4K Monitor, doen of nog niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-08 21:23
Hallo allemaal!

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht met een GTX 1080 en ander leuk speelgoed. Nou wil ik daar eigenlijk ook een nieuwe 4K monitor bij om van al die goodness te genieten. Ik hou van games (Niet alleen shooters maar vanalles, al speel ik wel veul Overwatch op het moment) en doe een beetje hobbyen met beeld/videobewerken. Ik zou de nadruk qua specificaties wel willen leggen op het gamen en niet zo zeer op het bewerken, aangezien ik dat echt als bijzaak zie.

Nou heb ik me een beetje ingelezen over het 4K gebeuren en het lijkt alsof er dit jaar wat dingen staan te gebeuren. Displayport 1.3/1.4, 4K op 144HZ (Gaat zich dat uitbetalen? Aangezien de huidige systemen toch niet boven de 60FPS komen op 4K?) ....Mijn vraag is dan ook of het zich loont om nog even op de tandjes te bijten. Ik wil namelijk geen 1000 euro uitgeven aan een nieuwe monitor (Zeg max. 600 euro) dus zelfs als deze nieuwe monitoren uitkomen denk ik dat ze buiten het budget liggen.

Ik zoek een?
Ik zoek een 4K monitor voor bij mijn nieuwe game/videobewerk systeem. Beetje zonde om op mijn ouwe 1080p schermpie te blijven spelen :). Edit: Het liefst 28 inch. Ik werk nu op 24 inch maar ik denk dat je 4K toch wel op een wat groter scherm moet bekijken.

Wat is je budget?
Ik wil graag maximaal rond de 600 euro uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Curved schermen is voor mij absoluut geen noodzaak en ik heb momenteel een dual screen setup, waardoor een 21:9 scherm misschien zelfs in de weg zou zitten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral games dus, waarbij ik een van mijn twee oude monitoren laat staan voor het dualscreen gebeuren.

Zelf al een beetje rondgekeken en ik kwam op o.a.:

https://tweakers.net/pric...8e590ds-zilver-zwart.html
https://tweakers.net/pric...50/asus-pb287q-zwart.html

Hebben jullie misschien nog andere alternatieven of tips? Kan ik beter wachten tot het najaar? Of heeft er iemand misschien ervaringen met een van de monitoren in deze prijsklasse?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat voor diameter wil je? Ik heb zelf een pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart , en misbruik hem voornamelijk om lekker met veel vensters te internetten. Venster met een stream van iets, IRC venster, Rainmeter in een hoekje, en dan nog genoeg ruimte over om nog meer te doen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-08 21:23
Ik denk toch wel een inch of 28 omdat je anders wel heeeele goeie ogen moet hebben wil je 4K kunnen onderscheiden. Ik zit nu zelf op 2 oldskool https://tweakers.net/pric...cmaster-2443nw-zwart.html Syncmasters met TN panelen en 5ms reactietijd, dus hoop dat ik toch wel een beetje verschil ga zien.

[ Voor 17% gewijzigd door MaxDark op 11-07-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
21:9 zou ik niet zo snel doen als je overwatch speelt. Zover ik weet nog steeds geen 21:9 res ondersteuning. Er zijn eigenlijk 2 opties. 4k 60hz of 1440p 144hz. Beide kan je prima op gamen. Je zou eens kunnen kijken of je ze ergens kan testen.

en vermoed dat er niet zo heel snel iets zal veranderen. 4k 144hz gaat je echt wel meer als 600 kosten. Dan zou ik eerder investeren in een g-sync monitor.

[ Voor 24% gewijzigd door loki504 op 11-07-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 22:16
Ik heb hier 2x de ASUS PB287Q staan. Echt fantastische monitoren. En dan te bedenken dat het een van de eerste waren die goed verkrijgbaar waren. Nu voor 450 euro nieuw is daar niks van te zeggen!

Voor 4K is 28" toch wel het minimum. Anders wordt alles wel heel klein, en upscalen werkt nog steeds niet helemaal fijn. Ik heb nog regelmatig dat text niet helemaal duidelijk is door het matige opschalen van bijvoorbeeld websites. Maar voor gaming, productivity en gewoon lekker internetten zijn het super dingen.

De grote vraag is, vind je 60Hz voldoende en ga je echt genieten van al die real estate die je krijgt bij 4K?
loki504 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:58:
21:9 zou ik niet zo snel doen als je overwatch speelt. Zover ik weet nog steeds geen 21:9 res ondersteuning. Er zijn eigenlijk 2 opties. 4k 60hz of 1440p 144hz. Beide kan je prima op gamen. Je zou eens kunnen kijken of je ze ergens kan testen.

en vermoed dat er niet zo heel snel iets zal veranderen. 4k 144hz gaat je echt wel meer als 600 kosten. Dan zou ik eerder investeren in een g-sync monitor.
Voor zover ik weet zijn er nog geen 4K 144Hz monitoren verkrijgbaar. ASUS is er nou aan eentje aan het werken: https://www.techpowerup.c...44-hz-4k-ultra-hd-monitor

Maar belangrijker, wie gaat in godsnaam 144 FPS draaien op 4K? Dan moet je minstens 2x GTX 1080 en lage settings in game. Niet echt praktisch.

[ Voor 40% gewijzigd door FramesPerSecond op 13-07-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
@above. Hij wou zelf wachten op een eventuele 4k 144hz. Ik gaf alleen aan dat je 600 euro nooit niet toereikend zijn. Puur als je alleen kijkt naar de 21:9 120+ hz erg duur zijn. En de prijs die 1440p 144hz had bij release. Daarom is mijn advies een 1440p 144hz g-sync monitor en over X aantal jaar 4k 144hz overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik zou ook serieus naar een 1440p/144Hz scherm kijken voor gaming. 600 eur kom je dan een heel eind mee, en heb je ook IPS panelen die grafisch goed mee kunnen. 4K vind ik wat DPI betreft weinig toevoegen (soms zelfs irritant), en gamen op 4K is zelfs met een GTX 1080 vaak een kwestie van goed settings afstellen. 1440p is veel lichter op je GPU (= alles max :D) en in mijn ervaring is 27"/1440p lekkerder gamen dan 28" 4K.
Pagina: 1