Harde schijf gekoppeld aan router benaderen met Linux Zorin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 18:28
Beste allemaal,
Ik heb een dual boot gemaakt op een al wat oudere laptop waar Windows XP op is geïnstalleerd.
Vanwege de wat hogere leeftijd van de laptop heb ik daar Linux Zorin Lite 11 naast gezet en ik moet zeggen: het werkt prima.
Nu heb ik recentelijk een harde schijf aan de mijn TP Link router gekoppeld waar muziek op staat. Ik kan dan door het hele huis deze muziek op mijn iPad en op de Windows 10 laptop afspelen.

In W10 is dat heel gemakkelijk: ik heb een snelkoppeling op het bureaublad gezet naar de map: \\tplinklogin.net\volume1
Ik zie dan de inhoud van die harde schijf en kan muziek afspelen.

Nu zou ik dat graag ook met Linux Zorin willen doen maar ik kom er niet uit. De tutorials die ik gevonden heb gaan mijn kennis buiten want ik heb geen kaas gegeten van Linux.
Kortom: kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik moet doen om die schijf te benaderen?

Nog een andere vraag:
Als ik het draadloze netwerk uit Windows XP verwijder, is dat dan voldoende om malware, virussen en ander leed buiten de deur te houden? (Ik heb geen mappen gedeeld want ik weet niet hoe dat moet in Linux)

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
smb://tplinklogin.net/volume1

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Idd, Linux lust iets meer protocollen dan Windows, dus moet je de procotol identifier er voor zetten, zoals DJMaze zegt. smb:// (aka Server Message Block protocol, ookwel bekend als Samba of Windows File and Printer Sharing)

Als je in XP de netwerkkaart uit zet (of dat nou draadloos of bedraad is) krijg je daar niks meer van binnen. Betekent niet dat er niks kan gebeuren, want iemand kan jou ook een besmet USB stickje geven die je in de computer plugt. Maar het is inderdaad een risico minder om over na te denken.

En mappen delen kan ook prima in Linux, je moet alleen even weten hoe je Samba instelt. Dat gaat bij de ene distributie wat makkelijker dan de andere. Kwestie van even googlen naar 'linux distributie enable samba' of iets dergelijks.

[ Voor 57% gewijzigd door McKaamos op 10-07-2016 00:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Dank je wel voor alle reacties, maar waar moet ik dat invullen? :X
Moet ik qua software ook nog iets installeren?

[ Voor 15% gewijzigd door Anneke_001 op 10-07-2016 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Afhankelijk van de distributie die je gebruikt. Ze hebben meestal wel iets wat lijkt op 'Deze Computer' of 'Verkenner' wat Windows XP ook heeft.
Daar zit in 9 van de 10 gevallen een invulbaar regeltje boven in beeld waar de huidige lokatie staat die je bekijkt.
Daar vul je dat in.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zorin is een Linux-distributie die zich op Windows-gebruikers lijkt te richten. Ik heb er geen ervaring mee en zou ook niet weten welke filemanager zij gebruiken.

@Anneke_001, dit moet toch wel te vinden zijn in de handleiding van Zorin?
[google=zorin access windows share] levert op:

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders zoek je naar tutorials voor Zorin die beschrijven hoe je Samba shares mount. Dit gaat dan vaak via de command line.

Als je het via een file manager doet, houd er dan rekening mee dat er veel programma's zijn die niet fatsoenlijk met de URI om kunnen gaan en een normaal pad verwachten, zoals /media/share/map/bestand.mp3.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
McKaamos schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:02:
Idd, Linux lust iets meer protocollen dan Windows, dus moet je de procotol identifier er voor zetten, zoals DJMaze zegt.
Inderdaad. Je kan bijvoorbeeld:
  • Android telefoon uitlezen via MTP
  • je E-Mail lezen zonder e-mail applicate imaps://username@example.com/
  • FTP'en zonder FTP applicatie (ftp:// en sftp://)
  • NFS (net zoiets als SAMBA maar dan van Linux/Unix) nfs://username@example.com/
  • webdav share (net zoiets als SAMBA maar via internet) webdav://username@example.com/
  • en nog bergen meer! https://userbase.kde.org/File_transfers
Ik gebruik KDE ipv LXDE en dat werkt volgens mij iets makkelijker. Nadeel is dat het wat "zwaarder" is voor de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KDE doet dat allemaal via KIO. Die heeft een hele hoop extra handlers omdat KDE een totaalpakket is. Je denkt geen extra programma's te hebben, maar ondertussen heb je wel 30 extra libraries om al die protocollen te kunnen gebruiken. ;)

Overigens kan Windows ook prima Webdav*, MTP en FTP doen zonder extra software. Sterker nog, MTP komt oorspronkelijk bij Microsoft vandaan! En als je de services installeert, kan je ook gewoon NFS benaderen.
* Je moet wel de Webclient service inschakelen en starten.

Alle overige desktop omgevingen, iig de grotere, maken gebruik van GVFs om URIs zoals smb:// en sftp:// te kunnen openen. Maar zoals gezegd, als je vanaf zo'n locatie een afbeelding wilt weergeven of video wilt bekijken, werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:38:
Alle overige desktop omgevingen, iig de grotere, maken gebruik van GVFs om URIs zoals smb:// en sftp:// te kunnen openen. Maar zoals gezegd, als je vanaf zo'n locatie een afbeelding wilt weergeven of video wilt bekijken, werkt het niet.
offtopic:
Hoezo (grotere) desktop omgevingen?!?
Het gaat er in de basis om of de Filemanager is ontwikkeld met GIO/GVfs of KIO/FUSE ondersteuning.

Dolphin (Qt) = KIO
Konqueror (Qt) = KIO
Nautilus (GTK) = GIO
Nemo (GTK) = GIO
PCManFM (GTK) = GIO
PCManFM-qt (Qt) = GIO
Thunar (GTK) = GIO

LXDE was vroeger gemaakt met GTK maar is nu gemaakt in Qt.
PCManFM-qt versie is niet overgestapt op KIO omdat het zwaarder is voor CPU en er bestaat de gvfs-fuse plugin.
Het ligt dus allemaal niet zo simpel als "desktop omgeving".
Het is voornamelijk hoe de distributie in elkaar zit en of gvfs-fuse is geïnstalleerd om de kracht van beide omgevingen te kunnen gebruiken.

Grappige noot: Konqueror was ook een webbrowser met de KHTML engine.
KHTML was de basis voor WebKit wat nu wordt gebruikt door Safari en Chrome.
Konqueror gebruikt nu ook WebKit.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 10-07-2016 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Voor samba(windows delen) te lezen van andere pc's, dan hoef je op je linux niks te installeren.

Via je verkenner, daar vind je netwerk,
daar op klikken en zoeken naar je router,
als je deze vind maak een favoriet, zodat je router links in je verkenner komt te staan voor de volgende keer.

Of zoals eerdere aangegeven, kun je in je verkenner, een adres balk laten zien en daar direct de adres ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DJMaze schreef op zondag 10 juli 2016 @ 01:12:
[...]

offtopic:
Hoezo (grotere) desktop omgevingen?!?
Het gaat er in de basis om of de Filemanager is ontwikkeld met GIO/GVfs of KIO/FUSE ondersteuning.
offtopic:
Omdat desktop omgevingen vaak met een file manager worden geleverd. Als je iets als IceWM of OpenBox installeert krijg je er geen file manager bij. De 'grotere' DE's hebben een eigen FM, zoals je zelf al aangaf.
offtopic:
LXDE was vroeger gemaakt met GTK maar is nu gemaakt in Qt.
offtopic:
En weet je ook waarom die overstap is genomen? Vanwege ontwikkelingen. GTK2 is dood, GTK3 een ramp. Qt is wat dat betreft de enige toolkit dat er zowel mooi uit ziet en niet alles overhoop gooit met tussenliggende releases.
offtopic:
PCManFM-qt versie is niet overgestapt op KIO omdat het zwaarder is voor CPU en er bestaat de gvfs-fuse plugin.
offtopic:
Niet zozeer zwaar voor de CPU, maar vanwege de grote rewrite die nodig was en de belachelijke hoeveelheid KDE dependencies die KIO met zich meebrengt. Heeft niets met GTK vs Qt te maken.
offtopic:
Het ligt dus allemaal niet zo simpel als "desktop omgeving".
Het is voornamelijk hoe de distributie in elkaar zit en of gvfs-fuse is geïnstalleerd om de kracht van beide omgevingen te kunnen gebruiken.
offtopic:
De distro bepaald welke packages er mee komen als je een meta-package selecteerd voor installatie, maar dat verandert nog steeds niets met wat ik hierboven al zei.
offtopic:
Grappige noot: Konqueror was ook een webbrowser met de KHTML engine.
KHTML was de basis voor WebKit wat nu wordt gebruikt door Safari en Chrome.
Konqueror gebruikt nu ook WebKit.
offtopic:
Konqueror komt nog steeds standaard met KHTML en alle gebreken daarbij. Je moet een extra package installeren om webkit te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Ik heb de link van Evanescent bekeken. Ik kan met Alt+F2 wel een venster oproepen, maar als ik dan de opdrachtregel invul, krijg ik de volgende foutmelding:
"uitvoeren van dochterproces smb://tplinklogin.net/volume1 is mislukt. (Bestand of map bestaat niet)".
Ik zal eerst nog wat meer gaan lezen over Zorin en anders zet ik de muziek maar op een losse harde schijf.
Dank je wel allemaal voor de reacties en het meedenken, maar de aangedragen oplossingen zijn voor mij te hoog gegrepen. Ik moet eerst meer van Linux afweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Met Alt+F2 open je wat in Windows Start > Uitvoeren is. Daarmee draai je dus direct commando's. Dat zoek jij niet. Jij wilt, in eerste instantie, gewoon een 'verkenner' openen en dan (meestal) Ctrl+L drukken voor de adresbalk (kan ook Alt+D zijn). Daat type je de smb://-URI in. Alternatief ga je in diezelfde 'verkenner' naar het menu 'Go' en kies je voor Connect to server. Dan vul je daar de gegevens van de SMB-server weer in.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
Room42 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:06:
Met Alt+F2 open je wat in Windows Start > Uitvoeren is. Daarmee draai je dus direct commando's. Dat zoek jij niet. Jij wilt, in eerste instantie, gewoon een 'verkenner' openen en dan (meestal) Ctrl+L drukken voor de adresbalk (kan ook Alt+D zijn). Daat type je de smb://-URI in. Alternatief ga je in diezelfde 'verkenner' naar het menu 'Go' en kies je voor Connect to server. Dan vul je daar de gegevens van de SMB-server weer in.
Jaaa! Het is gelukt :) Heel erg bedankt voor deze oplossing, het werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anneke_001 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:38:
[...]

Jaaa! Het is gelukt :) Heel erg bedankt voor deze oplossing, het werkt prima!
Het is eigenlijk wat iedereen al een keer gezegd heeft, maar dan anders verwoord... Blijkbaar hielp de vergelijking met de verkenner :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anneke_001
Ja inderdaad, ik had al wel in de "verkenner" zitten kijken maar ik had die tekstregel helemaal niet in de smiezen. Pas toen ik Ctrl + L deed, ging er bij mij een lampje branden.
Tja, het is allemaal wat onwennig en nieuw maar ik heb weer wat bijgeleerd vandaag en het werkt perfect!
Ik ben helemaal blij! .
Pagina: 1