Speakers aansluiten versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb niet zoveel verstand van aansluitingen en aangezien ik vaak mijn versterkers opblaas bij deze de vraag.
Ik heb een oude versterker liggen en deze geeft het volgende aan:

Speaker A-B: 4ohm-16ohm
Speaker A+B: 8ohm-16ohm
Headphone: 4ohms - 16ohms

Ik heb 4 speakers. De voorste 2 allebei per stuk 8 ohm. De achterste allebei 6 ohm.

Kan ik deze op de versterker aansluiten? Dus ieder los zijn eigen ingang (a en b aansluiting). Of trekt de versterker dit niet? Aangezien er staat A+B is minimaal 8 ohm en de achterste speakers volgens de achterkant 6 ohm zijn.

Dus mijn vraag: kan ik al deze speakers op de versterker aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

A+B trekt hij officieel niet.

In serie kan het misschien. Het ligt er ook maar net aan wat de gevoeligheid van de speakers is, hoe hard je wil spelen en wat voor vermogen je versterker écht kan leveren.

[ Voor 54% gewijzigd door mr.paaJ op 11-07-2016 13:29 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Heeft de versterker 4 uitgangen voor speakers?

A+B gaat niet werken omdat je achter 6 ohm hebt.

Samenvoegen is linke soep omdat je dan een lagere weerstand krijgt. Serieel aansluiten lijkt me niet handig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Als je al een verleden hebt van versterkers die overlijden dan zou ik wellicht de voorzichtige optie doen. En dat is slechts een enkel paar speakers op een versterker. Als je per se 4 speakers wil gebruiken, zou ik er een 2e versterker bij zetten.

In serie zou ik niet doen. Het lijkt me iig heel bijzonder wat er gebeurt als je twee niet identieke speakers in serie zet. Krijg je een soort frequentie afhankelijke verdeling. Sowieso gaat het ook een stuk minder hard. Vast niet wenselijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Jag op 11-07-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
Niet te druk om maken en gewoon aansluiten. De nominale impendantie is een leuke richting, maar zolang je niet erg hard wilt spelen, maakt het je versterker weinig uit. Ook a+b niet. Nominaal is de 6 en 8 ohm parallel gelijk aan 3,4 ohm. Dat is zo weinig verschil met de minimale 4 ohm, dat het gewoon optredende verschil tussen verschillende 4 ohm speakers groter is. https://www.google.nl/sea...Q_AUIBygB&biw=768&bih=928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zich goed punt hoor. Maar het zou zomaar kunnen dat hij wel hard wil spelen en dan kan het wel relevant worden. Maar op zich, als je accepteert dat er een kans is dat het bezwijkt, dan kan je het best gewoon proberen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
Maar met hard spelen is er altijd een kans dat het bezwijkt. Vrijwel geen enkele versterker is in staat op vol vermogen uren achtereen te spelen. Daar moet al gauw pa-spul voor komen met actieve koeling en overgedimensioneerde eindtrappen. In huiskamer situaties met huiskamer-spullen is het verschil tussen 3,4 en 4 ohm volgens mij nihil. Maar goed, wellicht woont OP vrijstaand en heeft hij hoogbelastbare speakers en houdt hij van extreem hard spelen, dan zou het mogelijk, ooit, wellicht de kans op overlijden van de versterker vergroten. Een 220 volt versterker aansluiten op 240 volt heeft trouwens een vergelijkbaar effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Volgens mij zijn we het eens :)
Pagina: 1