Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van MBP naar Dell XPS 15, of wachten, of..

Pagina: 1
Acties:

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Hallo allemaal,

Na 4 jaar een Macbook (2008), 4 jaar Macbook Pro (mid 2012, non-retina, mat scherm, met 2e videokaart (Nvidia GT650m), wordt het tijd voor een nieuwe laptop. Nu helemaal gezien m'n MBP regelmatig een rode lijn in het scherm plaatst. Daarvoor heb ik jarenlang achter de PC gezeten.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gebruik ik in m'n avond uren/weekend. Beetje verschillend van tijd-tot-tijd, maar game/speel bijna iedere avond wel even WoW. Daarnaast werk ik op m'n laptop, als in, websites programmeren.

Wat is je budget?
Rond de 1500 Euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee niet heel veel. Niet dagelijks, maar in huis is het ook weer niet zo dat deze een vaste standplaats heeft. De ene keer zit ik er mee aan de keukentafel, andere keer op de bank. 15" is wel een pre, 17" is overkill.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mac is me de afgelopen 8 jaar enorm goed bevallen, met name m'n MBP. Maar MAC en gamen gaat de afgelopen jaren niet meer hand-in-hand (als dat ooit al is geweest). Alleen het duurste model MBP heeft een 2e grafische kaart en dat was mijns inziens ook regelmatig een kaartje van likmevestje.

Sinds een jaar heb ik een game PC, waarop eerst Win7 en nu Win10 draait. Dit draait perfect, waardoor ik me nu zeker ook orienteer op Windows laptops tov Apple MBP.

Als het goed is komen er in september(?) nieuwe MBP's uit. Maar ik heb er geen vertrouwen in dat dit overweldige specs zijn en de prijzen voor een model met een 2e grafische kaart zeker niet onder de 2250,- uit komen.

Gezien ik regelmatig WoW, wil ik dit spel zeker wel op high/ultra kunnen spelen. Moet met een GTX960m toch wel kunnen? Een GTX960m is toch wel het minimale. Bij een GTX970 kom je al snel bij het stempel 'game laptop', welke ik stuk voor stuk al snel afzichtelijk vind (Dell 7559 gaat dan nog wel).

Zodoende ben ik terecht gekomen bij een Dell XPS 15, en dan de versie van 1550,- met SSD maar niet de 4K versie.

Ik kijk geen films oid, dus zie zodoende 4K versie niet als een vereiste.

edit: Zit zojuist naar de Asus Zenbook Pro UX501VW te kijken en deze spreekt me ook wel aan.

Zijn er nog meer mensen op dit forum die overgestapt zijn van Mac naar PC en kunnen zodoende hun ervaring of advies geven? Bij voorbaat dank.

[ Voor 10% gewijzigd door Rhain op 12-07-2016 11:15 ]

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik ben wel benieuwd waar je op uitkomt. Ik overweeg namelijk zelf ook deze overstap.
Zelf heb ik even gespeeld met XPS 13 en de Zenbook Pro. Persoonlijk gaf de XPS 13 mij een veel betere indruk qua solide constructie.

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

• Rhain
Ganymedus schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:40:
Ik ben wel benieuwd waar je op uitkomt. Ik overweeg namelijk zelf ook deze overstap.
Zelf heb ik even gespeeld met XPS 13 en de Zenbook Pro. Persoonlijk gaf de XPS 13 mij een veel betere indruk qua solide constructie.
Ik wil vanavond nog wat meer uitzoeken m.b.t. de ghosting icm gamen, in hoeverre dit hinderlijk is. Grote kans dat het toch de Dell XPS 15 fhd wordt.

• Ganymedus
Je kunt je vraagtekens zetten of 'nu' het juiste moment is om een nieuwe laptop te kopen, zeker als je tot de doelgroep van gamers behoort. Dit ivm de GTX 1070, deze zullen in Q3 hun weg wel vinden naar de eerste laptops. Als je bereid bent om te wachten tot september voor de eventuele mbp's, misschien kun je dan ook beter wachten op de GTX 1070? Al kun je zo natuurlijk altijd blijven wachten op het nieuwste van het nieuwste....

• Rhain
Ganymedus schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:23:
Je kunt je vraagtekens zetten of 'nu' het juiste moment is om een nieuwe laptop te kopen, zeker als je tot de doelgroep van gamers behoort. Dit ivm de GTX 1070, deze zullen in Q3 hun weg wel vinden naar de eerste laptops. Als je bereid bent om te wachten tot september voor de eventuele mbp's, misschien kun je dan ook beter wachten op de GTX 1070? Al kun je zo natuurlijk altijd blijven wachten op het nieuwste van het nieuwste....
Mee eens, maar.... GTX 1070 zal nogal z'n koeling nodig hebben verwacht ik zo, grote kans dat je dan kwa behuizing al weer snel naar de game-look-and-feel ga, iets wat dan net niet hoeft van mij... En is het nog maar de vraag wat de laptops moeten gaan kosten. Als de ASUS ROG al wss vanaf 2000,- Euro is..

[ Voor 6% gewijzigd door Rhain op 12-07-2016 15:46 ]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

Ganymedus schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:23:
Wat betreft de 15" MacBook Pro zou ik deze enkel halen als mijn huidige het nu begeeft en ik echt direct verder moet. Zolang mijn huidige het doet wacht ik even af. De huidige draait nog op oude CPU en GPU's uit 2013, geloof ik, terwijl je wel meer dan de hoofdprijs betaald.

De XPS15 heeft wat moderne tech. De 960m is een mooie balans tussen power en accuduur. Maar een dezer dagen komen AMD en nVidia waarschijnlijk met hun mobiele varianten die de oude 28/22nm mobiele chips gaan vervangen (met 14/16nm resp. geloof ik). Welke ook een portie zuiniger zullen zijn bij dezelfde prestaties (of meer prestaties bij het huidige vermogen van de 960m o.i.d.).

Ik ben van mening dat zolang je momenteel voorzien bent en/of kan wachten met de aanschaf: wacht in elk geval de aankondigingen en eerste benchmarks af van de komende generatie mobiele videokaarten of het voor jou waard is om dan de premium te betalen of de huidige modellen met korting te kopen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je workflow zal op een windows bak significant lager liggen t.o.v. Mac.
Ik zou een dual-boot overwegen. Windows voor je gaming behoefte en Linux voor pro.

Hierbij doe ik wel de aanname dat je gebruikte software op linux werkt. (mijn reden voor macbook als webdev is workflow van linux met de compatibiliteit van apps zoals ik van windows gewend ben).
Als je software niet op linux werkt houdt het al snel op ;)

Als ik mijn terminal en mission control/gestures zou moeten opgeven is een windows bak duurder in gebruik dan een macbook ondanks dat de aanschafprijs de helft is. (zelfs met het dubbele RAM wat je op OSX nodig hebt voor chrome t.o.v. windows)

[ Voor 22% gewijzigd door eL_Jay op 12-07-2016 16:54 ]

• Ganymedus
Tja ik heb een macbook late 2008, dus ik wacht al een tijdje ;) Weliswaar met een SSD en extra geheugen. Dat is tevens wat mij tegenhoud een nieuwe laptop te kopen, je kunt amper je HDD of RAM uitbreiden. Ik hoop ten zeerste dat er een laptop uitkomt die dat wel weer ondersteund. Anders moet je hem gelijk tot het maximale uitbreiden.

Anderzijds, mijn laptop draait nog VirtualBox met Linux ernaast en het gaat als een zonnetje. Alleen de accu is opgeblazen. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Ganymedus op 12-07-2016 18:00 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ganymedus schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:55:
Tja ik heb een macbook late 2008, dus ik wacht al een tijdje ;) Weliswaar met een SSD en extra geheugen. Dat is tevens wat mij tegenhoud een nieuwe laptop te kopen, je kunt amper je HDD of RAM uitbreiden. Ik hoop ten zeerste dat er een laptop uitkomt die dat wel weer ondersteund. Anders moet je hem gelijk tot het maximale uitbreiden.

Anderzijds, mijn laptop draait nog VirtualBox met Linux ernaast en het gaat als een zonnetje. Alleen de accu is opgeblazen. :+
Is het de 2008 unibody? (Die met de losse battery/hdd klep)? dan is de accu makkelijk te vervangen en kan je de tijd iets rekken? Misschien heb ik nog een (goede) accu liggen in dat geval.

• Rhain
De rode lijn is op even wonderbaarlijke wijze weer verdwenen, waarschijnlijk tijdelijk. Hierdoor is er iets minder frustratie. Ik ga toch eerst even van de vakantie genieten. Dan is het al snel eind augustus/begin september. Toch nog even de ontwikkelingen in laptopland proberen af te wachten.

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 13:16
marijnvtg schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:45:
[...]

Mee eens, maar.... GTX 1070 zal nogal z'n koeling nodig hebben verwacht ik zo, grote kans dat je dan kwa behuizing al weer snel naar de game-look-and-feel ga, iets wat dan net niet hoeft van mij... En is het nog maar de vraag wat de laptops moeten gaan kosten. Als de ASUS ROG al wss vanaf 2000,- Euro is..
Door de die-shrink zullen de Pascal kaarten niet alleen meer power hebben maar ook minder stroom vreten/hitte genereren.
Het zou heel goed kunnen dat de 1060 beter presteerd dan de 970 maar minder stroom vreet dan de 960
Wat dan ook dunnere laptops mogelijk maakt.
Helaas zal het bij dell wel even duren voordat ze met een nieuwe versie komen, december normaliter?

[ Voor 8% gewijzigd door Artimunor op 13-07-2016 13:30 ]

• Rhain
Artimunor schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:29:
[...]

Door de die-shrink zullen de Pascal kaarten niet alleen meer power hebben maar ook minder stroom vreten/hitte genereren.
Het zou heel goed kunnen dat de 1060 beter presteerd dan de 970 maar minder stroom vreet dan de 960
Wat dan ook dunnere laptops mogelijk maakt.
Helaas zal het bij dell wel even duren voordat ze met een nieuwe versie komen, december normaliter?
Ik ben daarom evenzeer benieuwd naar de 1060's in laptops als de 1070's. En evt AMD equivalenten. Ook benieuwd wat het bij de MBP gaat worden. En uiteraard, tegen welke prijs/prijzen. Links om of rechts om, we wachten nog even af :D

• Ganymedus
Pat-Juh schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:40:
[...]

Is het de 2008 unibody? (Die met de losse battery/hdd klep)? dan is de accu makkelijk te vervangen en kan je de tijd iets rekken? Misschien heb ik nog een (goede) accu liggen in dat geval.
Wat vraag je voor die accu?

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ganymedus schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:02:
[...]

Wat vraag je voor die accu?
Stuur ff een PM met het type nr enzo wat je zoekt, ik zal dan voor je kijken of het de goede is e.d. Mits de TS geen interesse heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Pat-Juh op 21-07-2016 21:58 ]

Pagina: 1