Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC updaten 2016, graag jullie advies

Pagina: 1
Acties:

• Osirius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02 13:01

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
Goedemiddag iedereen,

Ik zit er sterk over na te denken om mijn huidige set-up, zoals hieronder aangegeven, te gaan upgraden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4770K Boxed€ 319,-€ 319,-
1MSI Z87 MPOWER MAX€ 0,-€ 0,-
1G.Skill TridentX F3-2400C9Q-16GTXD€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,-

De upgrade die zou willen doen is als volgt;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,90€ 348,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 218,50€ 218,50
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,90

Sinds de komst van een GoPro ben ik steeds meer bezig met beeldbewerking. De PC word elke dag gebruikt, gemiddeld 4 uur per werkdag. In het weekend staat hij in principe de hele dag aan. Naast videobewerken word er ook op gegamed, de voornaamste spellen zijn GTA5 & Battlefield. overklokken ga ik niet meteen doen, tenminste niet de bedoeling. Dat zei ik ook toen ik de 4770k kocht;)

De rest van de hardware is nog prima, als beeldscherm heb ik een Iiyama ProLite XB2779QS. Qua voeding een Corsair RM1000 uit mijn hoofd.

Het upgraden van mijn videokaarten, momenteel in SLI, wil ik nog even mee wachten tot dat de prijzen enigszins gezakt zijn, dan hoef nu niet alles in 1 keer te upgraden.

Kortom, wat vinden jullie van mijn wensenlijst? Zijn er dingen welke anders kunnen of wat juist een betere samenstelling zou zijn?

Graag hoor ik van jullie!

Details matter, it's worth waiting to get it right

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 10:03
Ik mis wat informatie om je van een goed advies te kunnen voorzien. Heb je de 4770k nu overgeklokt? Welke koeler heb je er nu in zitten? Hoe ziet de rest van je systeem eruit?

Je huidige setup kan eigenlijk nog makkelijk mee, het verschil tussen de 4770k en 6700k is niet erg groot. En als je bij je eventuele setup niet gaat overklokken, kun je beter volstaan met de 6700 i.c.m. een B150 bord. Mocht je perse SLI willen blijven gebruiken, kun je veel goedkopere borden vinden dan de Maximus HERO. Het RAM wat je wilt gebruiken is overbodig, neem een 2133 mhz. of misschien een 2400 mhz. setje.

Als ik jou was zou ik eerder kijken naar een betere voeding (de RMxxx serie staat erg slecht bekend), betere (water?)koeling en overklokken van je 4770k.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Tegen welk probleem loop je nu aan dan?

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
Boerhof schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:20:
Ik mis wat informatie om je van een goed advies te kunnen voorzien. Heb je de 4770k nu overgeklokt? Welke koeler heb je er nu in zitten? Hoe ziet de rest van je systeem eruit?

Je huidige setup kan eigenlijk nog makkelijk mee, het verschil tussen de 4770k en 6700k is niet erg groot. En als je bij je eventuele setup niet gaat overklokken, kun je beter volstaan met de 6700 i.c.m. een B150 bord. Mocht je perse SLI willen blijven gebruiken, kun je veel goedkopere borden vinden dan de Maximus HERO. Het RAM wat je wilt gebruiken is overbodig, neem een 2133 mhz. of misschien een 2400 mhz. setje.

Als ik jou was zou ik eerder kijken naar een betere voeding (de RMxxx serie staat erg slecht bekend), betere (water?)koeling en overklokken van je 4770k.
De 4770k is op dit moment overgeklokt, dat wou ik daar mee ook aangeven.
Er zit nu een aio koeler in van corsair, deze zal later ook vervangen gaan worden.

Op dit moment heb ik nog 2 x 780 ti videokaarten er in zitten welke ook later geupgrade gaat worden naar een 1080. Ook de voeding zal vervangen worden. Zoals je begrijpt wil ik alles in stappen gaan doen en hier mee gaan beginnen.

Qua SSD wil ik straks gebruik gaan maken van m2.

• Inrage
Maar tegen welk probleem loop je nu aan? Het lijkt me een overbodige upgrade om nu een nieuwe CPU&Mobo te kopen. GPU is een ander verhaal.

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
Inrage schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:37:
Maar tegen welk probleem loop je nu aan? Het lijkt me een overbodige upgrade om nu een nieuwe CPU&Mobo te kopen. GPU is een ander verhaal.
Ik loop tegen geen problemen aan. Het is meer dat ik mijn systeem up to date wil houden. Dit doe ik eens in de zo veel tijd.

Ik denk dat je op de processor ongeveer 10% pakt, en i.c.m. DDR-4 ram. Straks nog de 1080 erin. Dan heb ik weer een leuk compleet systeem.

• Inrage
Je systeem is hoogst waarschijnlijk meteen up to date gewoon door er een nieuwe GPU in te proppen.
Met jouw monitor is een 1070 ook al een mooie koop. Prijs/performance is de 1080 z'n geld echt niet waard.

Indien je nog geen SSD's gebruikt is dat uiteraard ook nog een must have...

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
Inrage schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:46:
Je systeem is hoogst waarschijnlijk meteen up to date gewoon door er een nieuwe GPU in te proppen.
Met jouw monitor is een 1070 ook al een mooie koop. Prijs/performance is de 1080 z'n geld echt niet waard.

Indien je nog geen SSD's gebruikt is dat uiteraard ook nog een must have...
SSD zit er in, volgens mij de 950 pro van Samsung.

Deze upgrade is puur een hersenspinsel van me. Ik dacht als ik mijn huidige MoBo, RAM en CPU nu verkoop, ik maar weinig hoef bij te leggen. Dan heb ik weer het nieuwste zonder er veel aan uit te hoeven geven.

Wat betreft de 1080 ben ik het met je eens, dat gaat echt te gek. De 1070 is inderdaad een goede optie over een poosje, wil je dan echt gek doen kun je er altijd een tweede bij in prikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Osirius op 11-07-2016 16:13 ]

• Pastafarian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 19:09
Osirius schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:12:
[...]
Wat betreft de 1080 ben ik het met je eens, dat gaat echt te gek. De 1070 is inderdaad een goede optie over een poosje, wil je dan echt gek doen kun je er altijd een tweede bij in prikken.
1070 is inderdaad prima. SLI opstellingen zijn volgens mij meestal geen goede keus, maar wie weet in de toekomst wel.

De 4770K is nog wel goed, lijkt mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Pastafarian op 11-07-2016 20:02 ]

Verwijderd

Osirius schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:12:
[...]

SSD zit er in, volgens mij de 950 pro van Samsung.

Deze upgrade is puur een hersenspinsel van me. Ik dacht als ik mijn huidige MoBo, RAM en CPU nu verkoop, ik maar weinig hoef bij te leggen. Dan heb ik weer het nieuwste zonder er veel aan uit te hoeven geven.

De 950 PRO zal het niet zijn want dat is een M2 nvme ssd. Die aansluiting zit niet op het moederbord.

Upgraden van cpu, mobo en ram heeft geen merkbare invloed. Het geheel zal 5 - 10% sneller worden in cpu intensieve taken welke HT ondersteunen. In games merk je er helemaal niets van.Geen uitgave van €600,- waard lijkt mij.

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
Oké duidelijk! Dank jullie.

Hoe zit het met het geheel, als je mijn huidige systeem naast het nieuwe te worden systeem zet met de 950 m2 dan en 1070. Dan heb je wel een verschil lijkt me? Dat is waar het om gaat. In zijn totaliteit.

Verwijderd

Zoals gezegd zal een GTX 1070 de beste upgrade zijn die je nu kan doen. Een nieuwe cpu, mobo en ram ga je erg weinig van merken.

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
top weet ik denk ik genoeg

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:52:
Zoals gezegd zal een GTX 1070 de beste upgrade zijn die je nu kan doen. Een nieuwe cpu, mobo en ram ga je erg weinig van merken.
En een rx480?

Verwijderd

Monitor is 1440p. Dan is een RX 480 het net niet.

Verwijderd

... het verschil tussen de 4770k en 6700k is niet erg groot. En als je bij je eventuele setup niet gaat overklokken, kun je beter volstaan met de 6700 i.c.m. een B150 bord.
Het verschil tussen een normale 6700 en een 6700K is ook bij niet-overklokken wel aanwezig zo te zien. Normale klokfrequentie 3.4 tegenover 4.0, dus zeg maar bijna 20% sneller tegenover ongeveer 10% prijsverschil.

Bij renderen ga je dat wel merken denk ik, bij videobewerken weet ik het eigenlijk niet. Je hebt wel verschil in TDP: 65 W tegenover 61W. Maar of je dat (gemiddeld) snel merkt, of alleen bij piekbelasting, durf ik ook niet te zeggen.

• Inrage
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:45:
[...]

Het verschil tussen een normale 6700 en een 6700K is ook bij niet-overklokken wel aanwezig zo te zien. Normale klokfrequentie 3.4 tegenover 4.0, dus zeg maar bijna 20% sneller tegenover ongeveer 10% prijsverschil.

Bij renderen ga je dat wel merken denk ik, bij videobewerken weet ik het eigenlijk niet. Je hebt wel verschil in TDP: 65 W tegenover 61W. Maar of je dat (gemiddeld) snel merkt, of alleen bij piekbelasting, durf ik ook niet te zeggen.
Dat wil helemaal niet zeggen 20% sneller... zoek maar eens wat reviews op het verschil zit eerder tussen 5 en 10%... en in games eerder 0% (met uitzondering van enkele CPU intensieve games zoals Flightsim FSX blijkbaar...)

Verwijderd

Inrage schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:39:
[...]
Dat wil helemaal niet zeggen 20% sneller... zoek maar eens wat reviews op het verschil zit eerder tussen 5 en 10%... en in games eerder 0% (met uitzondering van enkele CPU intensieve games zoals Flightsim FSX blijkbaar...)
TS is toch niet alleen bezig met games maar ook steeds meer met videobewerking? Dat ga je toch sowieso merken? Dan wil je toch voor 9% meer betalen een processor die sneller is? Je zegt zelf ook al 10% sneller, en hij is 9% duurder. En je kan hem dus ook nog overklokken, dat nog daargelaten.

Wat wil je dan? Zoals iemand in de 2e post al zegt, het verschil tussen de huidige 4770K en 6700K is niet heel groot. TS overklokt nu ook al. Als hij van 4770K naar een gewone 6700 gaat is het verschil nog kleiner. Moet hij er dan op achteruit gaan? Lijkt me niet. Waarom staat de 6700K op nummer 1 in de pricewatch? Omdat de gewone 6700 betere bang voor de buck is? Ik dacht het niet. Zeker in het geval van TS, zeg maar toch wel een grootverbruiker, zou ik voor de 6700K gaan.

• Inrage
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:34:
[...]

TS is toch niet alleen bezig met games maar ook steeds meer met videobewerking? Dat ga je toch sowieso merken? Dan wil je toch voor 9% meer betalen een processor die sneller is? Je zegt zelf ook al 10% sneller, en hij is 9% duurder. En je kan hem dus ook nog overklokken, dat nog daargelaten.

Wat wil je dan? Zoals iemand in de 2e post al zegt, het verschil tussen de huidige 4770K en 6700K is niet heel groot. TS overklokt nu ook al. Als hij van 4770K naar een gewone 6700 gaat is het verschil nog kleiner. Moet hij er dan op achteruit gaan? Lijkt me niet. Waarom staat de 6700K op nummer 1 in de pricewatch? Omdat de gewone 6700 betere bang voor de buck is? Ik dacht het niet. Zeker in het geval van TS, zeg maar toch wel een grootverbruiker, zou ik voor de 6700K gaan.
De TS moet helemaal niet upgraden, dat heb ik al gezegd. Hij zegt ook zelf dat hij geen problemen heeft met z'n huidig systeem. Antwoord is gewoon om nog een generatie (of 2) af te wachten en de upgrade uit te stellen. Ik zeg gewoon dat jouw statement van 20% sneller helemaal niet klopt.

Ik zei trouwens ook niet "10% sneller", ik zei 5-10% sneller... je hebt er wel iets van om cijfers te kiezen die jou beter uit komen, niet?

Eigenlijk is het in CPU land maar triestig kwa upgrades. Intel domineert en heeft ook geen voordeel om ieder jaar een CPU uit te brengen die 50% sneller is. Die evolutie is er bij GPUs iets meer.

Grootverbruiker omdat je wat GoPro filmpjes verwerkt? Zijn we nog serieus?

[ Voor 6% gewijzigd door Inrage op 13-07-2016 12:59 ]

Verwijderd

Inrage schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:56:
[...]

De TS moet helemaal niet upgraden, dat heb ik al gezegd. Hij zegt ook zelf dat hij geen problemen heeft met z'n huidig systeem. Antwoord is gewoon om nog een generatie (of 2) af te wachten en de upgrade uit te stellen. Ik zeg gewoon dat jouw statement van 20% sneller helemaal niet klopt.

Ik zei trouwens ook niet "10% sneller", ik zei 5-10% sneller... je hebt er wel iets van om cijfers te kiezen die jou beter uit komen, niet?

Eigenlijk is het in CPU land maar triestig kwa upgrades. Intel domineert en heeft ook geen voordeel om ieder jaar een CPU uit te brengen die 50% sneller is. Die evolutie is er bij GPUs iets meer.

Grootverbruiker omdat je wat GoPro filmpjes verwerkt? Zijn we nog serieus?
Ach, ik pakte gewoon de bovenkant van jouw range omdat het niet direct alleen om gamen ging.

Je kan zoveel zeggen als je wilt dat moet gebeuren, maar volgens mij gaat de TS toch upgraden. Gewoon omdat hij dat wil, omdat dat in zijn hoofd zit en hij weer eens iets nieuws wilt, en omdat het kan. Dus ALS hij gaat upgraden: aangezien TS zelf ook al bij de 6700K was uitgekomen, hij een overklokker is en er niet op achteruit wil gaan, blijft mijn inziens alleen de 6700K over.

• Inrage
Want hij moet 700€ uitgeven om zo goed als niks vooruitgang te merken?
Hou toch eens op...

Verwijderd

Inrage schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:45:
Want hij moet 700€ uitgeven om zo goed als niks vooruitgang te merken?
Hou toch eens op...
Onze lieve heer heeft vreemde kostganger op deze aardkloot hoor. Zo maak ik elk jaar voor dezelfde persoon een nieuw systeem waarbij hij er meestal maar erg weinig in prestaties op vooruit gaat. Het enige onderdeel wat significant anders is dat is de behuizing. Nieuw jasje erom doet wat tussen de oren. Zo koopt hij ook elk 2 jaar een nieuwe auto, zelfde merk, zelfde type alleen een andere kleur. Is net zo onzinnig.

• Inrage
Een auto heeft na 2 jaar nog een goede 2de handswaarde, mits zelfstandig ook af te schrijven, op die manier als je het goede evenwicht vindt is het idd vaak voordeliger om een nieuwe te kopen... slechte vergelijking want na 2 jaar is je PC relatief nog weinig waard.

Er is toch niks mis met advies te geven? Als iemand dat eerder had gedaan dan had de TS nu ook geen 1000W voeding... Zo iemand nog wat meer extreme cijfers naar z'n hoofd gooien gaat niet helpen om eens een keer een doordachte beslissing te nemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:25:
[...]

Monitor is 1440p. Dan is een RX 480 het net niet.
Oh sorry had ik niet gezien 8)7

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

Topicstarter
Inrage schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:29:
Er is toch niks mis met advies te geven? Als iemand dat eerder had gedaan dan had de TS nu ook geen 1000W voeding... Zo iemand nog wat meer extreme cijfers naar z'n hoofd gooien gaat niet helpen om eens een keer een doordachte beslissing te nemen.
Ho Ho rustig jongens :P

Die 1000 watt voeding heb ik goedkoop uit een faillissement kunnen kopen, de prijs bepaalde in deze mijn keuze.

Het is niet dat ik MOET upgraden, vraag me alleen af wat verstandig is.

Die afweging zit ik nu juist mee. Stel ik kan mijn huidige setup voor een leuke prijs verkopen, dan kan ik met een paar euro's wat nieuws halen en verder gaan bouwen. De afweging is nu dus, langzaam beginnen met onderdelen vervangen of over een poos alles in 1 keer vervangen.

Waar het me om gaat is dat ik over een poosje M2 kan gebruiken en directx 12, wat weer gelieerd is aan de videokaart.

Onzinnige investeringen zoals hierboven werd geopperd is niet mijn bedoeling, het is niet dat ik geld te veel heb.... (wanneer wel vraag ik me wel eens af, maar dat is een hele andere discussie.)

Mijn insteek was dat ik mijn systeem, beginnende met de 3 bovengenoemde items, kan upgraden zonder er veel op toe te leggen. Dus stel als ik mijn huidige setup verkoop, en ik betaal 300 bij (BIJVB!) zal het pangelen dan waard zijn.

En dan langzaam weer verder bouwen met een nieuwe videokaart, 1070?, en een nieuwe voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Osirius op 13-07-2016 16:34 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eerder kijken naar een betere voeding (de RMxxx serie staat erg slecht bekend)
Deze snap ik effe niet. Zo ongeveer bij elke build komt de RM550x voorbij in de topics als zijnde de beste voeding, die pas aangaat bij 40% belasting, en dan nog stil is en 10 jaar garantie heeft.

@ TS:
Gewoon upgraden die hap met de dingen die je wilt. Zeker als je je oude spullen voor een goed prijsje kan verkopen. Dan hoef je daarna niet alles ineens te doen.

Hier nog een vergelijk: http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2565&cmp%5B%5D=2598

Doe ik trouwens ook altijd, om het jaar of om de 2 jaar stoot ik mijn PC's en laptops weer af. Vaak krijg ik er nog nagenoeg dezelfde prijs voor terug ook. Gemiddeld vragen 2 mensen/bedrijven per jaar aan me of ik een computer voor ze in elkaar wil zetten en installeren, of dat ik nog een laptop voor ze heb liggen waarop dan nog wat zooi moet worden geinstalleerd. Dat is dan goed te combineren.

LOL, dat voorbeeld van de auto dat die na 2 jaar nog veel waard is. Zodra dat ding de showroom uitkomt, is ie al duizenden euro's minder waard. Ik ga zelf toevallig volgende week voor een auto uit 2013 voor 11200 euro, pas 35.000 km gelopen, nieuwprijs 3 jaar terug was 22650 euro. Da's pas een afschrijving, dankuwel. ;)

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 10:03
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:54:
[...]

Deze snap ik effe niet. Zo ongeveer bij elke build komt de RM550x voorbij in de topics als zijnde de beste voeding, die pas aangaat bij 40% belasting, en dan nog stil is en 10 jaar garantie heeft.
Die jij bedoelt is de RMx, die moet je hebben inderdaad. De eerdere RM serie (zonder x, die TS heeft) moet je mijden.

Verwijderd

Boerhof schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:58:
[...]

Die jij bedoelt is de RMx, die moet je hebben inderdaad. De eerdere RM serie (zonder x, die TS heeft) moet je mijden.
Aha okee, top, duidelijk. :)

Verwijderd

Boerhof schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:58:
[...]

Zo dramatisch is het ook weer niet. De secundaire caps zijn van wat mindere kwaliteit maar kunnen wel een jaar of 6 a 7 mee gaan. Feit is wel de de prijs te hoog was tov de geleverde kwaliteit maar als TS de voeding voor een leuke prijs heeft weten te kopen doet dat er ook niet toe.
Pagina: 1