Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Röntgenfoto's leessnelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11 16:10
Beste,

Ik heb een advies nodig voor een aankoopadvies van een nieuwe laptop. Deze laptop is voor een familielid die doktor is.Hij vanuit het ziekenhuis dvd's/cd's mee waar röntgenfoto's opstaan, dit zijn vrij grootte bestanden en het laden vanuit de dvd drive kost daarom nogal wat tijd. Zijn huidige laptop is een Dell 1545. Mijn vraag is is het zinvol om een laptop te kopen met een snellere dvd drive en hoeveel zal dit dan verschillen in tijd. De foto's kunnen niet op usb aangeleverd worden vanuit het ziekenhuis dus dat het met dvd moet is een gegeven.

Wat is een goede oplossing hiervoor?

Alvast bedankt
...

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom niet gewoon een externe DVD-speler via USB gebruiken? Dan hoef je de keuze voor een bepaalde laptop niet van de DVD-drive af te laten hangen.

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
Helaas geven laptopmakers zelden tot nooit de speciaficatie van hun optiche drive lezers. hierom wil ik de volgende vragen stellen over de appratuur

1. hoe groot zijn de bestanden ongeveer?
2. warom is usb 1/2/3 a/b/c geen optie? (er zijn genoeg snoeren om het een naar het ander om te zetten)
3. wat kan de cd/dvd lezer van de pc in het ziekenhuis schrijven, en hoesnel?(bijvoorbeeld dvd+rw 4x) en
4. ondersteunt het dvd's met twee lagen?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:34
De artsen die ik ken die vanuit huis naar beelden (rontgen maar ook bijv. MRI) moeten kijken, doen dat via een beveiligde verbinding. Het is namelijk wettelijk NIET TOEGESTAAN om patientendata mee naar huis te nemen.

Daarbij komt dat als er een oordeel geveld moet worden aan de hand van de beelden, dat de kwaliteit van het beeldscherm en het formaat ervan eerder doorslaggevend zijn. Hiervoor zijn speciale medische monitors te koop waarbij met name de contrastrate belangrijk is. Je zou niet willen dat je dokter een kleine tumor over het hoofd ziet omdat hij op een 15" laptopschermpje aan het turen is...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:51

DukeBox

loves wheat smoothies

coelho schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:27:
Het is namelijk wettelijk NIET TOEGESTAAN om patientendata mee naar huis te nemen.
Controle en/of dossier foto's worden soms met de client meegegeven. Dat is met instemming van de client gewoon toegestaan. Daarnaast is er ook nog zoiets als anoniem (cursus) materiaal wat zo gedistribueerd wordt. Ook DVD's kunnen overigens gewoon beveiligd zijn met encryptie.

Als reactie op de TS, een snellere DVD speler gaat in 99% van de gevallen niet helpen. De kwaliteit van de DVD's is vaak zo beroerd dat door onbalans deze hoe dan ook niet full-speed gelezen kunnen worden.
Beter is het een medium met een hogere data dichtheid te nemen zoals blueray, deze hebben daardoor bij gelijke kwaliteit al een hogere bandbreedte. Ik ken echter nog geen ziekenhuizen waar ze dit duurdere medium inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2016 21:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:34
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:33:
[...]

Controle en/of dossier foto's worden soms met de client meegegeven. Dat is met instemming van de client gewoon toegestaan. Daarnaast is er ook nog zoiets als anoniem (cursus) materiaal wat zo gedistribueerd wordt. Ook DVD's kunnen overigens gewoon beveiligd zijn met encryptie.
Met de client meegeven (wat meestal niet gebeurt, gebruikelijker is inzien in het ziekenhuis) is wat anders dan dat de arts het mee naar huis neemt. In het kader van privacy mag het gewoon niet. Dat wil niet zeggen dat het in de praktijk niet gebeurt.

Anoniem is een voorbeeld waar ik even niet aan gedacht heb, al neem ik niet aan dat in dit voorbeeld een laptop wordt aangeschaft voor cursusmateriaal..

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De snelste DVD drive in laptopformaat draait op 8x DVD / 24x CD snelheid. Alternatief is een USB DVD drive in desktopformaat, die gaan tot 16x 24x. Maar 2x de snelheid van relatief weinig is nog steeds weinig.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bestanden van DVD naar HDD/SSD kopiëren en dan pas openen? Terwijl ie de eerste foto bekijkt wordt de rest gekopieerd. Over welke bestandsgrootte hebben we het eigenlijk?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
coelho schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:32:
... dat de arts het mee naar huis neemt. In het kader van privacy mag het gewoon niet. ...
Waarom niet (de wet laat er in iedergeval ruimte voor vziw), als passende bij de risicoklasse van de gegevens passende maatregelen worden genomen? Nou zou je kunnen betogen dat het niet elders verwerken van gegevens daar bij zou horen, maar in de praktijk is dat vaak zeer moeilijk te vermijden. Thuis is voor veel artsen uiteindelijk ook een werkplek.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 13-07-2016 14:46 ]

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:22:
Bestanden van DVD naar HDD/SSD kopiëren en dan pas openen? Terwijl ie de eerste foto bekijkt wordt de rest gekopieerd. Over welke bestandsgrootte hebben we het eigenlijk?
Nee, op zo'n CD staan ook nog een aantal tools die je nodig hebt om die foto's goed te kunnen bekijken.

Mijn oplossing zou zijn om er een ISO van te maken. Die kan je zo snel lezen als dat je SSD is. Maar zoals hierboven gezegd wordt, hoe zit het met de privacy van die patienten? Misschien moet je kennis zich daar even in gaan inlezen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:47:
Nee, op zo'n CD staan ook nog een aantal tools die je nodig hebt om die foto's goed te kunnen bekijken.
Zijn die niet eenmalig te installeren?
Zo nee, kun je ze gewoon meekopieren lijkt mij.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Doorgaans zal het gaan om gegevens in DICOM-'containers' bij radiologie, op zich is dat een open standaard, maar ik weet niet in hoeverre dat een homogeen geheel is.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 13-07-2016 14:54 ]

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02
Vind dit ook een gek verhaal. Werk zelf in de gezondheidszorg. Als je al patiëntenmateriaal mee naar huis mag nemen, dan lijkt me dat je over het algemeen een laptop van de zaak moet gebruiken. Scherm is inderdaad belangrijk, maar ook beveiliging van de data. Kan me niet voorstellen dat je op de eerste de beste laptop röngtenfoto's gaat beoordelen.

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:50:
[...]

Zijn die niet eenmalig te installeren?
Zo nee, kun je ze gewoon meekopieren lijkt mij.
Volgens mij niet, is een live-CD achtig iets. Je kan ze idd wel gewoon mee kopieren, dan starten ze zonder problemen op.
begintmeta schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:52:
Doorgaans zal het gaan om gegevens in DICOM-containers bij radiologie, op zich is dat een open standaard, maar ik weet niet in hoeverre dat een homogeen geheel is.
Als ik het goed heb zitten de JPG's gewoon los op de CD, en zitten de DICOM gegevens in een losse map op de CD. Ik weet niet of je die in een externe viewer makkelijk zou kunnen combineren. MRI scans/ echo's zitten ook als een losse reeks JPG's op de CD voor zover ik kan zien, en worden pas in de viewer een bestand waar je makkelijk doorheen kan scrollen.

• wcduck
  • Niet online
Ik begrijp je vraag, maar ik vind het een vreemd beeld dat een dokter zomaar röntgenfoto's meeneemt naar huis. Dit is zeker niet standaard. Is deze persoon echt een dokter? Meestal beoordeelt een radioloog ook de foto's en scans. De foto's kunnen op de artsencomputers eenvoudig bekeken worden, uiteraard via een beveiligde verbinding. Zo ook op een eventuele laptop met VPN. Daarmee is dus het gehele probleem verholpen.
Situaties waarbij een arts wel dergelijke informatie mee mag nemen:
- voor wetenschappelijk onderzoek. De data dient versleuteld en geanonimiseerd meegenomen te worden.
- voor overleg met andere artsen. Uiteraard versleuteld meenemen. Voor presentaties/case studies moet data worden geanonimiseerd
- data kan aangedragen worden via de patient. In dat geval wordt de foto/scan door de radioloog in het systeem gezet.

Wat betreft de vraag:
- voor het goed beoordelen van een foto/scan is het zeer onverstandig om dit op een standaard monitor te doen, laat staan op een laptopscherm. Calibratie is een vereiste, evenals het kunnen weergeven van de juiste hoeveelheid aan grijstinten.
- de software die op de CD staat is zeker niet noodzakelijk om de foto's/scans te openen. Zoals eerder aangedragen betreffen het zeer waarrschijnlijk DICOM bestanden. Gezien het aan wordt geleverd op CD's/DVD, zal het waarschijnlijk om second opinions gaan die patienten zelf aandragen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• TomN87
:*) Ik zal nog wat extra informatie verzamelen om het èèn en ander toe te lichten! kom er snel op terug!

• DigiK-oz
  • Laatst online: 15:50
Ik zou me eerst afvragen of de waargenomen traagheid wel aan de DVD-lezer ligt. Als het echt grote bestanden zijn, en je wilt zoiets laden op een laptop met (te) weinig geheugen, dan kan ook je pagefile de boel fors vertragen (zeker op een gemiddeld laptop diskje, maar zelfs op SSD)

Whatever

Verwijderd

DigiK-oz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 19:56:
Ik zou me eerst afvragen of de waargenomen traagheid wel aan de DVD-lezer ligt. Als het echt grote bestanden zijn, en je wilt zoiets laden op een laptop met (te) weinig geheugen, dan kan ook je pagefile de boel fors vertragen (zeker op een gemiddeld laptop diskje, maar zelfs op SSD)
Van wat ik zo snel kan zien is de gemiddelde rontgenfoto nog geen halve MB groot, en dan hebben ze toch al aardig hoge resoluties. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bestandsgrootte het probleem is.

• DigiK-oz
Mja, maar TS heeft het over grote bestanden...en dat is een halve MB niet, lijkt me. Plus dat een halve MB van DVD lezen ook echt niet lang zal duren.

Whatever

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DigiK-oz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:55:
Mja, maar TS heeft het over grote bestanden...en dat is een halve MB niet, lijkt me. Plus dat een halve MB van DVD lezen ook echt niet lang zal duren.
afgezien van de seektimes niet nee.. maar verder blijft optical media traag :P

en misschien wordt er nog wat vooruit gelezen (thumbnails laten zien andere background taken die Windows graag doet etc...) waardoor de seektimes oplopen :?

404 Signature not found

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:58
Is een Dell 1545 ook niet al 10 jaar oud?
Ik moet er niet aan denken om op een (nooit geupgrade) laptop uit 2006 te moeten werken.

[ Voor 52% gewijzigd door zetje01 op 13-07-2016 23:10 ]

• DigiK-oz
SMSfreakie schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:41:
[...]

afgezien van de seektimes niet nee.. maar verder blijft optical media traag :P

en misschien wordt er nog wat vooruit gelezen (thumbnails laten zien andere background taken die Windows graag doet etc...) waardoor de seektimes oplopen :?
Mogelijk, yep. Misschien. Maar voordat ik zaken zou vervangen/upgraden zou ik eerst willen weten of dat uberhaupt de oorzaak is. Vandaar mijn opmerking om eerst eens te kijken wat er nou eigenlijk traag is.

Zo'n ding heeft 3GB geheugen als ik het even snel zag. Afhankelijk van welk OS er nu op staat blijft er dan niet heel veel over.

Whatever

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
zetje01 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:09:
Is een Dell 1545 ook niet al 10 jaar oud?
Ik moet er niet aan denken om op een (nooit geupgrade) laptop uit 2006 te moeten werken.
Ik werk zelf ook af en toe nog op een 11 jaar oude dell latitude d810 en dat gaat op windows 7 prima. Ook deze is nooit geüpgraded en werkt zelfs sneller dan een andere laptop van 2 jaar oud. Dus of dat het probleem echt is durf ik nou ook weer niet te zeggen :) Alles wijst hier natuurlijk wel naar en daarom ook de zoektocht naar een niejwe laptop lijkt mij. Maar ik denk dat het inderdaad eerst handig is alles op een rijtje te hebben qua programmas cd's bestands groottes etc.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DigiK-oz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:24:
[...]

Mogelijk, yep. Misschien. Maar voordat ik zaken zou vervangen/upgraden zou ik eerst willen weten of dat uberhaupt de oorzaak is. Vandaar mijn opmerking om eerst eens te kijken wat er nou eigenlijk traag is.

Zo'n ding heeft 3GB geheugen als ik het even snel zag. Afhankelijk van welk OS er nu op staat blijft er dan niet heel veel over.
Precies, zou ik ook eerst eens naar kijken.. stel dat het inderdaad domweg de optical drive is.. dan heeft upgraden niet heel veel zin mbt tot de loadtimes..

en kan je beter zoeken naar iets wat de hele disk gemakkelijk op een sneller medium "cached" en vanaf daar verder werken... :?

404 Signature not found

• TomN87
krijg dit weekend een foto toegestuurd! Duurt allemaal wat lang maar ik ben het niet vergeten alvast bedankt allemaal!
Pagina: 1