Random crashes tijdens het gamen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:31
Help!

Van de week had ik al wat problemen met mijn PC.

De overklok was niet echt stabiel, er was iets niet goed. Alles weer naar stock gezet. Vervolgens met Memtest flink lopen testen, GB.

Uiteindelijk, een overclock erop, 4GHz, geheugen op 2133MHz. De videokaarten lopen op 915MHz.
Wat stresstests gedaan, IntelBurnintest bijvoorbeeld, en daar kwam ik doorheen. Eerst voorzichtig 2 keer, vervolgens 5 keer, daarna 10.

En nu, vooral bij het spelen van DiRT Rally, krijg ik veel freezes. Jullie kennen het geluid wel, alles blijft hangen.

Nu vraag ik me af, waar dat nou precies aan ligt. Heb een tijd lang niet veel met de PC gedaan in de zin van tweaken/overklokken en dergelijke, dus misschien mis ik iets.
Wanneer ik een ander spel speel, AC, PC of een shooter, is er namelijk niets aan de hand...

Hieronder de basissetup, denk zelf de monitor (FHD), een paar HDD's en spul bij, niet zo relevant.

Diegene met de gouden tip, bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-3930K Boxed€ 524,95€ 524,95
1Asus Rampage IV Extreme€ 0,-€ 0,-
1MSI N580GTX LIGHTNING€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Shinobi Window XL€ 133,50€ 133,50
1G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH€ 0,-€ 0,-
1Corsair AX1200€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,40

Beste antwoord (via Fryslanboy op 13-07-2016 08:53)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

15 minuten iets testen op stabiliteit is vragen om problemen. :? 1 onderdeel tegelijk ook. Eerst alles stock en dan alleen je cpu. voor langere tijd Prime (v27.7!) small fft voor minimaal een uur tot je je einddoel hebt gehaald (zeg 4500Mhz), Heb je je einddoel in zicht 4500mhz dus, dan dien je die MINIMAAL 8 UUR te testen met Prime 95 small FFT

Als je dan je geheugen ook wilt overclocken zet je weer je cpu op stock en ga je eens kijken of je wat kan rommelen met clocks omhoog of timings naar beneden. Test dit goed! dus ook hier, heb je je einddoel in zicht (lees -> wat volgens de door jou gelezen reviews haalbaar is, research is een MUST) dan test je dit met je cpu op OC en ram op OC met Prime 95 BLEND instelling 8U

Goed, je hebt na bovenstaande stappen een CPU OC gevonden tussen de 4200-4500Mhz die je echt stabiel mag verklaren (Je weet dus zeker dat met verder testen dit geen problemen meer geeft) en je ram ergens tussen de 2133Mhz en 2400Mhz (c10-c11 o.i.d) dan gaan we nu verder met je GPU's

Een GTX 580 (je hebt er 2?) op 915Mhz is best flink, in SLI kan dat soms problemen geven en moet je een stapje terug (zeg 900Mhz). Testen voor langere duur met Valley Benchmark, 3dmark, en langdurige gamesessies. Het is misschien handig om je cpu en ram OC uit te zetten om dit uit te sluiten.

Je ziet, het is nogal wat werk, vergt research en zeker goed en systematisch testen. Je moet overklokken en de weg ernaar toe waarderen wil je iets bereiken en niets slopen.

Succes!

Welke koeler gebruik je trouwens, ik lees ook niets over temperaturen en dergelijke, gebruikte voltages (niet op auto hoop ik?) enz enz.. En hoe oud is de voeding?

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 12-07-2016 18:17 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

15 minuten iets testen op stabiliteit is vragen om problemen. :? 1 onderdeel tegelijk ook. Eerst alles stock en dan alleen je cpu. voor langere tijd Prime (v27.7!) small fft voor minimaal een uur tot je je einddoel hebt gehaald (zeg 4500Mhz), Heb je je einddoel in zicht 4500mhz dus, dan dien je die MINIMAAL 8 UUR te testen met Prime 95 small FFT

Als je dan je geheugen ook wilt overclocken zet je weer je cpu op stock en ga je eens kijken of je wat kan rommelen met clocks omhoog of timings naar beneden. Test dit goed! dus ook hier, heb je je einddoel in zicht (lees -> wat volgens de door jou gelezen reviews haalbaar is, research is een MUST) dan test je dit met je cpu op OC en ram op OC met Prime 95 BLEND instelling 8U

Goed, je hebt na bovenstaande stappen een CPU OC gevonden tussen de 4200-4500Mhz die je echt stabiel mag verklaren (Je weet dus zeker dat met verder testen dit geen problemen meer geeft) en je ram ergens tussen de 2133Mhz en 2400Mhz (c10-c11 o.i.d) dan gaan we nu verder met je GPU's

Een GTX 580 (je hebt er 2?) op 915Mhz is best flink, in SLI kan dat soms problemen geven en moet je een stapje terug (zeg 900Mhz). Testen voor langere duur met Valley Benchmark, 3dmark, en langdurige gamesessies. Het is misschien handig om je cpu en ram OC uit te zetten om dit uit te sluiten.

Je ziet, het is nogal wat werk, vergt research en zeker goed en systematisch testen. Je moet overklokken en de weg ernaar toe waarderen wil je iets bereiken en niets slopen.

Succes!

Welke koeler gebruik je trouwens, ik lees ook niets over temperaturen en dergelijke, gebruikte voltages (niet op auto hoop ik?) enz enz.. En hoe oud is de voeding?

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 12-07-2016 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Precies! Bovenstaande verhaal is mij goed duidelijk. Het zijn twee GPU's ja.
De koeler is een H100.

Voor wat betreft temperaturen, ik ben nu niet thuis, maar uit m'n hoofd max 60 graden. Voltages staan niet op auto.

De voeding komt uit 2012. Komt binnenkort wel een andere in, aangezien er een GTX1060 aankomt (zoals het er nu naar uit ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Fryslanboy schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:39:
Precies! Bovenstaande verhaal is mij goed duidelijk. Het zijn twee GPU's ja.
De koeler is een H100.

Voor wat betreft temperaturen, ik ben nu niet thuis, maar uit m'n hoofd max 60 graden. Voltages staan niet op auto.

De voeding komt uit 2012. Komt binnenkort wel een andere in, aangezien er een GTX1060 aankomt (zoals het er nu naar uit ziet)
Dus je gaat een goed werkende voeding die nu een sli setup voed vervangen omdat je straks 1/3 van het verbruik heb? Makes sense :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ik denk dat ie een 'meer sensible' wattage gaat halen wat bij zn setup past. 600w heb je ook ruim voldoende voor al je OC werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Precies, wat Millman zegt. Het slaat nergens op om met een 1200 watt voeding een 3930K met een GTX1060 te gaan voeden. Dat kan ook met de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:30

TTLCrazy

Listen to Frankie

Maar waarom zou je een andere voeding kopen als het niet nodig is ? Die 1200 Watt voeding zal hetzelfde gebruiken (nou ja iets meer omdat 10 procent van 1100 nou eenmaal meer is dan 10 procent van 500 watt). Dus als het een kwalitatief goede voeding is zou ik geen geld verspillen aan een nieuwe voeding.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Pagina: 1