Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gekke topic titel :)

Kort en krachtig.

Ik werk voor een IT Services provider, en we hebben geen bedrijfs creditcard/ petty cash.

Dikwijls (1/2 keer per maand) koop ik kleine dingentjes zoals UTP kabels, External HDDs en wat niet van mijn eigen geld en dan betaald the klant in patty cash terug of reimbursement (1/2 maanden delay)

Ik vind het eigenlijk best raar dat ik met mijn salaris, mijn bedrijf helpt business te maken ookal krijg ik het altijd terug, ik vind het maar een naar iets, soms loopt het op naar de 200+ Dollar, aldus mijn baas moet ik ook zelf naar de klant uitreiken om te zien hoe ze willen betalen (Contant of via een quotation)

Nu moet ik bijvoorbeeld ong 60+- euro betalen om wat goederen naar de klant te vervoeren die ik vervolgens moet installeren in het server rack. Ik krijg het geld wel weer terug maar ik vind een rare praktijk.

Ervaren jullie dit zelf ook? Mischien ben ik gewoon een zeurpiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Je kan vragen om een company card. Maar ik heb regelmatig met mijn werk lunches, etentjes, parkeerkosten en alle andere zaken zelf voorgeschoten om het daarna via een declaratie terug te krijgen. Dat liep soms op tot wel een paar duizend euro.

Vaak is het bij ons dusdanig complex opgezet met het goedkeuren van kosten en het uiteindelijk betalen van de aanbieder dat het tot bedragen van EUR 1.000 sneller en handiger was om het zelf voor te schieten.

Moet je natuurlijk niet de bonnetjes kwijt raken... ;)

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als het stelselmatig is dan lijkt het mij raar, vraag gewoon een CC van de zaak, moeten ze daar ook niet moeilijk over doen.

Ik betaal zelf ook wel eens wat met eigen geld, maar heb ook de CC van de baas als ik iets online koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:14

Kettrick

Rantmeister!

Ik schiet ook vaak "kleine" bedragen voor, ik vlieg regelmatig naar Melbourne heen en weer waarbij taxi ritjes en lunch al snel tot $200 op loopt, en dat is voor een dag.

Overigens zijn ze bij ons wel erg snel met terugbetalen, zodra ik het inlever heb ik het binnen een paar dagen terug. Als ik twee maanden moest wachten op $200 zou ik iets minder vrolijk worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cool! thanks, dan laat ik het gewoon varen en accepteer ik het feit dat een doorgaand feit blijft om kleine dingentjes zelf te betalen.

Voorschieten voor mijn business trips doe ik altijd, dat is dan ook geen probleem, het is meer het dagelijkse business gebruik om klanten te supporten door garant te staan met het salaris van je staff om dingen voor te schieten in de trand van klanten aankopen waar geen marge door het bedrijf word gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
je kunt ook om een eenmalig voorschot vragen, van 200 dollar ofzo. en dit dan telkens gebruiken voor dit soort zaken. en dan telkens weer aanvullen door de reimbursements. Eenmalig voorschot geef je dan terug bij beëindiging loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

indexample schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:12:
je kunt ook om een eenmalig voorschot vragen, van 200 dollar ofzo. en dit dan telkens gebruiken voor dit soort zaken. en dan telkens weer aanvullen door de reimbursements. Eenmalig voorschot geef je dan terug bij beëindiging loondienst.
Dat lijkt me een wat rare constructie, na een paar maanden is dat geld onder de streep gewoon verdwenen en moet je als je weggaat ineens weer $200 ophoesten.

Het hangt uiteindelijk denk ik allemaal van je salaris af, als je $1000 per maand verdiend is $200 best een hap. verdien je $5000 per maand zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn, mits het incidenteel is. Wordt het echt een wekelijks verhaal wordt een creditcard van de zaak een betere oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ik vind het onwenselijk dat er geld van de klant naar de werknemer van de SP gaat. Je baas moet die dingen gewoon betalen / vergoeden en factureren aan de klant.

TS is het slachtoffer van de luiheid van zijn werkhever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
t_captain schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:57:
Ik vind het onwenselijk dat er geld van de klant naar de werknemer van de SP gaat. Je baas moet die dingen gewoon betalen / vergoeden en factureren aan de klant.

TS is het slachtoffer van de luiheid van zijn werkhever.
Dat valt mij ook het meest op aan het verhaal van TS, meer dan de al dan niet voorschieten vraag: Dat je zo af en toe wat voorschiet vind ik redelijk klinken, met de eerder genoemde mitsen en maren. Maar ik zou er wel bij je baas op aandringen dat je liever geen financiële transacties tussen jezelf en klanten wil zien. Dus vraag hem of je die losse meuk niet beter bij hem kan declareren, waarna hij het factureert aan de klant (of, bij klein grut het gewoon ergens in de vaste kosten mee laat lopen).

Doordat jij nu directe financiële banden hebt met z'n klanten creëer je het risico op gezeur tussen klant en jouzelf (Mensen die penny wise, pound foolish gaan zeuren dat er goedkopere USB kabeltjes bestaan oid.), wat voor jou hinderlijk is en voor je baas een afbreukrisico voor klanttevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

De OP is wel een beetje een mix tussen Engelse termen en Nederlandse termen. Wellicht belangrijk om wat extra info te geven over het bedrijf (groot/klein?) en je werkterein / locaties waar je klanten zitten. Het voorschieten van kosten gerelateerd aan een businesstrip oid, dat is vaak of zelf voorschieten of een cc van de zaak. Dat ligt dan voornamelijk aan de keuzes die men bedrijfswijdt heeft afgesproken.
Voorschieten van kosten voor het "dagelijks" werk is een twijfel punt. Zeker in het huidige geschetste beeld dat je dan maar met de klant er zelf moet uitkomen hoe je dat geld terugkrijgt. Maar wellicht is dat 'normaal' in de regio waar je werkt (vandaar ook de eerdere vraag).
In een andere job (lang geleden) waarbij we een nieuw kantoor uitrolde (installatie servers/switches/computers), voor de kleine dingen die we niet meegenomen hadden - konden we gewoon de lokale it shop / supermarkt induiken. En deze vervolgens declareren bij de baas - nooit bij de klant.

Ook een puntje is de financiele transparantie en of dit wel of niet "cadeautjes" zijn, of daarvoor misbruikt worden. Dat is vaak meer relevant voor overheden, maar als plots er transacties van de klant naar een werknemer gaan ipv de facturatie naar het bedrijf, kan dat zeker in sommige gevallen vraagtekens oproepen. Stel je krijgt 200 euro van de klant voor "utp kabels", terwijl het eigenlijk gewoon een 200 euro bonus is om het werk eerder af te krijgen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Koop je die zaken bij een vaste leverancier (of iig het merendeel ervan), vraag dan of je daar op rekening kan kopen. Uiteraard de rekening v/d baas.

Een creditcard voor dit soort zaken lijkt me voor partijen overigens een uitkomst en ook gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het leest haast alsof jij credit aan je werkgever verstrekt. Je investeert eigen middelen in het bedrijf en krijgt dat later dan wel terug. Een beetje bank vangt daar rente voor, misschien is dat ook een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 10:11
Ik vind het eigenlijk ook raar dat die klanten dat zo willen. Van jou krijgen ze (denk ik) geen nota, dus jij koopt die hdd inclusief btw en die btw kunnen ze niet terugkrijgen. Dan hebben we het nog niet over garantie op dat ding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verkijk je trouwens ook niet op het begrip "bedrijfscreditcard". Ik werk bij een groot bedrijf waar je vrij makkelijk zo'n kaart kunt krijgen, maar die is gewoon gekoppeld aan je eigen bankrekening en gaat van je eigen kredietwaardigheid af. Het enige wat die bedrijfskaart makkelijker maakt is het declareren achteraf (sneller afgehandeld).

Dat je dus zelf dingen moet voorschieten voor het bedrijf is dus niet zo vreemd, maar dat je het voor klanten moet voorschieten vind ik wel enigszins apart.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 22:06
Wij hebben hier een door het bedrijf verstrekte creditcard, die gekoppeld is aan mijn privérekening
Deze creditcard heeft een maand uitgestelde betaling. Als ik dus iets voor het bedrijf betaal met deze kaart (meestal gerelateerd aan business trips) dan kan ik dat declareren, en krijg ik het op mijn rekening gestort.
Door de uitgestelde betaling wordt het dan pas daarna weer van mijn rekening afgehaald.
Ik zie hierboven dat bij naitsoezn de bedrijfscreditcard ook van zijn kredietwaardigheid afgaat, dat is bij ons niet het geval.

Wat ik het meest kwalijke aan jouw situatie vind, is dat jij zelf achter de betaling aan moet gaan. Als jij voor het bedrijf iets voorschiet, moeten zij ook het risico lopen, niet jij persoonlijk. Ik zou zeggen dat het bedrijf het aan jou moet betalen, zodat zij het risico lopen als de klant niet betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 12-07-2016 11:16 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TheFes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:14:
Wat ik het meest kwalijke aan jouw situatie vind, is dat jij zelf achter de betaling aan moet gaan.
offtopic:
Precies de reden waarom ik niet zo'n kaart heb O-) . Heb al een creditcard, kan de rest ook zelf wel regelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

Speedmaster

Make my day...

Ik had een company creditcard welke een limiet had van 5000,= Euro. Geen koppeling met mijn bankrekening maar wel gekoppeld aan mijn salaris. Eind van de maand/eerste week nieuwe maand afrekening op mijn bureau. Invullen van declaratieformulier met bonnetjes en alles wat niet op het formulier stond werd op mijn salaris in mindering gebracht.

Het feit dat je werkgever je "dwingt" om geld uit te geven voor zaken als het vervoeren van goederen voor een klant vind ik vreemd. Lijkt erop dat je werkgever het risico verlegd, al dan niet vanuit eigen financiële (contante) nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Ik heb hier een bedrijfs CC (op naam directeur) waarvan ik kosten boven een bepaalde drempel even moet toelichten.

Zou ook niet van mijn eigen geld zaken gaan voorschieten. Neem soms wel iets kleins mee maar dat declareer ik dan ook niet.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 10:11
TheFes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:14:
Wij hebben hier een door het bedrijf verstrekte creditcard, die gekoppeld is aan mijn privérekening
naitsoezn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:13:
Verkijk je trouwens ook niet op het begrip "bedrijfscreditcard". Ik werk bij een groot bedrijf waar je vrij makkelijk zo'n kaart kunt krijgen, maar die is gewoon gekoppeld aan je eigen bankrekening en gaat van je eigen kredietwaardigheid af.
Deze constructie verbaasd me nogal. Waarom zou je hier in meegaan? Wat is dan het verschil met een privé cc? Als je werkgever een slechte betaler is schiet je nog steeds geld voor en als hij failliet gaat ben je je geld kwijt. Daarbij heb je je eigen kredietwaardigheid ook al als nadeel gegeven.

Het bedrijf waar ik werk verstrekt cc's die aan een bedrijfsrekening gekoppeld zijn. Uiteraard dien ik alles wel te verantwoorden met bonnetjes achteraf.

Daarnaast kunnen mensen bij ons nog een (doorlopend) voorschot krijgen voor degenen die op plekken komen waar cc niet goed geaccepteerd wordt. De hoogte hiervan wordt, net zoals de bestedingslimiet op de cc, in overleg vastgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 10:55

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 03:18:
Gekke topic titel :)

Kort en krachtig.

Ik werk voor een IT Services provider, en we hebben geen bedrijfs creditcard/ petty cash.

Dikwijls (1/2 keer per maand) koop ik kleine dingentjes zoals UTP kabels, External HDDs en wat niet van mijn eigen geld en dan betaald the klant in patty cash terug of reimbursement (1/2 maanden delay)

Ik vind het eigenlijk best raar dat ik met mijn salaris, mijn bedrijf helpt business te maken ookal krijg ik het altijd terug, ik vind het maar een naar iets, soms loopt het op naar de 200+ Dollar, aldus mijn baas moet ik ook zelf naar de klant uitreiken om te zien hoe ze willen betalen (Contant of via een quotation)

Nu moet ik bijvoorbeeld ong 60+- euro betalen om wat goederen naar de klant te vervoeren die ik vervolgens moet installeren in het server rack. Ik krijg het geld wel weer terug maar ik vind een rare praktijk.

Ervaren jullie dit zelf ook? Mischien ben ik gewoon een zeurpiet.
Ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel wat problemen mee zou hebben.
Zakenreizen etc dingen voorschieten is dan niet anders, maar materiaal voelt als een brug te ver.
DonChaot schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:30:
[...]

[...]

Deze constructie verbaasd me nogal. Waarom zou je hier in meegaan? Wat is dan het verschil met een privé cc? Als je werkgever een slechte betaler is schiet je nog steeds geld voor en als hij failliet gaat ben je je geld kwijt. Daarbij heb je je eigen kredietwaardigheid ook al als nadeel gegeven.

Het bedrijf waar ik werk verstrekt cc's die aan een bedrijfsrekening gekoppeld zijn. Uiteraard dien ik alles wel te verantwoorden met bonnetjes achteraf.

Daarnaast kunnen mensen bij ons nog een (doorlopend) voorschot krijgen voor degenen die op plekken komen waar cc niet goed geaccepteerd wordt. De hoogte hiervan wordt, net zoals de bestedingslimiet op de cc, in overleg vastgesteld
Bij mijn vorige baas had ik ook zo'n constructie.
Het duurt een maand voor het afgeschreven wordt van je rekening en dat was altijd voldoende tijd.

Daarbij nam de werkgever de kosten van de CC op zich en was het CC systeem direct gekoppeld met het declaratie systeem. Zo kon je de CC ook prive gebruiken en kon je makkelijk je zakelijke kosten aanvinken en declareren.
Ziet je werkgever (in theorie) ook de prive kosten die je betaalt met je CC? Ja.

[ Voor 32% gewijzigd door avotar op 12-07-2016 12:35 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

[...]

Deze constructie verbaasd me nogal. Waarom zou je hier in meegaan?
Het gaat nogal off-topic om hierop in te gaan; ik wilde alleen maar aangeven dat de term "bedrijfscreditcard" niet per definitie dé oplossing is van het probleem van TS. Als de werkgever uiteindelijk die kant wél op wil, is het nog steeds van belang om de voorwaarden goed door te nemen, want het zou kunnen dat je hier niets mee opschiet. De bedrijfscreditcard die gekoppeld is aan je eigen rekening is dus echt geen uitzondering :)

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 12-07-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik zit een programmeurscollectief met enkel eigenaren. In eerste instantie deden wij investeringen uit eigen zak.
Dat is boekhoudtechnisch echter zo onpraktisch/tijdrovend dat we:

-een betaalpas hebben voor de zakelijke rekening
-een paypal voor digitale internetaankopen
-een creditcard voor import

Scheelt een hoop gedoe met de administratie.

Vet vage situatie, als ik in loondienst zou zijn zou ik principieel tegen elke vorm van mijn eigen geld mixen met dat van het bedrijf. Wil je baas dat je het daadwerkelijk uit eigen zak betaald, dan zou ik hier niet in meegaan (jij loopt daar immers risico op), maar het lijkt me eerder dat hij te lui is om een fatsoenlijke oplossing te realiseren, dus stel dat voor zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 22:06
[...]

[...]

Ik heb deze creditcard omdat:
1) Ik mag de kaart ook prive gebruiken en hoef nu zelf geen creditcard hoef af te sluiten, en heb daar dus geen kosten voor
2) Er zitten extra, uitgebreide, verzekeringen op, waarvan ik ook privé kan en mag profiteren
3) De kaart staat niet op mij geregistreerd bij de BKR, ik ik heb hier dus geen last van bij bijvoorbeeld afsluiten van een hypotheek (wat ik bij een eigen kaart wel zou hebben).
4) De kaart is gekoppeld aan ons reisdeclaratiesysteem. Alles wat ik met deze kaart betaal komt daar automatisch in, en kan ik dus zo veel makkelijker en sneller indienen.

Ja, ik loop wel wat risico als het bedrijf failliet zou gaan, maar het is een grote multinational die niet zomaar over de kop zal gaan. Verder hebben ze een tweewekelijkse betaling, dus als ik het ingediend heb, heb ik het binnen een halve week op de rekening.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:58:
1) Ik mag de kaart ook prive gebruiken en hoef nu zelf geen creditcard hoef af te sluiten, en heb daar dus geen kosten voor
World Card 35 euro per jaar? bij de ABN binnen een simpel pakket gratis
3) De kaart staat niet op mij geregistreerd bij de BKR, ik ik heb hier dus geen last van bij bijvoorbeeld afsluiten van een hypotheek (wat ik bij een eigen kaart wel zou hebben).
Alleen een issue als je je schulden niet maandelijks aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Iedere creditcard of roodstandfaciliteit die langer dan 1 maand kan openstaan, wordt als consumentenkrediet bij BKR geregistreerd.

Registratie is de bestedingslimiet. Bij gebrek aan vast aflossingsschema / vaste maandlast wordt er AFAIK 2% van de limiet gehanteerd als netto maandlast.

Ik had ooit in een grijs verleden een company credit card op eigen rekening. Ik weet dat ik die heb ingeleverd in het jaar waarin ik een huis ging kopen, maar of dat met hypotheekruimte te maken had herinner ik me niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De onderwerpen genoemd zijn items die een beetje werkgever op voorraad zou moeten hebben, ik zou eens ter sprake brengen dat je vanaf nu de items uit de voorraad zou willen gebruiken ipv op jouw krediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Voorschieten uit eigen zak voor incidentele business trips? Prima.
Voorschieten uit eigen zak voor regelmatige (meer dan maandelijkse) business trips? Twijfelachtig, liever niet (kan behoorlijk oplopen en jij loopt het risico).
Voorschieten uit eigen zak voor een incidentele aankoop voor de klant? Prima.
Voorschieten uit eigen zak voor een constante stroom aan goederen voor de klant? Absoluut niet.

Zoals al eerder genoemd loopt TS het risico, en dat is compleet overbodig. Bijvoorbeeld een credit card kost weinig, en dat behoort gewoon in het kostenplaatje thuis voor je functie. Daarnaast is 1-2 maanden voor je je geld terug krijgt erg lang, en is het helemaal belachelijk dat je er zelf achteraan moet.

Indien ik TS was, zou ik dit z.s.m. ter sprake brengen, dat ik eens ben gaan nadenken over hoe het gaat en je er niet van tevreden over bent (immers open je deze thread niet voor niets). Leg uit waarom het niet nodig is, en dat je bijvoorbeeld een credit card, i.c.m. declareren bij je werkgever i.p.v. klant als oplossing ziet.

Succes :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:56:
De onderwerpen genoemd zijn items die een beetje werkgever op voorraad zou moeten hebben, ik zou eens ter sprake brengen dat je vanaf nu de items uit de voorraad zou willen gebruiken ipv op jouw krediet.
Waarom inderdaad niet wat voorraad aanleggen op naam van de werkgever? Of anders bestellen. Of zijn dat zaken die niet een dag kunnen wachten? Of een rekening bij een leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 04:16:
… klanten aankopen waar geen marge door het bedrijf word gemaakt.…
En hier gaat het fout. Dus je koopt bijvoorbeeld een harde schijf voor een klant voor €80 en je rekent de klant €80? Waarom koopt de klant dan niet rechtstreeks een harde schijf? Jij kunt die schijf wel monteren en instellen wanneer die geleverd is. Van die service kun je een factuur sturen. Het kopen en zonder marge weer verkopen kost je alleen maar geld (want tijd is ook geld). Ik zeg het niet graag maar ik vind dit een heel domme manier van zaken doen, zeker wanneer het niets oplevert.

Wanneer een bedrijf geen marge heeft kan het ook niet ontwikkelen, er zijn immers geen financiën beschikbaar om dat mee te doen. Marge is absoluut nodig, ook wanneer er een dienstverlening is. Uren kosten geld maar materiaal kost ook geld.

Mocht de marge te groot worden op bijvoorbeeld een harde schijf of een kabeltje dan laat je het de klant lekker zelf kopen. Je kunt dan ook nooit het verwijt krijgen dat jij geen goed spul hebt geleverd. Want ja, ook dat komt er bij: garantie leveren wanneer dingen kapot gaan. Ook dit kost een boel tijd, en dus ook weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Dank iedereen, sorry voor de mix van engels en nederlands I woon 8 jaar in het buitenland, en gebruik alleen af en toe nederlands op een forum net als deze als ik een vraag hebt, ik denk dat ik onbewust wat engels gebruikt omdat dit mijn enige voer taal is de afgelopen Jaren.

Ik ga het opnemen met mijn werkgever, omdat ik het eigenlijk best irritant vind elke keer maar weer wat moet voorschieten voor klanten aankopen, we zijn een IT service provider, en doen dan vaak kleine aankopen die vergeten zijn in de procurement/order process, dikwijls loopt maandelijks op tot 40 a 50 euro.

Voorbeeld: ik heb net een voice gateway op kantoor geconfigureerd, deze moest naar de klant site gestuurd worden, moet ik mooi weer 40 euro vooruit betalen en zelf met de klant in gesprek gaan om mijn geld terug te krijgen.

Het is irritant en ik moet daardoor soms naar de bank rennen om wat contant geld te hebben om te betalen of soms vergeet ik gewoonweg iets voor de klant gekocht te hebben door de drukte.

Het vervelende is, het is structureel maar nog steeds incidenteel, omdat het iedere maand wel betrekking heeft tot een andere engineer (ik ben een manager) of mijzelf, het strookt mij tegen de borst, dat we zo moeten werken. salient detail, als we vergeten zijn wat kabeltjes voor de monitoren te orderen, dan komt het vaak neer dat wij het moeten kopen via de locale pc boer omdat anders er een 4 to 6 weken procurement process aanvast zit including vooruitbetaling van de quotation van de klant etc... super irritant.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2016 05:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat soort kleine aankopen kan je werkgever toch een pinpas ter beschikking stellen? Of direct geld uit kas?

Je kunt het denk ik best met je werkgever bespreken of er niet een kleine kasreserve door hen aangelegd kan worden voor dit soort aankopen.

Ik zie niet in dat je als werknemer dit soort inkopen zelf zou moeten doen (uit eigen zak dus). Incidenteel hoeft het geen probleem te zijn, maar als het structureel is dan kan dat best anders geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gewoon een kas inderdaad. Goed idee. Daar met gewoon altijd een x bedrag in zitten zodat je niet naar de bank hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 26-09 22:03

Geckoo

Good news, everyone!

indexample schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:12:
Dit lijkt mij een top oplossing, jij hebt een buffer van €200 euro wat uiteraard steeds wordt aangevuld door de bonnen welke je inlevert.
Kettrick schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:26:
[...]

Dat lijkt me een wat rare constructie, na een paar maanden is dat geld onder de streep gewoon verdwenen en moet je als je weggaat ineens weer $200 ophoesten.
hoezo verdwenen? dat bedrag wordt aangevuld met de bonnen van de uitgaven die je hebt gedaan.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 17:44

FFW

Ik heb in het verleden ook veel voorgeschoten voor mijn werkgever (startup). Het waren essentiele kosten die snel moesten worden afgerekend, op dat moment was er nog geen gevestigde financiele afdeling die aankopen controleerde. Ik kreeg het altijd terug. Op momenten dat ik overwerkte (wat niet uitbetaald werd) tankte ik dan mijn tank vol en mocht ik dat declarerent, zo makkelijk ging het dan ook weer.

Er zijn collega's geweest die persoonlijk tekenden voor de aansluiting van een energie/carrier contract. Dat ging dus nog veel verder omdat je dan ook persoonlijk aansprakelijk bent als de werkgever de maandelijkse rekening te laat betaalt. (Tekenden ze niet, dan had het kantoor niet kunnen openen, de buitenlandse werkgever was namelijk niet tekenbevoegd en was afhankelijk van die ene lokale werknemer). Ik denk dat ik zo'n beetje alles wat een bedrijf opbouwen betreft persoonlijk of van dichtbij heb meegemaakt. Je kunt dan wel zeggen : niet doen of flink gaan steigeren, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet voor een startup gewerkt waar snel beslissingen moeten worden genomen door een klein en onervaren team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FFW schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:43:
Ik heb in het verleden ook veel voorgeschoten voor mijn werkgever (startup). Het waren essentiele kosten die snel moesten worden afgerekend, op dat moment was er nog geen gevestigde financiele afdeling die aankopen controleerde. Ik kreeg het altijd terug. Op momenten dat ik overwerkte (wat niet uitbetaald werd) tankte ik dan mijn tank vol en mocht ik dat declarerent, zo makkelijk ging het dan ook weer.

Er zijn collega's geweest die persoonlijk tekenden voor de aansluiting van een energie/carrier contract. Dat ging dus nog veel verder omdat je dan ook persoonlijk aansprakelijk bent als de werkgever de maandelijkse rekening te laat betaalt. (Tekenden ze niet, dan had het kantoor niet kunnen openen, de buitenlandse werkgever was namelijk niet tekenbevoegd en was afhankelijk van die ene lokale werknemer). Ik denk dat ik zo'n beetje alles wat een bedrijf opbouwen betreft persoonlijk of van dichtbij heb meegemaakt. Je kunt dan wel zeggen : niet doen of flink gaan steigeren, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet voor een startup gewerkt waar snel beslissingen moeten worden genomen door een klein en onervaren team.
De onderneming waar de TS het over heeft klinkt niet echt als een startup.

Je verhaal klinkt een beetje alsof je bij een startup maar moet slikken: een startup is zaligmakend en het hoogste doel of zo. Het staat een ieder vrij om dat wel of niet te doen natuurlijk. Als iemand geen risico's wil nemen (en afsluiten van contracten valt daar toch wel onder) dan moet iemand dat uiteraard zelf weten zonder 'hoon' over zich heen te krijgen. Misschien niet zo bedoeld, maar zo komt je posting wel een beetje over. Wellicht is een startup dan niet het type onderneming voor de TS. Niets mis mee lijkt me zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Als dit idd zo vaak voorkomt, gewoon lekker een "bedrijfsportemonnee" aanhouden. Daarin door de baas een paar honderd euro in laten doen en elke week weer laten aanvullen, op basis van de bonnetjes enzo.

Van zelf voorschieten word je nooit beter: Elk bonnetje dat je kwijt raakt, kost je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 15:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

[...]

Ik heb zo'n constructie en het voordeel is dat er geen limiet op mijn kaart zit. Sommige maanden gaan de uitgaven 10k+. Ik weet vrij zeker dat mijn bank mij niet zo makkelijk zo'n limiet zou geven. Daarnaast zit er bij die kaart (AMEX) allemaal soorten reishulp zodat omboeken/herboeken allemaal eitje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik moet alles wat ik koop en of betaal voor het werk voor schieten. Had 500euro aan bonnetjes laatst liggen.

:X als ik ze direct inlever heb ik het trouwens dezelfde dag op mijn rekening :)

Hierbij zitten ook bij grote projecten al het avondeten en dat soort dingen. Maar dit reken ik nooit met de klant af altijd met mijn werkgever die zoekt het maar uit met de eindklant :)

Hier vallen ook parkeerkosten onder en dat soort ongein..

[ Voor 7% gewijzigd door DJ-Visto op 19-07-2016 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Geckoo schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:29:
[...]

Dit lijkt mij een top oplossing, jij hebt een buffer van €200 euro wat uiteraard steeds wordt aangevuld door de bonnen welke je inlevert.

[...]

hoezo verdwenen? dat bedrag wordt aangevuld met de bonnen van de uitgaven die je hebt gedaan.
Misschien hangt het wat van je positie af, misschien is het een oplossing als je regelmatig aan het einde van je geld zit. Als je wat later in je carriere zit en hopelijk niet van maand tot maand leeft hoe groot is de impact van die 200 euro dan ?. Verdwenen is misschien niet het juiste woord, maar als je al van maand tot maand leeft vermoed ik dat je die 200 euro uiteindelijk ook gewoon als "eigen" ziet en gewoon op maakt.

In die situatie is het extra vervelend omdat het dan eigenlijk een lening van 200 euro is geworden.

Normaal gesproken worden vluchten nog voor ons geboekt, maar ik wil ze in het vervolg zelf gaan boeken en voorschieten zodat ik de credit card reward points kan cashen >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Kettrick op 19-07-2016 02:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Heb je het inmiddels al bespreekbaar gemaakt? Ben wel benieuwd naar de uitkomst :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik betaal juist het liefst zoveel mogelijk met mijn eigen CC, in plaats van direct door het bedrijf te laten betalen. Met Amex bouw je zo een mooi puntensaldo op. Daarnaast kun je voor bepaalde dingen ook nog cashback aanvragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 26-09 22:03

Geckoo

Good news, everyone!

*knip* Liever een inhoudelijke bijdrage..

[ Voor 89% gewijzigd door Krisp op 24-07-2016 18:12 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Er is wel een wezenlijk verschil tussen parkeren/trips/lunches etc en effectief goederen voor een klant.

Parkeren en lunchen met relaties schiet ik ook gerust zelf voor en krijg ik dan via een onkostennota terug (als ik de bonnetjes bewaar) Liefst neem ik dan ook gewoon de bedrijfs CC maar die is niet altijd beschikbaar (is die van de baas).

Effectief materiaal als patchkabels en HDD's zelf voorschieten lijkt me vreemd en onwenselijk. Je werkgever heeft bijvoorbeeld geen inkoopfactuur, als je klant jou betaald hebben zij waarschijnlijk ook geen factuur van de firma om in te boeken?

Daarnaast is dit redelijk basic materiaal dat je als IT service provider gewoon op voorraad hoort te hebben om service te kunnen verlenen en noodingrepen te kunnen doen.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Pagina: 1