Toon posts:

Aankoopadvies voor RAM & SSD laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb ongever een jaar geleden een Dell Inspiron 15 (5558) laptop gekocht. Destijds vond ik de laptop snel genoeg, maar daar ben ik op teruggekomen. Opstarten gaat vrij traag en bij films kijken 'happert' en 'kraakt' het geluid vaak.

Derhalve wil ik de laptop sneller maken door er een SSD in te zetten + ander geheugen. Mijn huidige specs zijn:

Intel Core i5 5250U @ 1.60 GHz
Dell Inc. (00TMJ3, A00), Intel Broadwell-U Rev. 09 (afgelezen vanaf CPU-Z)
Micron 2x4gb PC3-12800 (800MHz) DDR3.
Toshiba MQ01ABD100, RPM 5400.

Het volgende heb ik in gedachten om aan te schaffen:

2x Crucial 4 GB DDR3L-1600, Werkgeheugen dus 8gb totaal weer.
https://www.alternate.nl/...TGCyndyLnn6O9caAj2M8P8HAQ

Crucial BX100 250 GB SSD (of 1tb vervangen voor deze of erbij hangen en dvd tray eruit)
https://www.conrad.nl/nl/...748_pla-1312730&WT.srch=1

Mijn vraag: Zal dit beiden een aanzienlijk verschil maken of zou de ssd genoeg zijn?

Andere tips qua geheugen en ssd zijn ook welkom :)

mvg,

Maarten

Alle reacties

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:58

Esumontere

Floep, banaan.

Het ramgeheugen dat je wil aanschaffen voegt bijzonder weinig toe, omdat je laptop maar 2 geheugensleuven heeft. Je kunt het er niet bij prikken, enkel de huidige reepjes vervangen. In de praktijk merk je helemaal niks van sneller geheugen.

De SSD ga je zeker merken. Of dat echter het kraken van het geluid bij films vermindert is maar de vraag.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 20:49
Een SSD zal zeker sneller zijn. Krakend geluid zal je er niet mee oplossen. Herinstalleren is vaak een goed idee als je schijf flink vervuild is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Denk dat ik inderdaad maar alleen de hdd vervang voor een ssd.

Met herinstalleren bedoel je denk ik een herinstallatie van windows? Dat is geen optie helaas, omdat de laptop is geleverd met windows al geinstalleerd..

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 17:58:
Bedankt voor de reacties!

Denk dat ik inderdaad maar alleen de hdd vervang voor een ssd.

Met herinstalleren bedoel je denk ik een herinstallatie van windows? Dat is geen optie helaas, omdat de laptop is geleverd met windows al geinstalleerd..
Gaat het om Windows 10? Dan is herinstallatie van Windows wel mogelijk, de key zit als het goed is ingebakken in de BIOS/UEFI. Als het een eerdere Windows-versie is heb je als het goed is een key meegeleverd gekregen. Trouwens, als je je harde schijf vervangt voor een SSD, moet je wel herinstalleren...

[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 09-07-2016 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
De laptop werd geleverd met windows 8, die ik (toevallig) vandaag een upgrade heb gegeven naar (de nog gratis) windows 10.

Mijn plan was om een clone te maken van de hdd en die op de ssd te zetten, vervolgens de hdd vervangen door de sdd. Moet werken toch dan zonder een herinstallatie?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2016 18:01 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:01:
De laptop werd geleverd met windows 8, die ik (toevallig) vandaag een upgrade heb gegeven naar (de nog gratis) windows 10.

Mijn plan was om een clone te maken van de hdd en die op de ssd te zetten, vervolgens de hdd vervangen door de sdd. Moet werken toch dan zonder een herinstallatie?
Mja, zal kunnen werken, maar is niet optimaal. Daarnaast is een nieuwe installatie sowieso een goed plan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon herinstaleren van windows 10 is een goede optie. Dat kraken komt niet van de hardware maar door een software fout.

Wil je toch een schijfkopie maken, en deze dan overzetten op de SSD, ook mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar dit is echt een grijs gebied voor mij haha.

Ik heb namelijk geen windows 10 DVD/usb om dat te doen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan je gewoon downloaden, zo heb je de upgrade toch ook gedaan?

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 12:30
Gewoon herinstalleren die windows 10, tijdens de instal vraagt hij om een license key, kan klik je onder op "ik heb geen license key" en dan installeert de zooi vanzelf.

Wat ik wel wil aanraden is eerst even kijken welke windows versie je nu hebt, pro wil namelijk alleen activeren als je al pro hebt.. verder loopt alles vanzelf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de upgrade gedaan met de upgrade tool voor windows 10 van de windows website zelf.

Misschien dat een ISO bestand van windows 10 ook van die website te halen valt, maar weinig zin om een torrent oid binnen te halen..

Verwijderd

Topicstarter
Oke super bedankt! Ik kom hier wel uit, goede tips!

Dan nog 1 laatste vraag. Op de huidge hdd staan geen bestanden die ik moet bewaren. Kan ik dan direct de hdd eruit halen, vervangen met sdd en vervolgens windows 10 erop installeren met usb stick al niet DVD?

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 12:30
ja

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt! Ik ben eruit, mag op slot.
Pagina: 1