Externe harde schijf met backup software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelga
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik was vorige week bij BCC om een externe harde schijf te kopen. De verkoper vertelde mij dat als ik zélf wilde bepalen welke bestanden er wel of niet meegenomen moesten worden, ik beter geen schijf met bijbehorende backupsoftware kon kopen. Eigenlijk verbaasde dit advies mij een beetje. Is dat zo, kun je met de meegeleverde backupsoftware niet een gedeelte van je bestanden uitsluiten?

Ik wil (naast de wekelijkse backups) per jaar een backup bewaren om terug te kunnen vallen op oude bestanden als later blijkt dat een bestand is beschadigd. Zeker met foto's is het wel eens misgegaan en dan is het mooi als het originele bestand nog ergens terug te vinden is.

Wat ik me daarom afvraag is dit: als je de software bij een bepaalde schijf gebruikt voor een backup, zijn die backups dan ook terug te lezen als je dat op een andere pc/laptop etc wilt doen, waar die software niet op is geïnstalleerd? Dus ook: hoe toegankelijk zijn de oude backups over een paar jaar nog, als je inmiddels een aantal upgrades hebt gehad?

Ik gebruik nu de standaard backup van Windows (nog steeds 7 en voor ik ga upgraden wil ik dus graag een 2e backup!) Dezelfde vraag geldt dus eigenlijk ook voor deze software: Als ik straks Windows 10 heb draaien, kan ik dan mijn oude backups, gemaakt met 7 nog inzien en terugzetten?

Tot slot dan ook de vraag: welke schijf (minimaal 2 Tb) en software adviseren jullie?
Bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 23:21
Je kunt elke willekeurige backup-software gebruiken bij elke willekeurige schijf. Dus je kunt de meegeleverde software gebruiken, of de software van je eigen keuze. Het maakt niets uit wat er al op de schijf meegeleverd is.

Een 2,5" harde schijf is nauwelijks duurder in de pricewatch en heeft als voordeel dat je geen externe voeding nodig hebt. Kies wel een schijf met USB 3.0 of 3.1 aansluiting, dan kun je een stuk sneller lezen/schrijven.

Voor backupsoftware heb ik geen uitgebreide ervaring, je zou bijvoorbeeld SyncbackSE kunnen gebruiken, die is gratis en heeft veel opties.

[ Voor 9% gewijzigd door Jape op 11-07-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17

Tazzios

..

Jelga schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:47:
Ik was vorige week bij BCC om een externe harde schijf te kopen. De verkoper vertelde mij dat als ik zélf wilde bepalen welke bestanden er wel of niet meegenomen moesten worden, ik beter geen schijf met bijbehorende backupsoftware kon kopen. Eigenlijk verbaasde dit advies mij een beetje. Is dat zo, kun je met de meegeleverde backupsoftware niet een gedeelte van je bestanden uitsluiten?
...
Er is ook software die heel de schijf kloont, mogelijk zat dat erbij geleverd. Lastig te raden zonder meer info maar ook niet zo interessant verder voor je topic. :)