LED lamp (7 bollen) + 20w tronic dimmer problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-10 10:26
Heb een uitdaging met het aansluiten van de juiste dimmer op de tafellamp:

Het gaat om de volgende lamp: Linkje naar lamp op Fonq

Hierin zitten de volgende lampen: SPL Filament LED Globe 80mm 3W E27 2500K helder dimbaar (met tronic dimmer)

En tot slot de dimmer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2M3Yez0.jpg

Het probleem:
De dimmer werkt in zoverre dat een bepaald gedeelte van het dimbereik goed gaat tot hij op een bepaald minimum komt, dan gaat hij ineens in plaats van zachter juist voluit.
Ook is de lichtsterkte erg afhankelijk van stroomgebruik in het huis (waterkoker op andere groep zorgt voor zachter licht).

De dimmer is 20 - 315 w terwijl mijn lampen gecombineer 21w zijn dus dat zou in mijn ogen net aan kunnen, maar wellicht is dat de oorzaak?
Enige draden in muurdoos is bruin en zwart.

Ik ben benieuwd of ik iets heel simpels over het hoofd zie of simpelweg de verkeerde dimmer heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:32

BasilFX

BasilFX

De meeste dimmers hebben een minimale belasting nodig: die 20-315W impliceert nog niet dat het minimumvermogen dat er aan moet hangen 20 watt is.

Is het probleem opgelost als je één of twee van de LED-lampen vervangt door een traditionele gloeilamp? Dan zou je wel over het minimumvermogen moeten zijn.

Ik kan niet terugvinden op het internet of deze dimmer ook speciaal voor LED-lampen geschikt is. Dat het omgekeerde waar is, betekent nog niet dat het werkt. Zie ook http://www.topledshop.nl/...iaal-voor-led-lampen.html voor wat technische details.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
Ondertussen geprobeerd en inderdaad, als ik er een traditionele 40w lamp inhang is het opgelost.

Is de conclusie dan dat het inderdaad met het minimumvermogen te maken heeft? Wat voor dimmer zou dan wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Neem hier eens een kijkje.
Ervaringen met LED-verlichting - deel II

Hier is het nodige vermeld over dit soort dimmers en alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je LEDs bij elkaar 21W zijn en je dimmer doet minimaal 20W dan klopt het wel dat de dimmer raar doet wanneer je aan het dimmen gaat. De 21W van je LEDs is bij vol vermogen, ga je dimmen dan gaat je vermogen naar beneden. Hier reageert de dimmer niet goed dus gaat die gek zitten doen.

Kwestie van méér verlichting er aan hangen of een andere dimmer zoeken die wél ver onder de 20W kan dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
sypie schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:42:
Als je LEDs bij elkaar 21W zijn en je dimmer doet minimaal 20W dan klopt het wel dat de dimmer raar doet wanneer je aan het dimmen gaat. De 21W van je LEDs is bij vol vermogen, ga je dimmen dan gaat je vermogen naar beneden. Hier reageert de dimmer niet goed dus gaat die gek zitten doen.

Kwestie van méér verlichting er aan hangen of een andere dimmer zoeken die wél ver onder de 20W kan dimmen.
Klopt helemaal :). of misschien kijken naar een speciale LED dimmer. probleem met de gewone traditionele dimmer is dat er gebruik wordt gemaakt van fase aansnijding dmv een triac. nadeel van een triac is dat er een minimaal stroom moet lopen om de gate open te houden. als. ( geen idee of dat bij deze dimmer ook het geval is ) de stroom te laag is klapt de gate dicht.

Buzz. Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een PWM dimmer. :) }:O }:O

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

En dat is, waarom men in het theater steeds vaker een balast nodig heeft. Een balast in een weerstand of verbruiker welke parallel aangesloten word met het aan te sturen object ( lamp, motor enz ). en dit zorgt ervoor dat de dimmer een minimale belasting krijgt.

In huis, tuin en keukengebruik is het plaatsen van een balast ( wat bijvoorbeeld ook een 40 watt gloeilamp kan zijn ) niet echt handig.

Om die reden zijn er tegenwoordig normale dimmers, halogeen dimmers en led dimmers. Indien je de mogelijkheid hebt, pak de juiste dimmer voor de juiste verlichting om te voorkomen dat je "gekke" dingen tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
Miepermans, daar is de zoektocht dus naar, de juiste dimmer ;)

Op dit moment een Tradim LED Dimmer Fase-afsnijding 230VAC 150W 2490HPEXO met bij de lamp een Tradim LED dimstabilisator LEDDS6001. Bij Ledworld zeggen ze dat dit het op gaat lossen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:34
Op je dimmer zit een schroefje, RC, dat zie je links naast het asje zitten, direct rechts naast de linker bevestigingschroef (met witkalk er over).

Zet de dimmer aan in het probleem gebied en draai aan dit schroefje totdat de lampen normaal blijven branden. Gaat het nu beter?

[ Voor 14% gewijzigd door Looney11 op 18-07-2016 16:43 ]

Pagina: 1