Computer stiller maken, over naar water koeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo tweakers,
ff voordat ik verder ga, ik hoef geen aankoop advies. Het gaat mij meer op het principe!
Echter wil je wel aankoop advies geven (wordt wel gewaardeerd) doe dit ff via PB anders wordt deze topic verwijderd of verplaatst.

Ik heb voor het eerst zelf een PC gebouwd, en ben hier heel blij mee... op 1 punt na.
Dat is het geluid onder gamen. (load)

Ik heb mijn pc gebouwd in een Phanteks enthoo ITX kast. (vrij kleine kast) heb hiervoor gekozen zodat de kast op mijn bureau kon staan en ik van mijn mooie build kan genieten :P

Mijn doel van de PC was een game PC / work station, met de kracht van de hardware heb ik dit zeker wel bereikt. Ik heb een intel I5-6600 met een Msi gtx 1070 gaming. En uiteraard moeten deze gekoeld worden.

Nu doe ik dat via lucht, de videokaart heeft de twinfrozer koeler van MSI en voor de cpu koeler heb ik een phanteks koeler gebruikt.

Hier ff een overzicht van de genoemde producten:
#Product
1Intel Core i5-6600 Boxed
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Windowed
1Phanteks PH-TC14S

Bij idle is het systeem bijna niet te horen. Echter als ik aan het gamen ga wordt de hardware goed gebruikt, waardoor de koeling ook beter z'n best moet gaan doen.
De ventilatoren gaan dan natuurlijk harder draaien uit me hoofd gaan deze naar 60% fan speed.
Ik vind dit wel een beetje aan de gehorige kant.
Temperaturen:
CPU 60-65 graden
GPU 75-80 graden

Nu zit ik te denken om de koeling anders te gaan doen, namelijk alles op water te gaan koelen.
Helaas is een custom water loop beetje duur... :-( (erg jammer)

De oplossing, een AIO Cpu koeler en een hybrid gekoelde GPU
zelf zat ik te dachten aan:
#Product
1MSI GeForce GTX 1070 SEA HAWK X 8GB
1NZXT Kraken X61

Het idee is dat de koeling dan veel beter is, eigenlijk overdreven. Maar dat ik hiermee de fan speed zo danig terug kan draaien dat deze niet meer hoorbaar is en toch een goede temperatuur kan behalen (onder load omstandigheden) (35-40% fan speed?)

echter klopt deze beredenering? of is het bijgekomen geluid van de pomp(en) weer zodanig dat ik er niks mee opschiet kwa geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
Nee, lucht zal stiller zijn voor cpu, Dark rock pro 3 is een goede koeler.

Waterkoelen van gpu zal denk ik wel stiller zijn tijdens load, maar 100% zeker ben ik daar ook niet van.

Mijn persoonlijke mening is blijf bij lucht tenzij je voor custom loop gaat.

[ Voor 158% gewijzigd door [Remmes] op 09-07-2016 14:06 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met een custom loop kan je de PC heel erg stil krijgen, veel stiller dan met lucht. Als dat geen optie is zoals je aangeeft kan je net zo goed bij lucht blijven. Het zal wel wat stiller kunnen, maar verwacht er niet te veel van. Om die reden zou ik het ook niet zo snel doen.

40% fanspeed onder load met een 2x120mm radiator gaat niet gebeuren.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 09-07-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
Ik zou het persoonlijk bij lucht houden. Nu gaat het meestal wel goed, maar er zit nog steeds water in je systeem. Daar wordt ook niet iedereen blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
BatmanNL schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:20:
Ik zou het persoonlijk bij lucht houden. Nu gaat het meestal wel goed, maar er zit nog steeds water in je systeem. Daar wordt ook niet iedereen blij van.
Iets afraden omdat je bang bent voor water in een PC is niet echt een goede reden. Ik draai al 15 jaar met custom waterkoeling en heb 1x een lek gehad omdat een stuk plexiglas gebarsten was. Met een custom set is het risico sowieso veel groter dan bij een standaard setje omdat je alle verbindingen zelf maakt en het er veel meer zijn. Je hoeft echt niet bang te zijn voor lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:00:
Met een custom loop kan je de PC heel erg stil krijgen, veel stiller dan met lucht. Als dat geen optie is zoals je aangeeft kan je net zo goed bij lucht blijven. Het zal wel wat stiller kunnen, maar verwacht er niet te veel van. Om die reden zou ik het ook niet zo snel doen.

40% fanspeed onder load met een 2x120mm radiator gaat niet gebeuren.
is een custom loop dan zo veel beter dan een AIO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb 2 krakens, beide 120mm rads AIO, superstil. Alleen wanneer ik lang tijd game op hoge settings gaat de fan wat harder draaien, maar dat komt niet in de buurt van het geluid van mn oude fans.(zeker de stock 290x koeler).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ronald92 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:46:
[...]

is een custom loop dan zo veel beter dan een AIO?
Met een goede custom loop kan je veel meer doen dan met een simpele AIO.

Ik draai zelf met 2 stuks 4x120mm rad's die ook nog eens 2x zo dik zijn als van de AIO koeler. Dat komt neer op ongeveer 8x de koeloppervlakte van de AIO radiator. Dan kan je je wel voorstellen hoe veel langzamer de fans kunnen draaien met zoveel meer koelvermogen. Verder draai ik met 2 sterke pompen op 25% van het maximale vermogen waardoor de pompen onhoorbaar zijn.

Als ik aan het internetten ben draaien de fans maar af en toe is de setup verder passief. Ga ik gamen gaan eerst 4 fans draaien op een lage stand en als het wat warmer word gaan de andere 4 fans pas draaien. Verder gaan de fans op basis van de watertemp harder draaien waardoor ze nooit harder draaien dan nodig.

Nou is mijn setup wel redelijk extreem, maar het geeft wel aan wat mogelijk is.

Een 2x120mm radiator van een AIO setje is qua koeloppervlakte niet groter dan een grote luchtkoeler voor de CPU. Zo'n setje gaat dan ook niet beter zijn dan een normale luchtkoeler. Pas wanneer het koeloppervlak van de radiator groter word dan van de luchtkoeler gaat het nut hebben. Het koeloppervlak van het AIO setje is wel groter dan dat van de videokaart, dus het heeft wel wat nut.

Waterkoeling is pas beter dan luchtkoeling als je met grote radiatoren gaat werken zodat je veel fans langzaam kan laten draaien. Waterkoeling is ook gewoon luchtkoeling. Je gebruikt alleen het water om de warmte naar een plek te transporteren waar je meer ruimte hebt voor grote radiatoren die niet op de CPU passen.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 09-07-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 15:01:
[...]

Met een goede custom loop kan je veel meer doen dan met een simpele AIO.

Ik draai zelf met 2 stuks 4x120mm rad's die ook nog eens 2x zo dik zijn als van de AIO koeler. Dat komt neer op ongeveer 8x de koeloppervlakte van de AIO radiator. Dan kan je je wel voorstellen hoe veel langzamer de fans kunnen draaien met zoveel meer koelvermogen. Verder draai ik met 2 sterke pompen op 25% van het maximale vermogen waardoor de pompen onhoorbaar zijn.

Als ik aan het internetten ben draaien de fans maar af en toe is de setup verder passief. Ga ik gamen gaan eerst 4 fans draaien op een lage stand en als het wat warmer word gaan de andere 4 fans pas draaien. Verder gaan de fans op basis van de watertemp harder draaien waardoor ze nooit harder draaien dan nodig.

Nou is mijn setup wel redelijk extreem, maar het geeft wel aan wat mogelijk is.

Een 2x120mm radiator van een AIO setje is qua koeloppervlakte niet groter dan een grote luchtkoeler voor de CPU. Zo'n setje gaat dan ook niet beter zijn dan een normale luchtkoeler. Pas wanneer het koeloppervlak van de radiator groter word dan van de luchtkoeler gaat het nut hebben. Het koeloppervlak van het AIO setje is wel groter dan dat van de videokaart, dus het heeft wel wat nut.

Waterkoeling is pas beter dan luchtkoeling als je met grote radiatoren gaat werken zodat je veel fans langzaam kan laten draaien. Waterkoeling is ook gewoon luchtkoeling. Je gebruikt alleen het water om de warmte naar een plek te transporteren waar je meer ruimte hebt voor grote radiatoren die niet op de CPU passen.
dus een 280mm radiator zou voor mij weinig tot geen effect hebben?

door het lezen van de tweakers review
http://tweakers.net/revie...vergeleken-met-lucht.html
ging ik er van uit dat een AIO op idle zelfde geluid maakt als een lucht koeler en onder load stiller is.

ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat een custom loop te duur is, maar wat nou precies de kosten zijn heb er geen idee van.
gebaseerd op 2 radiatoren van 240mm
1 radiator van 120mm
1 reservoir pomp combo
5 ventilatoren
en al het overige gok ik dat ik het met €300 niet zal redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voor de GPU zal het wel wat nut hebben, maar verwacht geen wonderen. Onder load de fans op 40% en super stil gaat niet gebeuren. Het zal wel stiller zijn dan de standaard koeler voor de GPU. Voor de CPU heeft het sowieso geen nut.

Een goede custom loop moet je denken aan 500 euro of meer.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 09-07-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
die custom loop is veel te duur voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Zijn setjes zoals deze misschien een goede middenweg?

http://tweakers.net/price...-ek-xlc-predator-240.html

Swiftech heeft ook 1 geloof ik.
Hoe ver kan je deze weer uit elkaar halen en dingen toevoegen? Ie het bijvoorbeeld mogelijk de pomp los te halen van de radiator als je em wil ombouwen naar een custom loop?
Pagina: 1