Goede config voor Novell Netware 5 server

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hallo,

Ik heb hier een configuratie van een Netware 5 samengesteld. Aan de server hangen 50 computers, er zijn echter meer gebruikers. Er komt ook nog een NDS van 4 andere Netware servers op te draaien, deze servers hebben echter veel minder gebruikers (10 tot 40). We gaan 5 identieke servers kopen, is dit dan een beetje goede configuratie:
- Intel Pentium III 800
- Moederbord met Serverworks chipset (Supermicro, Tyan e.d.)
- 512 MB geheugen (Dane Elec/Infineon eventueel ECC)
- IDE RAID controller (Adaptec 2400A ATA RAID) (Voor RAID1/mirrorring)
- Videokaart PCI
- Floppydrive
- 2 x IBM 60 GB GXP
- SCSI-kaart t.b.v tapestreamer (Adaptec 29160N (kit))
- Tapestreamer 50 GB (intern SCSI)
- IDE CDROM speler
- Bigtower (A-Open/eventueel 19" rack)
- Netwerkkaart voor in de toekomst load balancing (3COM Fast Etherlink NIC)
- Verder monitor, toetsenbord en muis etc.

Is 512 MB intern geheugen genoeg voor een hardeschijf van 60 GB? Zijn er dingen die ontbreken/beter kunnen waarbij de prijs ongeveer gelijk blijft e.d.? Deze configuratie zou volgens mijn schatting tussen de 7500 en 8000 gulden kosten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb hier ongeveer hetzelfde voor 30 - 60 users, met 1 nds. Loopt lekker, nog nooit down geweest.
Ik zou wel SCSI nemen ipv RAID.

Mirror draai ik hier ook op SCSI.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een wat goedkopere SCSI kaart voor de streamer zodat je wat overhoudt voor meer intern geheugen..?

-> U160 is niet echt nodig voor een streamer, of je met de toekomstige te installeren apparaten rekening willen houden. :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Zo'n fileserver heeft als voornaamste taak file- en printersharing. Er zijn dus veel mensen die tegelijkertijd EN schrijven EN lezen van zo'n fileserver.

Ik zou NIET op IDE werken, maar met SCSI schijven. Aangezien IDE niet tegelijkertijd kan schrijven/lezen, is dat met 50 users pure zelfkastijding :( Je hebt ook SCSI RAID controllers waarmee je RAID 1 kunt doen.

Verder kun je voor de Tapestreamer af met een goedkopere kaart (deze kan niet op de SCSI RAID controller voor de schijven).

Verder lees ik dat je een 50 Gb tapestreamer wil gaan gebruiken, en mijn gok is dat dit om een Onstream 50 Gb gaat. Nu is in April de Amerikaanse vestiging van Onstream failliet verklaard, en draait alleen de Nederlandse vestiging nog door. En stond er vroeger nog Novell Netware support bij, bij de laatste advertenties is dit al weggehaald. Reden? De Amerikaanse vestiging had contracten met o.a. Cheyenne welke hey backup pakket ARCServe leverd. De toekomst van Novell Netware support is nu erg onzeker, nu alleen de Nederlandse vestiging de Onstreams (trouwens nog steeds met succes) verkoopt. Wij hebben hier zo'n drive op test gehad, en op zich functioneerd ie prima in een Novell Netware/ARCServe combinatie, maar wij hebben besloten nadat Cheyenne zelf al aangaf onzeker te zijn over de toekomst met Onstream, deze drives niet te gebruiken. Ik adviseer dan ook om een DLT drive te gebruiken. Deze zijn prijzig, maar een goede backup is goud waard!!!!

Verder is 512 Mb voldoende voor 60 Gb schijven. Als "general guideline" moet je minimaal 1 Mb per Gb aan diskspace hebben BOVENOP de minimum installatie voorwaarden van 64 Mb. Voor een server met 60 Gb diskspace is dus 128 Mb echt het minimum. Verder is e.e.a. ook afhankelijk hoe je de volumes indeeld etc, dus het is altijd veilig om daar nog eens minimaal 32 Mb boven op te tellen, en dat als MINIMUM te stellen. Met 512 Mb kun je dus ook nog eens makkelijk Groupwise, Arcserve, en evt. Bordermanager op die server draaien.

Ik weet dat SCSI schijven duurder zijn, en DLT drives vrij prijzig, maar als je een GOEDE server wil, denk er dan toch eens goed over na....

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Ik denk trouwens dat je nergens een nlm kunt vinden voor een IDE raid controller!

Maar, ik draai op een Pentium-233 met 96MB en een 10GB hdd een Netware 5 server voor 30 users, reeds 4 jaar, met 8 printers, Zenworks, Arcserve en een 4-us scanner zonder enige problemen bij een klant. Netware is nog altijd technisch superieur. :)