Schoonmaken lightning aansluiting iPhone 6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:03

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Klein vraagje over de lightning aansluiting op mijn iPhone6. Ik merk dat mijn laadkabels slecht contact maken met mijn telefoon omdat er best wel wat stof in de port zit. De telefoon gaat namelijk zonder hoesje m'n broekzak in.
Heeft iemand ervaring met dit op een veilige manier schoon te maken?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Met een speld of dunne injectienaald voorzichtig tot de boden insteken en dan lepelen.
Af en toe tussendoor gericht blazen en weer lepelen/pielen. Meestal snel verholpen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:04

mb1

Ik heb ook naar verloop van tijd wat stof in de aansluiting zitten.
Voorzichtig met een houten tandenstoker losmaken en eruit blazen werkt prima

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 11:01

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou geen speld of naald gebruiker maar een houten prikkertje, vooral vanaf de rand onderin diagonaal omhoog terwijl je de iPhone met de opening naar beneden hebt. Vaak blazen.

Edit: Je kunt het ook voorkomen door je iPhone met de aansluiting naar beneden in je broekzak te stoppen en voor je hem aan de lader legt te blazen, zodat je geen stof aandrukt.

[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 12-07-2016 13:19 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Thanks voor de snelle reacties! Durfde het niet zo goed aan maar vanavond thuis toch maar eens kijken of ik nog ergens tandenstokers of prikkertjes heb liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:04

mb1

Of je besteld een portie saté, heb je gelijk stokjes erbij en je avondeten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3j3ct
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-05 08:49
Wattenstaafje schuin afknippen heeft hier erg geholpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Pas wel op. Een houten prikker is wellicht te groot, en dan kun je de veercontacten beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
3j3ct schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:34:
Wattenstaafje schuin afknippen heeft hier erg geholpen. ;)
Deze optie gebruik ik ook, vervolgens goed uitblazen werkt ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Een tandenstoker deed de truc! Er kwam serieus veel troep uit :o maar hij maakt weer goed verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:10
Volgende keer kun je ook een tandenborstel gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:34
Blazen in de aansluiting zou ik zeker nooit doen. Dit om te voorkomen dat er vocht in de aansluiting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28
Ik heb het zelfde probleem, mijn iphone 6 is nu 1,5 jaar oud maar die van mij maakt enorm slecht contact. Als ik de kabel in de auto gebruik dan trilt hij elke keer los.

Ik heb met een stukje toiletpapier iets stof eruit kunnen krijgen maar durf niet echt met hard materiaal erin te porren.

Vorige week gebeld met Belsimpel, is schijnbaar een veel voorkomend probleem maar ik betwijfel of het bij mij alleen stof is. Die van mij gaat dus retour, daar deed Belsimpel (verassend) niet moeilijk over, was gewoon een garantiedingetje. Enige nadeel is dat ik mijn telefoon dus 10 dagen kwijt ben.

Voor mijn iPhone 4s had ik destijds van die buttplugs, voor in de onderkant. Denk dat ik dat bij mijn volgende iphone ook maar weer doe.

[ Voor 28% gewijzigd door yorroy op 12-07-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
yorroy schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:38:
Ik heb het zelfde probleem, mijn iphone 6 is nu 1,5 jaar oud maar die van mij maakt enorm slecht contact. Als ik de kabel in de auto gebruik dan trilt hij elke keer los.

Ik heb met een stukje toiletpapier iets stof eruit kunnen krijgen maar durf niet echt met hard materiaal erin te porren.

Vorige week gebeld met Belsimpel, is schijnbaar een veel voorkomend probleem maar ik betwijfel of het bij mij alleen stof is. Die van mij gaat dus retour, daar deed Belsimpel (verassend) niet moeilijk over, was gewoon een garantiedingetje. Enige nadeel is dat ik mijn telefoon dus 10 dagen kwijt ben.

Voor mijn iPhone 4s had ik destijds van die buttplugs, voor in de onderkant. Denk dat ik dat bij mijn volgende iphone ook maar weer doe.
Gewoon met een wattenstaafje(afgeknipt). Geloof me het is 99% zeker stof wat er in zit.

Voor de lightning connector heb je ook van die butplug dingen .
Via aliexpress kun je die bestellen voor een habbekrats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Volkan1984 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:19:
Blazen in de aansluiting zou ik zeker nooit doen. Dit om te voorkomen dat er vocht in de aansluiting komt.
Je moet ook niet met consumptie blazen, het is natuurlijk geen mondharmonica 😁, maar een Beetje de stof er los uitblazen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:34
frankym schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:48:
[...]

Je moet ook niet met consumptie blazen, het is natuurlijk geen mondharmonica 😁, maar een Beetje de stof er los uitblazen kan geen kwaad.
Uiteraard blaas je niet expres met consumptie maar in de adem die je uitblaast zit altijd vocht. En het is maar een tip hoor, doe ermee wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Volkan1984 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 23:15:
[...]

Uiteraard blaas je niet expres met consumptie maar in de adem die je uitblaast zit altijd vocht. En het is maar een tip hoor, doe ermee wat je wil.
Volkan je hebt idd gelijk dat er vocht in je mond zit, het is goed om het te benoemen.
Je moet ook met uiterste voorzichtigheid dit doen.
Het is zonde als je garantie verloopt door een verkleurde sticker.

Het is beter om met perslucht ( compressor) maar ik denk dat 99% van de mensen hier die niet standaard in de schuur hebben.

Ik spreek uit ervaring dat je met alleen pulken met een tandenstoker er meestal niet alles uit krijgt. Hoe doe jij dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Beetje zelfredzaamheid mensen, gewoon ff met een tandenstoker porren. Ik heb er zelf een pincet voor, omdat die in de buurt ligt. Maar doe het elke maand even, werkt prima.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Sjoerdfoto schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:44:
Beetje zelfredzaamheid mensen, gewoon ff met een tandenstoker porren. Ik heb er zelf een pincet voor, omdat die in de buurt ligt. Maar doe het elke maand even, werkt prima.
Ik hoop wel een kunststof pincet? Je kan er je Dock-connector mee verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 11-05 11:01

|sWORDs|

vSphere/ESXi

frankym schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 07:38:
[...]

Volkan je hebt idd gelijk dat er vocht in je mond zit, het is goed om het te benoemen.

Het is beter om met perslucht ( compressor) maar ik denk dat 99% van de mensen hier die niet standaard in de schuur hebben.

Ik spreek uit ervaring dat je met alleen pulken met een tandenstoker er meestal niet alles uit krijgt. Hoe doe jij dat dan?
Als je het prikkertje diagonaal er in steekt en dan schuin omhoog haalt (richting de 90 graden draaien) komt het stof in de hoekjes ook los. Paar keer met blazen (busje perslucht nog beter) en je hebt hem wel schoon indien je de telefoon met de connector naar beneden hebt. Eventueel kun je hem tussendoor nog in je hand kloppen en met een lampje er in schijnen om te kijken waar je nog even wat stof los moet halen.
[code]
->
\
|\|
[\code]
En dat aan beide kanten.

edit: Ik zie nu pas dat het je om zonder blazen ging en niet hoe je het met een prikkertje doet. |:(
Zonder blazen gaat dat inderdaad niet lukken.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 13-07-2016 09:38 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28
Ik kom toch nog even terug op dit topic.
Zoals vorige week gemeld heb ik mijn telefoon teruggestuurd naar Belsimpel omdat mijn kabel er elke keer uit wiebelde. Ik had echt het idee dat er een andere oorzaak was dan stof.

Ik kreeg de telefoon de volgende dag alweer terug en gek genoeg bleek het toch stof te zijn, de kabel sluit weer aan zoals het moet.

Overigens top service van Belsimpel. Op dinsdag opgestuurd en op donderdag had ik mijn telefoon alweer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
frankym schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 07:38:
[...]

Met een compressor moet je ook uitkijken. Hier zit vaak wat olie bij.
|sWORDs| schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:33:
[...]

Als je het prikkertje diagonaal er in steekt en dan schuin omhoog haalt (richting de 90 graden draaien) komt het stof in de hoekjes ook los. Paar keer met blazen (busje perslucht nog beter) en je hebt hem wel schoon indien je de telefoon met de connector naar beneden hebt. Eventueel kun je hem tussendoor nog in je hand kloppen en met een lampje er in schijnen om te kijken waar je nog even wat stof los moet halen.
[code]
->
\
|\|
[\code]
En dat aan beide kanten.

edit: Ik zie nu pas dat het je om zonder blazen ging en niet hoe je het met een prikkertje doet. |:(
Zonder blazen gaat dat inderdaad niet lukken.
En een busje perslucht al helemaal niet! Hier komt altijd zon koude lucht uit dat je condens/bubbels vocht krijgt!

Zelf doe ik het altijd met de achterkant van een naald, telefoon voor de zekerheid uitzetten. En ja je kunt idd wat beschadigen, maar heb hiermee wel altijd alles eruit gekregen. Nooit wat beschadigt en toch altijd flink geport :).

[ Voor 35% gewijzigd door S_tef op 22-07-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord over een stofzuiger. Een stofzuiger heet natuurlijk niet voor niets STOFzuiger... Voordeel hiervan is dat je de rommel meteen kwijt bentzonder dat je het eerst lospeutert, verplaatst of aanduwt.

Mijn manier van werken met dit soort dingen is altijd een oude baby tandenborstel, die heeft zachtere haren, in combinatie met een stofzuiger. Je beschadigt niets en je bent meteen van de rommel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:42
Soms gebruik ik ook nog wel eens een goede Contactspray bij het schoonmaken van de poorten. Niet direct in de poort spuiten maar met een geplet wattenstaafje wat contactspray wrijven over de contactpunten.

Goede sprays laten geen residu achter en drogen extreem snel op.

Maar inderdaad, eerst pulken met een houten tandenstoker of afgesneden wattenstaafje, dan met wat compressed air blazen

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
S_tef schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:27:
[...]

Met een compressor moet je ook uitkijken. Hier zit vaak wat olie bij.

[...]

En een busje perslucht al helemaal niet! Hier komt altijd zon koude lucht uit dat je condens/bubbels vocht krijgt!

Zelf doe ik het altijd met de achterkant van een naald, telefoon voor de zekerheid uitzetten. En ja je kunt idd wat beschadigen, maar heb hiermee wel altijd alles eruit gekregen. Nooit wat beschadigt en toch altijd flink geport :).
Ik weet niet wat erger is: met een compressor of met een (metale) naald in je USB poort <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-05 14:37
Jeroenimoes schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:38:
Soms gebruik ik ook nog wel eens een goede Contactspray bij het schoonmaken van de poorten. Niet direct in de poort spuiten maar met een geplet wattenstaafje wat contactspray wrijven over de contactpunten.

Goede sprays laten geen residu achter en drogen extreem snel op.

Maar inderdaad, eerst pulken met een houten tandenstoker of afgesneden wattenstaafje, dan met wat compressed air blazen
Briljant, als het kapot moet ja.
contactspray maakt (Zeker op de kleine schaal van de pinnetjes van de iPhone) vooral contact met zichzelf.
Mijn advies (zoals altijd) gooi contactspray in de kliko waar het thuis hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:42
Xantios schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:05:
[...]

Briljant, als het kapot moet ja.
contactspray maakt (Zeker op de kleine schaal van de pinnetjes van de iPhone) vooral contact met zichzelf.
Mijn advies (zoals altijd) gooi contactspray in de kliko waar het thuis hoort :)
Prima, doe jij dat gezellig, gebruik ik gewoon lekker waar het product voor is gemaakt.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-05 14:37
Jeroenimoes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:27:
[...]

Prima, doe jij dat gezellig, gebruik ik gewoon lekker waar het product voor is gemaakt.
het product is daar niet voor gemaakt :) maar dit is weer duidelijk zo'n gevalletje van
"Het is bij mij nog nooit fout gegaan dus laat ik vooral niet naar mensen met ervaring luisteren"

Success d'r mee ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 20:13
Xantios schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:51:
[...]

het product is daar niet voor gemaakt :) maar dit is weer duidelijk zo'n gevalletje van
"Het is bij mij nog nooit fout gegaan dus laat ik vooral niet naar mensen met ervaring luisteren"

Success d'r mee ! :D
Ik heb jou nog geen ervaring horen delen. Dus hoe weten wij dat jij er ervaring mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Sorry hoor, maar het topic gaat over opgehoopt stof en dan aankomen met een tip als contactspray? Lekker met iets vochtigs erover heen spuiten; daar wordt het vast beter van!
Hoewel het spul echt wel z'n nuttige toepassingen heeft is het hier dus niet de oplossing. Je moet gewoon niet met vocht/metaal in de lightning port willen gaan. Het kan wel werken met bijv. een naald/paperclip maar je wilt zeker geen sluiting maken.

Bij losrakende kabels kan het ook liggen aan het feit dat er ook een hokkietokkie kabel gebruikt wordt die z'n ligthning connector niet volgens spec heeft gemaakt en de port "oprekt". Dat merk je dan vooral bij originele kabels omdat die in een te ruime port geen goed contact meer kunnen maken...

Ikzelf heb goede ervaringen met de tandenstokermethode, maar de tip van de afgeknipte wattenstaaf zal ik zeker ook eens proberen. Daarnaast gaat mijn 5 altijd op z'n kop mijn broekzak in, dat verkleint de kans op verstopping ook aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Ik pulk het vuil er altijd even uit met een teruggebogen nietje, gaat prima. Ik haal er elke 2-3 maanden zo'n propje navelpluis uit, het zal wel door de vorm van de connector komen want hier had ik bij micro-USB nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Anoniem: 93248 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:29:
Ik pulk het vuil er altijd even uit met een teruggebogen nietje, gaat prima. Ik haal er elke 2-3 maanden zo'n propje navelpluis uit, het zal wel door de vorm van de connector komen want hier had ik bij micro-USB nooit last van.
offtopic:
Navelpluis in je broekzak? Dat is een rare plek zeg! :+. Of draag jij je telefoon op andere plekken dan je broekzak? :X

Nee even serieus.. Ik zou er niks van metaal instoppen en daarmee gaan pulken en wroeten. Er is altijd een kans dat je je connector kapot maakt en dat zou natuurlijk zonde zijn.

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:28
Ja dat ze nog geen magsafe achtige aansluiting hebben gemaakt voor de iPhone is mij een raadsel.

Apple support adviseerde mij zo'n klein sataprikkertje,die zijn vrij dun en van zacht niet geleidend materiaal en werkte prima. Na de 'geboorte' van het samengepakte stukje stof hebben de Apple care medewerker en ik het een naam gegeven. Het was een hilarische dag.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
NiGeLaToR schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 07:34:
Ja dat ze nog geen magsafe achtige aansluiting hebben gemaakt voor de iPhone is mij een raadsel.
De lightning connector is behalve een connector ook de enige fysieke steun met een Apple Dock. Daarom is usb niet geschikt, dit zal direct afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:28
jeroen3 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 07:42:
[...]

De lightning connector is behalve een connector ook de enige fysieke steun met een Apple Dock. Daarom is usb niet geschikt, dit zal direct afbreken.
Snap ik, maar dat is wel een beetje kip-ei: als je geen steun hebt aan de connector dan zul je dus een andere steun moeten fabriceren :)
Dat USB niet geschikt is snap ik ook, want dat is een vrij gammele oplossing. Al zijn de kabeltjes wel lekker goedkoop, dus kun je er nog 's eentje, of een dozijn, afbreken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het kabetje is vaak niet het deel dat afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Vincitore schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 07:17:
[...]

offtopic:
Navelpluis in je broekzak? Dat is een rare plek zeg! :+. Of draag jij je telefoon op andere plekken dan je broekzak? :X

Nee even serieus.. Ik zou er niks van metaal instoppen en daarmee gaan pulken en wroeten. Er is altijd een kans dat je je connector kapot maakt en dat zou natuurlijk zonde zijn.
Nouja, dat pulken stelt echt niets voor en omdat het nietje zo smal is hoef je de contacten van de connector niet of nauwelijks te raken.

offtopic:
en je wilt niet weten waar ik mijn telefoon overal draag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-05 10:36
paperclip, nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:24
Schuin afgeknipt rietje wil ook. Is ook mooi dun als je het plat drukt. En stevig genoeg om te pulken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-05 19:20
Doe het altijd met een paperclip of dunne tandenstoker, maar niet alleen de lightning poort heeft last van pluis ook de 3,5mm Jack verzameld behoorlijk veel troep, en dat blaas je er niet zomaar uit, daar gebruik ik altijd een tandenstoker voor met een kromme punt.

Marstek 5.12Kw | 4400Wp zuidoost | 650Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis19821
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-06-2018
Gwn een beetje airduster gebruiken die je ook voor de pc hebt. Vaker gedaan nooit een probleem. Spuitbus wel recht houden. Bij twijfel over vocht evt puntje van vezeldoekje gebruiken werkt prima. Vaak zo gedaan en nooit problemen daarna.

[ Voor 2% gewijzigd door Nelis19821 op 14-08-2016 09:36 . Reden: Taalfoutje autocorrectie ]

Pagina: 1