum master of iets? Dat is relatief snel te behalen.

Aan de andere kant, ik ken iemand die van de LMB weer naar de burgermaatschappij is gegaan. Die hoor ik alleen maar klagen over het gebrek aan discipline van de mensen waar hij nu mee werkt, dus verkijk je niet op het groene gras bij de buren.
Scrum master...weet ik niet. Lijkt me beter om eerst ervaring in het programmeren te krijgen.

Gras is inderdaad niet groener bij de buren. Ik hoor ook wel eens van ex-collega's dat ze de cultuur en de kameraadschap missen. Is zeker iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
joostvd3581 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:45:
Scrum master...weet ik niet. Lijkt me beter om eerst ervaring in het programmeren te krijgen.
Ben je al aan een van de vele gratis cursussen begonnen om te kijken of 't wat voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
lordprimoz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:02:
Vooral C++ developers zijn aardig gewild, gezien er niet heel veel mensen zijn die het (willen?) doen.
Waar vinden we al die vacatures voor C++ devs? :9
Als je zo een beetje rondkijkt is het meeste toch iets anders.
_Erikje_ schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:57:
[...]

Natuurlijk is het belangrijk dat je enige aantoonbare ervaring op doet in je vrije tijd. Je kunt vrij ver komen met online resources, maar echt iets bouwen geeft je enorm veel ervaring.
Is een goed boek niet beter als je echt goed met iets wil beginnen?

[ Voor 46% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-07-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 18:37
Olaf van der Spek schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:48:
[...]

Waar vinden we al die vacatures voor C++ devs? :9
Als je zo een beetje rondkijkt is het meeste toch iets anders.
er is toch genoeg te vinden?
http://www.monsterboard.n...-cplusplus-vacatures.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 17:02
Misschien ook eens bekijken wat je interessant vind; wil je inderdaad door met websites bouwen en (om erachter te komen) wat je meer aanspreekt zowel front-end als back-end doen erbij doen? Dus markuptaal html en CSS en daarna eens verdiepen in PHP en ASP (scripttaal)? Je wilt informatie ook opslaan; dan kom je uit bij databases (zoals SQL). Een resource waar ik vroeger trouwens veel aan heb gehad: http://www.w3schools.com/

Een bibliotheek abbonnement kan ook heel handig zijn :). Of gebruik je internet skills.

Wil je je liever verdiepen in het ontwikkelen van software? Kijk dan eens naar .net C# of zoiets. Of wil je liever meer verdiepen in het schrijven van mobiele apps?

Verder inderdaad wat anderen zeggen; hobbyen - kijk of het je interesse vast blijft houden en of het je ligt.

Zelf heb ik tijdens mijn MBO opleiding Delphi 5 en C# gehad; maar ik was er niet goed genoeg in (vond ik) en wilde er niet de tijd en moeite in steken om er goed in te worden (lees desinteresse). Ik ben later van programmeertalen naar scripttalen en SQL gegaan (denk aan php en sql) ivm. webontwikkeling. Inmiddels doe ik daar ook weinig meer mee.

Soms denk ik nog wel eens dat ik een webserver opzet (trouwens ook weer een vak apart) en een leuke website design en script. Maar inmiddels is de markt zo overspoeld met kant en klare (zelfs gratis) CMS systemen dat het bouwen en onderhouden van websites vaak totaal niet interessant is... tenzij je het interessant vind :) .

Ik denk dat het verstandig is dat je aan het oriënteren bent en door te hobbyen, leren en proberen (markuptaal, scripttalen, programmeertalen) kijkt wat je het leukst vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Amdk6II op 27-07-2016 15:52 . Reden: Tekst wat opgeruimd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het wil doen, zou ik toch niet te lang wachten of twijfelen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker allicht. Toch veel succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 09:16

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

joostvd3581 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:45:

[...]

mwah, overdrijf de rol die de 'productie' speelt ook niet tezeer (niet om iets eraan af te doen dat het de allerbelangrijkste basis is van veel projecten, maar op bedrijfs/project-niveau zal de kans groot zijn dat je veelal te maken krijgt met mensen die daarin veel meer ervaring en scholing hebben, welke je op jouw leeftijd nooit kunt 'inhalen'; anderszijs is de behoefte aan goed project-management in veel bedrijven nóg groter en hebben ook veel ontwikkelaars de grootste behoefte aan goede managers die hen het werk laten doen dat ze het beste kunnen)...

Om in militaire termen te blijven, om een goede Officier te zijn is het een basistraining om idd kennis te hebben van de meest essentiele zaken, een schuttersputje graven; zelf schoonhouden van je materieel en de fysieke basis te hebben voor een mars met bepakking...
Maar dat vormt niet dat waarin een Officier zich moet profileren. Daarvoor zijn er anderen, de 'zandhazen';
In de IT werkt dat eigenlijk ook zo en veel ontwikkel-werk is eigenlijk gewoon iets voor de 'zandhazen'..
Orgqanisaties waarin het andersom is bestaan zeker ook, waar eigenlijk ontwikkelaars projecten van 'onderop' sturen, mqaar meestal is dat geen teken van goede bedrijfsvoering en een kwetsbarheid en i,ho levert dat vooral veel stress op;

Een officier zal zich uiteindelijk ook in 'managementstaken' moeten profileren en dat is vermoedelijk ook een eigenschap die in het bedrijfsleven bekeken kan worden als een Asset en je kunt bv bij een sollicitatie-procedure presenteren als iets dat je in je eerdere beroepsleven hebt leren ontwikkelen en nu kunt blijven gebruiken:

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 01-08-2016 10:25 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 16:01
Ik ben begonnen met de gratis online cursus CS50 van Harvard:
https://www.edx.org/cours...er-science-harvardx-cs50x
Leuke manier om te kijken of programmeren in mijn straatje ligt, vrij uitgebreide basiscursus met een leuke manier van lesgeven en je huiswerk wordt echt gecontroleerd waar je vervolgens een cijfer voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ramon schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:36:
Java draai de halve enterprise wereld op. Dat geld voor de backends en api's en vaak met javascript in combinatie natuurlijk om te ontsluiten naar de frontend. Maar goed ik denk als je geen opleiding gehad heb dat java zeker een stap te ver is. Begin klein zoals HTML+CSS en voeg javascript toe en kijken of je dat leuk vindt. Zo ja dan echt de taal leren en ja javascript is een prima taal.

Wat mij altijd verbaast is dat iedereen maar denkt dat je geen opleiding nodig hebt om een software ontwikkelaar te worden. Natuurlijk is dat altijd mogelijk maar een gedegen opleiding is toch echt noodzakelijk. Zeker als je serieus genomen wilt worden. Bij ING (waar ze alles op java draaien @Standeman en angular en nu polymer) nemen ze niemand aan die geen HBO of hoger heeft. Het is wel voor de eerste keer

Maar kijk of je het wat vind door html->CSS->javascript te gaan doen. Zo ja ga snel een HBO opleiding doen in de IT en over 1-2 jaar kan je misschien iets. En dan pak je een taal die je lekker ligt en ga ervoor.

Als je het talent heb is software ontwikkelen geweldig maar als je het niet kies iets anders het is echt niet zo simpel als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navajo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik ben inmiddels 35 jaar zonder relevante werkervaring. Ook geen HBO of WO diploma (wel WO propedeuse), dus een trainee programma bij een detacheerder zit er dan volgens mij niet in.
Ik heb wel mensen aangenomen zien worden die enkele van deze 'minpunten' hadden. Dus ofwel 35+ zonder relevante werkervaring (ikzelf), ofwel geen HBO. Ken geen voorbeelden van trainees met alle genoemde 'minpunten', maar durf niet direct te zeggen dat het onmogelijk is.

Niet-relevante werkervaring <> geen werkervaring. Je brengt altijd bepaalde skills mee.

Je kunt er dus altijd een rondje sollicitaties tegenaan gooien, niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 3% gewijzigd door Navajo op 30-08-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
dicht ivm topic kick / hijack
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.