Probleem met gigabit switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossssie1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-02-2021
Situatie:

KPN experiabox ZTE H220N
TP-Link TL-SG1005D
TP-Link TL-WR1043ND
Windows 10 Tablet
Nexus 5
Windows 8 NAS

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/94to60heqmomn.png

De TL-WR1043ND is de DHCP server uitgeschakeld en de kabel vanuit de SG1005D is aangesloten op een gele lan poort. De wifi netwerken vand e tp-link en de experiabox hebben een verschillend SSID

Ik heb een tijdje geleden een gigabit switch gekocht om met gigabit snelheid van mijn PC naar de NAS te schrijven. Dit werkt allemaal prima, behalve dat ik met mijn telefoon via remote desktop niet op de NAS kan komen. Vanaf het WiFi netwerk van de TL-WR1043ND werkt dit prima, maar als ik op de WiFi van de experiabox zit dan werkt dit niet.

Laatst had ik weer zo'n raar probleem tijdens het streamen van een steam game van mijn PC naar mijn tablet die verbonden was op de experiabox via WiFi. Dit probleem kon ik oplossen door de TL-SG1005 te overbruggen en de TL-WR1043ND direct op de experiabox aan te sluiten. Dus de TL-SG1005D lijkt roet in het eten te gooien.

Heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn.

Beste antwoord (via bossssie1 op 12-07-2016 08:58)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
ray0755 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:07:
[...]

Niet alleen TP-Link, maar iedere unmanaged switch denk ik.
Er zijn bepaalde modellen TP link switches die volgens de specificaties wel IGMP snooping doen, maar niet goed werken met KPN IPTV. Er zijn wel andere merken te koop zoals een Netgear GS105E (inderdaad een managed switch, maar die staat standard goed ingesteld voor dit gebruik) Let wel goed op, je moet dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). zie dit topic voor meer info:
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 14:27

RammY

Dát!

Zolang je de TP-linkjes niet aansluit op de WAN poort van die dingen gaat dat waarschijnlijk wel goed.

Als je vanaf de EB (LAN) naar de WAN van de TP-Link gaat, krijg je een NAT situatie omdat ie dan gaat routen.
Dan kun je dus niet zomaar op de interne IP adressen achter de routers connecten als je er voor op verbonden bent.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossssie1
Dat is dus het rare, ze zitten niet op de WAN poort aangsloten. Zowel de experiabox en de TP-link niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:51
Ik zou beginnen met de IP-adressen van de PC, NAS en vooral ook de tablet te bekijken: zitten ze (bij een probleemsituatie) inderdaad in het zelfde subnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossssie1
Ja, alle IP adressen zitten in het 192.168.2.X subnet. Ik heb ook al geprobeerd alles te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Is er ook iptv van KPN aanwezig in het netwerk? Die tp link switches hebben namelijk moeite met igmp snooping....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 13:34
VVV-007 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:32:
Is er ook iptv van KPN aanwezig in het netwerk? Die tp link switches hebben namelijk moeite met igmp snooping....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
ray0755 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:07:
[...]

Er zijn bepaalde modellen TP link switches die volgens de specificaties wel IGMP snooping doen, maar niet goed werken met KPN IPTV. Er zijn wel andere merken te koop zoals een Netgear GS105E (inderdaad een managed switch, maar die staat standard goed ingesteld voor dit gebruik) Let wel goed op, je moet dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). zie dit topic voor meer info:
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossssie1
Ja we hebben wel IPTV dat gaat via zo'n powerline adapter van de experiabox naar de tv. Die was ik vergeten erbij te zetten. Maar dat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
bossssie1 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:38:
Ja we hebben wel IPTV dat gaat via zo'n powerline adapter van de experiabox naar de tv. Die was ik vergeten erbij te zetten. Maar dat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Als hij rechtstreeks vanaf de experiabox naar de TV gaat (via powerline of netwerkkabel) en er dus geen IPTV kastje is aangesloten op je TP-link apperatuur, dan zou het geen invloed mogen hebben. (Je experiabox doet standard aan IGMP snooping en stuurt de multicast stream alleen uit over de poort waar je experiabox aan hangt.

Hierbij dus de aanname dat je IGMP snooping niet hebt uit gezet in de experiabox (als je dat uberhaubt kan uitzetten, heb zelf geen experiabox).

Maar goed als we dat kunnen uitsluiten, blijven we dus bij het probleem wat je hebt.

Het zou nog een IP conflict kunnen zijn.
Wat is het IP adres wat je op je TP link router (welke je als accespoint gebruikt)?

Ik zie dat je alles in de 192.168.2.x range hebt zitten. Ik neem aan dat je verder geen vaste IP adressen gebruikt? (alles via DHCP) Het beste kun je je accespoint (deze moet je namelijk een vast IP geven) een hoog nummer geven (192.168.2.252) zodat dit buiten de DHCP pool van je experiabox ligt (als je een laag IP gebruikt heb je kans dat de experiabox dit ook gaat uitdelen aan 1 van je apparaten, en dan krijg je ook problemen.

Subnetmask staat op 255.255.255.0 neem ik aan?

Verder lijkt het er op dat je de TP link op de juiste mannier als accespoint gebruikt (alleen dat IP zou dus nog een issue kunnen zijn) verder zie ik zo niet iets....

[ Voor 13% gewijzigd door VVV-007 op 12-07-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossssie1
Ja de TP-Link zit op 192.168.2.253 de experiabox op 254

vaste ipadressen zoals de NAS zitten op IP's vanaf .100
Zou dit nog een probleem kunnen zijn dat de NAS een vast IP adres heeft?

de DHCP deelt uit vanaf .1 tot .16 als ik in de router kijk

maar ik denk dat ik eens zo'n managed switch probeer, kijken of dit het probleem oplost.

[ Voor 12% gewijzigd door bossssie1 op 12-07-2016 11:14 ]

Pagina: 1