Ik zoek een bepaalde schoefkoppeling

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11 21:54
Hallo,

In mijn hoofd heb ik de 'perfecte' manier al gedacht, maar nu moet ik het in real life ook nog hebben, of een vergelijkbare oplossing zonder dat ik het zelf moet (laten) fabriceren.

Ik heb een ronde stok die ik als een soort schroefbaar statief wil koppelen, maar opdat de uitlijning nogal precies komt (niet op de millimeter, maar het moet niet zichtbaar krom zijn zeg maar) zoek ik daar een simpele oplossing voor die ik zelf kan maken.

Het idee is als volgt:
Schroefverbinding

Lijkt me duidelijk genoeg, maar een alternatief is welkom.

Iemand enig idee wat ik moet zoeken als ik dat moet hebben (als standaardoplossing, als die er is)?

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 20:56

Glewellyn

is er ook weer.

Misschien moet je iets meer uitleggen..
Van welk materiaal is die ronde stok? En wat is de diameter? Hoeveel kracht verwacht je op de koppeling?

*zucht*

• BLACKfm
De stok (hout) heeft een diameter van ca. 3cm, maar dat kan kan verkleind worden. Het materiaal (de koppeling) zal van metaal of iets vergelijkbaars zijn.

En veel kracht komt er niet op, het gaat dienen als statief, maar een lange stok van 3 meter is lastig vervoeren dus daarom wil ik het in delen zagen en dan op een bepaalde manier weer kunnen verbinden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:20
BLACKfm schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:01:
[...]
maar een lange stok van 3 meter is lastig vervoeren dus daarom wil ik het in delen zagen en dan op een bepaalde manier weer kunnen verbinden.
Maak een statief van tentstokken.
Edit: Dat gaat wel wat wiebelen. Zo'n telescoopstok voor een verfroller/ramen wassen is steviger.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2016 14:08 ]

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-11 12:41
Je hebt van die lange uitschuifbare telescoop stelen om je ramen te lappen, dat een idee? Ga je over de drie meter heen.

[ Voor 4% gewijzigd door satya op 12-07-2016 14:04 ]

Verwijderd

lange stok, waarom niet een telescoop stok nemen? die heb je in allerlei uitvoeringen en toepassingen.
denk bijvoorbeeld aan van die stokken voor plafond ondersteuning.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is een stelschroef + schroef met dubbele draadeinden geen oplossing?

deze
Afbeeldingslocatie: http://eshop.meijerijzerwaren.nl/data/articles/images/big/b_5070.jpg

combinatie met
Afbeeldingslocatie: https://www.ropro.eu/media/catalog/category/LAF_8955_2.jpg

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Als je een buis zoekt die een inwendige daimeter heeft van 3cm. Die zaag je op een bepaalde lengte (zeg 20cm af) en monteer je voor de helft , vast op een stok (schroef door buis en stok. Dan kun je die andere er toch makkelijk inschuiven? Als een parasol bijvoorbeeld... Evt borgen met een boutje dwars door de buis en losse deel van je statief.

Denk ik nu (veel) te simpel?
SinergyX schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:08:

deze
[afbeelding]

combinatie met
[afbeelding]
Niet in een kopse kant van een dikke 'bezemsteel'

[ Voor 45% gewijzigd door warhamstr op 12-07-2016 14:11 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 20:56

Glewellyn

is er ook weer.

Of je verlijmt een deel van de stok op een 32mm PVC puntstuk en het andere eind op een PVC draadsok. Ik zou er alleen geen dure DSRL aan durven hangen.

*zucht*

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37

Bob Popcorn

Plop!

Wil je toevallig een statief maken voor achtergronddoek bijvoorbeeld?

http://www.folux.nl/Webwi...-Achtergrond-Support.html

Lijkt me dat je voor dit geld het niet zelf kunt maken. :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dergelijke schroefkoppelingen bestaan in de audio-industrie.
Met name gebruikt om incompatible maten van micstands mee op te lossen.
https://www.google.nl/sea...NAhVJOhQKHYOSDSgQ_AUICCgB

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BLACKfm
SinergyX schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:08:

deze
[afbeelding]

combinatie met
[afbeelding]
De andere oplossingen uiterraard ook beken en vond bovenstaand ook al eerder, de 'stelschroef' kon ik destijds echter niet vinden, maar de gamma om de hoek had een perfect setje M8 waarbij de schroef met dubbele draadeinden ook groot genoeg was zodat deze middels een inbussleutel vastgeschroefd kan worden.

Ik ga die oplossing dan ook maar proberen.

De PCV oplossing heb ik ook nog naar gekeken, maar bij nameten blijk de stok maar een diameter van 24mm te hebben, en de PCV onderdelen die ik bij de Gamma zag liggen gingen niet kleiner dan 32mm.

Het moet overigens een soort 'monopod' worden, maar een standaard telescopische variant kost of te veel, of is niet lang genoeg. Ik wil er een 360 graden cam op monteren voor inspectiedoeleinden (werkgerelateerd). Zeg maar een soort wandelende streetview, maar dan zonder dat ik er gelijk vol met mijn gezicht op sta omdat het statief maar anderhalve meter hoog is bijvoorbeeld :).

En met deze oplossing ben ik met een paar tientjes klaar, daar kan ik geen kant-en-klaar statief voor vinden :).

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:09

AxzZzeL

maakt oogsnoep

In de fietswereld bestaan er verschillende manieren om de stuurpen aan de stuurbuis vast te maken. Een daarvan is de Aheadset-montage. Aan de buitenkant heb je een klem, aan de binnenkant een 'paraplutje' dat je uitklapt met een schroef.

Hier twee illustraties:

Afbeeldingslocatie: https://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/repair32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/Figure_14-12.jpg

Misschien dat je met deze info wat kan. :)

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door AxzZzeL op 15-07-2016 23:29 ]

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-11 19:28
Als je op Google even zoekt naar 'druk PVC'
Krijg je ook varianten die minder groot zijn dan 32mm. Voordeel is ook dat dit PVC dikker is.

Voor wat betreft de optie met draadbout moet je wel oppassen dat de stok niet splijt als je er wat kracht op uitoefent.

-

Pagina: 1