Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!
Sinds vandaag heb ik een nieuwe computer, zelf samengesteld. Ik heb voor de AMD Radeon RX 480 8GB gekozen. Tijdens World of Warcraft bereikt de kaart nu al de temperatuur van rond de 80/83 graden. Moet ik mij hier zorgen om maken of is dit normaal voor deze kaart? Ik vind het zelf vrij hoog. Ik wil namelijk nog veel zwaardere spellen spelen bijvoorbeeld BF1.
Mijn specs:
MSI B150A GAMING PRO - Moederbord - ATX
Intel Core i5-6400 / 2.7 GHz
Sapphire Radeon RX480 8G - Grafische kaart
CoolerMaster GM Series G550M
Crucial - DDR4 - 8 GB
En als ventilator de Be quiet! Pure Wings 2

Hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen!

Oh trouwens, hoe pas ik de fan curve aan? Want MSI Afterburner werkt niet. Ik hoor mijn ventilator van de video kaart ook nauwelijks draaien, heel erg stil.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2016 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

83°C is volledig normaal.
https://www.guru3d.com/ar..._rx_480_8gb_review,6.html

Fancurve aanpassen zou met crimson moeten kunnen.
Afterburner heeft waarschijnlijk nog geen support, of deze moet je updaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 09-07-2016 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

83° is aan de hoge kant, maar niet gevaarlijk of zo.

Het is overigens niet zo dat zwaardere games je kaart harder laten werken (waardoor die meer stroom vreet en warmer wordt). Over het algemeen werkt een GPU in alle games even hard. Het enige verschil is dat dat in een licht spel een veel hogere framerate oplevert dan in een zwaar spel.
Tenzij je V-sync of framerate limiting gebruikt uiteraard, en even aangenomen dat er geen CPU bottlenecks oid in het spel zijn

Hoe is de airflowsituatie in je kast?

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 09-07-2016 02:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R9 standaard koeler verhaal nog een keer, het idee om de warme lucht uit de kast te blazen is goed maar de uitvoering van het ontwerp laat te wensen over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2016 05:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 02:24:
Het is overigens niet zo dat zwaardere games je kaart harder laten werken (waardoor die meer stroom vreet en warmer wordt). Over het algemeen werkt een GPU in alle games even hard.
Dat klopt toch niet helemaal. Of dat zo is hangt bijvoorbeeld van hoe snel je CPU is af, in combinatie met je instellingen. Als je met niet heel bijzondere instellingen en resolutie speelt heb je kans dat je tegen de grenzen van wat je CPU kan aanloopt, in plaats van het maximum van de GPU.

Overigens belasten diverse applicaties de GPU ook op andere manieren. Zo staat Furmark erom bekend een kaart onrealistisch zwaar te belasten. Andere spellen zullen juist het tegenovergestelde laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:43
83 graden is niks geks hoor, je kunt in je amd radeon settings onder wattman de fancurve handmatig hoger zetten om hem onder de 80 te houden bijvoorbeeld.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 05:22:
[...]

Dat klopt toch niet helemaal. Of dat zo is hangt bijvoorbeeld van hoe snel je CPU is af, in combinatie met je instellingen. Als je met niet heel bijzondere instellingen en resolutie speelt heb je kans dat je tegen de grenzen van wat je CPU kan aanloopt, in plaats van het maximum van de GPU.

Overigens belasten diverse applicaties de GPU ook op andere manieren. Zo staat Furmark erom bekend een kaart onrealistisch zwaar te belasten. Andere spellen zullen juist het tegenovergestelde laten zien.
Klopt, vandaar dat ik ook zei "in het algemeen", en "aangenomen dat er geen CPU bottlenecks in het spel zijn". :) Er zijn inderdaad uitzonderingen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Geen enkel probleem en geheel normaal. De kaart probeert zichzelf tussen de 80 en de 90 graden te houden volgens de default fancurve van wattman. Mocht je de kaart wat koeler willen hebben (ook al is dit enkel voor je eigen gevoel) dan kun je dit in wattman in de driver (AMD settings) aanpassen.

De koeler gaat simpelweg langzaam aan steeds iets harder draaien wanneer je kaart verder boven de 80 uitstijgt om de temperatuur weer iets terug naar onderin de 80 te brengen. Dit zodat jij er het minst last van hebt (geluid). Wil je de kaart op 70 of zelfs 60 graden hebben dan kun je dat instellen. Het enige wat jij hier echter van merkt is dat de kaart wat meer herrie gaat maken omdat de fan harder zal moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ook nog een tip: Limiteer het maximale FPS in games waarvan je weet dat je die FPS niet nodig hebt. Zo is het natuurlijk heel tof dat je 110 FPS kunt halen in World of Warcraft, maar je hebt het gewoon niet nodig. Tenzij je een 144hz scherm hebt, dan snap ik het. :P

Onnodig de GPU laten stressen zal ook voor meer geluid zorgen, dus door het maximale FPS omlaag te zetten zal hij zichzelf veel minder belasten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Lagere fps zorgt echter weer voor inputlag... Maar de vraag van dit topic is eigenlijk direct het antwoord op de vraag waarom er custom koelers bestaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Goede airflow kan de temps wel wat omlaag brengen. Als je geen goede intake en outtake hebt dan kan de warmte niet goed worden afgevoerd en heb je een slechte aanvoer van frisse lucht.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Paprika schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:23:
Maar de vraag van dit topic is eigenlijk direct het antwoord op de vraag waarom er custom koelers bestaan :).
Ook dit is natuurlijk grote onzin.

Er is niks mis met een GPU die 80 graden word. En dat deze 80 graden worden is al helemaal niet de reden voor custom koelers.

De reden voor custom koelers is ofwel stilte, ofwel een groter maximaal koelvermogen.

Met de RX480 hoef je het niet voor het maximale koelvermogen te doen. Het reference design zal niet ver boven de 50-60% fanspeed uitkomen. Nog genoeg rek om oververhitting te voorkomen dus.
Indien de case airflow aan de matige kant is, of wanneer de gpu in een warme omgeving staat zou de fan bij hogere toerentallen 60-70% wel behoorlijk geluid beginnen te maken (2500-3000 rpm). Om dit teniet te doen zou een AIB inderdaad een optie kunnen zijn.

Echter zijn er ook voor reference design een boel pluspunten te bedenken. Een leuke MINI-Itx build met een custom kaart erin kan nogal warm worden van binnen. De reference designs blazen met hun blower de lucht rechtstreeks naar buiten terwijl de customs de warme lucht de kast in blazen waar deze warme lucht de cpu, de phases op het moederbord en het gebeugen vervolgens mag koelen.

Maar om terug te komen op jou quote. Nee, customs zijn er niet om de temperatuur van je GPU lager te houden. Dit kan ook met de reference net zo goed.

Daarnaast maakt het natuurlijk geen drol uit of je de GPU op 60*C of op 80*C in je kast laat draaien. De hoeveelheid warmte die afgevoerd word is gelijk. Indien hij op 80 graden draait zal de afgevoerde luchthoeveelheid die 80*C bedraagt echter kleiner zijn dan wanneer deze tot 60*C word gekoeld waarbij veel meer lucht verplaatst dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:35
De 80 graden zou ik me echt niet druk over maken, als je boven de 100 komt zou ik me wel een beetje zorgen gaan maken.

Ik heb vandaag mijn stock koeler van mijn sapphire radeon RX-480 vervangen met een ARCTIC Accelero Twin Turbo III omdat hij toch erg lawaai begon te maken boven de 1600 rpm. (Overwatch met de settings op epic)
De temp is nog niet boven de 65 graden geweest en nog niets gehoord dus erg blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:41
Ging dat makkelijk overigens het vervangen van de koeler? Alles lijkt zo geintegreerd te zitten dat het me geen eenvoudige klus lijkt. Heb je pics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:35
zuma schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:35:
Ging dat makkelijk overigens het vervangen van de koeler? Alles lijkt zo geintegreerd te zitten dat het me geen eenvoudige klus lijkt. Heb je pics?
Sorry voor de late reactie, ik heb er geen pics van maar het was best te doen.
Ongeveer een uurtje mee bezig geweest. (eerste keer dat ik een GPU koeler vervang)

Er zijn wel youtube filmpjes te vinden hoe je de stock koeler er af haalt en de ARCTIC Accelero Twin Turbo III gaatjes komen netjes overeen om hem goed op de kaart vast te maken.

Met Overwatch op ultra settings is hij iig niet meer hoorbaar en een temperatuur van rond de 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 02:08:
Oh trouwens, hoe pas ik de fan curve aan? Want MSI Afterburner werkt niet. Ik hoor mijn ventilator van de video kaart ook nauwelijks draaien, heel erg stil.
Allereerst, de standaard fan profile van AMD is 80 graden target en 90 graden max temp.

Fan profile aanpassen
Radeon settings -> Gaming tab -> global settings -> global wattman -> scrollen naar beneden. Vergeet niet na aanpassen op apply te drukken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Suicyder op 13-07-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die kaart ook en is ook rond dezelfde temperatuur. Ik speel geen WoW maar wel Doom en Witcher 3 (op dit moment).

Hij blaast hard maar blijft stabiel dus ik vind het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:41
Thanks Idanue!
Pagina: 1