Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-08 10:57

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Hallo Tweaker,

Ik heb besloten om voor snelle opslag te gaan, daarom heb ik een SM951 van samsung gekocht.
Deze haalt iets van 2100(r) om 1200(w).

Alleen heb ik geen m.2 slot op mijn moederbord (g1.sniper.b5), dus moet ik een PCI-e adapter erbij halen.

Er zijn verschillende te koop, zelfs op Conrad.

Nu luid mijn vraag: zit er ook verschil in die adapters? Qua snelheid en functies? en hiervoor had ik een ssd die 400(r) om 300(w) haalde, zal ik met deze ssd veel verschil gaan merken?

https://www.centralpoint....OiDybuC680CFZYw0wodExQBaA
Deze van Asus is 24€

https://www.conrad.nl/nl/...068_pla-1192250&WT.srch=1
En deze van Conrad is 18€

Bedankt voor je info!

Groeten Nick :)

[ Voor 1% gewijzigd door nickxofficial op 11-07-2016 11:34 . Reden: vergeten .. :P ]

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of het kan, of het werkt, dat weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat daar waar een M2 op een recent bord (dus pcie aansluiting) wordt toegepast, de snelheids winst niet al te groot is.

Want waar moet de winst vandaan komen? Als jij bijv geregeld een file van 6 GB in je geheugen moet laden, is er natuurlijk verschil, want dat kan nu theoretisch met 2 GB/s, echter dit wordt niet gehaald, en gebeurd slechts zelden in professionele omgevingen.

Verder zal het bij praktische toepassingen 0,1 of 0,2 seconden sneller kunnen zijn. Omdat jij echter weer met adapter werkt, kan dat weer tegenvallen.

Voor een vergelijk tussen enkele SATA en pcie SSD's kijk hier eens.

http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Omdat je op de PCI-e bus zit kan je volgens mij niet iets verkeerd kopen, deze zijn immers NVMe omdat je niet over de SATA-bus gaat.

Bedenk dat je bij M.2. nogal wat throttling kunt hebben bij warmte, vandaar dat een duurdere met koeling (hetzij via fan of passief) je meer prestatie oplevert, zie o.a. de Intel-varianten waar een grote behuizing om heen zit. Een 'kaal-bordje' lijkt mij daarom niet zo'n heel goede keus. :)
Reepje schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:54:
Wat ik wel weet is dat daar waar een M2 op een recent bord (dus pcie aansluiting) wordt toegepast, de snelheids winst niet al te groot is.

Want waar moet de winst vandaan komen? Als jij bijv geregeld een file van 6 GB in je geheugen moet laden, is er natuurlijk verschil, want dat kan nu theoretisch met 2 GB/s, echter dit wordt niet gehaald, en gebeurd slechts zelden in professionele omgevingen.

Verder zal het bij praktische toepassingen 0,1 of 0,2 seconden sneller kunnen zijn. Omdat jij echter weer met adapter werkt, kan dat weer tegenvallen.

Voor een vergelijk tussen enkele SATA en pcie SSD's kijk hier eens.

http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5
Zelf heb ik deze m.2. (SM951) en ik merk wel degelijk snelheidsverschil.
Het is jammer dat ik de 128GB variant heb gekocht, waardoor dit alleen het OS (Linux/Windows) wordt gebruikt en niet voor bijvoorbeeld VM's (iets waarin je verbetering ziet in i/o).

Een adapter is ook niet perse langzamer, je zit immers direct op de PCI-e bus en die controller kan ook bepaalde features bieden (koeling, trim, etc.) die je meer performance opleveren, dan direct op het MB (zoals bij mij het geval is).

[ Voor 60% gewijzigd door HollowGamer op 11-07-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HollowGamer schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:16:

Een adapter is ook niet perse langzamer, je zit immers direct op de PCI-e bus en die controller kan ook bepaalde features bieden (koeling, trim, etc.) die je meer performance opleveren, dan direct op het MB (zoals bij mij het geval is).
Dat weet ik, maar ik weet niet hoe een add-on kaart het op zijn specifiek mobo gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Reepje schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:23:
[...]

Dat weet ik, maar ik weet niet hoe een add-on kaart het op zijn specifiek mobo gaat doen.
Hoe bedoel je dat precies? :)
Het MB heeft een aantal lanes, etc. maar op een x4 zou je het niet moeten merken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-08 10:57

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:16:
Omdat je op de PCI-e bus zit kan je volgens mij niet iets verkeerd kopen, deze zijn immers NVMe omdat je niet over de SATA-bus gaat.

Bedenk dat je bij M.2. nogal wat throttling kunt hebben bij warmte, vandaar dat een duurdere met koeling (hetzij via fan of passief) je meer prestatie oplevert, zie o.a. de Intel-varianten waar een grote behuizing om heen zit. Een 'kaal-bordje' lijkt mij daarom niet zo'n heel goede keus. :)

[...]
Ah okee, als het me bevalt kan ik er altijd nog heatsinkjes opzetten toch?

[ Voor 63% gewijzigd door nickxofficial op 11-07-2016 13:24 ]

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nickxofficial schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:18:
[...]

Ah okee, als het me bevalt kan ik er altijd nog heatsinkjes opzetten toch?
Ligt aan het bordje of dat kan/ruimte voor heeft.
Je kan er ook altijd een fan op richten eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die asus heeft blijkbaar een aparte spanningsregeling op het bordje, alsook meerder afstandbussen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:52
Kun je misschien aangeven of dit heeft gewerkt? _/-\o_

En even voor mijn duidelijkheid. Het heeft dus geen invloed of je er een pci naar m.2 gebruikt of m.2 naar moederbord? Dan bedoel ik vooral de read en writes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij is het gewoon rechtstreeks PCIe. Er vind geen vertaalslag plaats op het bordje.
Pagina: 1