Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Juiste keuze slimme thermostaat (of zoek ik wat anders?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 12:52
Mijn vraag
Ik heb momenteel een simpele thermostaat. Aangezien ik ook graag op afstand de temperatuur zou willen regelen ben ik op zoek naar een andere thermostaat. Er zijn veel apparaten beschikbaar, maar het voldoet allemaal net niet aan mijn wensen. Wellicht zoek ik een andere oplossing dan een slimme thermostaat, maar over wat ik dan wel zoek laat ik mij graag inlichten ;)

Wat ik graag zou willen:
  • Op afstand regelen van temperatuur op hoofdthermostaat
  • Programma functionaliteit voor temperatuur
  • Bediening van luchtventilatie geïntegreerd in hetzelfde apparaat
  • Inzicht in energie- en gasverbruik (real-time)
  • Historisch inzicht in energie- en gasverbruik
  • Inzicht in hoeveelheid opgewerkte zonne energie en teruglevering
  • Actuele klimaat in huis qua temperatuur & luchtvochtigheid, buiten info zou leuk zijn
Waar ik bij veel kant en klare oplossingen tegen aan loop is dat het luchtventilatiesysteem hiermee niet te besturen is, waardoor ik alsnog meerdere kastjes in de kamer heb hangen. Ik heb een luchtventilatiesysteem van Buva: Q Stream Quali. In een ander topic vond ik dat dit apparaat via het KNX protocol communiceert, waarmee een z wave oplossing niet meer haalbaar is. Daarnaast heeft een kant-en-klaar systeem mijn voorkeur ivm installatie gemak.

De standaard slimme thermostaten zoals Eneco Toon of Thermosmart of Google Nest komen dus tekort voor mijn wensen. Ik kan me niet voorstellen dat hier geen producten voor te vinden zijn, desnoods mag het deels zelfbouw zijn.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Alle reacties

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Met de wensen die jij hebt, is er geen kant en klaar thermostaatsysteem voor. Ik denk dat je meer naar GBS (gebouwbeheersysteem) moet kijken ala knx of priva of webeasy etc. Maar dat zijn geen goedkope (en op bepaalde hoogte ingewikkelde) systemen.
Of je moet zelf iets in Domoticz maken, maar daar heb ik geen kaas van gegeten ;)

Zelf heb ik een Toon voor thermostaat en energieverbuik functie. Hierbij logt hij de slimme meters en kan ik met telefoon of tablet uitlezen of instellen.
Mocht ik binnenkort mijn PV systeem aanschaffen dan komt daar ToonZon op.

Naast mijn Toon hangt een CO2 meter die modulerend mijn Zehnder whr 930 aanstuurt met in de badkamer een vochtsensor.
Hierbij heb ik geen omkijken naar goede ventilatie.
En die 3,50 per maand voor Toon is wel een nadeel, maar ik vindt het niet erg om voor gemak te betalen.
Mijn ventilatiesensoren waren al bijna 550 euro :+ maar geeft wel gemak en een hoge WAF ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 12:52
Kijk op een duur en ingewikkeld KNX systeem zit ik inderdaad niet te wachten. Ik wil er best wat tijd in investeren maar als je iets met Domotics gaat maken zul je er aardig wat programmeertijd in moeten stoppen, als dat niet je dagelijkse werk is gaat daar iets teveel rijd in zitten vrees ik...

In dat geval ga ik gewoon voor een Tado of Google Nest, de andere puntjes moet ik dan maar op een andere manier invulling geven :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP