Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Wij hebben thuis altijd de volgende setup gehad: Modem van Ziggo (toentertijd alleen modem functionaliteit), Sitecom router direct daar naast, en op de 1e verdieping nog een extra router als AP (Zowel draadloze verbindingen als bedraad).
Dit werkte altijd prima, maar ik geloof dat het Ziggo modem (Ubee EVW 3200) laatst uit bridge mode gehaald is (werkt nu als router, alle poorten geven een verbinding), met als resultaat dat de router op de 1e verdieping (router naast het modem is uit de loop gehaald) geen netwerk meer geeft.

Het modem van Ziggo is uit bridge modus gehaald vanwege stabiliteitsproblemen met het internet op één specifieke PC (wat nu opgelost lijkt te zijn). Lang verhaal kort:

In bridge modus heeft één PC stabiliteitsproblemen qua internet, uit bridge modus heeft de bovenverdieping waardeloos internet. Is het mogelijk om toch een router achter het modem te zetten terwijl deze niet in bridge modus staat?

Ik heb hiervoor twee routers beschikbaar: een Sitecom WL-312 en een Sitecom WL-342.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zet je die sitecom router(s) niet in bridge modus?

DHCP server uit, niet de WAN poort gebruiken, statisch IP adres instellen buiten de DHCP scope v/d Ubee. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik weet niet of dit een mogelijkheid is in de Sitecoms eerlijk gezegd, kan het zo snel niet vinden in de instellingen (enige optie die ik zo snel kan vinden is onder wireless, kan kiezen tussen AP en WDS).

DHCP staat al uit, WAN poort wordt niet gebruikt. Met statisch IP instellen bedoel je het IP van de Sitecom? Deze staat namelijk al op een IP dat buiten de scope valt. Ik heb zojuist ook even een testje gedaan: Het gaat alleen om de Ethernet verbinding. Wifi geeft gewoon een prima verbinding, raar genoeg.

Ik heb voor Ethernet een zowel een statisch als een dynamisch IP geprobeerd, to no avail. Windows zelf geeft geen waarschuwing of error voor het netwerk. Echter zodra ik ook maar iets qua internet probeer (verschillende browsers, win10 apps) krijg ik allemaal errors betreffende het internet. Chrome zegt: "......'s server DNS address could not be found.".

Nu het vreemde deel.
Mijn Domoticz lampen zijn aangesloten op een RPi, welke bekabeld aangesloten is op dezelfde router als die waar mijn laptop geen verbinding mee krijgt via ethernet.
Deze lampen kan ik nog wél aansturen, maar ik kan niet via SSH of TightVNC mijn RPi bereiken.
Ik heb drie verschillende kabels geprobeerd voor mijn laptop, waar geen enkele een beter resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de aanname dat de Ubee is ingesteld op 192.168.178.1 stel je de sitecom in op (als LAN adres) 192.168.178.2 en de tweede sitecom 192.168.178.3 met netmask 255.255.255.0

In de aanname dat de DHCP scope v/d Ubee begint bij 192.168.178.10 en niet bij 192.168.178.2 anders moet je dat even aanpassen in de Ubee.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat die Sitecom kastjes hun beste tijd hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
De Ubee heb ik overgezet op 192.168.0.2 (Om bij een reset van één van de apparaten te voorkomen dat er twee apparaten op 0.1 zitten), de momenteel enige Sitecom die er tussen zit zit op 192.168.0.3, met netmask 255.255.255.0.
De DHCP scope begint inderdaad bij 192.168.0.10.

Het zou inderdaad kunnen dat de Sitecom zijn beste tijd gehad heeft. Ik zal even proberen of de andere een beter resultaat geeft. Ik zag zojuist trouwens dat in Status > Device Status een modus staat aangegeven, welke op AP staat. Ik vermoed dat dit een automatische toewijzing is, doordat de WAN poort niet gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou even in de handleiding van dat ding kunnen kijken of AP modus de ethernetpoorten uitschakelt, immers ervaar je alleen bedraad problemen. WiFi gaat goed.

Dat lijkt me overigens zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik kan er zo snel niets over vinden in de handleiding, maar dit lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk, aangezien ze jarenlang op deze manier gewerkt hebben.

Het vreemde is: De andere router doet hetzelfde. Deze zit nu op de plaats van de andere, maar geeft me precies hetzelfde: Wel WiFi, geen ethernet. Ik snap werkelijk niet waarom dit gebeurt. Het lijkt me dan ook sterk dat de routers kapot zijn, dan zouden ze precies tegelijk kapot gegaan moeten zijn, én het zou betekenen dat bij beide alleen de ethernet kapot is, wat mij erg sterk lijkt.

[ Voor 22% gewijzigd door timmiej93 op 10-07-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dan toch eens een andere router proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik heb helaas geen andere routers tot mijn beschikking. Is er nog iets in de instellingen van de Ubee wat dit zou kunnen veroorzaken (Ik zou niet weten wat, aangezien alles wat er direct op aangesloten zit wel werkt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die WL-342 kan je nog DD-WRT zetten http://www.techinfodepot.info/wiki/Sitecom_WL-342

Wellicht dat het probleem door brakke firmware wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbosveld
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 15:43
Doe eens een voorbeeld van je IP settings die je in een apparaat met problemen hebt staan, dan wel via DHCP of manueel? Ik heb het idee dat het mogelijk om een DNS issue gaat. Toen ik laatst van een bridged ubee modem naar een nieuw technicolor modem ging (non bridged) moest ik ook even goed denken hoe ik het ook weer hebben wilde.

[ Voor 47% gewijzigd door sbosveld op 11-07-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Het is inmiddels opgelost. Vandaag een troubleshooting run gedaan, van voor tot achteren. Laptop met korte kabel direct op modem, etc., etc.. Uiteindelijk gevonden dat de Ubee bij de DNS server adressen voor een statisch IP twee specifieke IP's wil hebben, in tegenstelling tot de Sitecom, waar ik gewoon de default gateway als DNS server adres kon ingeven.
Ik snap niet helemaal waarom het met een dynamisch IP niet gewoon werkte, maar inmiddels werkt alles weer zoals gewenst/verwacht, dus probleem opgelost zou ik zeggen.

Bedankt voor alle suggesties en alle moeite!
Pagina: 1