Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Help ik ben mijn wifi netwerk zat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kappa mike
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05-2024
Mijn vraag:
Op het moment regelt de horizonbox van ziggo ons netwerk. Dit werkt voor geen meter en er is eigenlijk maar 1 persoon in mijn huishouden per keer dat goed bereik heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
In mijn huishouden zijn we met 5 personen en allemaal beschikken we over een mobiel (sommigen zelfs 2). een 3 tal tablets, een paar laptops, 3 pc's waar met regelmaat op gegamed wordt en dan nog allerlei losse dingen( denk aan draadloze speakers en een playstation ed.). Daarbij komen er ook zo nu en dan mensen over de vloer die ook laptops meenemen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ben bezig met kijken of ik de 3 pc's via de draad met de router kan verbinden. In dit huis gaat dit helaas erg moeilijk(De elektriciën die het hier heeft aangelegd had waarschijnlijk een slechte dag). Ik heb ook al powerline geprobeerd maar dit werkt maar voor 1 pc die op dezelfde groep zit als de router.

Ik wil dus een betrouwbaar netwerk waarmee ik de komende 5 tot 10 jaar mee vooruit kan. Ben bereid om 200 tot 300 euro uit te geven en heb zelf weinig verstand van draadloze netwerken helaas. Ik heb wel al wat onderzoek gedaan. Zo ben ik van plan om van provider te wisselen, want deze komt op een andere plek het huis binnen en vanaf daar zijn draden gemakkelijker door te trekken. Ook heb ik veel goeds gehoord over de AP's van ubiquiti en was eigenlijk van plan om 2 AP's op te hangen( 1 op elke verdieping).

Ik hoop dat mijn post niet al te onduidelijk is ;)

MVG,
Mike Brink

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Dan eerst een los modem aanvragen bij ziggo, zodat de horizonbox dat niet hoeft te doen,

Vervolgens (idd) 2 of 3 ap's van ubiquity aansluiten op je nieuwe modem/ router van ziggo,

Enja, de pc's natuurlijk een vaste kabel geven, dus eventueel nog investeren in een losse kleine switch

Het kan overigens wel handig zijn, als je gaat roamen met je apparaten een cloudkey of een ander type controller erbij aan te schaffen, zo word je ubnt netwerk 1 groot netwerk en verbinden de apparaten zich met het ap waar het beste signaal vanaf komt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Het beste resultaat krijg je door alles bekabeld aan te sluiten zeker als het om vaste PC's gaat. Wat is precies het probleem waarom kabels leggen zo moeilijk gaat?

Losse modem router is inderdaad een goede tip. Mocht je die nog niet op een goede locatie kunnen plaatsen kun je nog een exta accespoint kopen (59 euro) welke je met een netwerk kabel (wordt 15 meter kabel bijgeleverd) op je modem kan aansluiten.

Naar welke provider zou je willen wisselen? Glasvezel gaat zijn beloofde snelheden wel halen, maar als het een DSL lijn wordt, controleer dan heel goed hoe snel het allemaal wordt en of het genoeg is (zeker als je er ook TV via wilt afnemen). Zou zeker niet zo maar van provider wisselen voor iets wat je in huis kan oplossen.

Als er een coax ligt richting een betere plek zou je ook een moca setje kunnen kopen om het netwerk over je coax te laten lopen. Met goede adapters haal je dan gewoon de volle snelheid van je internet verbinding en het is ook stabiel.

Wifi is mooi voor mobiele systemen (laptops, telefoons) maar als het enigszins kan zou ik vaste apparaten gewoon bekabeld aan sluiten of eventueel iemand inhuren om de kabels voor je te leggen hiervoor.

Geef ons anders iets meer informatie over je situatie thuis, misschien kunnen we meedenken over een goede oplossing, wie weet ziet iemand iets waar je zelf nog niet had gezien of niet wist dat het bestaat (MoCa is ook iets wat veel mensen niet kennen in mijn ervaring).

• kappa mike
Dank voor de snelle reacties!

In het huis komt de ziggo binnen via de coax en ik weet het klinkt onlogisch maar die komt van onder de kruipruimte bij de buren binnen. De meterkast zit een soort van aan de andere kant van het huis en ik heb geprobeerd met een trekveer hiernaartoe te komen en hier is geen beginnen aan(leidingen lopen via de nok van het dak). Als ik overstap naar bv de XS4all komt deze via de telefoonkabel binnen die wel door de meterkast ligt(helaas nog geen glasvezel in oostzaan).

Ik heb gekeken naar de MoCa optie maar de coax kabel in het huis loopt hier ook niet gunstig voor helaas(thanks voor de suggestie non the less). Mijn buurman kwam net langs en die had het idee om via de kruipruimte te gaan. Persoonlijk vermijd ik liever deze optie want dit houd in dat ik mezelf onder de fundering moet langs graven(ben niet claustrofobisch maar kan me ook te mooi worden ;) )

Ik kan dus vanuit de meterkast naar elke vaste pc en kamer komen alleen niet van het modem naar de meterkast. Nog een vraag: wat is/doet een cloudkey? ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden.

alvast bedankt,
Mike Brink

• VVV-007
Is het niet handiger/goedkoper om iemand in te huren om een kabel vanaf de plaats waar je de ziggo modem kan plaaten naar de meterkast te leggen door de kruipruimte? Als je er zelf niet happy mee bent om daar in te kruipen kun je dat natuurlijk uitbesteden. Ben je via een klus site of iets waarschijnlijk nog goedkoper uit ook. Al gekeken hoe snel de DSL lijn zou zijn op je adres? zeker iets om rekening mee te houden lijkt me.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij ben je hier al veel teveel in termen van oplossingen aan het denken voordat je eenduidig je probleem helder hebt :o

Dat je nooit met meer dan een apparaat tegelijk goede verbinding kunt hebben is een wat opmerkelijke constatering en kan wijzen op slechte configuratie of andere zaken die je niet automatisch oplost door geld tegen duurdere apparaten aan te gooien.

Ik vermoed bijna dat er minstens een toepassing is (waarbij ik de draadloze speaker als eerste verdenk) die broadcasts verstuurt naar alle apparaten op het netwerk. Dat is over WiFi funest, ongeacht hoe goed je AP is cq je clients zijn. Het lijkt me dus als eerste zaak om te kijken hoe het met verkeer zit op je netwerk (tip: wireshark) en als je ziet dat een apparaat als een gek staat te spammen, kijken hoe daarop ingegrepen kan worden.

Daarnaast kan het goed zijn dat een enkele AP niet afdoende je hele huis kan dekken. Vervangen van de AP die je nu hebt kan marginaal helpen (de AP's in de Horizon boxen zijn niet denderend te noemen) maar het is waarschijnlijk een stuk zinniger om een tweede AP te plaatsen op plek waar je minste dekking hebt. Een site survey (duur woord voor rondlopen door huis en kijken hoeveel signaal je op iedere plek nog ontvangt) is daarbij erg nuttig. Bedenk dat clients met slechte verbindingen bovengemiddeld de radio van een AP bezet houden waardoor de verbinding ook voor clients met goed signaal slecht wordt. Door tweede AP te plaatsen vang je twee vliegen in een klap: beter signaal boven, en beneden hoe dan ook geen last van apparatuur boven op WiFi-capaciteit.

Dan kom je nog steeds op de vraag hoe je die tweede AP gaat voeden. Als je het hebt over coax via kruipruimte klinkt het als een oud huis. Dat PLC niet wil werken wijst daar ook op (al kan dat net zo goed komen door een ladertje of LED voeding die fors stoort tussen de 2 en 68MHz, wat in nieuwbouw net zo goed voor kan komen). Dat maakt dat je vaak geen uitgebreid systeem hebt van loze leidingen, maar doorgaans wel simpele muren en vloeren hebt waar je zonder al teveel moeite/zware gereedschap doorheen kunt boren. Verder is in ieder huis met beetje creativiteit kabels te leggen, of dat nu langs bestaande (CV)leidingen is, achter plinten, inderdaad door kruipruimte of waar dan ook.

Eens met de mensen hierboven dat vaste PC's vaste verbindingen verdienen, maar een tweede AP op goede plek levert je al grootste deel van de winst. Allicht dat alleen die AP aansluiten makkelijker gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• kappa mike
Dank voor alle snelle reacties.

Ik vrees dat 1 extra AP in dit huishouden geen optie is want ondanks mijn vele gestress op bv het feit als je een powerline aansluiting hebt dat je dan geen wifi moet gebruiken gebeurt dit toch. Dus mijn gok is dat zodra ik een nieuwe AP ophang dat iedereen hier weer met zijn alle op gaat zitten. Ik heb dus iets nodig dat zelf de belasting verdeelt. Het is op het moment gewoon zodra er 1 persoon gamed dan kan de rest eigenlijk niets meer. Ik heb dit ook getest met 3 apparaten op het netwerk(2 pc's en een smartphone). Tis al helemaal erg als er tv wordt gekeken.

Ik heb vanochtend een los modem na heel wat gezeur meegekregen van de ziggo en die geïnstalleerd. Ik moet zeggen het is beter, maar tis nou niet dat ik lekker kan gaan netflixen van mijn werkkamer. Verder heb ik even in de kruipruimte gekeken en het valt me eigenlijk wel mee. Ik ga morgen even onder het huis langs!

in shure-fan zijn post heeft hij het over een cloudkey, deze heb ik toch niet nodig voor handoff?

• Yoshiy34
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-02-2024
Het beste is om een edgerouter van ubiquiti aan de modem van ziggo aan te sluiten en de modem van ziggo op bridgemode te zetten. Aan de edgerouter kun je dan ubiquiti ap's aan sluiten. ik zou dan de ap ac lr aanraden, want die heeft goed en ver bereik.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

bedenk je ook dat die ubiquiti's ook met een draad aan je router moeten.. dus rekening me houden met bekabeling.

• VVV-007
De belasting op zicht is het probleem niet, je Internet verbinding is snel genoeg, het is gewoon dat je het WiFi netwerk overbelast. Zeker in standaard ziggo modems en ook de Horizon is de WiFi niet geweldig. Als modem en router is de losse ziggo modem prima, maar wifi laat zoals je al merkt wat te wensen over. Wel kun je hem mogelijk wat gunstiger plaatsen omdat je niet meer aan de TV vast zit nu. Hoe verder je van de modem vandaan bent hoe slechter het wordt. Vandaar dus de tip om een AP bij te plaatsen op een plek waar je nu zeer slecht bereik hebt, welke je met een kabel aan je modem aan sluit. Dan kunnen de apparaten met het beste AP verbinding maken en wordt het niet overbelast (ze kiezen in principe zelf het beste AP wat in de buurt zit). Alleen als je je daarna verplaatst kan het zijn dat ze op de verder weg gelegen AP blijven hangen terwijl ze eigenlijk over moeten naar het andere AP wat dichter bij zit. Dat kun je zelf doen door gewoon elk AP een eigen netwerk naam te geven en zelf van wifi netwerk te wisselen. Je kunt ook elk AP dezelfde naam en wachtwoord geven, dan zie je maar 1 netwerk (hoef je dus niet 2 AP's in te stellen op je apparaten), maar dan heb je dus het probleem dat je soms op de verkeerde blijft hangen. Kun je wel eenvoudig oplossen door de WiFi even uit en dan weer aan te zetten.

Een ubiquilti setup met meerdere AP's en cloud key, gaat dit wisselen tussen AP's zonder dat je er iets van merkt en zorgt het systeem ervoor dat je steeds met het AP verbonden bent met het beste bereik (maar dan dus wel 2 of meer AP's nodig + cloud key (en edge router???? weet ik zo niet, maar dat staat vast mooi in het Ubiquilti topic op dit forum).

Het wordt voor de wifi zowieso al beter als je alle vaste apparaten via netwerk kabels aansluit op het modem (evt. een switch er tussen indien nodig). Wifi kun je dus daarnaast nog verbeteren door een (of meer) AP's bij te plaatsen op andere plekken zodat je overal goed bereik hebt. Je kunt dit gewoon doen door 'gewone AP's bij te plaatsen en dan de WiFi van zowel modem als AP naast elkaar te gebruiken (nadeel is dus geen automatische wisseling tussen AP's voor apparaten die mobiel zijn en verplaatst worden (zie boven). Alternatief is modem in bridge en allemaal ubiquiti apparatuur kopen en die als AP's gebruiken + cloudkey voor automatische AP selectie.

Wat je ook kiest, elk AP moet met een netwerk kabel verbonden worden met de router (als dat nou je ziggo modem router is of je edgerouter van ubiquiti, dat maakt niet uit.

Zit zelf niet zo in Ubiquiti, maar als ik het goed begrijp is de cloudkey 1 van opties om alle ubiquilti AP's samen te laten werken en een seamless wifi netwerk te laten vormen. Als je met maar 1 Ubiquiti AP werkt, dan heb er niets aan. als je 2 of meeer Ubiquiti AP's gaat gebruiken kan het handig zijn voor het automatisch van AP wisselen, maar het is niet noodzakelijk (maar eerlijk gezegd is dat automatisch wisselen nou juist waarom je voor Ubiquiti zou gaan..... als je dat niet nodig vind zou ik je de ziggo (59 euro) en KPN (50 euro ook voor niet KPN internet klanten te koop) accespoints adviseren, dat scheeld behoorlijk.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-11 21:27
Wifi-Analyzer is een mooie app voor Android om je wifi problemen in kaart te brengen. Zo kun je signaal sterkte uitlezen en ook storing door andere AP's in de buurt. Mogelijk is het wijzigen van wifi kanaal al voldoende.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Pagina: 1