Hoe werkt een optische muis?

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, Dabit gaat met z'n tijd mee: hij heeft sinds het weekend een optisch muisje.

Maar ik snap niet hoe die dingen werken. En ik zie wel meer leuke toepassingen voor dit systeem, zoals plaatsbepaling van robotjes enzo.

Heeft er hier iemand een link naar een goede technische uitleg over de werking van zo'n muis? 'er zit een ledje in en een fotodiode, en het doet iets met teruggekaatst licht' heb ik niks aan.

'k heb wel ff google gebruikt, maar niks bruikbaars gevonden.

't heeft weinig met overklokken en casemodden te maken, of het moet de case van een muis zijn. Maar de slimme GoT-ters zitten toch meestal wel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Epsilon

hij scant het opp volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

Volgens mij i het een laser die telt hoeveel sec. het duurt voordat hij wordt terug gekaatst.

Ik weet het niet,maar ik denk dat het zoiets is.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 18:49
De muis scant de ondergrond en vergelijkt deze scan met een vorige scan... op deze manier kan hij bepalen in welke richting en hoeveel de muis is verplaatst...

Nadeel is wel dat je een oppervlak met relief moet gebruiken, anders werkt de muis niet (probeer het maar eens op leeg fotopapier, dan werkt het vrij slecht, een gewoon A4'tje werkt echter wel vrij redelijk)..
Ook moet je de muis niet te snel bewegen, dan houdt hij het niet meer bij en gaat de cursor gewoon een beetje 'verspringen'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Op dinsdag 26 juni 2001 14:39 schreef HENNEP het volgende:
Volgens mij i het een laser die telt hoeveel sec. het duurt voordat hij wordt terug gekaatst.

Ik weet het niet,maar ik denk dat het zoiets is.. :P
Dat is om hoogte te bepalen!

Volgens mij maakt hij gewoon "foto's" van het oppervlak en vergelijkt deze, mbv het verloop geeft hij een signaal af hoeveel hij verplaatst is en in welke richting

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 14:45 schreef Lord-M het volgende:
Ook moet je de muis niet te snel bewegen, dan houdt hij het niet meer bij en gaat de cursor gewoon een beetje 'verspringen'...
Heb ik geen last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord-M
Hoe snel beweeg je de muis dan... en welke optische muis heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Hmm als ik mij muis heel snel over het scherm beweegt dan verspringt hij echt niet hoor.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

>> [url="/listtopics.php/6"]Hardware Algemeen[/url] <<

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord-M
* Lord-M heeft een Intellimouse Optical USB van Microsoft, had hij beter een Logitech kunnen kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Laatst online: 21:54
idd maakt scans van oppervlak en vergelijkt deze en aan de hand van deze scans word de beweging bepaalt, vandaar ook die microproccesor in die muis :)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

Exirion

Gadgetfetisjist

www.google.com, type in "intellieye technology", en je vindt meteen bovenaan:

http://www.microsoft.com/products/hardware/mouse/explained.htm

Info genoeg, en er is vast genoeg andere info te vinden :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 15:12 schreef Lord-M het volgende:
Hoe snel beweeg je de muis dan... en welke optische muis heb je?
Microsoft optical...
Heel snel is in 200ms 20cm :P gewoon zo snel als je maar kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe snel is te snel? voor het bewegen van de muis?.. en is ie aanteraden met Unreal Tournament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Op dinsdag 26 juni 2001 15:28 schreef Lord-M het volgende:
* Lord-M heeft een Intellimouse Optical USB van Microsoft, had hij beter een Logitech kunnen kopen dan?
Mijn Logitech verspringt ook dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulinash
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02-2024
een muis die 'verspringt' is niet goed ...
ik heb de Microsoft intellimousse explorer optical en die scant 1500x per sec. mijn buroowblad, de trust muis optical daarintegen doet dit maar 400x ...
(weet ik toevallig)
logitech weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

mijn logitech versrping ook, maar dan moet ik wel heel snel bewegen. Als ik game beweeg ik snel, maar zó snel...

Wat ook wel eens voorkomt, is dat hij binnen 1 cm^2 gaat bibberen, als hij een tijdje stilstaat. Hoe komt dat :?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 17:31 schreef _Hades_ het volgende:

[..]

Mijn Logitech verspringt ook dus..
Ik snap echt niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen... Hoe hard ik m'n best ook doe, het lukt me geeneens om m'n logitech mouseman wheel optical te laten skippen bij snel bewegen. Laat staat dat het in normaal gebruik voorkomt.

Waar ik aan de andere kant wel weer es last van heb (eens in de twee-drie dagen) is dat de cursor staat te bibberen, ookal staat de muis stil, of beweeg je 'm heel zachtjes. Is me wel eens overkomen dat ik een venster sloot ipv van vergrootte.... maar met een klein snel beweginkje doet hij altijd weer normaal.

En verder gebruik ik 'm gewoon op m'n bureau (hard plastic, in roodachtige houtkleur, met vrijwel geen relief) en toch doet hij het perfect...

edit:
Op dinsdag 26 juni 2001 17:37 schreef B2000.5 het volgende:
Wat ook wel eens voorkomt, is dat hij binnen 1 cm^2 gaat bibberen, als hij een tijdje stilstaat. Hoe komt dat :?
Dat heb ik dus ook... en tis idd best wel vaag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bibberen hebben wel meer mensen last van met een optische muis..
En het enige wat ik weet is dat M$ optical muisjes 7000 x per seconde (of was het nou minuut) zo'n knippertje doen en logitech veel minder.. maar daar gaan we niet dood aan toch? ik heb de logitech mouseman optical en hij hapert nooit of iets dergelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat bibberen komt bij mij altijd als er een stofje op de sensor zit (logitech optical).. als ik er ff in blaas bibbert ie niet meer..

en over dat verspringen.. ik heb ff mn muis heel snel bewogen en de cursor verspringt idd naar de onder of bovenhoek van het scherm.. maar alleen als ik heel snel mn muis beweeg.. komt in spellen bijna nooit voor.. heb het nog nooit gemerkt sinds nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat microsoft artikeltje is leuk, maar nog niet goed genoeg. Welke sensoren gebruiken ze, hoe nauwkeurig is het, dan ik de LED ook door een halfgeleiderlaser vervangen (bijv. 680nm/4mW) om de reikwijdte te verhogen, etc.

Deze techniek heeft potentieel voor plaatsbepalingen bij robotjes en machines enzo. Sloop een optische muis, mod 'm zodat-ie ook werkt als er een centimeter tussen oppervlak en sensor inzit, knoop 'm aan de onboard uC, en je hebt een vrij goedkope, robuuste plaatsbepaling. Echt nauwkeurig zal 't nog wel niet zijn, maar in ieder geval heel wat beter dan omwentelingen van wielen tellen. Een radiografische driehoeksmeting is wel nauwkeuriger, maar dat vreet CPU tijd, wat een 8-bit uC al uitsluit, en is vrij kostbaar en onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalium-220
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

misschien staat hier wat http://ftp.castel.nl/msx/docs/muis.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Op dinsdag 26 juni 2001 17:37 schreef Toulinash het volgende:
een muis die 'verspringt' is niet goed ...
ik heb de Microsoft intellimousse explorer optical en die scant 1500x per sec. mijn buroowblad, de trust muis optical daarintegen doet dit maar 400x ...
(weet ik toevallig)
logitech weet ik niet
Logitech doet 1800 keer per seconde

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 10:58
En is het nu slecht op in het "lampje" te kijken? Het is wel een heel sterk ledje, ik kan s'avonds door m'n raam maar de andere kant van de straat mikken, en dan is het heel vaag te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb zelf het idee, dat reliëf juist net niet goed is... Want als ik me muis op m'n houten bureau gebruik, dan wil-ie het weleens niet meer snappen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Laatst online: 11-08 17:20
de eerste op de markt gebracht van m$ doen 1500 scans/s, de nieuwe (nu in de winkel dus) doen er 2000 per sec

dat verspringen, wat ik zelf nog nooit gezien heb, kan je oa verbeteren door de sampel rate te verhogen bij mouse -> hardware bv 100 (max in w2k of 200 in winXP), je kan ook de buffer verhogen, dan slorpt ie wel iets meer CPU

naar mijn ervaring is de beste ondergrond een zeer glad opp met een tekening in of repeterend motief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilacrazor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 13:19
Hmmm als ik op mijn snelst mijn muisje beweeg (Microsoft Wheelmouse Optical/USB) dan verspringt hij toch echt wel. Maar ja wat is het nut op zo snel te bewegen :? Zelfs bij Q3 of Counterstrike is dit niet niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Laatst online: 00:43

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hmm.. heb ff geprobeerd zo snel mogelijk heen en weer te bewegen... geen verspringingen gemerkt (microsoft intellieye)

ik gebruik trouwens ook gewoon een muismat (velen zeggen dat ie niet nodig is met optical, klopt ook wel gedeeltelijk), anders schiet ie soms gewoon helemaal naar de hoek toe ofzo, omdat ie dan niet goed kan vergelijken (wit bureau :) )

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord-M
Gebruiken jullie de 'speciale' MS drivers voor jullie muis, of gewoon diegene die bij de installatie van win9x/win2k zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon standaard windows drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jax
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jax

met een lichtje ;) :) :9

Program "Pro'gram" A magical spell cast over a computer allowing it to turn input into error messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 10-09 21:31
Mijn muis verspringt niet bij snelle bewegingen, maar hij trilt af en toe wel.
Maar ja, moet je maar geen ifeel kopen, he?!?! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van mij verspringt/bibbert ook nooit, het is een Logitech mouseman wheel optical.
Nu ik eenmaal optical heb wil ik dus echt niet meer anders: geen muisballen die blijven "haken", super precies, en ligt lekker in de hand (rubber :) ).
I O+ my mouse :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 15:40
Op dinsdag 26 juni 2001 16:20 schreef SickBastard het volgende:

[..]

Microsoft optical...
Heel snel is in 200ms 20cm :P gewoon zo snel als je maar kan..
Holy fuck, beweeg jij je muis zoveel? 20 cm is best veel voor een muis, ik doe (effe gemeten) er 4 cm over om van de ene kant naar de andere kant van het beeld te gaan (1600x1200).

Verder heb ik geen last van verspringingenenenen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:03

frapex

got r00t

gekke optical rommel :P

lang leven mijn Logitech Pilotmouse (COMpoort) :7

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n geweldige a4tech optische muis, die verspringt ook als ik heeeel hard beweeg.

Maar ik vroeg me af of het slecht is als de muis constant brandt, wanneer je de computer de hele dag aan hebt. Het lampje gaat wel na 1 sec in een iets minder felle modus, maar nog steeds best wel verblindend (tip: niet in het lampje kijken :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 22:58 schreef XTracer het volgende:

[..]

Holy fuck, beweeg jij je muis zoveel? 20 cm is best veel voor een muis, ik doe (effe gemeten) er 4 cm over om van de ene kant naar de andere kant van het beeld te gaan (1600x1200).

Verder heb ik geen last van verspringingenenenen.

:)
haha dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde gewoon dat ik in een halve seconde de muis ZELF 20 cm bewoog en dat ie dan nog niet versprong..
Verder heb ik de nieuwe edititie {2000 samples/s}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gelukkig weer heerlijk ontopic....
Pagina: 1