Veel BSOD's, graag een beetje Memtest86 uitleg

Pagina: 1
Acties:

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-02 12:37
Heren, eventuele dames,

Misschien een wat rare titel, maar ik zal deze nader uitleggen.

M'n PC heeft soms wat rare tikken. Hierbij alvast de specs:
i7 3930K + H100
Asus Ramp. IV. Ext.
16 GB G.Skill 2133MHz (Ripjawz)
2x GTX580 Lightning
Opslagspul en dergelijke, Windows 10

Nu heb ik soms wat vreemde dingen. Zo doe ik bijvoorbeeld een IntelBurnin test op 4Ghz, met voldoende voltage en dergelijke, krijg ikeen melding dat het systeem onstabiel is.

Soms een BSOD, wanneer ik dus 4GHz met het geheugen op 2133MHz.

Ik hoef echt geen 24/7 overclock van 4.5 of meer, maar een beetje meer kan uiteraard wel.

Nu heb ik Memtest draaien, en deze geeft direct al errors aan. Dit lijkt mij niet goed, maar ik heb nou niet echt een idee wat dit allemaal betekent. Ik neem aan dat elke error er een teveel is.

Is iemand bekend met dit programma, en kan mij hier wat uitleg in geven? Misschien tips, met bijvoorbeeld bank per bank testen?

Alvast bedankt!

Jacco

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Draai je nu met overclock? Dan dat als eerste uitzetten. Eerst stabiel krijgen, daarna eventueel overclocken.

En inderdaad: elke fout is er 1 teveel. Ik zou eerst met 1 geheugenmodule proberen en eventueel in verschillende banken testen. En wellicht dat een BIOS update kan helpen met geheugencompatibiliteit.

Staat je geheugen trouwens op de compatibiliteitslijst van je moederbord? Wellicht dat een ander merk/type beter werkt.

• Fryslanboy
Had 'm altijd stabiel lopen, op 3.8
Voor de memtest alles op stock gezet, en daarna de test gedraaid.
2.5 uur per bank (4) gedaan, 44 passes per keer, geen errors. Dus daar ligt het niet aan.

Qua compabiliteit, G. Skill setje. Staat niet op de lijst, maar komt wel uit dezelfde serie die wel goedgekeurd wordt.

Draai nu met een OC erop, stresstest gedaan, en lijkt allemaal goed.

Enige nadeel. Mijn videokaarten. Zeikheet.

Verwijderd

Wat is heet?

Welke voeding heb je?

• Fryslanboy
Bij gamen een graad of 75-80. Heb een AX1200 (zonder i of wat dan ook)

Heb een lichte overklok op de kaarten. Vanavond met DiRT een hoop freezes. Wanneer ik Project Cars doe, niks aan de hand.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso is het aan te raden iedere module te testen (die dingen heten geen banken overigens). Mocht dat geen problemen opleveren, dan is de kans groot dat het niet aan de modules ligt, maar aan de controller. Bij 4 modules wil 't nog wel eens zo zijn dat de controller net iets meer voltage nodig heeft om soepel te lopen. Dus misschien daar 0.05 of 0.1V bijzetten om te kijken of dat het zaakje stabieler maakt.

• Fryslanboy
Weet dat het modules heten, maar ik benoemde de banken waar ze inzitten, 4 van de 8.

Nee, geen problemen gehad tijdens de Memtest. Heb nu de CPU op 4.2 lopen, en het RAM op 2133Mhz, 1.65V. Intelburnin test gedaan, en die was goed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fryslanboy schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:30:
Weet dat het modules heten, maar ik benoemde de banken waar ze inzitten, 4 van de 8.
Dat zijn dus sloten. Banken zijn een virtuele indeling van het geheugen, die kun je niet eens zien :P
Nee, geen problemen gehad tijdens de Memtest. Heb nu de CPU op 4.2 lopen, en het RAM op 2133Mhz, 1.65V. Intelburnin test gedaan, en die was goed.
Dus je probleem is opgelost als ik 't goed begrijp?

• Fryslanboy
Ok, dan schep je hierbij een stuk duidelijkheid. Voor mij was het altijd duidelijk zo, maar iets met beestje bij de naam.

Ja, heb nu geen bijzonderheden. Straks maar even wat meer stresstests doen..

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Fryslanboy schreef op zondag 10 juli 2016 @ 10:46:
Ok, dan schep je hierbij een stuk duidelijkheid. Voor mij was het altijd duidelijk zo, maar iets met beestje bij de naam.

Ja, heb nu geen bijzonderheden. Straks maar even wat meer stresstests doen..
Dus als ik het goed begrijp heb je het RAM geheugen iets meer voltage gegeven ? Heb zelf vaak meegemaakt dat het geheugen inderdaad te weinig spanning kreeg (door bijvoorbeeld overclocken) of slechte voedingslijnen en dit uitkomst bood of dat het moederbord / de controller te weinig kreeg/gaf aan het geheugen dan de daadwerkelijke volt-waarde waar die op stond
Pagina: 1