Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Developer laptop als vervanging desktop / back to school

Pagina: 1
Acties:

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:14
Ik snap dat er nog een ander developer laptop vraag openstaat, maar ik wil niet iemands thread gaan hijacken, dus maak ik een aparte:

Wat ga je met je laptop doen?
Vervanging van mijn desktop PCtje op kantoor (dual monitor i5 3470S, 256GB SSD, 16GB RAM) zodat ik op kantoor, op school, thuis en in de trein makkelijk aan het werk kan blijven. Laptop moet minimaal de performance van deze PC kunnen halen. Gamen ga ik er niet op doen. Wat vooral draait: VirtualBox, IntelliJ, Visual Studio, Postgres/Mysql database, Inkscape, Photoshop. Moet tijdens college kunnen compilen zonder dat de hele zaal de fans hoort.

Wat is je budget?
~€2000 voor de laptop zelf. Flexibel. Weet niet hoeveel de baas vergoedt maar dat leg ik wel bij.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Kantoor en thuis met docking station, trein en school standalone.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Goede build quality, Linux driver support vind ik wel een pré. Absoluut geen Apple.

Zat zelf te denken aan de €1599 ex. btw Dell XPS 13 Developer Edition: http://www.dell.com/nl/be...xps-13-9350-laptop-ubuntu

[ Voor 3% gewijzigd door Cilph op 11-07-2016 17:52 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
TL;DR: lang verhaal, neem een ThinkPad.

Waarom absoluut geen Apple? Tenzij je sowieso uit de ultrabook range wegblijft zijn ze in verhouding tot andere ultrabooks zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding met degelijke Linux drivers.

Wat de andere laptops betreft: je zou inderdaad het beste kunnen gaan voor laptops die door de fabrikant al ondersteund worden, of een grote community hebben zoals de ThinkPads (en dan voornamelijk niet de low-end series die Lenovo na de overname vooral pusht). Qua VM performance zal je het meest van meer cores en meer RAM profiteren, als je veel IOPS wil kunnen trekken is meerdere schijven beter dan een grote of een snelle schijf.

Ideaal zou zijn als je een M.2 schijf kan combineren met een extra schijf. Bijvoorbeeld een grote SATA schijf zoals een midrange Crucial. Die schijfjes zijn uitstekend betaalbaar en voor vooral binariers en VM's zijn ze uitstekende 2e schijfjes.

16GM RAM is vrij 'normaal' in de werklaptops, je zal het in de fantastic plastic productlijnen die je bij de media markt kan kopen niet zo snel terugvinden, maar de eerder genoemde ThinkPads en ook de Dells hebben vaak meer dan genoeg rek in de specs. Ik zou wel aanraden om er een te nemen waarbij de quirks van de EC bekend zijn als je Linux gaat draaien, het verliezen van bepaalde functies om dat de closed EC nog niet ver genoeg reverse-engineerd is zou jammer zijn.

Qua docking zou je anno 2016 al wel de afweging kunnen maken of USB3+DP of Thunderbolt ofzo geen goede oplossing is, of zelfs USB-C. Dan heb je in plaats van een dock of repeater gewoon 1 of 2 kabels die je in standaard poorten kan prikken en daarmee net wat universeler zijn dan een docking station. Als je multi-monitor gaat is DP met MST support eigenlijk wel een must, want tenzij je voor eGPU's gaat of een ouder/dikker model laptop met meerdere digitale video poorten zal je anders I/O te kort komen.

Ik werk zelf voornamelijk met de ThinkPad T450 en de Apple MacBook Pro 2015, waar de ThinkPad Debian draait en de Mac daalboot met OSX en Windows. Ik heb ook een Dell en HP geprobeerd, maar die blijken dan toch weer net wat minder goed gebouwd te zijn dan de ThinkPad of de Mac. Qua specs zijn ze allemaal ongeveer gelijk, maar qua integratie zijn de ThinkPad en de Mac weer beter.

Ik zou kijken naar een courante ThinkPad (als je echt geen Apple kan gebruiken) of anders een Dell zoals je zelf ook al gevonden had. HP is qua firmware niet altijd bij de les, en qua support lopen ze ook niet altijd goed mee. Merken als Acer en Toshiba kan je beter links laten liggen, die vallen haast uit elkaar als je er te lang naar kijkt.

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:14
Met docking station bedoelde ik dus eigenlijk gewoon dat standaard Dell ding over USB3. Collega van mij heeft een soortgelijk ding voor zijn Surface Book en dat werkt gewoon prima.

Geen Apple omdat ik absoluut geen fan ben van Apple's praktijken en gesloten filosofie, ook al maken ze redelijke laptops. Ik wil ze gewoon geen cent gunnen.