Van Synology naar DIY NAS met Owncloud, hard- en software?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Hola,

Ik zou graag jullie hulp willen inschakelen bij een vraagstuk. Ik heb een Synology DS213+ van enkele jaartjes oud. Deze heeft een tijdje in de kast gestaan omdat ik de schijven in een (nieuw aangekochte) pc had ingebouwd. Ik maakte ook gebruik van Dropbox (betaalde versie) maar ben daarna overgestapt naar Stack van TransIP omdat je sub accounts kan aanmaken. Deze gebruik ik dan voor mijn werk, ouders en vriendinlief. Perfecto, behalve dat je iedere maand € 10,- moet betalen. Op zich goed en niet te veel maar als ik dat zelf kan doen tegen € 0,- maandelijkse kosten plus het feit dat ik het dan in eigen beheer heb, dan geniet dat overduidelijk mijn voorkeur. Dus ik heb mijn Synology uit de kast getrokken, 2 x 4TB WD Red schijven aangekocht, in de Synology gestoken en ben aan de slag gegaan met het toevoegen van de Synocommunity repo en Owncloud vervolgens geïnstalleerd....

:/ dat ging dus fout. Meldingen van dat het MariaDB wachtwoord niet zou kloppen. Google leert me dat dat een veelvoorkomende fout is en biedt een alternatieve installatie via Webstation en daar dan de installatiefiles op te downloaden en uit te voeren. Na wat rechten goed te hebben gezet en via SSH wat wachtwoorden aangepast te hebben, kwam ik uit bij de installatie pagina. Daar werd aangegeven dat ik een 32 bits systeem heb en dat ik problemen zou kunnen krijgen met files groter dan 4 Gb ( en die heb ik veul! ) en dat ik gebruik maak van Sqllite (MariaDB) en dat dat ook voor performance issues zou kunnen zorgen. Deze punten plus het gevoelsmatige idee dat ik iets stabiel wil laten draaien gaan niet goed samen in mijn hoofd 8)7

Optie 1:
- We kopen een nieuwe Synology / QNAP maar Owncloud is geen officieel ondersteunde package

Optie 2:
- Ik heb een systeempje opgesteld bij Alternate die 1 x SSD aankan ( als boot ) en 2 x 4TB als opslag in RAID1 aankan. Hierop installeer ik dan Ubuntu ( al dan niet server ) en vervolgens configureer ik ze zelf als RAID1 en installeer dan LAMP + Owncloud. ( Heb eerder een Linux VPS gehad dus software matig moet dat denk ik wel goedkomen, alhoewel ik nog nooit schijven in RAID heb gezet ).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 114,-€ 114,-
1ASRock H97M-ITX/ac€ 97,01€ 97,01
1Cooler Master Elite 130€ 42,95€ 42,95
1Adata AX3U1866W8G10-DR€ 77,54€ 77,54
1Aerocool Xpredator 550M€ 56,81€ 56,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,31

2 x 4TB schijven is nu voldoende, er hoeven dus niet méér schijven in.

Waar ik echter niet veel kaas van gegeten heb is de hardware. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig / advies nodig.

Vragen:
1 - Voldoet dit systeem aan mijn vraag of zien jullie verbeter punten hiervoor?
2 - Voldoet de software kant ook aan mijn vraag?
3 - Zouden jullie dit ook zo doen of liever een kant en klare oplossing kopen, en waarom?

[ Voor 0% gewijzigd door 231483 op 11-07-2016 11:27 . Reden: Vraag aangepast ]

Beste antwoord (via 231483 op 22-07-2016 22:30)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Fail2ban en owncloud, heb ik ook ruzie mee gehad (dit is ook de reden waarom ik nog even wacht met overstappen naar nextcloud)

Maar wat lukt er niet met fail2ban? blokkeert ie niks of wil ie niet starten?

check deze handleiding, hier is het me ook mee gelukt:
https://www.techandme.se/fail2ban-owncloud/

dit is mijn filter:
code:
1
2
3
4
[Definition]
failregex={"reqId":".*","remoteAddr":".*","app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>'\)","level":2,"time":".*"}

ignoreregex =

wel bij naderhand ff Owncloud en Fail2ban herstarten zodat de wijzigingen doorgevoerd worden.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:20
Lees deze even door: PNS Beleid
Ofwel:
Professional Networking & Servers (PNS) is zoals de naam het al zegt een forum waar de meeste zaken met betrekking tot Netwerken en Servers in een professionele omgeving. Dit kan gaan over Virtualisatie, hoogbeschikbare bedrijfsnetwerken en Servers.
1 - Voldoet dit systeem aan mijn vraag of zien jullie verbeter punten hiervoor?
Mijn eerste vraag zou zij, heb je ook de kennis om het te onderhouden en te troubleshooten?
Alles wat aan het Internet hangt, moet je goed onderhouden. Als er straks een zero day exploit is, moet je vandaag nog actie ondernemen. Anders ben je je data kwijt.
Als je zelf alles aan elkaar knutselt, kan het morgen in eens niet meer werken door een update van de NAS software.
RAID != aan Backup. En als je niet weet dat een schijf kapot is, is raid zelfs gevaarlijk. FreeNAS kan een hoop automatiseren en werkt vrij goed.
Hoe ga je er mee om, als je boot disk defect is?
2 - Voldoet de software kant ook aan mijn vraag?
Ik zou FreeNAS nemen, icm een jail voor owncloud. Boot van een USB stick. Maar zie punt 1 weer.
3 - Zouden jullie dit ook zo doen of liever een kant en klare oplossing kopen, en waarom?
Zie punt 1. Heb je de kennis om te troubleshooten als het fout gaat?
Is dropbox niet een veel betere oplossing? Of diskstation van Synology? Out of the Box werkt dit gewoon goed.

Maar het belangrijkste is weer, alles wat je aan internet hangt, moet je (goed en snel) updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Hallo Rolfie,

bedankt voor je reactie. Ik weet redelijk de weg in Ubuntu (server). Toegegeven, ik ben absoluut geen expert. Ik denk ook dat ik eerst nog zal moeten oefenen met het opstellen van een RAID1 omgeving en dan kijken wat er gebeurd als je er één loshaalt. Neem aan dat er ergens wel een manier van notificatie te maken zal zijn. Al is het maar een mailtje.

Zero day exploits, tjah... das inderdaad dan wel een lastige. Toegegeven, het is ook maar voor een selectief aantal gebruikers. Dus er zal bij mij niet zoveel te halen zijn en Ubuntu zal toch ook zelf met updates komen?

Als de bootdisc defect is, dan installeer je een nieuwe? Je hebt hopelijk wel een image gemaakt van de huidige. Dit kan overigens ook bij een Synology misgaan lijkt me.

Waarom dropbox afvalt heb ik volgens mij in mijn vorige post wel duidelijk proberen te maken. Liever geen maandelijkse kosten en in eigen beheer. Synology is op zich ook prima maar dan moet het wel (goed) Owncloud ondersteunen en toegegeven, zelf bouwen is natuurlijk ook leuk. Alhoewel, als het misgaat dan is het heel veel minder leuk.... ;w

[ Voor 2% gewijzigd door 231483 op 11-07-2016 14:00 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshiy34
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-02-2024
Ik zou niet voor de synology gaan, maar voor een oude server (dell 1950). Daarop kun je dan ubuntu zetten. Ik gebruik zelf bittorrent sync als nas systeem. Dan kun je op aanvraag bestanden van de server halen en die bewerken of bekijken. Je kan ook Samba installeren en gewoon een network share aanmaken. Freenas gebruikt veel meer ram dan ubuntu. Dus als je freenas gebruikt moet je veel ram kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21
Kijk ook een naar Amahi, is open source home server software. Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt me een synology like vervanger.

https://www.amahi.org/

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Amahi ziet er interessant uit. Veel opties maar ik denk way too much voor alleen Owncloud toepassingen. Hierdoor valt Btsync ook af. Heb er wel naar gekeken en uitgetest maar niet zo mijn ding. Synology werkt op zich prima alleen Owncloud draaide daar niet goed op. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een Synology / Qnap maar dan een recentere versie waarbij Owncloud goed en stabiel draait en als dat niet gaat dan gaan we voor een zelfbouw NAS project waarbij het (hopelijk) wel goed zal draaien. De vraag is dus of mijn voorgesteld systeem goed hiervoor is of wellicht overkill ?

[ Voor 7% gewijzigd door 231483 op 11-07-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Ok, enkele dagen verder. Wat heb ik gedaan?

- Ubuntu desktop gedraaid in Virtual Box
- 1 x boot schijf gemaakt
- 2 x harde schijven gemaakt a 25Gb leeg
- RAID1 array gecreerd
- LAMP geïnstalleerd
- Owncloud geïnstalleerd
- Owncloud getest lokaal met verschillende users
- In virtualbox één van de RAID schijven eruit gehaald ( simulatie ), test doorstaan _/-\o_
- Virtueel een schijf teruggeplaatst, toegevoegd aan het array, array rebuild terwijl de boel netjes bleef draaien, test ook doorstaan _/-\o_

Ik denk dat ik klaar ben om de boel te gaan deployen in een echt systeem.
Wat denken jullie? Is dit zo voldoende om het live te zetten voor non professioneel gebruik. Dus, zouden jullie het ook zo doen voor jullie eigen gebruik en wellicht wat bekenden in de vriendenkring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-06 13:47
Nee, want ik mis een optie voor back-up en stel je zelf ook even de vraag of je niet liever Nextcloud gaat kiezen in plaats van Owncloud. Wat ga je doen met firewalling? Alles dicht behalve poort 443? Want ik neem aan dat je alleen https verkeer toelaat. SSL certificaat geinstalleerd? Anders beginnen de browsers van je 'klantjes' te mekkeren. Maken zij gebruik van Windows clients? Misschien moet je dan ook wel aan de antivirus. Als je je vriendenkring op je server toelaat dan heb je geen grip op wat zij uithalen met hun data en hun pc's en is je servertje straks één grote verzameling cryptolockende malware.
Mijn reactie klinkt misschien een beetje aanmatigend, maar zo is het niet bedoeld (en misschien heb je het allemaal al goed geregeld maar heb je het hierboven niet beschreven).

sneep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Hallo Sneep,

In ieder geval bedankt voor je reactie! Wordt zeer op prijs gesteld.

Ik lag gisteren in bed met een big smile, denkend dat ik het allemaal goed voor elkaar had. Cruciale gegevens zou ik dan inderdaad nog separaat backuppen op een bluray disc o.i.d.
Dit zou dan alleen gebruikt worden als sync programma. Anyway, ik lag dus in bed en toen sloeg de totale paniek in.... net wat jij dus ook al aangaf... antivirus!!!

Als ik nou ClamAv installeer op Ubuntu, zou dat afdoende zijn denk je?
SSL certificaat is niet zo ingewikkeld dus die zou ik inderdaad nog aan moeten schaffen.

Ik weet gewoon niet ( mijn eerste echte zelfbouw server buiten een tientallen vps-en om ) of mijn systeem net zo stabiel zal draaien als een VPS bijvoorbeeld.

Qua firewalling zou ik het dan dichtspijkeren met UFW inderdaad.

Wordt je daar al meer "gerustgestelder" van? :)

p.s.
Nextcloud?

[ Voor 1% gewijzigd door 231483 op 14-07-2016 08:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-06 13:47
ClamAV zou ik in ieder geval installeren.
Owncloud is geforked naar Nextcloud en daar zitten nu de belangrijkste ontwikkelaars.

sneep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
Kijk ook eens naar 'Seafile'. Dat heb ik eens een paar dagen draaiend gehad in een VM om te testen en dat werkte erg leuk. Eigenlijk gewoon het Dropbox-idee, maar dan lokaal. Het terughalen van vorige versies van bestanden en terughalen van verwijderde bestanden werkte erg goed! Het is volgens mij vergelijkbaar met OwnCloud, maar ik vond het vooral een stuk makkelijker om op te zetten.

En is het niet interessant om ook eens naar VMware ESXi te kijken? Dat heb ik op mijn thuisserver (Intel NUC) draaien. Op die manier kun je alles in VM's laten draaien en kun je lekker knutselen zonder dat gelijk alles onderuit gaat bij een fout. Bij Ubuntu heb je alles in één OS hangen en kan het elkaar gaan bijten.
Ook met updaten e.d. is het ideaal, vooraf even een snapshot van de machine maken en als het in de soep loopt kun je zo weer terugrollen naar het gemaakte snapshot.

P.S. Let wel op de stroomkosten van je server. Als je goedkoper uit wilt zijn dan een tientje per maand bij TransIP, dan zul je moeten zorgen dat je stroomverbruik onder de 60W continu blijft.

Hoe ik bij 60W kom?
Voorheen betaalde je elke maand een tientje aan TransIP, wat neerkomt op 120 euro per jaar.
Een ezelsbruggetje om stroomkosten van een apparaat (wat 24/7 aanstaat) in Euro's per jaar te berekenen: doe het verbruik keer twee.
In jouw geval weet je dus je jaar 'budget' en deel je dat door twee = verbruik waar je onder moet zitten om goedkoper uit te zijn met zelf een server draaien i.p.v. iets af te nemen bij TransIP.

Je moet voor je server wel allerlei hardware aanschaffen, maar het voordeel is dat dit nog enige restwaarde heeft. Terwijl je bij TransIP alleen maar geld kwijt raakt.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Ok, kleine update. Inmiddels alle hardware aangeschaft, pc in elkaar gezet ( in 1 x gelukt ! *O* ), owncloud draait, clamav draait, mysql, apache, php, kortom... works like a charm!
Nu nog uitzoeken waarom fail2ban niet werkt op owncloud maar daar komen we vast ook wel uit.

nogmaals merci voor al jullie hulp!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Fail2ban en owncloud, heb ik ook ruzie mee gehad (dit is ook de reden waarom ik nog even wacht met overstappen naar nextcloud)

dit is mijn filter:
code:
1
2
3
4
[Definition]
failregex={"reqId":".*","remoteAddr":".*","app":"core","message":"Login failed: '.*' \(Remote IP: '<HOST>'\)","level":2,"time":".*"}

ignoreregex =

wel bij naderhand ff Owncloud en Fail2ban herstarten zodat de wijzigingen doorgevoerd worden.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-06 20:37
Ik gebruik nu sophos ipv clamav. Soit.
Wel ik heb de omgekeerde beweging gemaakt. Ik ben van een nas naar dropbox gegaan.
Een nas met 2 schijven kost makkelijk een 300 euro. Dan nog stroomkosten + als je huis afbrandt ben je alles kwijt.
Dropbox kost me 99 euro per jaar voor 1TB. In kodi gebruik ik de plugin van dropbox en zo speel ik mijn video's, foto's, muziek af.
Ik wist niet dat je bij transip aparte accounts kon hebben. Lijkt me wel heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Je moet voor je server wel allerlei hardware aanschaffen, maar het voordeel is dat dit nog enige restwaarde heeft. Terwijl je bij TransIP alleen maar geld kwijt raakt.
Hoeveel is die hardware nog waard na 4 - 5 jaar ? Hardware kan stuk gaan.
Met de goedkope storage in de cloud tegenwoordig is een nas gewoon een luxe gadget geworden.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat synology fantastische producten maakt maar puur financieel is het gewoon een dure zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 21:14
Waarschijnlijk mis ik iets simpels, maar waarom is er niet gekozen voor de eigen cloud oplossing van synology? Ben er zelf best tevreden over dus ben er wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:28

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Een paar TB restoren vanuit de cloud is een (relatief) traag gebeuren.
Dan ben je blij met een lokale kopie en Gigabit netwerk.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Yarisken schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 00:09:
Ik gebruik nu sophos ipv clamav. Soit.
Wel ik heb de omgekeerde beweging gemaakt. Ik ben van een nas naar dropbox gegaan.
Een nas met 2 schijven kost makkelijk een 300 euro. Dan nog stroomkosten + als je huis afbrandt ben je alles kwijt.
Dropbox kost me 99 euro per jaar voor 1TB. In kodi gebruik ik de plugin van dropbox en zo speel ik mijn video's, foto's, muziek af.
Ik wist niet dat je bij transip aparte accounts kon hebben. Lijkt me wel heel interessant.
Ik hoorde / las dat Dropbox ook in je files kan neuzen en dat zint me niet zo. Voor de rest wel een top dienst alleen jammer dat ze geen subaccounts ondersteunen zoals bij Transip. Het nadeel van Transip is dat ook zij niet end to end encryptie doen en dat er toch altijd iemand is die aan je spulletjes kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
231483 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:43:
[...]

Ik hoorde / las dat Dropbox ook in je files kan neuzen en dat zint me niet zo. Voor de rest wel een top dienst alleen jammer dat ze geen subaccounts ondersteunen zoals bij Transip. Het nadeel van Transip is dat ook zij niet end to end encryptie doen en dat er toch altijd iemand is die aan je spulletjes kan.
Klopt, ik heb ook spideroak overwogen maar ik vond hun client niet lekker werken.
Dropbox heeft werkelijk voor elk device een client en werkt heel stabiel.
Vroeg of laat schakel ik wel over naar een "full encrypted" service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
geenwindows schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:39:

dit is mijn filter:
code:
1
2
3
4
[Definition]

ignoreregex =

Thanks! Ga ik naar kijken van het weekend!

Toevallig ook een oplossing van het lokaal en niet lokaal syncen op hetzelfde adres?

Lokaal moet ik syncen op het interne ip en extern via het domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
eh, ik heb daar geen problemen mee eigenlijk, de clients staat ingesteld met mijn ddns adres, waar ik wel problemen mee heb is thunderbird (agenda) die heb ik wel met het lokale ip moeten instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Apart, ik heb een eigen domein hiervoor aangevraagd en extern lukt het perfect maar lokaal niet met dat domein. Daar moet ik het ook via het IP adres draaien. En om daar nou speciaal een DNS server voor te laten draaien..... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
geenwindows schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:39:

dit is mijn filter:
code:
1
2
3
4
[Definition]

ignoreregex =

Goed, na echt ruim dik 6 uur klooien waarom het met deze settings niet werkt bij mij en bij jou wel, ben ik er eindelijk achter. Mijn owncloud.log had niet de juiste rechten en kon blijkbaar niet uitgelezen worden. Nadat ik owncloud.log had gechowned naar www-data:root kon hij wel gelezen worden door de jail en voordat ik het wist was ik een uur geblokkeerd..... |:(
But hey, it works! *O* Thanks a lot !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Je kunt ook zelf een ip deblokkeren, hoef je niet te wachten ;)

ff met deze commando de fail2ban chain name zoeken: (volgens mij is het standaard "fail2ban-owncloud")
code:
1
sudo iptables -L -n

en dan kun je met deze commando de betreffende ip deblokkeren:
code:
1
sudo fail2ban-client set [chain-name] unbanip [ip]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:17:
Kijk ook eens naar 'Seafile'. Dat heb ik eens een paar dagen draaiend gehad in een VM om te testen en dat werkte erg leuk. Eigenlijk gewoon het Dropbox-idee, maar dan lokaal. Het terughalen van vorige versies van bestanden en terughalen van verwijderde bestanden werkte erg goed! Het is volgens mij vergelijkbaar met OwnCloud, maar ik vond het vooral een stuk makkelijker om op te zetten.

En is het niet interessant om ook eens naar VMware ESXi te kijken? Dat heb ik op mijn thuisserver (Intel NUC) draaien. Op die manier kun je alles in VM's laten draaien en kun je lekker knutselen zonder dat gelijk alles onderuit gaat bij een fout. Bij Ubuntu heb je alles in één OS hangen en kan het elkaar gaan bijten.
Ook met updaten e.d. is het ideaal, vooraf even een snapshot van de machine maken en als het in de soep loopt kun je zo weer terugrollen naar het gemaakte snapshot.

P.S. Let wel op de stroomkosten van je server. Als je goedkoper uit wilt zijn dan een tientje per maand bij TransIP, dan zul je moeten zorgen dat je stroomverbruik onder de 60W continu blijft.

Hoe ik bij 60W kom?
Voorheen betaalde je elke maand een tientje aan TransIP, wat neerkomt op 120 euro per jaar.
Een ezelsbruggetje om stroomkosten van een apparaat (wat 24/7 aanstaat) in Euro's per jaar te berekenen: doe het verbruik keer twee.
In jouw geval weet je dus je jaar 'budget' en deel je dat door twee = verbruik waar je onder moet zitten om goedkoper uit te zijn met zelf een server draaien i.p.v. iets af te nemen bij TransIP.

Alles leuk en draaiend en toen kapte de LAN ermee. Wilde niet meer upkomen. Na veel gerommel vond ik het welletjes en ga ik het anders aanpakken. Namelijk virtualiseren en werken met snapshots. Ik heb zojuist een VM draaien met VMware ESXi alleen ik kan nergens herleiden of dit gratis is ( de 6.0 versie ) of dat ik ervoor moet betalen ( ook prima, afhankelijk van het bedrag natuurlijk ). De trial geeft aan dat ik nog 60 dagen heb maar ik heb ook een (officiele) licentie van de download section ( na het registreren en inloggen ) gekregen. Waar dient die dan voor? Beetje vaag. Ik ga in ieder geval ermee rommelen de komende uren / dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
231483 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:37:
[...]

Alles leuk en draaiend en toen kapte de LAN ermee. Wilde niet meer upkomen. Na veel gerommel vond ik het welletjes en ga ik het anders aanpakken. Namelijk virtualiseren en werken met snapshots. Ik heb zojuist een VM draaien met VMware ESXi alleen ik kan nergens herleiden of dit gratis is ( de 6.0 versie ) of dat ik ervoor moet betalen ( ook prima, afhankelijk van het bedrag natuurlijk ). De trial geeft aan dat ik nog 60 dagen heb maar ik heb ook een (officiele) licentie van de download section ( na het registreren en inloggen ) gekregen. Waar dient die dan voor? Beetje vaag. Ik ga in ieder geval ermee rommelen de komende uren / dagen.
Gratis licentie kan je toevoegen. Dan vervallen die 60 dagen. Dat is een full blown esxi die je 60 dagen kan gebruiken. Met de gratis licentie kan je niet zo veel maar voor thuis is dat wel voldoende.
Kijk is naar de gratis versie van veeam om je vm's te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Yarisken schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:26:
[...]

Gratis licentie kan je toevoegen. Dan vervallen die 60 dagen. Dat is een full blown esxi die je 60 dagen kan gebruiken. Met de gratis licentie kan je niet zo veel maar voor thuis is dat wel voldoende.
Kijk is naar de gratis versie van veeam om je vm's te backuppen.
Thanks voor de info!
Ik had het draaien (Esxi) in een VM en dat ging perfect op wat configuratie issues na. Dus, op naar de echte server..."Error, no network adapter found".... wait whut? :/

Blijkbaar wordt mijn NIC ( Qualcomm Atheros ) niet ondersteund volgens de specs... bummer.

Hoe ik het nu zie heb ik 3 opties:
1. Ik koop een ondersteunende NIC en prik hem erbij / erin en installeer Esxi ( maar ik heb 2 x 4TB aan storage en ik las ergens dat Esxi maar tot 2 TB ondersteund, need to do more research ).
2. Ik installeer ubuntu desktop en ga met virtualbox werken ( reeds ervaring maar hoe zijn de prestaties? )
3. Ik ga werken met KVM, mij totaal nog onbekend

Optie 1, wel de mooiste wijze denk ik maar kost weer centjes ( heb plechtig beloofd tot en met 31 augustus er geen centjes meer aan te spenderen aan vrouwlief.... )
Optie 2 is eigenlijk my favorite omdat ik daar al reeds bekend mee ben, maar is dat wel de beste / slimste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter gaat prima werken met ESXi geloof ik.

Je kunt de .iso van ESXi wellicht ook injecteren met een driver voor jouw kaart, maar ik zou daar eerlijk gezegd niet aan beginnen. Dan zit je met elke update weer te hannessen en het zal niet voor niks zijn dat de kaart niet native door ESXi wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:15:
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter gaat prima werken met ESXi geloof ik.

Je kunt de .iso van ESXi wellicht ook injecteren met een driver voor jouw kaart, maar ik zou daar eerlijk gezegd niet aan beginnen. Dan zit je met elke update weer te hannessen en het zal niet voor niks zijn dat de kaart niet native door ESXi wordt ondersteund.
Been there ( zojuist ) maar daar wordt je echt niet vrolijk van. Gaat via Powershell e.d. en net wat je zegt, bij iedere update zul je dat opnieuw moeten doen. Never mind dus.
Thanks voor de NIC, ga me even beramen wat te doen....

Edit:
What about Xen server? Is dat iets?

[ Voor 2% gewijzigd door 231483 op 23-07-2016 22:51 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Ik heb hier Unraid in gebruik, is niet gratis maar er is wel een free trial. (free trial heeft een limit op max. 3 hdd's, tenminste dat dacht ik...)
Er is een stabiele versie en een Bèta versie te gebruiken (bèta heeft handige nieuwe functies)
VM op zetten is als een eitje koken, easy as what. kan gewoon via GUI, ook heeft het goede ondersteuning voor Docker (en er is een Owncloud Docker!)
min puntje is wel, het ondersteund niet alle hardware, maar daar kom je bij het eerste gebruik snel genoeg achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
geenwindows schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:37:
Ik heb hier Unraid in gebruik, is niet gratis maar er is wel een free trial. (free trial heeft een limit op max. 3 hdd's, tenminste dat dacht ik...)
Er is een stabiele versie en een Bèta versie te gebruiken (bèta heeft handige nieuwe functies)
VM op zetten is als een eitje koken, easy as what. kan gewoon via GUI, ook heeft het goede ondersteuning voor Docker (en er is een Owncloud Docker!)
min puntje is wel, het ondersteund niet alle hardware, maar daar kom je bij het eerste gebruik snel genoeg achter ;)
Goed om te weten als plan B, ben nu bezig met Xenserver maar dat wil nog niet echt vlotten. Ik krijg mijn raid schijf niet draaiend en blijkbaar moet je een nieuwe VM installeren vanaf extern. Dus je zult een share moeten maken waarin je je ISO's zet om die vervolgens te gebruiken voor de VM. Blijkbaar kan dat niet vanaf een Windows client pc :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34
231483 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:09:
[...]

Thanks voor de info!
Ik had het draaien (Esxi) in een VM en dat ging perfect op wat configuratie issues na. Dus, op naar de echte server..."Error, no network adapter found".... wait whut? :/

Blijkbaar wordt mijn NIC ( Qualcomm Atheros ) niet ondersteund volgens de specs... bummer.

Hoe ik het nu zie heb ik 3 opties:
1. Ik koop een ondersteunende NIC en prik hem erbij / erin en installeer Esxi ( maar ik heb 2 x 4TB aan storage en ik las ergens dat Esxi maar tot 2 TB ondersteund, need to do more research ).
2. Ik installeer ubuntu desktop en ga met virtualbox werken ( reeds ervaring maar hoe zijn de prestaties? )
3. Ik ga werken met KVM, mij totaal nog onbekend

Optie 1, wel de mooiste wijze denk ik maar kost weer centjes ( heb plechtig beloofd tot en met 31 augustus er geen centjes meer aan te spenderen aan vrouwlief.... )
Optie 2 is eigenlijk my favorite omdat ik daar al reeds bekend mee ben, maar is dat wel de beste / slimste keuze?
Hier staan ook VIBs die je kan installeren voor je netwerkkaart: V-Front VIB's. Die zou je kunnen "slipstreamen" in het image of achteraf kunnen toevoegen. Weet niet welke Atheros kaart je precies hebt, maar ik zie Atheros wel in het lijstje staan en zou misschien de moeite waard kunnen zijn.

Voor een licentie kun je inderdaad de gratis vSphere Hypervisor licentie gebruiken of als je het er voor over hebt zou je kunnen kijken naar de VMUG Advantage waar als onderdeel van de subscription ook EVALExperience met jaar-licenties van het Full product bij zit voor $200 (wellicht te declareren via je werkgever?).

Als je Veeam wilt gebruiken dan kun je daar ook de gratis variant van gebruiken of gaan voor de NFR licentie als je daar voor in aanmerking komt: Veeam NFR.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Het gaat me niet af zoals ik wil allemaal...

Esxi - NIC driver niet supported
Xenserver - lokale HDD's worden niet herkend, gaat telkens mis met de storage pool, kan niet connecten zegt ie
Unraid - Zie er wel goed uit maar ik had er niet echt een goed gevoel bij, je moet het draaien vanaf een usb stick? Kan niet geïnstalleerd worden op de lokale disk voor zover ik het kon zien.

Ik heb besloten om terug te gaan naar het originele idee, voor nu dan, namelijk Ubuntu en dan met virtualbox gaan werken.

Wellicht dat ik in een later stadia toch een andere NIC ga halen en dan opnieuw Esxi bekijk.

( wel vermoeiend dit allemaal zeg... 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb ESXi ook draaien vanaf een USB-stick en dat werkt prima hoor. Alleen bij het booten heeft hij hem even nodig, als dat eenmaal klaar is doet hij weinig/niks meer met de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 10:57
Vergeet je de stroomkosten niet mee te nemen in het plaatje?

Mijn 2-bay Synology draait 24/7 en dat kost op jaarbasis ongeveer 40 euro.
Van die kosten kan je dus al 4 maanden per jaar een Stack account bekostigen.

Als je de aanschaf van je 300 euro systeem ook nog eens mee telt moet het zaakje een behoorlijke tijd draaien wil je uit de kosten komen.

Je zal dus ook even de voor en nadelen van beide opzetten moeten vergelijken samen met de ROI. Je zal de data als je deze thuis wegschrijft willen backuppen, ook dit kost diskspace en dus geld. Voordeel van Stack is dat het in de cloud is, en zij de backups verzorgen. Fikt jouw huis af, dan is de Synology ook afgeschreven en is de data weg. Worst case scenario uiteraard, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Enig idee of dat deze gaat werken met Esxi? Google is niet echt heel duidelijk hierin... https://www.4launch.nl/pr...-PRO_1000GT-Netwerk-1Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
231483 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:06:
[...]
Unraid - Zie er wel goed uit maar ik had er niet echt een goed gevoel bij, je moet het draaien vanaf een usb stick? Kan niet geïnstalleerd worden op de lokale disk voor zover ik het kon zien.
[...]
jup, draait op een usb, wat ik persoonlijk wel ideaal vind. backup maken = server uit -> data van usb stick halen -> usb terug in server en weer gaan. in principe draai unraid volledig in RAM, data wordt puur op de usb opgeslagen en geladen.
ook een plus puntje van unraid. het is eigenlijk geen raid en toch heb je de "veiligheid" van raid 5 (parity disk) en je kan mocht de server er mee stoppen de hardeschijf gewoon aansluiten op een linux pc om data alsnog te benaderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik verplaats je topic toch naar Opslagtechnologie. Het heeft een iets te groot hobby-bob gehalte voor Professional Networking & Servers :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Equator schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 07:09:
Ik verplaats je topic toch naar Opslagtechnologie. Het heeft een iets te groot hobby-bob gehalte voor Professional Networking & Servers :)
Hahaha, is goed hoor :)
Het leek me geen huis tuin en keuken oplossing ( alhoewel... ) dus ik dacht dat dit in PN & S hoorde, my bad!

Inmiddels een Intel NIC aangeschaft. Komt vandaag binnen en dan kijken of we Esxi aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:54
houd er wel rekening mee dat je wellicht de gratis ESXI variant waarschinelijk niet voor zakelijk gebruik mag toepassen..
Dit weet ik niet zeker, maar raad je wel aan dit even uit te zoeken..

Ik heb dit topic snel en vlot doorgelezen, en het woord klanten kwam naar boven..
Vandaar dat ik je hierop even wil wijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
FlorisVN schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:48:
houd er wel rekening mee dat je wellicht de gratis ESXI variant waarschinelijk niet voor zakelijk gebruik mag toepassen..
Dit weet ik niet zeker, maar raad je wel aan dit even uit te zoeken..

Ik heb dit topic snel en vlot doorgelezen, en het woord klanten kwam naar boven..
Vandaar dat ik je hierop even wil wijzen..
Thanks voor de tip! Tis echter puur voor privé use :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46
Kijk ook is naar Openmediavault is nas software ala Freenas maar dan gebaseerd op Debian. Ik gebruik het op een van mijn systemen bevalt goed en heel stabiel. Het grote voordeel vind ik de grote/actieve community erachter en de vele packages die beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
jwtje schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:25:
Kijk ook is naar Openmediavault is nas software ala Freenas maar dan gebaseerd op Debian. Ik gebruik het op een van mijn systemen bevalt goed en heel stabiel. Het grote voordeel vind ik de grote/actieve community erachter en de vele packages die beschikbaar zijn.
Ziet er ook wel leuk uit. Ik mis alleen sync support. Dus bestanden op mijn werk en thuis worden allemaal gesynct. Maar ik ga er wel meer spelen als ik Esxi draaiend krijg :) Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46
Je kan vanuit de webinterface kiezen uit Owncloud, btsync, syncthing etc.. deze hebben allemaal sync mogelijkheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
Jeeeeej!!! *O* NIC binnen! Geïnstalleerd ( nadat ik eerst de verkeerde had besteld, PCI ipv PCI-E ) en hij wordt zowaar direct herkend door Esxi! Esxi draait nu volledig en ik DACHT dat ik hardwarematig nu alles afgekaart had, totdat..... ik erachter kwam dat Esxi geen raid kan aanmaken. No problemo! Dan doen we het toch via de BIOS. Dat lukte helaas ook niet. Nader onderzoek ( Google is your friend! ) leert me dat BIOS raids vaak fake raids zijn. Wat nou het daadwerkelijke verschil is zou ik niet durven zeggen. RAID != RAID blijkbaar. Ik snap natuurlijk wel dat een dedicated RAID controller beter preformed.

Anyway, iemand nog tips voor een goede MINI PCIe RAID controller? Minimale vereiste is RAID1 en of het kopieëren nou 10 seconden duurt of 15 seconden, who cares?!

Ander item: Opslag staat dadelijk netjes in RAID1. Maar wat als de SSD ( boot ) defect gaat? Ik had als oplossing bedacht om een CLONEZILLA image te maken. De vraag is echter, als de ssd crashed, ik naar de Media Markt ga en een nieuwe ssd haal ( hoogstwaarschijnlijk zal dat dus een ander model / type zijn dan degene die ik nu heb gezien de leeftijd, vorderingen technologie, voorraden winkel etc ). Kan ik dan de image terugzetten op een totaal andere schijf? Ik meen me te herinneren dat dat een identieke schijf moet zijn. Klopt dat? Zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:54
volgens mij hoeft enkel de nieuwe (vervangende ) SSD dezelfde grote te hebben, of groter te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

Topicstarter
FlorisVN schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:30:
volgens mij hoeft enkel de nieuwe (vervangende ) SSD dezelfde grote te hebben, of groter te zijn..
Oh, dat scheelt gelukkig :)

[ Voor 54% gewijzigd door 231483 op 27-07-2016 15:00 . Reden: Foutje ]

Pagina: 1