Aanschafcheck nieuw mobo/cpu/ram

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Dag allemaal,

Wil mijn gamebak upgraden, met name de CPU (phenom II 955BE) begint de bottleneck te worden.
Ik wacht nog even met de grafische kaart tot na de zomer, misschien de Radeon 480, misschien de GTX1060, misschien een 2ehands 970, ik ben er nog niet uit.

Op basis van de BBG en vooral op basis van het aantal positieve reviews op de pricewatch (altijd een goeie indicatie) kwam ik op dit upgradesetje uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 247,51€ 247,51
1Asus Z170 PRO GAMING€ 146,95€ 146,95
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,36

Wat ik er mee wil doen: dit moet de basis zijn voor mijn gamebak de komende 5 a 6 jaar. In de eerste instantie heb ik dus ook niet een zware OC nodig, maar als dit later kan, is dat natuurlijk wel zeer prettig. De Scythe Mugen zit er dan in eerste instantie ook op om geluidsniveau laag te houden.

Nu is mijn vraag vooral over het RAM: is dit een goede keuze? Stel ik wil dat ding mocht een game het nodig gaan hebben even (met mate) gaan overclocken, is dat RAM daar dan goed voor geschikt? Of kan ik beter wat anders pakken?

Reden waarom ik het RAM heb uitgezocht 1] hoogste aantal positieve reviews op t.net 2] hoog aantal Ghz (dat schijnt goed samen te gaan met Skylake en OC) 3] bekend merk. Vroeger wist ik wel raad met RAM maar tegenwoordig zijn er zoveel soorten dat ik het niet meer snap.

Reden voor de CPU is met name de single-core performance: voor de iets minder moderne spellen met weinig multicore support (bv Grim Dawn met mods voor veel monsters) heb ik eenvoudigweg niet genoeg aan die I6400 met zijn 2.7Ghz. Ik wil een dikke quadcore om ook in de toekomst games fatsoenlijk te kunnen spelen. Doorgaans zijn dat geen shooters meer, eerder de moba's / mmorpgs / Argps / Rts, vandaar dat ik niet kon bezuinigen en voor een i3-6100 gaan oid, waar ik eerder ook aan dacht. En om te overclocken kwam ik al gauw op het asus-mobo uit. Fijn merk, goede reviews.De Scythe Mugen lijkt de beste en stilste CPU cooler die er is.

Kast is overigens een fractal design r4.

thanks

[ Voor 14% gewijzigd door Znorkus op 10-07-2016 01:58 ]

Verwijderd

2666 mhz vind ik de beste combinatie met een overklokset. Draait lekker stabiel en is goed te overklokken.
Een Scyth Fuma is een betere en stillere keuze dan een Mugen als je flink gaat overklokken.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Dankjewel! En ik heb toevallig een lange review hier op tweakers gelezen van de Fuma. Die viel inderdaad positief uit.

Bedankt ACB.

[ Voor 14% gewijzigd door Znorkus op 10-07-2016 12:04 ]