Amerikaanse platenspeler op Europees net?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792419

Topicstarter
Hoi, ik ben nieuw hier, geen idee of dit hier geplaatst kan worden maar dit leek me het meest passende subforum..

Ik heb een Crowley Cruiser platenspeler uit Amerika besteld omdat dit model in Europa niet meer te verkrijgen was en de vrouw des huizes wilde enkel deze uitvoering.

De meegeleverde adapter zegt 120V input, op 60Hz. Het Europese net is 50Hz. Met een omvormer kan ik dus wel de Volt van 230V naar 120V brengen, alleen.. Is het zo dat een omvormer niet direct zou werken ivm 50Hz vs 60Hz. Wat kan ik hieraan doen?

Dank voor jullie tijd,

Arun

Beste antwoord (via Anoniem: 792419 op 11-07-2016 14:39)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
SlowDown schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:06:
In dit geval kan de 60Hz belangrijk zijn i.v.m. met toerental van de speler, dit dus even in de gaten houden.
Output van de adapter is DC zo te zien. In feite is elke adapter geschikt die 9V levert en minimaal 400mA dan toch? En de juiste stekker heeft zodat ie in de platenspeler past. :)
Een universele adapter zou je kunnen overwegen, maar die zijn vaak wat duurder.

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Al gedacht aan een adapter met de juiste uitgangsspanning die gewoon 230V/50Hz slikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Anoniem: 792419 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:58:
Hoi, ik ben nieuw hier, geen idee of dit hier geplaatst kan worden maar dit leek me het meest passende subforum..

Ik heb een Crowley Cruiser platenspeler uit Amerika besteld omdat dit model in Europa niet meer te verkrijgen was en de vrouw des huizes wilde enkel deze uitvoering.

De meegeleverde adapter zegt 120V input, op 60Hz. Het Europese net is 50Hz. Met een omvormer kan ik dus wel de Volt van 230V naar 120V brengen, alleen.. Is het zo dat een omvormer niet direct zou werken ivm 50Hz vs 60Hz. Wat kan ik hieraan doen?

Dank voor jullie tijd,

Arun
Hoi Arun,

Weet niet of het een optie is. (Moet je even uitzoeken), maar bij mijn Philips 212 heb ik de kabels van het netsnoer omgesoldeerd. Daar kon ik kiezen uit 110/230/240. Wellicht is het bij de Crowley hetzelfde geval.

Zoals ik zei, dit moet je even opzoeken.

Nadeel hiervan is dat de platenspeler wel opengeschroeft moet worden.

Anders heb je bijvoorbeeld zoiets:

http://www.allekabels.nl/...I_j-d2u680CFUs6GwodL0MJWw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 13:24
In dit geval kan de 60Hz belangrijk zijn i.v.m. met toerental van de speler, dit dus even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties. Ik ben echt verre van technisch, meer een plug n play type zeg maar.

Ik heb een foto bijgevoegd van de betreffende adapter, wellicht biedt dat meer handvatten.

Afbeeldingslocatie: http://www.arundemc.com/images/IMG_2136.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 11:26
Dit lijkt me simpel genoeg, het apparaat werkt op gelijkspanning, dus de netfrequentie is niet van belang. Als ik jou was, zou ik gewoon online een adapter bestellen, met 9V DC, min 400mA op de output.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
SlowDown schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:06:
Output van de adapter is DC zo te zien. In feite is elke adapter geschikt die 9V levert en minimaal 400mA dan toch? En de juiste stekker heeft zodat ie in de platenspeler past. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22

KrazyJay

Dat wordt niet moeilijk zo, dan heb je alleen nog een verloopstekker nodig voor UK mains naar EU/DIN.

https://www.amazon.co.uk/...e-Turntable/dp/B00N9949NI

Of deze https://www.amazon.de/Car...eplacement/dp/B016D6SX1W/

Alleen de kwaliteit zegt me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Gekke vraag misschien, maar; hoe weet je dat de plugmaat overeenkomt? Ik zie dat op de adapter zo gauw niet staan, maar op het oog zijn ze hetzelfde. Zijn die dingen allemaal dezelfde maat voor bepaalde typen apparaten ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41

Tazzios

..

Per voltage is er (meestal) een vast formaat. Anders moet je de stekker omzetten, let dan goed op de plus en min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 13:24
Cyphax schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:09:
[...]

Plaat je kwam na mijn reactie, maar je hebt gelijk alleen nu wel even de polariteit en de maat van de plug
in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Polariteit is goed. Mantel is - en kern is +. Dat is bij de universele ook.
En vaak is het inderaad per voltage een vast formaat.

Misschien kun je wat vinden over het formaat van de oringele adapter.
Die van de universele die ik linkte is 1 vaste plug 5.5 x 2.1mm,

[ Voor 3% gewijzigd door Clavis op 11-07-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist een universele adapter gehaald, ingesteld op de 9v en alles:

DE PLATENSPELER WERKT!

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax