Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

• LmLegendary
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hallo tweakers,

Twee jaar geleden heb ik de PC in de lijst hieronder in elkaar gezet, helaas heeft de videokaart het begeven net na de garantie periode. Ik weet dat een nieuw systeem niet zoveel sneller zal zijn maar ik heb besloten om de build cadeau te doen zodat er alleen maar een videokaart in gezet hoeft te worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670 Boxed€ 211,97€ 211,97
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 94,99€ 94,99
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 0,-€ 0,-
2WD Green HDD, 2TB€ 79,90€ 159,80
1BitFenix Ghost€ 89,95€ 89,95
1Noctua NF-A14 FLX, 140mm€ 19,-€ 19,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 33,95€ 33,95
1Seasonic M12II 620W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,66

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Normaal gebruik, gamen en wil in de toekomst misschien wat video's gaan maken. Korte toelichting op het gamen, vooral shooters maar ik sim ook graag in flight simulator (Prepar3D) met aardig wat zware addons. Meeste performance is daar te behalen met een lekker CPU overklok.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zou toch graag niet meer dan 1200 euro willen uitgeven, minder is altijd beter. De PC knutsel ik lekker zelf in elkaar want niks is fijner dan zelf alle nieuwe spullen uit de doos te halen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende lijst gaat gewoon mee:

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon Canoscan 8800F€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1HP Deskjet D2460€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Verder nog een toetsenbord, muis en een 2.1 setje voor de audio.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb graag een Intel CPU en een AMD videokaart maar sta open voor andere merken. Een MSI videokaart is waar ik op dit moment wat argwaan over heb aangezien mijn eerste MSI videokaart net na twee jaar kapot is gegaan en dat is nou net de duurste is die ik ooit heb aangeschaft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Probeer alles zo stil mogelijk te houden, temperaturen op een normaal niveau houden is ook wel leuk. Vooral nu in de zomer. :>

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? Een van belangrijkste redenen om een nieuw systeem aan te scaffen was om de CPU te kunnen overklokken voor flight simulator. De videokaart overklokken is iets wat ik misschien in de toekomst ga doen om nog net dat laatste beetje eruit te halen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 247,51€ 247,51
1MSI Z170A-G45 GAMING€ 162,95€ 162,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,95€ 68,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Noctua NH-U14S€ 58,95€ 58,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 61,25€ 61,25
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 143,95€ 143,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,46

CPU + Moederbord: Snelste I5 die er op dit moment is volgens mij om over te klokken. Daarbij hoort natuurlijk een Z170 moederbord. Waarom zo een dure? Kan nog 45 euro terug krijgen met deze combinatie. Wel wat vragen over het moederbord, ik zie geen verschil tussen de G45 en M5 van MSI, in features opzicht. Kunnen jullie wel het verschil zien behalve de prijs? Kan goedkoper als er ook een lekkere oveklok kan worden behaald met een goedkoper moederbord.
Cashback: https://toptechcashback.com/nl/nl/pages/cpumb/qualifying
Koeler: Wou eerst voor de NH-D15 gaan alleen die is toch best prijzig en de NH-U14S is goedkoper en komt beter uit de sommige tests dan de NH-D15 en is vooral ook stiller. Een overgeklokte CPU koel houden en dat ook stil doen schijnt voor de NH-U14S geen probleem te zijn.
RAM: Bijna een van de goedkoopste 16GB kit met een heatsink erop, niet dat een heatsink wat uitmaakt maar dan slaap ik beter in de avond. :P Alleen ik kan de RAM sticks niet terug vinden op compatibility pagina van de G45.
Voeding: Stille voeding doordat de fans niet draaien op low loads en de voeding is kwalitatief uitstekend.
Opslag: SSD is een must en een 500GB is tegenwoordig niet zo duur meer en een HDD voor wat massa opslag.
Behuizing: Wou eerst de NZXT H440 halen alleen die schijnt wat hitte problemen te hebben. Dus voor de R5 gekozen, stiller, koeler, mooi en goedkoper dan de H440.
Videokaart: Staat er nu niet tussen maar dat gaat waarschijnlijk de RX480 worden maar ik wacht nog even op een aftermarket cooler. Voor 1080P voldoende en ik wacht wel met het upgraden naar een 4k monitor todat er betaalbare videokaarten zijn die 4k normaal aankunnen.

Ga je gang en bestel maar of nee dat pak je helemaal verkeerd aan? Ik hoor het graag. :)

Alvast bedankt.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
ik zou eerlijk gezecht wel gaan voor de NH-D15 want daar ga je een stuk grotere overclock uit halen. Ook moet je niet naar de dBa waardes in pricewatch kijken klopt helemaal niks van. De D15 is ook erg stil op lagen toeren: productreview: Noctua NH-D15 review door Foritain

waarom ram van 2400 mhz? als je moederbord 2.666 ondersteund? 2.666 mHz is ook de sweetspot van geheugen voor een z170 bord. pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16

en eigelijk zij alle moederborden in die prijsclasse ' hetzelfde'. hiermee bedoel ik met iederen kan je overclocken en heeft cooling ect, maar de verschillen zitten hem vooral in extra features bv betere audio. meer phases ,kleur, rgb, extra m.2 slot, layout van IO ect. Dus wat ik zou doen is een bord nemen met features die jij belangrijk vind en die nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door mcmlevi op 11-07-2016 23:47 ]

• LmLegendary
  • Niet online
Natuurlijk heb ik niet naar de waardes in de pricewatch gekeken. Heb het over tests en daarbij komt de NH-U14S toch wel erg goed uit. Ik kan niet echt veel tests vinden waarbij de NH-U14S en NH-D15 beide worden getest. Hier een paar links:
reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest
https://nl.hardware.info/...st-volgens-nieuwe-methode
http://techbuyersguru.com...-coolers-take-best?page=2

Waarom ram van 2400Mhz? Omdat het de goedkoopste 2 x 8GB sticks zijn met een heatsink. Ja het moederbord ondersteund 2666Mhz maar het ondersteund ook 3000Mhz, dus dat is nou niet echt een reden om sneller ram te halen. Waarom is 2666Mhz de sweetspot voor een Z170 bord? In games maakt sneller RAM nauwelijks tot niets uit. Trouwens de kit die je linkt is DDR3, neem aan dat je de 2666Mhz kit van Kingston bedoeld.

Ja dat dacht ik dus ook al over moederborden, alleen dacht ergens gelezen te hebben dat meer power phases op een moederbord een betere of stabielere overklok zou geven. Alleen weet ik niet waaraan ik power phases kan herkennen, dus ben ik maar gewoon die dingen rondom de CPU socket gaan tellen. Dus het het moederbord in de BBG zou gewoon een net zo goede overklok kunnen neerzetten als de G45.

Bedankt voor de reactie :)

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
die ddr3 was een foutje dat was niet de bedoeling xD en verschil in ram zul je inderdaad niet of nauwelijk merken. Maar ik vindt het persoonlijk zonde om trager te nemen dan je moederbord ondersteund, maar goed verschil zal minimaal zijn.

over de phases meer hoe meer hoe stabieler en hoe minder warm alles word, maar dit is niet de enige factor voor overclocken. om te overclocken moet sowiso de chipset/cpu het toestaan en de phases op het moederbord moet gekoeld worden anders worden de phases veels en veels te heet bij overclocken.

over de cooler nooit gezecht dat die andere slecht is :P alleen dat de d15 een wat betere overclock gaat geven door een grotere cooler. Maar goed als een balans van stilte/prestatie belangrijk is kan je ook gewoon voor die andere gaan.

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Persoonlijk zou ik geen hele nieuwe build kopen. Ik zou je geld lekker investeren in een goede SSD + mooie videokaart. Bijvoorbeeld deze SSD pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB en Videokaart ligt erg aan je budget: je zou naar een RX480 of GTX1070 kunnen kijken.

Wat CPU koeler betreft ben ik btw fan van deze fan (hehe): pricewatch: Scythe Fuma Heb 'm zelf en mijn CPU blijft bij een kleine overclock gigantisch cool, maar onhoorbaar.

• LmLegendary
  • Niet online
@mcmlevi
Nadat je had gezegd dat moederborden vooral om features gaat ben ik weer even na gegaan wat ik allemaal zou willen hebben. Daarbij was ik de eerste keer vergeten dat ik eigenlijk een VGA aansluiting nodig heb op het moederbord. Anders kan ik namelijk niet mijn hele oude monitor aansluiten, kan natuurlijk ook gewoon een VGA converter kopen. Maar als het ook gewoon lekker simpel via het moederbord kan zoals ik het nu doe, waarom dan niet. Jammer dat veel duurdere modellen geen VGA aansluiting hebben, de keuze is gevallen op [URL=''https://tweakers.net/pricewatch/457426/asus-z170-pro-gaming.html'']pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING[/URL] . Heeft ongeveer alles wat de G45 had, bijna dezelfde prijs na de cashback actie. Weet niet of de ASUS nu minder power phases heeft dan de G45, zijn dat die blokjes rondom de CPU socket?

De NH-D15 vind ik toch net iets te prijzig en de NH-U14S doet het niet slecht. Maar de NH-D15 is inderdaad niet slecht, en we hoeven natuurlijk altijd het beste te hebben.

@mark1707
In de huidige PC zit al een SSD alleen die staat niet tussen de lijst doordat ik die SSD twee jaar geleden al had liggen en dus niet nieuw had gekocht. De desktop gaat gewoon naar een familielid die wel een lekkere PC kan gebruiken. Want ik zou toch graag mijn CPU willen overklokken om flight simulator een beetje normaal af te kunnen spelen, soms lijkt het wel alsof ik naar een slideshow aan het kijken ben. :P Die CPU koeler ziet er inderdaad niet slecht uit en doet het niet echt slechter dan NH-U14S, maar ben stiekem toch wel een noctua fanboy.

Ben nu net even bezig geweest met het opzoeken van mij RAM sticks in de QVL list van Asus, zie hem er niet tussen staan. Bij de MSI G45 zag ik hem ook al niet staan, volgens mij doe ik ergens wat fout. Dus als iemand me erop zou kunnen wijzen zou dat fijn zijn.
Pagina: 1