[Advies] Thuis netwerk vervangen, wat doen?

Pagina: 1
Acties:

• sw3at
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-02-2022
Zelf woonachtig in Duitsland, en klant bij Vodafone (Kabel Deutschland). Een nette goed werkende 100mbit internet verbinding die in de kelder binnen komt.

Op dit moment hangt er een branded fritzbox 6490 aan, die bijvoorbeeld geen bridge mode ondersteund. Nu heb ik zelf al bij Vodafone geinformeerd naar het "standaard" modem die wel bridge mode heeft.

Vanwege de dikke vloeren is wlan vanaf de kelder naar de eerste verdieping praktisch niet mogelijk. Op dit moment heb ik er een fritz repeater tussen zitten, die af en toe een power cycle nodig heeft.

Omdat niet alle apparaten een vpn verbinding ondersteunen, moet de router hier in ieder geval over beschikken. Het liefst bepaalde diensten filteren om over de VPN te laten lopen (denk aan RTLxl, npo gemist etc.)

Nog één keer de huidige situatie:
Kelder
Fritzbox modem
Unraid server
TV Server

Begane grond
Nvidia shield tv (woonkamer via lan)
PS3 (woonkamer via lan)
2 pc's (kantoor via wlan)

Eerste verdieping
RPI met Kodi (slaapkamer via wlan)

Ik zoek een?
Compleet nieuwe netwerk hardware.

Wat is je budget?
Eigenlijk geen vast budget, het moet gewoon goed gaan werken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02 19:03
wat wil je bereiken met een nieuw/verbeterd netwerk? verbeterd Wi-Fi (zo ja wat is ongeveer de oppervlakte van het huis, en is het ook mogelijk om het accesspoint centraal te plaatsen op de begane grond)? Kun je de huidige modemrouter in bridge modus zetten?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:09
Kabels trekken vanuit de kelder naar elke verdieping. Kan je op elke verdieping nog zien of je het daar verder gaat bekabelen (switch per verdieping) of met een access point het wireless gaat brengen

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 22:09
Dus: Je wilt een modem dat in bridge kan, dat gaat Vodafone voor je regelen, en daarna wil je een NAT-router met outbound VPN-functionaliteit en Policy Based Routing plaatsen?

Welke VPN-provider wil je gebruiken, en wat is je kennisniveau en je bereidheid op de CLI te werken? Bijvoorbeeld een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router is goedkoop, snel en erg veelzijdig. Verkeer over de VPN gaat mogelijk niet met 100 mbit, maar zo te lezen is dat niet echt nodig.

Los daarvan heb je een beroerde draadloze dekking en die wil je ook verbeteren? Repeaters kunnen wel voor uitbreiding van de dekking zorgen, maar ze zorgen ook dat wat je (op dat punt nog over) hebt, wordt gehalveerd. Daarom is het advies van Arator erg goed: Trek kabels en sluit access points bedraad aan.

Ook hiervoor is Ubiquiti populair: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
De 3-pack lijkt goedkoper, maar daar zitten niet de proprietaire POE-inserters bij, dus tenzij je al een Ubiquiti switch hebt heb je daar niet zo veel aan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• sw3at
Bedankt voor jullie input.

Het huidige probleem is inderdaad dat mijn dekking niet 100% is en de repeater ook niet 100% werkt.
Daarnaast is de fritzbox voor een standaard consument natuurlijk makkelijk, maar wanneer je als gebruiker net iets meer wil dan wordt het lastig.

Kabels trekken naar zolder is geen optie, in Duitsland worden alle kabels over de ruwe muur geplaatst en daarna gewoon overheen gestuukt. De niet gebruikte schoorsteen zou een optie zijn, maar keurt de schoorsteen veger niet goed (heb het al eens geprobeerd, en bij de volgende controle kon de kabel er weer uit :) )

Ik wil graag een VPN verbinding naar mijn gehoste VPS en eventueel naar kantoor. De VPN naar de VPS is puur bedoeld om ook geo blokkades te omzeilen, de vrouw kijkt graag RTLxl, wat is Duitsland voor de meeste programma's niet mogelijk is.

De draadloze dekking op dit moment is wat aan de lage kant, maar nog te doen. Echter het steeds moeten powercyclen van de repeater is niet de bedoeling. (bv. 's avonds in bed, geen bereik...kan ik eerst weer naar beneden lopen voor een powercycle)

Ubiquiti heb ik al eens het e.e.a. over gelezen, ik duik daar eens in :)

EDIT:
Ubiquiti is mogelijk uitgebreider dan ik daadwerkelijk nodig heb, tevens ben ik bang dat wanneer er zo veel te configureren is ik bezig blijf. (Don't fix it if it isn't broken werkt bij mij niet altijd :))

Zou uiteindelijk de producten hieronder een optie zijn? Of ga ik dan toch weer naar echte standaard consumenten producten (zoals de fritzbox) die nooit werken zoals ik het zelf uiteindelijk wil? Nu ondersteund de asus router wel custom fw...

pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart
pricewatch: Asus RP-AC68U Wi-Fi repeater

Ik zou natuurlijk de repeater op kantoor neer kunnen zetten, heb ik meteen de 2 pc's daar via LAN naar de repeater. Nu hangt de fritzrepeater in een wcd op de gang :+

[ Voor 27% gewijzigd door sw3at op 13-07-2016 13:44 ]

• sw3at
Niemand een idee of mijn bovenstaande EDIT een goed idee is? :)

• dennisdennis12
Mijn keuze zou zijn om voor Wi-Fi ubiquiti unifi te gebruiken, omdat dit een stuk beter werkt dan de meeste consumenten access points, vooral de roaming door gebruik te maken van minrssi. Echter het is volgens mij wel noodzakelijk om alle access points bedraad aan te sluiten.

Als router zou ik ook kiezen voor een ubiquiti, mikrotik of cisco rv serie router. Bij een groter budget zou je eventueel ook kunnen kiezen voor een cisco ios router, SonicWall, Juniper, FortiGate, enz. router.

Als je ook belt of tv kijkt via de Fritzbox! dan moet je bij jouw provider wel navragen of dit goed blijft werken wanneer je een eigen router gebruikt,

[ Voor 7% gewijzigd door dennisdennis12 op 14-07-2016 19:23 ]

• sw3at
dennisdennis12 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:21:
Mijn keuze zou zijn om voor Wi-Fi ubiquiti unifi te gebruiken, omdat dit een stuk beter werkt dan de meeste consumenten access points, vooral de roaming door gebruik te maken van minrssi. Echter het is volgens mij wel noodzakelijk om alle access points bedraad aan te sluiten.

Als router zou ik ook kiezen voor een ubiquiti, mikrotik of cisco rv serie router. Bij een groter budget zou je eventueel ook kunnen kiezen voor een cisco ios router, SonicWall, Juniper, FortiGate, enz. router.

Als je ook belt of tv kijkt via de Fritzbox! dan moet je bij jouw provider wel navragen of dit goed blijft werken wanneer je een eigen router gebruikt,
Het probleem blijf gewoon het trekken van kabels, dat is hier praktisch niet te doen.

Enige mogelijkheid die ik heb is midden rond de trap een ap te plaatsen, maar dan denk ik nog niet alles qua signaal te kunnen dekken.

Een muur daar naast zit de woonkamer, daar zou het ook nog kunnen. Maar de achterkant van het huis is niet onderkelderd, daar kan ik geen kant op.

• dennisdennis12
wat is ongeveer de oppervlakte van het huis per verdieping? gaat het Wi-Fi signaal op dit moment redelijk goed door de muren

• sw3at
dennisdennis12 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:46:
wat is ongeveer de oppervlakte van het huis per verdieping? gaat het Wi-Fi signaal op dit moment redelijk goed door de muren
Ongeveer 100 m2 per verdieping.
Het is een wat langwerpig huis, waar het modem altijd meer richting de voorkant staat, en ik dan ook daar qua bereik niet veel last heb. De slaapkamers (boven), kantoor (beneden) en tuin red ik zonder repeater helemaal niet. (Die bevinden zich aan de achterkant) Tuin red ik nu zelfs met repeater amper. Verdiepingsvloeren zijn ca. 50 cm dik, en de muren vallen dan juist weer mee.

• dennisdennis12
Ik zou er dan ook voor kiezen om een ubiquiti router en accesspoint te kopen, en het accesspoint zo centraal mogelijk aan het plafond te plaatsen op de begane grond. Wanneer het bereik van het accesspoint onvoldoende is kun je later eventueel nog een repeater kopen (of een powerline om daar een accesspoint op aan te sluiten).

• sw3at
dennisdennis12 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:04:
Ik zou er dan ook voor kiezen om een ubiquiti router en accesspoint te kopen, en het accesspoint zo centraal mogelijk aan het plafond te plaatsen op de begane grond. Wanneer het bereik van het accesspoint onvoldoende is kun je later eventueel nog een repeater kopen (of een powerline om daar een accesspoint op aan te sluiten).
Bedankt, ik ga kijken hoe ik het op ga lossen. Kies denk ik dan inderdaad maar voor ubiquiti.
Heb eventueel al een oplossing, ik kan via de kelder naar buiten en naar de oversteek van het dak. Daar heb ik als het goed is genoeg ruimte om in ieder geval netjes bovenaan bepaalde ruimtes tegen het plafond te komen.
Pagina: 1