Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• BerArtVD
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21-04-2017
Welke Monitor Kiezen?
...

Hoi,

Ik heb recent een computer voor mijn zoon (13 jaar) gemaakt ( was weer ff gelden ;) ) met de volgende specs:

- ASUS Z170 Pro Gaming
- Intel Core i5 6600K + Cooler Master Hyper 103
- MSI GeForce GTX 970 met een Elgato HD60
- Samsung 850Pro 128GB SSD + 1TB WD Black
- Phanteks Eclipse P400 + Cooler Master B600 v2
- Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz

De CPU, GPU en DDR zijn (safe) overclocked.

...

Nu heeft hij nog een 21" Dell scherm (60hz) zonder HDMI. Ik wil graag ook PC Games kunnen capturen maar in de Monitor zit geen HDMI :( . Dus ik op zoek naar een nieuwe Monitor! Veel gelezen maar ook erg veel verschillende meningen gezien die elkaar behoorlijk tegen spreken. Hij speelt veel (schiet) spellen zoals CounterStrike en GTA. Nu heb ik begrepen dat een G-Sync Monitor het beste zou zijn (en dit denk ik ook) maar die beginnen bij 350,00.

Ik heb begrepen dat FreeSync niet echt goed werkt, iig niet in alle gevallen. Ik denk dat mijn zoon meer heeft aan een TN scherm dan aan een IPS scherm? Ik denk dat dat 1 GTX 970 niet genoeg is om 1440p op 144hz te draaien. Dus ik dacht aan een 1080p scherm MET HDMI en DVI-D zonder speakers zodat hij ook nog de nieuwe AAA games kan spelen. Zoals gezegd ik ben er al wat jaren uit dus vandaar mijn vraag of wat ik zeg een beetjes klopt.

Dus samenvattend moet de monitor voldoen aan de volgende eisen (IMHO)
  • 1080p (dus Full HD)
  • TN Scherm met 144hz
  • Geen speakers
  • DVI-D en HDMI
  • Geen FreeSync
  • Geen G-Sync
  • Minimaal 22" liefst 24"
  • Responstijd: 1ms
  • onder 300,00 (incl. BTW)
Ik kom dan op: https://www.asus.com/Monitors/VG248QE/ uit ongeveer, maar deze heeft speakers die ik niet nodig heb, mja of dit kwaad kan ...

Wat vinden jullie? hebben jullie een idee? Klopt mijn "onderzoek" een beetje?

//edit: Ik heb deze BenQ gekocht: http://gaming.benq.com/gaming-monitor/rl2455hm/

...

Berrie Pelser - https://ber-art.nl

Beste antwoord (via BerArtVD op 11-07-2016 16:06)

• aercaen
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:48

aercaen

Proud framerate whore

quote:
BerArtVD schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:16:
[...]

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!, hij speelt op dit moment veel CounterStrike en GTA-V Ik wist niet dat de nieuwe (AAA) games met een GTX 970 op 144hz niet te draaien zijn, ik had gelezen dat dit wel kon maar dit is dus goed om te weten! Ik dat geval snap ik je tip ook! Kan een GTX 970 wel op 1440p (60hz) de nieuwe (AAA) games draien? Of ook niet?

Dan zeg jij dus:

IPS (60hz) met DVI-D en HDMI

Volgens mij als ik fatsoenlijk PC Games wil capturen met de Externe Elgato HD60 heb ik een HDMI aansluiting op mijn Monitor nodig? Toch?
Yes, heb ook net gezien dat je dat al in de TS had gezet dat er veel counterstrike werd gespeeld. Maandagochtend is moeilijk voor iedereen :+

Wel, je gaat de nieuwe games wel kunnen spelen, maar niet aan 144 fps. Je zal daar niets van merken buiten dat bepaalde games (zoals CSGO) veel vloeiender en responsiever zullen aanvoelen dan de nieuwere games.

Ja voor elgato zaken heb je wel HDMI nodig in meeste gevallen. Ben hier geen expert van, gebruik enkel zaken zoals FRAPS, DXTORY of shadowplay om zaken te recorden.

Of 1440p een optie is ben ik niet zeker van. Als ik naar benchmarks kijk haalt de 970 op de huidige AAA games meestal net 60 FPS op die resolutie. Dus in de toekomst zou ik verwachten dat je dan moeite zal hebben om 60 FPS te halen.

Soit, als er het merendeel van de tijd CSGO word gespeeld zou ik zeker eerder een 144 Hz scherm aanraden. De mindere beeldkwaliteit zou ik dan voor lief nemen want hogere framerate is geweldig in competitieve shooters zoals CSGO.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:57
Je onderzoek klopt zeker. Ik zit te twijfelen tussen die Asus en deze : pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart
Vind de Benq qua looks wat mooier + hij kan hoger gezet worden.

iMac 24inch 2008, Asus I7, 16GB, 240GB laptop, Samsung A5 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

Een paar kleine vraagjes.

Welke games worden er gespeeld?
144 Hz is leuk, maar de nieuwste games zal je met een 970 nooit aan 144 fps draaien dus lijkt mij een waste in dat geval.
Wat bedoel je exact met capturen?
Als je bedoelt het opnemen van wat er op het scherm is, dan kun je dat op elke monitor met shadowplay. Daar heb je geen HDMI voor nodig.

Ik zou eerlijk gezegd voor dit budget en setup eerder gaan voor een 60 Hz met IPS. IPS heeft over het algemeen een veel betere kleurweergave. (iets zoals dit: pricewatch: Asus VC279H Zwart)

• BerArtVD
quote:
DJ-Promo schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:05:
Je onderzoek klopt zeker. Ik zit te twijfelen tussen die Asus en deze : pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart
Vind de Benq qua looks wat mooier + hij kan hoger gezet worden.
Dankjewel!, ik zie idd dat de specs vrijwel hetzelfde zijn als de ASUS monitor, ik weet niet of ik nog voordelen kan halen uit het ASUS Pro Gaming moederbord? Omdat de Monitor OOK ASUS is? Zelfs de prijs is hetzelfde :) Ik heb nu dus iig keuze!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ-Promo
Nee want de monitor sluit je aan vanaf je videokaart. Met Counter Strike is een 144hz echt wel lekker + de pc is snel zat.

• BerArtVD
quote:
aercaen schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:08:
Een paar kleine vraagjes.

Welke games worden er gespeeld?
144 Hz is leuk, maar de nieuwste games zal je met een 970 nooit aan 144 fps draaien dus lijkt mij een waste in dat geval.
Wat bedoel je exact met capturen?
Als je bedoelt het opnemen van wat er op het scherm is, dan kun je dat op elke monitor met shadowplay. Daar heb je geen HDMI voor nodig.

Ik zou eerlijk gezegd voor dit budget en setup eerder gaan voor een 60 Hz met IPS. IPS heeft over het algemeen een veel betere kleurweergave. (iets zoals dit: pricewatch: Asus VC279H Zwart)
Hoi,

Bedankt voor je antwoord!, hij speelt op dit moment veel CounterStrike en GTA-V Ik wist niet dat de nieuwe (AAA) games met een GTX 970 op 144hz niet te draaien zijn, ik had gelezen dat dit wel kon maar dit is dus goed om te weten! Ik dat geval snap ik je tip ook! Kan een GTX 970 wel op 1440p (60hz) de nieuwe (AAA) games draien? Of ook niet?

Dan zeg jij dus:

Volgens mij als ik fatsoenlijk PC Games wil capturen met de Externe Elgato HD60 heb ik een HDMI aansluiting op mijn Monitor nodig? Toch?

• BerArtVD
quote:
DJ-Promo schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:13:
Nee want de monitor sluit je aan vanaf je videokaart. Met Counter Strike is een 144hz echt wel lekker + de pc is snel zat.
Ah duidelijk! Dus eigenlijk heb ik dan een MSI Monitor nodig omdat de video kaart van MSI is :p LOL ik sanp je punt hoor!

Ik neem aan dat ik een 144hz scherm ook voor de nieuwere AAA games terug op 60hz kan zetten? Zodat hij bijvoorbeeld ConterStrike op 144 en b.v. Doom op 60hz kan spelen (ik weet niet of Doom een goed voorbeeld is hoor! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ-Promo
De games waar je geen 144fps haalt werken ook gewoon alleen profiteer je dan niet van de 144hz. Je kan ook capture met software hoef je geen extern kastje voor te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

quote:
BerArtVD schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:16:
[...]

Hoi,

Dan zeg jij dus:

Yes, heb ook net gezien dat je dat al in de TS had gezet dat er veel counterstrike werd gespeeld. Maandagochtend is moeilijk voor iedereen :+

Wel, je gaat de nieuwe games wel kunnen spelen, maar niet aan 144 fps. Je zal daar niets van merken buiten dat bepaalde games (zoals CSGO) veel vloeiender en responsiever zullen aanvoelen dan de nieuwere games.

Ja voor elgato zaken heb je wel HDMI nodig in meeste gevallen. Ben hier geen expert van, gebruik enkel zaken zoals FRAPS, DXTORY of shadowplay om zaken te recorden.

Of 1440p een optie is ben ik niet zeker van. Als ik naar benchmarks kijk haalt de 970 op de huidige AAA games meestal net 60 FPS op die resolutie. Dus in de toekomst zou ik verwachten dat je dan moeite zal hebben om 60 FPS te halen.

Soit, als er het merendeel van de tijd CSGO word gespeeld zou ik zeker eerder een 144 Hz scherm aanraden. De mindere beeldkwaliteit zou ik dan voor lief nemen want hogere framerate is geweldig in competitieve shooters zoals CSGO.

• BerArtVD
quote:
DJ-Promo schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:24:
De games waar je geen 144fps haalt werken ook gewoon alleen profiteer je dan niet van de 144hz. Je kan ook capture met software hoef je geen extern kastje voor te gebruiken.
Ik weet dat ik ook met software kan capturen maar die Elgato was niet goedkoop, zonde om die NIET te gebruiken toch? Capturen via de xBox gaat geweldig met de Elgato HD60!

• BerArtVD
quote:
Dus NIET de meegelverde Elgato software? Ok! weer wat geleerd dankjewel! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ-Promo
Als ik dat kastje snel bekijk gaat die tot 1080p 60hz. Ook zou ik de monitor aansluiten met displayport.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

quote:
BerArtVD schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:38:
[...]
Dus NIET de meegelverde Elgato software? Ok! weer wat geleerd dankjewel! :)
Ik heb geen elgato, dus als je daarmee wilt recorden zal het wel enkel via de meegeleverde software gaan.

• BerArtVD
quote:
DJ-Promo schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:39:
Als ik dat kastje snel bekijk gaat die tot 1080p 60hz. Ook zou ik de monitor aansluiten met displayport.
Ok das weer nieuw voor mij, ik zag dat op de GTX 970 een displaypoort versie 1.2 zit, is deze sneller c.q. beter dan de DVI-D poort? Of is het zo dat als je boven de 60hz gaat allen maar via de DV-D poort kan? m.a.w. je zegt dat als ik besluit een 1080p/60hz scherm te kopen moet ik de displaypoort gebruiken boven de DVI-D? Ik ken(de) de displaypoort niet, nieuw voor mij ;)

• BerArtVD
quote:
aercaen schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:40:
[...]

Ik heb geen elgato, dus als je daarmee wilt recorden zal het wel enkel via de meegeleverde software gaan.
Ah ok! Mja de software van Elgato werkt tot nu toe best goed! ;)

• BerArtVD
Kan je mss nog uitleggen wat precies het voordeel is van de displaypoort boven de DVI-D want een displaypoort kost ook weer extra, dat is op zich niet zo erg maar dan moet het wel een duidelijk voordeel opleveren ;) Ik zag deze twee schermen een met display poort een zonder:

BENQ BL2420Z en BENQ GL2760H

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ-Promo
Het is niet de bedoeling 3x onder elkaar te posten. Edit je eerste post.
Displaypoort is een nieuwere techniek en een stuk kleinere kabel en helemaal voorbereid op de toekomst.
Die 24inch is een VA paneel dat is niet echt geschikt voor snelle games, die andere is een 27inch met 1080p lijkt mij niet echt optimaal + geen 144hz.
Lees dit even:
http://www.cnet.com/news/...ich-connection-to-choose/

DJ-Promo wijzigde deze reactie 11-07-2016 12:46 (9%)

• BerArtVD
Solved! Bedankt!

• DJ-Promo
Welke ga je nu kopen?

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True