Hallo Tweakers!
Als je het gehele verhaal met alle overwegingen te lang vind, scroll dan naar de punten in de inleiding en mijn lijstjes onderaan het bericht.
Nu ik in een keer een compleet nieuw systeem bouw krijg ik ook de kans hier enkele wensen aan vast te plakken. Een van deze wensen is een mooi systeem te bouwen dat een rood/zwart kleurstelling heeft en de mogelijkheid geeft om de 1440p beleving te ervaren. Hierbij zou het mooi meegenomen zijn als dit systeem een beetje stil is. Met deze doelstelling in mijn achterhoofd ben ik begonnen met mijn componenten te kiezen en deze in overweging met elkaar te nemen.
Nu ik zelf alle componenten heb gekozen en denk de beste keuzes te hebben gemaakt ben ik benieuwd wat enkele tweakers met meer kennis voorhanden denken van deze keuzes. Hierin wil ik vooral de vragen stellen:
1440p games spelen op medium / high settings.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het gehele system mag exclusief verzendkosten ongeveer 1600 euro kosten. Assemblage zal ik zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude PC zal ik nog in gebruik blijven houden, dus er zullen geen componenten overblijven om te her gebruiken. Wel heb ik nog 1 extra toetsenbord liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel maak ik gebruik van een deathadder 2013 muis en een steelseries koptelefoon aan beide ben ik compleet verkocht. Ik vraag voor deze randapparatuur vooral advies betreft de aankoop ervan (weet iemand of ze bijvoorbeeld voor een leuke prijs een muis + muismat + koptelefoon verkopen of eventueel met toetsenbord erbij. Etc..)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het lijkt mij erg leuk om een keer te overklokken, daarom heb ik twee verschillende soorten wenslijsten gemaakt. Eentje met de mogelijkheid tot overklokken en de andere zonder. Mijn grootste overweging voor overklokken is echter wel dat het er voor moet zorgen dat mijn PC meer future proof is. Als dit niet het geval is laat ik het liever achterzijde.
Wat verwacht je van ons?
Advies betreft de huidige keuzes die ik heb gemaakt om een mooi systeem te krijgen. Heb je het idee dat het er beter uit kan zien door andere componenten te kiezen of juist geld te besparen door net andere componenten te kiezen? Dan hoor ik het graag.
Gekozen voor een H170 board met de kleurstelling die ik wil en mij het mooist lijkt. Hier kwam dit MSI board uit. Deze doet het ook goed in alle reviews en lijkt aan al mijn wensen te voldoen. Als ik er toch voor kies om over te klokken kies ik voor de Z170 versie. Dit mobo voldoet voor de rest aan al mijn wensen.
CPU
Heb ik uit de BBG. Zelf ben ik ook voorstander voor een skylake omdat het nog net wat meer future proof is. Ik heb een iets oudere generatie gepakt omdat door veel tweakers het advies gegeven een oudere generatie te pakken dan de nieuwste om zo een flinke smak geld te besparen ten kosten van de 5% winst.
GPU
Vanuit de benchmarks lijkt het erop dat mij wensen voldaan worden door een RX 480 8GB. Ik zal hierbij het liefst willen wachten op de costum coolers en de benchmakrs. Ik verwacht dan een beetje de MSI kaart te pakken want Tja... Rood
.
PSU
Onder aan de huidige BBG is wat discussie betreft de PSU. Hier word geadviseerd een 550 watt PSU te nemen omdat deze toch vaak van betere kwaliteit zijn. (Advies door -The_Mask-).
RAM
Hier heb ik alleen gekeken naar de kleuren en de opmerking dat de snelheid ervan op een standaard game systeem niet van toepassing is. Dus neem ik de goedkoopste met de juiste kleuren. Ik kies gelijk voor 16 GB, omdat het prijsverschil tussen 8 en 16 te klein is om hier niet gelijk voor te kiezen. Hiermee houd ik ook de mogelijkheid op eventueel ooit tot 32 GB te upgrade (wanneer nodig).
SSD
Rechtstreeks uit de BBG van deze maand.Gekozen voor 500GB zodat ik al mijn spellen er ook op kwijt kan.
Harde Schijf
Leek mij een goede keuzen. Mezelf niet verder in verdiept.
Kast
Mijn eigen smaak. Met de kleurstelling en de koel mogelijkheden ook erg luxe. Veel goede reviews over gezien. De dure prijs heb ik mezelf bij neergelegd omdat ik het een erg gave kast vindt.
Koeler
Een van de beste koelers die ik kon vinden die er strak uit ziet en in het zwart leverbaar is. Ook is hij lekker stil wat mijn gehele systeem tot nu toe nog lekker stil houdt. Ik heb ervoor gekozen het kleinere broertje te nemen in plaats van de PRO om de kosten een beetje te drukken. Als een tweaker hier een eventueel alternatief voor heeft hoor ik het graag.
Muismat
De eerste de beste die een beetje betaalbaar was.
Monitor
Mijn wensen zijn 1440p en het liefst een IPS scherm. Hier heb ik zelf al veel voor rongezocht op internet en 3 mogelijk beeldschermen gevonden.
1: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, ZwartLow end met een 60 Hz, 25" scherm zonder andere features. Missschien wel het makkelijkste instapscherm
2:BenQ GW2765HT Zwart Instapscherm 60 Hz, 27" scherm.
3: Asus MG279Q Zwart Redelijk high end beeldscherm maar slechts freesync ondersteuning tot de 90Hz (Zie reviews).
4: Acer XF270HU Zwart High end IPS scherm, 144 Hz met een freesync ondersteuning tot 144 Hz. Dit scherm leek mij super om te hebben, maar is het voor een casual gammer wel de moeite waard?
Mijn vraag is, welk scherm zouden jullie als instapscherm adviseren? of zou ik het gelijk goed aanpakken en een high end scherm kopen?
Zonder overclocken
De schermen
PS: Ik heb geprobeerd de keuzes en overwegingen die ik gemaakt heb duidelijk te maken in dit lange topic. Ik hoop dat het gelukt is.En excuses voor eventuele spelfouten of gekke zinsbouw.
Als je het gehele verhaal met alle overwegingen te lang vind, scroll dan naar de punten in de inleiding en mijn lijstjes onderaan het bericht.
Inleiding
Ik game al enkele jaren op een simpel budget systeem met heel erg veel plezier. Hierop speel ik momenteel heel erg veel BF4 en wil in de toekomst BF1 ook gaan spelen. In het verleden heb ik wel eens Skyrim, Anno en andere spellen op gespeeld en ben ik nu ook van plan om The Witcher 3 te gaan spelen. Hiervoor heb ik mijn huidige PC een klein beetje geupgrade, maar al snel tot de conclusie gekomen dat deze spellen er veel op vooruit gaan ze op een 1440p te spelen. Dit gaat helaas niet lukken door mijn huidige PC links en rechts een beetje te upgrade. Ik ben dus tot de conclusie gekomen een compleet nieuw systeem te bouwen.Nu ik in een keer een compleet nieuw systeem bouw krijg ik ook de kans hier enkele wensen aan vast te plakken. Een van deze wensen is een mooi systeem te bouwen dat een rood/zwart kleurstelling heeft en de mogelijkheid geeft om de 1440p beleving te ervaren. Hierbij zou het mooi meegenomen zijn als dit systeem een beetje stil is. Met deze doelstelling in mijn achterhoofd ben ik begonnen met mijn componenten te kiezen en deze in overweging met elkaar te nemen.
Nu ik zelf alle componenten heb gekozen en denk de beste keuzes te hebben gemaakt ben ik benieuwd wat enkele tweakers met meer kennis voorhanden denken van deze keuzes. Hierin wil ik vooral de vragen stellen:
- Ziet dit systeem er met de kleuren zwart / rood zo top uit? Of kan het beter?
- Heb ik de gewenste componenten voor een 1440p systeem met The witcher 3 / BF 1 op medium / high settings?
- Kan ik ergens geld besparen? Of doe ik er verstandig aan ergens een beter component te nemen?
- Moet ik de mogelijkheid tot overklokken beschikbaar houden om mijn PC meer future proof te krijgen. Of is de kleine performence increase van overklokken de moeite niet waard? En is deze PC future proof?
- Heb ik een goed instapscherm om op 1440p te spelen? Of zal ik er gelijk een kopen met alle toeters en bellen?
DAA vragen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?1440p games spelen op medium / high settings.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het gehele system mag exclusief verzendkosten ongeveer 1600 euro kosten. Assemblage zal ik zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude PC zal ik nog in gebruik blijven houden, dus er zullen geen componenten overblijven om te her gebruiken. Wel heb ik nog 1 extra toetsenbord liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Compleet systeem (mobo, cpu, gpu, psu, kast, koeler, Ram, etc)
- 1 x 1440p beeldscherm
- Muis en muismat
- Eventueel koptelefoon
Momenteel maak ik gebruik van een deathadder 2013 muis en een steelseries koptelefoon aan beide ben ik compleet verkocht. Ik vraag voor deze randapparatuur vooral advies betreft de aankoop ervan (weet iemand of ze bijvoorbeeld voor een leuke prijs een muis + muismat + koptelefoon verkopen of eventueel met toetsenbord erbij. Etc..)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Beeldschermresolutie: 1440p
- FPS: 60 op medium / high settings.
- Kleurstelling: Zwart + Rood
- Geluidsniveau: Als het kan laag, is geen eis
Het lijkt mij erg leuk om een keer te overklokken, daarom heb ik twee verschillende soorten wenslijsten gemaakt. Eentje met de mogelijkheid tot overklokken en de andere zonder. Mijn grootste overweging voor overklokken is echter wel dat het er voor moet zorgen dat mijn PC meer future proof is. Als dit niet het geval is laat ik het liever achterzijde.
Wat verwacht je van ons?
Advies betreft de huidige keuzes die ik heb gemaakt om een mooi systeem te krijgen. Heb je het idee dat het er beter uit kan zien door andere componenten te kiezen of juist geld te besparen door net andere componenten te kiezen? Dan hoor ik het graag.
Wat heb ik zelf onderzocht?
MOBOGekozen voor een H170 board met de kleurstelling die ik wil en mij het mooist lijkt. Hier kwam dit MSI board uit. Deze doet het ook goed in alle reviews en lijkt aan al mijn wensen te voldoen. Als ik er toch voor kies om over te klokken kies ik voor de Z170 versie. Dit mobo voldoet voor de rest aan al mijn wensen.
CPU
Heb ik uit de BBG. Zelf ben ik ook voorstander voor een skylake omdat het nog net wat meer future proof is. Ik heb een iets oudere generatie gepakt omdat door veel tweakers het advies gegeven een oudere generatie te pakken dan de nieuwste om zo een flinke smak geld te besparen ten kosten van de 5% winst.
GPU
Vanuit de benchmarks lijkt het erop dat mij wensen voldaan worden door een RX 480 8GB. Ik zal hierbij het liefst willen wachten op de costum coolers en de benchmakrs. Ik verwacht dan een beetje de MSI kaart te pakken want Tja... Rood
PSU
Onder aan de huidige BBG is wat discussie betreft de PSU. Hier word geadviseerd een 550 watt PSU te nemen omdat deze toch vaak van betere kwaliteit zijn. (Advies door -The_Mask-).
RAM
Hier heb ik alleen gekeken naar de kleuren en de opmerking dat de snelheid ervan op een standaard game systeem niet van toepassing is. Dus neem ik de goedkoopste met de juiste kleuren. Ik kies gelijk voor 16 GB, omdat het prijsverschil tussen 8 en 16 te klein is om hier niet gelijk voor te kiezen. Hiermee houd ik ook de mogelijkheid op eventueel ooit tot 32 GB te upgrade (wanneer nodig).
SSD
Rechtstreeks uit de BBG van deze maand.Gekozen voor 500GB zodat ik al mijn spellen er ook op kwijt kan.
Harde Schijf
Leek mij een goede keuzen. Mezelf niet verder in verdiept.
Kast
Mijn eigen smaak. Met de kleurstelling en de koel mogelijkheden ook erg luxe. Veel goede reviews over gezien. De dure prijs heb ik mezelf bij neergelegd omdat ik het een erg gave kast vindt.
Koeler
Een van de beste koelers die ik kon vinden die er strak uit ziet en in het zwart leverbaar is. Ook is hij lekker stil wat mijn gehele systeem tot nu toe nog lekker stil houdt. Ik heb ervoor gekozen het kleinere broertje te nemen in plaats van de PRO om de kosten een beetje te drukken. Als een tweaker hier een eventueel alternatief voor heeft hoor ik het graag.
Muismat
De eerste de beste die een beetje betaalbaar was.
Monitor
Mijn wensen zijn 1440p en het liefst een IPS scherm. Hier heb ik zelf al veel voor rongezocht op internet en 3 mogelijk beeldschermen gevonden.
1: Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, ZwartLow end met een 60 Hz, 25" scherm zonder andere features. Missschien wel het makkelijkste instapscherm
2:BenQ GW2765HT Zwart Instapscherm 60 Hz, 27" scherm.
3: Asus MG279Q Zwart Redelijk high end beeldscherm maar slechts freesync ondersteuning tot de 90Hz (Zie reviews).
4: Acer XF270HU Zwart High end IPS scherm, 144 Hz met een freesync ondersteuning tot 144 Hz. Dit scherm leek mij super om te hebben, maar is het voor een casual gammer wel de moeite waard?
Mijn vraag is, welk scherm zouden jullie als instapscherm adviseren? of zou ik het gelijk goed aanpakken en een high end scherm kopen?
Mijn huidge lijstjes
Met overclocken| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Tray | € 243,95 | € 243,95 |
| 1 | MSI Z170A GAMING PRO | € 155,- | € 155,- |
| 1 | WD Blue WD20EZRZ, 2TB | € 66,95 | € 66,95 |
| 1 | NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart | € 120,95 | € 120,95 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 36,20 | € 36,20 |
| 1 | be quiet! Dark Rock 3 | € 58,95 | € 58,95 |
| 1 | Steelseries Qck | € 10,95 | € 10,95 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-2800C17D-16GVR | € 73,- | € 73,- |
| 1 | Corsair RM550x | € 93,95 | € 93,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 143,95 | € 143,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.003,85 | |
Zonder overclocken
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 6400 Tray | € 184,95 | € 184,95 |
| 1 | MSI H170A GAMING PRO | € 128,95 | € 128,95 |
| 1 | WD Blue WD20EZRZ, 2TB | € 66,95 | € 66,95 |
| 1 | NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart | € 120,95 | € 120,95 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 36,20 | € 36,20 |
| 1 | be quiet! Dark Rock 3 | € 58,95 | € 58,95 |
| 1 | Steelseries Qck | € 10,95 | € 10,95 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-2800C17D-16GVR | € 73,- | € 73,- |
| 1 | Corsair RM550x | € 93,95 | € 93,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 143,95 | € 143,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 918,80 | |
De schermen
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Acer XF270HU Zwart | € 624,02 | € 624,02 |
| 1 | Asus MG279Q Zwart | € 589,- | € 589,- |
| 1 | BenQ GW2765HT Zwart | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart | € 304,36 | € 304,36 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.916,38 | |
PS: Ik heb geprobeerd de keuzes en overwegingen die ik gemaakt heb duidelijk te maken in dit lange topic. Ik hoop dat het gelukt is.En excuses voor eventuele spelfouten of gekke zinsbouw.