Nieuwe receiver en subwoofer bij bestaande 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 17:40

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Zo'n 20 jaar geleden kocht ik van m'n zuurverdiende vakantiebaan-centen mijn huidige surroundset.
Dit betreft een Pioneer NS-DV55, mijn grote voorkeur voor deze set was destijds (en nog steeds) het losse display wat je op de kast zet terwijl de rest van de surroundset in de kast staat.

Het betreft een surround set zoals op onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31QYSF3073L._SX300_.jpg

Nadat de surroundspeakers wat begonnen te kraken na 15 jaar heb ik zo'n 5 jaar geleden er nieuwe surroundspeakers bij gekocht van Harman Kardon, voor zover ik kan nagaan de volgende set:

pricewatch: Harman Kardon HKTS 5

Afbeeldingslocatie: https://n4.sdlcdn.com/imgs/a/l/3/Harman-Kardon-HKTS-5-5-SDL327295367-1-9e8eb.jpg

Ik heb er geen bonnetje meer van en kan het zo op de speakers zelf niet terugvinden of het inderdaad deze set is. Al heb ik er zonder subwoofer wel nog een € 350,- voor betaald destijds.

Alleen ben ik toen nogal dom geweest:
Omdat de Pioneer set over een actieve subwoofer bestaat waarin ook de aansluitingen van alle randapparatuur zitten verwerkt heb ik de subwoofer van de Pioneerset moeten behouden en die niet bijgekocht bij de Harman Kardon set, daarvan heb ik dus alleen de surroundspeakers en de center speaker gekocht.

Omdat de Pioneer set inmiddels wat kuren begint te vertonen (hij ruist af en toe bij het kijken van tv/films/mediapc; echt een soort van storing, hij springt zo nu en dan ineens van digitale input vanzelf op analoge input en ik moet hem sinds een maandje aanmerkelijk harder zetten om het zelfde geluidsniveau te halen wat we normaal ongeveer hebben, waar hij eerst op 7 stond staat ie nu regelmatig op 13) wordt het tijd om naar iets nieuws uit te kijken.

Ik zoek een?
Dan komen we uit op het uiteindelijke onderwerk van deze vraag; wat zoek ik.
Het liefst zou ik een bijpassende subwoofer kopen bij de reeds aanwezige surroundset van Harman Kardon en daarnaast dus een nieuwe receiver.

Aan de receiver stel ik de volgende eisen:
- Minimaal 3 HDMI ingangen: 1 voor de TV, 1 voor de media pc en 1 voor een nog nader te kopen gameconsole (we hebben een zoontje van 1 jaar, dus die wil binnen nu en een jaar of 5 vast wel een spelcomputer hebben, en anders wil pappa dat wel >:) )
- Minimaal 1x optische aansluiting en 1x coaxiale aansluiting voor de huidige aansluitingen
- WIFI of LAN aansluiting is ook wel makkelijk voor eventueel spotify of het streamen vanaf de NAS
- bluetooth is niet perse nodig omdat ik via de telefoon ook op de TV kan streamen indien nodig.
- Een losse display zoals bij de Pioneer zou ik erg prettig vinden omdat dan alleen het display op de kast komt te staan en de rest van de set in de kast staat. Maar ik kom het nergens meer tegen, dus vraag me af of het nog bestaat.

Maarrrrrrr... Omdat ik niet overtuig ben op deze manier de juiste keuze te maken is een compleet nieuwe surroundset eventueel ook een optie dan kan ik de Harman Kardon speakers altijd nog op Martkplaats zetten eventueel. Ik ben namelijk even naar de Mediamarkt geweest en hoorde daar een complete surroundset van HK voor een € 900,- welke wel erg goed klonk moet ik zeggen.
Het voordeel van zo'n set is natuurlijk dat alles op elkaar is afgestemd maar dat weten jullie waarschijnlijk beter dan ik dat zie ;)

Wat is je budget?
Voor een losse receiver en een sub vind ik een € 500,- tot maximaal € 600,- eigenlijk wel meer dan genoeg.
Voor een complete surroundset zou ik het budget eventueel willen oprekken tot een € 700,- tot € 800,- tenzij er echt een goede reden is om nog een honderd of 1-2 meer uit te geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De huidige receiver staat altijd aan:
- er wordt tv mee gekeken/internetradio mee geluisterd, stereo maar ook 5.1 indien digitale TV dit aanbiedt
- er worden films en series mee gestreamd via Netflix maar ook via de NAS en Plex (zo goed als allemaal 5.1 maar ook stereo) dit gebeurt via de Smart-TV direct maar ook via de Media PC
- er wordt zo af en toe mee gegamed via de Media PC welke een Auzentech Live Dolby Digital geluidskaart heeft met een optische uitgang.

Slecht klinkt het momenteel allemaal niet, maar als ik bij een vriend van me ben die een 5.1 surroundset compleet gekocht heeft van Denon een paar jaar terug dan hoor ik toch wel degelijk het verschil. Bij een film klinkt het bij hem veel voller, waar bij mij vooral de Bass erg aanwezig is bij explosies en daarna de stemmen weer moeilijker te verstaan zijn. -> Dat kan dus beter.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben me wel al wat aan het orienteren maar merk dat mijn kennis te kort komt. Veel receivers bieden veel meer dan ik nodig heb en zijn dan ook meteen wat duurder. Maar volgens mij een eventuele optie zou kunnen zijn:

pricewatch: Harman Kardon AVR 161S
[URL=""]pricewatch: Harman Kardon AVR 161s[/URL]

Maar ondanks wat je bijna zou denken ben ik niet merk gebonden dus een andere goede receiver wordt zeker in overweging genomen.

Als ik voor een compleet nieuwe surroundset zou gaan vind ik dit eventueel wel een optie:

Harman Kardon HD COM 1616S

Alleen beide receivers hebben dus geen los display helaas....

Welke vragen heb je hier nog over?
Wie kan me een beetje in de goede richting sturen, is het wijs een nieuw systeem te kopen en de nog goede H&K speakers te verkopen of op zoek gaan naar een losse subwoofer en een nieuwe receiver.

En dan rest de vraag wat zou een goede keuze zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Lijkt me beter dat je je bestaand setje op MP zet, en dan van 0 start.

Een receiver die OK is vind je voor 250€, (eventueel op MP).

Voor speakers zou ik toch meer uitgeven.
Een sub van 200€ is echt de moeite van het wisselen niet waard.
Begin met een paar deftige speakers, en vergeet zeker de center niet. Nadien kan je altijd nog een sub bij kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Dat losse display ga je inderdaad niet snel vinden.

Gewoon een basic receiver kopen met de eisen en budget die jij wenst. (Denon , Marantz, Onkyo etc)
Speakers gewoon blijven gebruiken (ik kan mij niet voorstellen dat je over wilt naar vloerstaanders oid)
En een 2de hands sub erbij van rond de 100 euro. (ik zou niet voor de bijpassende HK sub gaan, daar deze hitte problemen hebben en snel defect gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik denk inderdaad dat ik er verstandig aan doe om in eerste instantie sowieso een passende receiver aan te schaffen.
Dan kan ik voor de time-being in eerste instantie even op zoek naar een gebruikte sub en dan in de 2e stap ga ik op zoek naar een goede set speakers, ik denk dat dat de meeste logische oplossing is.

Inmiddels heb ik el veel reviews van met name receivers gelezen en heb ik een shortlist van wensen waaraan de receiver het liefst moet voldoen:

- HDMI 2.0 (ARC)
- HDCP 2.2
- DNLA
- MultEQ
- LAN/WIFI
- Coaxiale èn optische ingang voor audio
- min. 4x HDMI ingang
- HDMI processing

Nu is alleen de vraag hoeveel kanalen wijsheid is. Ik heb momenteel 5.1 en ben niet van plan dat uit te breiden, want ik heb de speakerleidingen in de muur gefreest en vind 5 speakers en een sub ook meer dan genoeg+ zo´n enorme audiofiel ben ik echt niet, maar ik wil wel mooi geluid.
Een receiver met 7.1 heeft qua kanalen dan ook geen meerwaarde, tenzij het niet anders kan icm de andere wensen van mijn lijstje.

Maar dan kom ik toe aan de verschillende merken; ik heb al redelijk veel gelezen en hoor over Harmann/Kardon toch wat mindere verhalen. Het zelfde geldt een beetje voor Onkyo met potentieel kapotte HDMI aansluitingen. Daarnaast zijn er ook de "reguliere" merken als Sony, Pioneer en Philips maar die trekken me minder, zeker als ik dan toch iets nieuws wil.

Merken waar ik tot nu toe positief over lees zijn Denon, Marantz en Yamaha.

Delen jullie deze ervaring? Of is het helemaal smaakgebonden?

Ik vind dan de volgende Yamaha wel een interessante optie:

pricewatch: Yamaha RX V479

Of eventueel deze:

pricewatch: Yamaha RX S600

Maar is deze de € 100,- extra waard? Ik heb (nog) geen Spotify dus dat is geen must. Sowieso lees ik goede verhalen over de app van Yamaha wat me wel aanspreekt omdat ik nogal veel muziek vanaf de NAS af wil spelen.

Of is er juist een interessante optie van Marantz of een compleet ander merk die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Harman Kardon iig links laten liggen, en een mooie networked receiver kopen met Audissey of gelijkwaardige techniek om de boel in te regelen.
De Pioneer sub heb je nog zeg je...wat let je om naast de receiver twee mooie vloerstaanders als fronts en een mooie center bij te kopen van je budget, en voorlopig de HK's als rears en de Pioneer sub te blijven gebruiken? Vloerstaanders gaan al redelijk laag, maar dan nog kan die sub een aanvulling zijn. Of niet, en in dat geval ga je hem ook niet missen omdat de Pioneer sub niet heel laag gaat en je fronts dat ook al aankunnen. In voorkomend geval kun je later ook nog een echte sub bijkopen.
Rears is meestal voor effecten (tenzij je veel multichannel audio luistert) dus daar ga je niet zo heel veel aan missen in eerste instantie. Zo heb je best of both worlds imho :)

Als ik een suggestie mag doen: kijk eens naar een Denon / Klipsch setup. Klipsch is heel veel bang for buck namelijk, en Denon gewoon goed en voldoet aan al je wensen.

Having said that: ga ook echt gewoon luisteren naar wat je mooi vind klinken. En dan bedoel ik bij een echte hifi winkel en niet bij de Mediamark oid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Dat ik sowieso moet gaan luisteren voor iets te kopen ben ik helemaal met je eens, zéker als er nieuwe speakers gaan komen, die moet je inderaad eerst horen. En dat gaat bij de MediaMarkt inderdaad niet lukken.

Maar vloerstaanders komen er sowieso niet, dat krijg ik thuis met vrouwlief niet spits en zelf ben ik ook meer gecharmeerd van de kleine bookshelf speakers die ik nu aan de wand heb hangen. Daarnaast zijn de leidingen in de muur gefreesd want dat vond ik juist zo mooi staan ;)

De Pioneer sub is onderdeel van de huidige surroundset, de versteker en andere onderdelen zitten er vast ingebouwd, dus die kan ik los niet aansturen/gebruiken. Daarnaast vind ik hem ook niet geweldig meer klinken na 20 jaar stof en een paar leeggespoten spuitbussen verf om hem zwart te maken ipv het hout fineer 8)7

Dit is de achterkant van de sub:

Afbeeldingslocatie: https://www.audiosarang.com/upfiles/board/qna/5233_0_0_1.jpg
Hier zie je ook dat het scheidingsfilter en de kabels naar de dvd speler en het losse LCD scherm in de sub zijn verwerkt. Dat is het centrale deel van de huidige set.

Van Denon heb ik ook al een paar mooie receivers gezien, maar vind ze in vergelijking tot Yamaha wel wat duurder, sowieso valt het me op dat Yamaha van de 3 genoemde (Denon, Marantz en Yamaha) de goedkopere is.

Zijn de Marantz en Denon dan ook daadwerkelijk beter in elkaar geschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Inmiddels weer een flinke poos bezig geweest met reviews en testen lezen en ben wel weer een stukje verder denk ik.

Ik heb deze 3 merken naast elkaar gezet en kom dan tot de volgende 3 mogelijkheden:

Denon AVR-X2200W
Yamaha RX-V479
Marantz NR1606

Waarbij de Marantz eigenlijk de minste mogelijkheden heeft, de Yamaha het voordeligst is en de Denon eigenlijk aan alle wensen voldoet.

Dus wat dat betreft heb ik eigenlijk de keuze al gemaakt om voor de AVR-X2200W te gaan.

Omdat ik in elk geval voorlopig nog geen nieuwe surroundset ga kopen moet ik alleen nog op zoek naar een actieve subwoofer. Ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven want ik vraag me af in hoeverre je het verschil gaat merken tussen een duurdere sub en een wat minder dure. Tenminste voor het gebruik wat ik ermee doe dan. Ik ben zoals gezegd geen audiofiel en gebruik het voornamelijk met films voor de 3d ervaring. Muziek afspelen is ondergeschikt hierin.

Ik zou met de Denon ook voor 2 kleinere subs kunnen gaan met 2 uitgangen.

Budget is ongeveer € 100,- tot € 200,- tenzij duurder echt te verantwoorden is.
Doe ik er verstandig aan om een actieve woofer te zoeken via Marktplaats of raden jullie wel nieuw aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
als het je niet interesseert dat een explosie, dichtslaande autodeur en basigitaar allemaal hetzelfde klinkt, dan moet je een goedkope sub kopen. dat dan ook de rest van je geluidsbeeld verstoord is maakt dan ook niet uit.

als je toch wat beters wilt hebben, zoek dan een REL op marktplaats. Dat is echt niet de top, maar je krijgt waarvoor je betaalt, en dit is zeker te prefereren boven een rammelbak.

receivers: doen wat je goed lijkt. Zo heel veel maakt het niet uit in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
107mb schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:03:
als het je niet interesseert dat een explosie, dichtslaande autodeur en basigitaar allemaal hetzelfde klinkt, dan moet je een goedkope sub kopen. dat dan ook de rest van je geluidsbeeld verstoord is maakt dan ook niet uit.

als je toch wat beters wilt hebben, zoek dan een REL op marktplaats. Dat is echt niet de top, maar je krijgt waarvoor je betaalt, en dit is zeker te prefereren boven een rammelbak.

receivers: doen wat je goed lijkt. Zo heel veel maakt het niet uit in deze prijsklasse.
Daar heb je ook zeker wel gelijk in. Ik ben op dit moment bezig met een REL Q201e die ik waarschijnlijk voor een hele mooie prijs kan overnemen. Als ik zo her en der lees heb ik daar wel een goede sub aan (alleen nog eens kijken hoe het aansluiten precies gaat met zowel high als low input).

Dan kan ik op een later moment altijd nog een keer op zoek naar een andere set surround speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aan low level input heb je met een receiver voldoende. Gewoon even zorgen dat je De boel een beetje goed inregelt en tegen die receiver zegt dat ie LFE en main naar de sub moet sturen. Maar daar kom je nog wel achter ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1