Server voor een online game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:13
Hey medetweakers :P,

Na lange tijd niet meer op het forum te zijn geweest heb ik nu weer een dringende vraag..... Ik en een paar andere mensen zijn bezig met het maken van een free 2 play game. Het word dus een online shooter (team deathmatch, free for all enzovoorts) maar hier mag ik verder niet veel informatie over geven. Maar het probleem nu is dat we maar een erg beperkt bedrag hebben maar we hebben toch echt een server nodig waar we met 1000-2000 mensen de beta op moeten gaan spelen (max 500 tegelijk online). Ik heb totaal geen verstand van servers daarom dit topic ook.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word zoals bovengenoemd een voorlopige server voor een f2p game.
Wat mag het systeem gaan kosten?

Echt het goedkoopste, maar zou niet weten welk bedrag redelijk is omdat ik niet weet hoe goed de server minimaal moet zijn (kan dit ook nergens vinden)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een oude dual core athlon 2,4 ghz pc uit 2008 boven staan :(

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Een server zodat mijn game fatsoenlijk draait

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Noooo, als hij het maar een beetje doet. Heb zelf voor de rest geen idee dus kan niet met een fatsoenlijke eigen opset komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hopelijk is een extreme server niet nodig, graag wil ik horen aan welke bedragen ik ongeveer moet denken.. Misschien dat als het echt veel kost ik een sponsor moet zoeken? Graag heb ik ook zoveel mogelijk 2e hands omdat ik hier erg voorstander van ben.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Ugraded op 11-07-2016 00:11)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ugraded schreef op maandag 11 juli 2016 @ 00:02:
[...]

is €1 voor 1 speler veel?
Dat hangt er helemaal van af wat je voor die euro krijgt. Het lijkt erop dat je de verkeerde vragen aan het stellen bent om je probleem op te lossen.

Een vraag tussendoor: hoever is de ontwikkeling van het spel gevorderd? Als de serversoftware nog niet eens werkt, is voorlopig je ontwikkelmachine voldoende om als server te dienen. Zodra het enigszins volwassen is, kun je het benchmarken op een ontwikkelmachine, om zo de load "per speler" te bepalen. Dat extrapoleer je dan, en dan weet je welke hardware je nodig hebt om een dedicated server te draaien met N actieve spelers.

Niet lullig bedoeld, maar op de manier waarop het topic nu gaat, ga je geen antwoord krijgen waaraan je daadwerkelijk iets hebt, ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 11-07-2016 00:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Alle reacties

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarom huur je niet gewoon een Virtual Private Server?

Vergis je niet in het werk dat een dedicated server kost.

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 10-07-2016 23:45 ]

• Ugraded
CodeCaster schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:45:
Waarom huur je niet gewoon een Virtual Private Server?

Vergis je niet in het werk dat een dedicated server kost.
Dat werk komt helemaal goed ;), een virtual server kost aardig wat geld zo te zien

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zonder concreet budget kom je nergens, maar ga die serversoftware nou eerst eens benchmarken. Dan weet je precies welke hardware je nodig hebt.

Een eigen server in een datacenter hangen is ook niet gratis, en je wil echt niet vanaf thuis hosten.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit is wel heel kort door te bocht. Als je nu eerst meer duidelijkheid geeft over wat voor een game dit precies is het een webbased game? of een desktop game. Ga na wat het verbruik\resource (cpu last, data, iops, geheugen) per user is, aan de hand daarvan kan je beter een schatting maken wat je precies voor een server nodig bent.

• Alex)
  • Laatst online: 18-11 20:57
Inderdaad. Het heeft pas zin om de specificaties van je server te bepalen als je weet wat de eisen zijn die je game stelt.

Stel: je bouwt een server met een bloedsnelle CPU met 2x6 cores. Vervolgens installeer je alles en kom je erachter dat je CPU 98% van de tijd idle is, maar merk je wel dat er voortdurend schijfactiviteit is. Want: je spel heeft veel I/O nodig om data uit te lezen en weg te schrijven. Dan had je je geld toch beter in wat snellere storage kunnen stoppen.

We are shaping the future

• Ugraded
Aapie schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:49:
Dit is wel heel kort door te bocht. Als je nu eerst meer duidelijkheid geeft over wat voor een game dit precies is het een webbased game? of een desktop game. Ga na wat het verbruik\resource (cpu last, data, io, geheugen) per user is, aan de hand daarvan kan je beter een schatting maken wat je precies voor een server nodig bent.
Het word dus een desktop game die je kunt downloaden, en via daar online potjes spelen tegwn andere users.... Het verbruik/resource per user is nog niet bekend maar zal erg dicht in de buurt van de verbruiken van een gemiddelde online shooter komen

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Ugraded schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:53:
[...]
Het word dus een desktop game die je kunt downloaden, en via daar online potjes spelen tegwn andere users.... Het verbruik/resource per user is nog niet bekend maar zal erg dicht in de buurt van de verbruiken van een gemiddelde online shooter komen
Hoe kunnen wij dan ooit weten wat er precies nodig is.

• Alex)
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ugraded schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:53:
[...]
Het verbruik/resource per user is nog niet bekend maar zal erg dicht in de buurt van de verbruiken van een gemiddelde online shooter komen
Hoe weet je dat? Het spel is nog niet geprogrammeerd, en je hebt er nog helemaal geen load tests op gedaan.

We are shaping the future

• Aapie
  • Niet online
Als je een gemiddelde game neemt zoals bv counter strike of weet ik veel en je wil met 500 man tegelijk online kunnen gamen. Dan ga je schrikken wat je per maand aan dedicated/colo server kosten moet gaan betalen, aangezien je de prijzen van een vps al duur vindt. En als je het in gedachten hebt om dit over je eigen internet verbinding te gaan hosten, kan je het al helemaal vergeten.

[ Voor 20% gewijzigd door Aapie op 11-07-2016 00:02 ]

• Ugraded
Aapie schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:58:
Als je een gemiddelde game neemt counter strike of weet ik veel en je wil met 500 man tegelijk online kunnen gamen. Dan ga je schrikken wat je per maand aan dedicated/colo server kosten moet gaan betalen, aangezien je de prijzen van een vps al duur vindt. En als je het in gedachten hebt om dit over je eigen internet verbinding te gaan hosten, kan je het al helemaal vergeten.
Ik heb dus een site gevonden, maar is €1 voor 1 speler veel? Kom ik dus voorlopig op €500 uit wat met een sponsor wel gaat lukken.....

Acties:
  • Beste antwoord

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ugraded schreef op maandag 11 juli 2016 @ 00:02:
[...]

is €1 voor 1 speler veel?
Dat hangt er helemaal van af wat je voor die euro krijgt. Het lijkt erop dat je de verkeerde vragen aan het stellen bent om je probleem op te lossen.

Een vraag tussendoor: hoever is de ontwikkeling van het spel gevorderd? Als de serversoftware nog niet eens werkt, is voorlopig je ontwikkelmachine voldoende om als server te dienen. Zodra het enigszins volwassen is, kun je het benchmarken op een ontwikkelmachine, om zo de load "per speler" te bepalen. Dat extrapoleer je dan, en dan weet je welke hardware je nodig hebt om een dedicated server te draaien met N actieve spelers.

Niet lullig bedoeld, maar op de manier waarop het topic nu gaat, ga je geen antwoord krijgen waaraan je daadwerkelijk iets hebt, ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 11-07-2016 00:12 ]

• Aapie
  • Niet online
Ok, misschien is het dan handig dat je in je opening post wat details geeft wat er mogelijk is. Nu lijkt het net of er helemaal geen budget is en het bijna voor nop moet. En probeer wat meer details te geven over de resources die de game gaat vragen van een speler.

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:18
Is Google Cloud Platform niet iets om te testen? Krijg je voor de eerste 2 maande ook nog eens 300 dollar om de functies te resten.

• Ugraded
Just smile schreef op maandag 11 juli 2016 @ 02:00:
Is Google Cloud Platform niet iets om te testen? Krijg je voor de eerste 2 maande ook nog eens 300 dollar om de functies te resten.
Is een optie ja, maar is echt niet goedkoop na die 2 maanden hahaha, heb al wat goedkopere opties gezien...

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Met alleen een server ben je er nog niet je bent ook een goede verbinding nodig. Dat red je niet met een simpel ADSL lijntje.

Daarnaast zit je ook nog met uptime. Mag de server plat liggen voor een paar dagen? Zelfs met een beta zou ik al een goede uptime en verbinding willen. Je wilt niet hebben dat spelers afhaken omdat de servers down zijn voor lange tijd.

Verder hangt het ook heel veel af van de game zelf. Render je veel serverside? Render je veel client side?
Pagina: 1