Huurwoning en de verhuurmakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaise
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:28
Mede Tweakers,

Graag leg ik deze situatie hier neer omdat hier waarschijnlijk wel mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Situatie:
Sinds 1 juli hebben mijn vriendin en ik een nieuwbouwappartement gehuurd.
Dit appartement is in April opgeleverd. Van april tot 30 juni heeft er tijdelijk iemand anders gewoond.

We zijn begonnen met verven omdat er nog geen verf op de muur zat. Prima. Alleen tijdens het verven brokkelde er allemaal beton uit de muur. Hier hebben we een melding van gemaakt. Over 2 week komt de stukadoor om het hele appartement opnieuw te stuken. Via de telefoon contact gehad met de verhuurmakelaar en hun reactie was: Dan trek je toch 2 week later in het appartement. (5 juli moesten we uit ons vorige appartement).

Het 'gehuurde' (volgens contract: slaapkamer, badkamer, toiletruimte, balkon, berging en woongedeeltes) zouden schoon opgeleverd worden. Dit was niet het geval. Het balkon lag letterlijk vol met hondenharen. Hier is een melding van gemaakt en ze vonden het 'niet fijn voor ons'.

De afzuigkap doet het niet, krijgen als terugkoppeling dat iedereen hier last van heeft en dat we het raam maar open moeten zetten om het te laten tochten.

We kregen vervolgens een brief met het bericht dat wij de huur nog niet betaald hadden. Dit is voldaan nadat ik mijn contract heb getekend. Bewijs daarvan is naar de makelaar gestuurd per mail.
Zij beweren dat wij hem sinds 1 juni ipv 1 juli huren. Huurcontract nog eens opgestuurd per mail ter verduidelijking.
Ondertussen hebben we ook al een aanmaning van bijna 140 euro.

In het kort:
Veel 'kleine' dingetjes die zich opstapelen die we wel melden maar en daar geen gehoor op krijgen.

Aangezien ik niet precies weet wat mijn rechten zijn als huurder en wat ik mag verwachten/eisen van de verhuurmakelaar zou ik graag jullie expertise willen over deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
Volgens mij sta je als huurder aardig in je recht, zeker als je het tijdig meldt. Het is echter sterk afhankelijk van de verhuurder wanneer/hoe snel ze iets oplossen. Toen ik in mijn huidige appartement trok werden alle gebreken snel en netjes weggewerkt, maar je hebt absoluut ook vervelende situaties als deze.

Als je de melding maar maakt, dat is het belangrijkste. Dat kun je dan als bewijs gebruiken wanneer ze iets op jou proberen te verhalen mocht je er ooit weer uit gaan. Wat betreft een niet werkende afzuigkap (zelfde trant als kapotte intercom of losse bedrading) zulke zaken zijn absoluut aan de verhuurder om te fixen.

Mocht je onder sociale huur vallen:
Onderhoudstaken huurder en verhuurder

De verhuurder moet ervoor zorgen dat de huurwoning in goede staat verkeert. Hij is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud van de woning, zoals lekkages van het dak of houtrot in kozijnen en deuren.
De huurder moet het klein dagelijks onderhoud zelf uitvoeren en betalen. Dit kan bijvoorbeeld het binnenschilderwerk zijn of het ontstoppen van de gootsteen. Het is aan te raden om bij de start van een huurcontract een opnamestaat van de woonruimte te maken. Daarin wordt onder meer beschreven hoe het onderhoud van de woning op dat moment is.

Let op: De verhuurder kan de huurder aanbieden om bepaalde kleine reparaties te verrichten, die eigenlijk de verantwoordelijkheid van de huurder zijn. De kosten daarvan mag hij dan doorberekenen in de servicekosten.

Onderhoudsgebreken

Heeft de woning ernstige onderhoudsgebreken, dan moet de huurder deze zo snel mogelijk melden bij de verhuurder. Ernstige onderhoudsgebreken kunnen aanleiding zijn voor tijdelijke huurverlaging.

[ Voor 46% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 12-07-2016 13:49 ]