Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Problemen CPU na morsen koelpasta

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 05-05 17:44
Mijn vraag
...
Ik heb vrijdag een nieuwe koeler gehaald voor mijn CPU. Monteren ging prima, alles in elkaar gezet, maar hij starte niet op.
Geen knetters, sissers, vonken of wat dan ook maargoed toch maar snel de power weer uitgegooid want vertrouwde het niet.

Alles weer losgekoppeld (gekeken of ik echt geen aansluitingen was vergeten maar nee alles zat er netjes in) en de koeler er afgehaald, om tot mijn schrik te ontdekken dat er koelpasta langs de cpu naar beneden was gelekt.
Heb toen de CPU eruit gehaalt om te zien dat onder me cpu een kleine hoeveelheid koelpasta was gaan zitten. Netjes schoon proberen te maken maar hierbij verbogen een aantal pinnetjes.

Nu heb ik meteen gister een moederbord besteld( deze ) om te testen of het het moeder bord is wat kapot is gegaan of er meer aan de hand is. Vandaag binnen gekomen, getest, maar helaas het is niet het moederbord. Toen erna maar eens de power supply gaan nameten, want misschien zit daar wat in, en ik meet nergens geen 12 volt meer, alleen maar 5 volt.

Nu is mijn vraag, moet ik een nieuwe voeding bestellen, of is er een veiligheid ingebouwd in mijn videokaart? En dan ook een nieuwe CPU om te testen of t daar in zit? CPU ziet er netjes uit, geen brandplekken, of andere gekkigheden, geen brandlucht of "geëlektrocuteerde" lucht zoals je wel eens hebt als een printplaat door is gebrand.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 173,95€ 173,95
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 49,90€ 49,90
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1BenQ GW2265HM Zwart€ 190,43€ 190,43
1Gelid Solutions Silent 12, 120mm€ 5,26€ 5,26
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 33,95€ 33,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,95€ 52,95
1Crucial BX100 250GB€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,34

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso is het handig om uit te sluiten waar het probleem zit. Als je nergens meer 12V krijgt op je voeding, dan zal je CPU en moederbord ook niets doen. Vervang die dus eens en kijk wat de rest van de hardware doet.

In principe is koelpasta niet geleidend, dus de kans op kortsluiting is klein.

Mijn BGG-list

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
en kan er iets in mijn voeding zitten wat is afgeslagen, weet niet of dit nog hedendaags is, maar kan er een zekering in zitten? of is t echt over met de pret als hij alleen maar 5volt uit stuurt?

timonthewize wijzigde deze reactie 10-07-2016 18:17 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:05

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
timonthewize schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:17:
en kan er iets in mijn voeding zitten wat is afgeslagen, weet niet of dit nog hedendaags is, maar kan er een zekering in zitten? of is t echt over met de pret als hij alleen maar 5volt uit stuurt?
Degelijke voedingen hebben allerlei beschermingen ingebouwd zoals tegen overbelasting, piekspanning, kortsluiting etc.

Het beste kan je hem even aan een andere PC hangen die niet zo boeiend is en kijken wat-ie daarmee doet. Daarnaast uiteraard even in je eigen PC met een andere voeding testen om uit te sluiten dat het echt je voeding is(wel met nieuwe mobo uiteraard).

Wat ik me afvraag is: welke CPU koeler heb je überhaupt gekocht en heb je de koeler wel gemonteerd terwijl de kast vlak lag (dus niet staand)? Anders is het logisch dat-ie gaat lekken. Standaard pasta van vooral cooler master is niet zo dik en is meer olie achtig soms, dan heb je als je teveel aanbrengt of eerst gaat uitsmeren kans dat het erlangs gaat lekken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
Andere pc heb ik niet, alleen een laptopje :P

Ik heb deze koeler gehaald: pricewatch: Cooler Master TX3 i

Verder gewoon liggend gemonteerd, maar had wat moeite met de bevestiging van de koeler aan het mobo, denk dat het daar is misgegaan en dat ik hem net teveel heb verschoven en een druppel van de koeler-onderzijde er tussen is gevallen. Ik heb de koelpasta die hierbij zat gebruikt hiervoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Hoeveel koelpasta heb je eigenlijk gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
De hele tube en dan met een pinpas uitgesmeerd dat t net niet over de randjes heen gaat? Is dat niet goed dan?

:P grapje (was niet bijdehand bedoelt trouwens :P) ik heb een ertje in het midden gedaan, niet gesmeerd en de koeler er zo recht mogelijk op geprobeerd te zetten, maar dus verschoven in het proces van die rottige ankers netjes voor de gaatjes te krijgen, die pootjes wiebelen alle kanten op bij deze cooler en zijn niet echt gecentreerd.

timonthewize wijzigde deze reactie 10-07-2016 18:38 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:13
Ontkoppel alles van je voeding en verbind pin20 en pin24groen en zwart van de moederbord connector. De voeding zou nu moeten starten (van gaat draaien). Gebeurt dit niet, dan ligt hier je probleem.

DrNizeGuy wijzigde deze reactie 10-07-2016 18:47 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
kan dat ook pin 16 zijn? anteq site zegt dat ik die moet hebben namelijk voor die test, zat hier net precies naar te kijken idd,

http://support.antec.com/...y-dead-the-paperclip-test

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:13
Ja groen en zwart. 15 en 16 moet het zijn dan. Of.. naja, je komt er wel uit (zware zondag ;) )

DrNizeGuy wijzigde deze reactie 10-07-2016 18:48 (34%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
*UPDATE:

Na pin 16 en 17 verbonden te hebben gaat de fan aan dus draait de voeding wel, echter heb ik met mijn multimeter alles nagemeten en krijg ik alleen op de 5v pinnen voeding, de +3,3 en de +12 pinnen krijg ik niks op binnen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je de voeding verder wel belast? Een voeding zonder enige belasting (een HDD of een optische drive) wil lang niet altijd aanspringen namelijk.
Als ik het zo hoor heb ik het vermoeden dat 't ding brak is, maar zou 'm wel even op een goede manier testen, dus iig iets dat de 12V belast eraan.

Mijn BGG-list

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timonthewize
Toen ik daarstraks aan het meten begon had ik alle stekkers erin zitten, behalve de GPU1 en GPU2 stekkers, deze als eerste nagemeten en hier zat al 0.00 spanning op. Ook heb ik nog niet de spanning van mijn HDD en SSD afgehaald dus die hebben tijdens het meetproces er constant opgezeten.

*EDIT ook heb ik dus toen ik de 24 pins stekker heb gemeten de spanning op mijn HDD en SSD gehouden. Dat is denk ik wat je bedoelt toch?

timonthewize wijzigde deze reactie 10-07-2016 19:02 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
timonthewize schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:01:
Toen ik daarstraks aan het meten begon had ik alle stekkers erin zitten, behalve de GPU1 en GPU2 stekkers, deze als eerste nagemeten en hier zat al 0.00 spanning op. Ook heb ik nog niet de spanning van mijn HDD en SSD afgehaald dus die hebben tijdens het meetproces er constant opgezeten.

*EDIT ook heb ik dus toen ik de 24 pins stekker heb gemeten de spanning op mijn HDD en SSD gehouden. Dat is denk ik wat je bedoelt toch?
SATA gebruikt idd 12V

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je dan nog steeds geen 12V meet dan zou ik je voeding inderdaad eens vervangen.

Mijn BGG-list

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
het is dus mogelijk dat mijn voeding eruit is geklapt door een evt kortstluiting in de socket voor de CPU ? anders is er namelijk niks aan veranderd dan het hele cpu gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of het is toeval.

Mijn BGG-list

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timonthewize
tja alles kan met electronica natuurlijk xD maar een voeding van net een jaartje oud lijkt me stug dat t toeval is, hoop het maargoed heb een voeding geritselt voor morgen, to be continued :) Thanks voor alle hulp zover!

• timonthewize
UPDATE*

Deze voeding gehaald vandaag, geinstalleerd, en hij geeft nu in ieder geval iets meer leven dan gister, de case fans en de CPU fan starten heel kort op, en stoppen, starten weer op, en stoppen weer, etc etc. Toch een teken dat mijn CPU is overleden?

(*editted om het even iets duidelijker formuleren)

timonthewize wijzigde deze reactie 11-07-2016 19:15 (21%)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
timonthewize schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:13:
UPDATE*

Deze voeding gehaald vandaag, geinstalleerd, en hij geeft nu in ieder geval iets meer leven dan gister, de case fans en de CPU fan starten heel kort op, en stoppen, starten weer op, en stoppen weer, etc etc. Toch een teken dat mijn CPU is overleden?

(*editted om het even iets duidelijker formuleren)
Er is ook een kans dat, als je weer een 8 serie bord hebt gekocht, je CPU niet ondersteund is. Als het oude voorraad is kan het zijn dat er nog een BIOS update nodig is. De 4460 is namelijk een Devil's Canyon die uitkwam met de 9 serie.

Je oude bord is sowieso gaar nu je de socket hebt gemold iig.

nelizmastr wijzigde deze reactie 11-07-2016 20:42 (4%)

• timonthewize
En hoe kan ik dat checken/ fixen dan?

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-07 23:51
je kan ook de koeler te vast draaien waardoor de PCB van je cpu kromt trekt

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• kobus71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12-07 23:17
quote:
itcouldbeanyone schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:52:
je kan ook de koeler te vast draaien waardoor de PCB van je cpu kromt trekt
Zou bij een andere koeler goed kunnen, maar TS heeft er een met push pins.

Misschien het bios eens resetten, optimized defaults loaden.( lijkt mij sterk, maar toch even uitsluiten)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
quote:
nelizmastr schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:42:
[...]
De 4460 is namelijk een Devil's Canyon die uitkwam met de 9 serie.
Neuh, de 4460 is een gewone Haswell Refresh CPU. Die wordt zelfs op een 8-series bordje prima ondersteund. Denk dat je in de war bent met 46xx en 47xx CPU's.

spone wijzigde deze reactie 11-07-2016 22:03 (8%)

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• kobus71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12-07 23:17
quote:
spone schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:03:
[...]

Neuh, de 4460 is een gewone Haswell Refresh CPU. Die wordt zelfs op een 8-series bordje prima ondersteund.
Op rev 1.0 vanaf bios F5 http://www.gigabyte.us/su...pport-popup.aspx?pid=4674

De 4690(k) en 4790(k) zijn Devils canyon.

kobus71 wijzigde deze reactie 11-07-2016 22:07 (8%)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is dat ook de eerste en tevens enige biosversie voor dat bord. Dus denk niet dat de issues van de TS aan een moederbord/cpu incompatibiliteit ligt.

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• timonthewize
UPDATE*

ik had hem net werkend! Even met rust gelaten en een kopje thee gepakt, probeerde hem te starten en warempel hij draaide!! Toen mijn 2e geheugen slot erbji gestoken (namelijk een voor een dingen proberen uit te sluiten via het Hangen en Opstartproblemen forum) en draaide weer net zo mooi.

Toen mijn GPU geprobeerd te monteren en toen ik dat had gedaan begon de voeding te biepen en de fans weer te draaien op de korte manier, en nu ligt hij er weer even uit.

Nieuw probleem, maar goed ik ben iig al weer verder ^_^ iemand een idee hoe ik hier verder mee moet? Had de voeding van de GPU niet aangesloten kwam ik later achter, dus ik laat de voeding op het moment weer even een 20 minuutjes rusten voor ik het weer probeer, las ergens dat dan de beveiliging weer is gecooldowned ofzo?
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True